Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken tävlingskväll igår :D
Agilitylopp 1a Qarusell startade och kom 2:a på 5 fel, hopplopp 1a, Ultima 4:a på 5 fel och Qarusell 5:a på 6,54 fel och Hopplopp 1b Ultima startade och blev 4:a på 10 fel men hon fixade hela slalomet :bump:
Filmerna, Qarusells agilitylopp
Ultimas hopplopp 1b
 
Vilken tävlingskväll igår :D
Agilitylopp 1a Qarusell startade och kom 2:a på 5 fel, hopplopp 1a, Ultima 4:a på 5 fel och Qarusell 5:a på 6,54 fel och Hopplopp 1b Ultima startade och blev 4:a på 10 fel men hon fixade hela slalomet :bump:
Filmerna, Qarusells agilitylopp
Ultimas hopplopp 1b
Kul, grattis :)
Agilitybanan såg trevlig ut, bra flyt!
 
Någon som har koll på hur lång en slalombåge är. Tänkte fixa egna :)

De har lite olika längd, har jag märkt. Jag tog kabelkanalerna från biltema, de är två meter. Vek in och gjorde öglor så att de är typ 15 cm (OBS ögonmått) kortare i varje ände, så de behöver väl vara minst typ 160. :)
 
Tänkte fråga i den här tråden om man törs anmäla sig till en nybörjarkurs i agility med min lilla tik?
Det står att hunden ska kunna vara lös bland andra hundar och lyssna och jag inte helt 100 då jag aldrig varit i den situationen med henne att man tränar med en massa andra hundar runtomkring. Jag har kunnat ha henne lös vid hundmöten förut men nu är det länge sen vi mötte nån hund (bor ute i ingenstans).
Egentligen är det för att dottern ska gå med andra hunden som jag funderar på att det skulle vara smidigt att träna "min" hund när man ändå väntar. Hon är tappar lätt fokus och är aningen svårtränad (tar lång tid att få in ett kommando men när det väl sitter så sitter det). Jag tror inte hon skulle vara så illa men enligt dottern så är hon katastrof men hon har lite högre krav också. Vi har tränat lite agility på egen hand och hon är väldigt snabb och tycker det roligt men nya saker tar som sagt lite tid. Hon och andra hunden har samma grund men hon har inte samma arbetslust och lyhördhet utan kan ibland tappa fokus helt eller bli blockerad. Dom är helt enkelt helt olika personligheter. Jag skulle ju kunna gå allmänlydnad först men där går man ju igenom det hon redan kan och tränar ju inte på att ha hundarna lösa (dottern gick den med andra hunden i våras och för dem var det lite för lätt).
Har nån av er gått en nybörjarkurs nån gång och hur dålig hund törs man komma med?
 
Tänkte fråga i den här tråden om man törs anmäla sig till en nybörjarkurs i agility med min lilla tik?
Det står att hunden ska kunna vara lös bland andra hundar och lyssna och jag inte helt 100 då jag aldrig varit i den situationen med henne att man tränar med en massa andra hundar runtomkring. Jag har kunnat ha henne lös vid hundmöten förut men nu är det länge sen vi mötte nån hund (bor ute i ingenstans).
Egentligen är det för att dottern ska gå med andra hunden som jag funderar på att det skulle vara smidigt att träna "min" hund när man ändå väntar. Hon är tappar lätt fokus och är aningen svårtränad (tar lång tid att få in ett kommando men när det väl sitter så sitter det). Jag tror inte hon skulle vara så illa men enligt dottern så är hon katastrof men hon har lite högre krav också. Vi har tränat lite agility på egen hand och hon är väldigt snabb och tycker det roligt men nya saker tar som sagt lite tid. Hon och andra hunden har samma grund men hon har inte samma arbetslust och lyhördhet utan kan ibland tappa fokus helt eller bli blockerad. Dom är helt enkelt helt olika personligheter. Jag skulle ju kunna gå allmänlydnad först men där går man ju igenom det hon redan kan och tränar ju inte på att ha hundarna lösa (dottern gick den med andra hunden i våras och för dem var det lite för lätt).
Har nån av er gått en nybörjarkurs nån gång och hur dålig hund törs man komma med?
Jag gick nybörjarkurs med min lilla jycke i våras. Och det var väl långt ifrån alla i den gruppen som hade super-pli på sina hundar (inte jag heller:angel:). Nu går jag fortsättningskurs, och det händer fortfarande på träningen att en och annan vovve flippar iväg för att hälsa på någon annan. Huvudsaken är väl att hunden kommer på inkallning och framförallt att den inte muckar gräl med andra.
Efterhand som hunden lär sig att den är där för att leka/träna och ha kul med matte/husse, så blir ju fokus mer och mer på dig, och då glömmer den de andra hundarna.
Varför inte prata med agility-instruktören på klubben och höra vad hen tycker?
 
Tänkte fråga i den här tråden om man törs anmäla sig till en nybörjarkurs i agility med min lilla tik?
Det står att hunden ska kunna vara lös bland andra hundar och lyssna och jag inte helt 100 då jag aldrig varit i den situationen med henne att man tränar med en massa andra hundar runtomkring. Jag har kunnat ha henne lös vid hundmöten förut men nu är det länge sen vi mötte nån hund (bor ute i ingenstans).
Egentligen är det för att dottern ska gå med andra hunden som jag funderar på att det skulle vara smidigt att träna "min" hund när man ändå väntar. Hon är tappar lätt fokus och är aningen svårtränad (tar lång tid att få in ett kommando men när det väl sitter så sitter det). Jag tror inte hon skulle vara så illa men enligt dottern så är hon katastrof men hon har lite högre krav också. Vi har tränat lite agility på egen hand och hon är väldigt snabb och tycker det roligt men nya saker tar som sagt lite tid. Hon och andra hunden har samma grund men hon har inte samma arbetslust och lyhördhet utan kan ibland tappa fokus helt eller bli blockerad. Dom är helt enkelt helt olika personligheter. Jag skulle ju kunna gå allmänlydnad först men där går man ju igenom det hon redan kan och tränar ju inte på att ha hundarna lösa (dottern gick den med andra hunden i våras och för dem var det lite för lätt).
Har nån av er gått en nybörjarkurs nån gång och hur dålig hund törs man komma med?

På min klubb har vi ungefär samma kriterier, men där vi ändå hundarna en och en. :)
 
Varför inte prata med agility-instruktören på klubben och höra vad hen tycker?

Tack för svar, jag tror absolut att hon skulle funka men är rädd för att hon kommer göra vissa utsvävningar i början (fast samtidigt så kan hon lika gärna sköta sig perfekt, jag vet ju inte) innan hon vet vad som gäller. Tränade bägge vovvarna lite idag och "min" hund upplever jag som lättare att träna än dotterns som känns lite halvt hopplös. Samtidigt så vet jag ju att hon sköter sig helt exemplariskt med dottern så vi kanske passar bättre ihop med "rätt" hund. Dottern gick ju valpkurs med bägge och tyckte min var helt hopplös medans hennes egen blev kursetta året efter.
Skulle gärna kontakta instruktören men kontaktuppgifter saknas till denna annars hade jag kollat redan med denne. Problemet är att kursplatserna går åt som smör i solsken och anmälningstiden är rätt kort så jag tror inte jag hinner få tag i nån att fråga :crazy:. I värsta fall så har jag väl bara förlorat pengar (och får skämmas) iofsej..
 
Problemet är att kursplatserna går åt som smör i solsken och anmälningstiden är rätt kort så jag tror inte jag hinner få tag i nån att fråga :crazy:. I värsta fall så har jag väl bara förlorat pengar (och får skämmas) iofsej..
Agillity är ju så himla kul, synd att missa chansen till kurs om du nu vill gå. Jag vet en Brukshundsklubb som har inträdesprov till sin agilitykurs i form av platsliggning i grupp, och klarar hunden det så är den välkommen på kursen - större krav än så ställs alltså inte på hundarna.
 
Träningstävlade hundarna på den årliga, mycket prestigefulla och minst lika mycket inoficiella landskampen mellan Sverige och Norge på Skutberget i dag.

Billy gjorde en riktig toppenrunda i hoppklassen och kom trea (två klass 3-hundar kom etta och tvåa), han var verkligen superfin. :bow:
(Sen var han kokocrazy resten av starterna, men oh well.)

Ivan gjorde en så fin runda i agilityklass att jag grät och hade gåshud när vi gick i mål. Han kom trea! Min lilla skithund :love: Han hade helt plötsligt fart och till och med lite tryck, det gick att göra skick OCH DET ÄR TYP FÖRSTA GÅNGEN JAG HAR KUNNAT GÖRA DET. Alltså sensationen, ni anar inte. Älskade Piv!
 
Idag har jag tävlat agility med tjejerna :D

Ultima gjorde sin första officiella tävling och fick prova på hoppklass. Hon gick kanon dom första 9 hindren men sen kom slalomet och vi kom av oss helt och resten av banan blev lite hallaballo för oss så det blev en disk.

Qarusell gick kanon i hopploppet och vi lyckades komma i mål utan fel och komma trea :D vårat första lopp utan tidsfel :D. Ingen pinne då det var för få startande..
Agilityloppet gick fel i mitt huvud redan efter första hindret då min hjärna inte ville riktigt så det loppet flöt inte på lika bra, det blev 15 fel på hinder och totalt 30,83fel och en 6:eplats.
qarusell_rosett_59331be02a6b2206d16646c3.jpg
Jag var på samma tävling och såg ena loppet, funderade på om det kunde vara samma Qarusell som på buke:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 403
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp