Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att hon inte riktigt klarade av tävlingssituationen och sprang hem till tryggheten (kompisarna). Hur mycket störning tränar ni? Har du tävlat förut med henne? Hur brukar hon uppföra sig i tävlingssituation?
Det var andra gången vi tävlade, men första gången var vi på hemmaklubben och då skötte hon sig perfekt (blev fyra).
Det där med att dra iväg till kompisarna är nåt hon tyvärr har börjat med på träningen också. Jag tror inte det handlar om otrygghet utan helt enkelt att hon tycker det är roligare att busa med kompisarna än att springa en agilityrunda med matte! Så jag får väl försöka göra mig mer intressant än kompisarna.
Nu har vi träning ikväll på klubben, och mina träningskompisar har lovat att bistå mig med tips och hjälp.
 
Det var andra gången vi tävlade, men första gången var vi på hemmaklubben och då skötte hon sig perfekt (blev fyra).
Det där med att dra iväg till kompisarna är nåt hon tyvärr har börjat med på träningen också. Jag tror inte det handlar om otrygghet utan helt enkelt att hon tycker det är roligare att busa med kompisarna än att springa en agilityrunda med matte! Så jag får väl försöka göra mig mer intressant än kompisarna.
Nu har vi träning ikväll på klubben, och mina träningskompisar har lovat att bistå mig med tips och hjälp.

När ni tränar hemma tränar ni en och en utan hundar vid planen eller finna det hundar i närheten då också? Svårt att ha långlina på i agilityn men i övrig träning om hon drar då också hade jag haft lina för att kunna stoppa henne.
 
Det var andra gången vi tävlade, men första gången var vi på hemmaklubben och då skötte hon sig perfekt (blev fyra).
Det där med att dra iväg till kompisarna är nåt hon tyvärr har börjat med på träningen också. Jag tror inte det handlar om otrygghet utan helt enkelt att hon tycker det är roligare att busa med kompisarna än att springa en agilityrunda med matte! Så jag får väl försöka göra mig mer intressant än kompisarna.
Nu har vi träning ikväll på klubben, och mina träningskompisar har lovat att bistå mig med tips och hjälp.

*host* vattenpistol *host*
 
*host* vattenpistol *host*
Eller petflaska med sand i som "råkar" dimpa ner framför nosen på hunden när hon drar iväg...:D
Vi testade det på träningen nu i kväll - träningskompisarna hjälpte mig - en som kastade flaska och sju andra som gemensamt röt NEJ när Disa började kuta iväg mot dom. Disa kom av sig helt och la sig platt på stället, och sen kunde jag lätt locka tillbaka henne in i banan igen. Sen försökte hon sig på en rush till, men bara lite halvhjärtat, och resten av träningen sprang hon klockrent.
Får se nu om hon kommer ihåg det här nästa gång vi tränar - vi kommer i alla fall att ha flaskan tillhands.
Det är bra med träningskompisar :D
 
När ni tränar hemma tränar ni en och en utan hundar vid planen eller finna det hundar i närheten då också? Svårt att ha långlina på i agilityn men i övrig träning om hon drar då också hade jag haft lina för att kunna stoppa henne.
Vi är alla inne på planen samtidigt när vi tränar, idag var vi nio stycken, så det blir bra tryck på störningen i alla fall.
 
Eller petflaska med sand i som "råkar" dimpa ner framför nosen på hunden när hon drar iväg...:D
Vi testade det på träningen nu i kväll - träningskompisarna hjälpte mig - en som kastade flaska och sju andra som gemensamt röt NEJ när Disa började kuta iväg mot dom. Disa kom av sig helt och la sig platt på stället, och sen kunde jag lätt locka tillbaka henne in i banan igen. Sen försökte hon sig på en rush till, men bara lite halvhjärtat, och resten av träningen sprang hon klockrent.
Får se nu om hon kommer ihåg det här nästa gång vi tränar - vi kommer i alla fall att ha flaskan tillhands.
Det är bra med träningskompisar :D

Oj, riktigt så hårt hade inte jag vågat köra. :o Men med Billy var det effektivt med vattenpistol (sån med pump) i och med att det går att träffa på avstånd och inte är så skrämmande, men ändå ett effektivt bryt.
 
Oj, riktigt så hårt hade inte jag vågat köra. :o Men med Billy var det effektivt med vattenpistol (sån med pump) i och med att det går att träffa på avstånd och inte är så skrämmande, men ändå ett effektivt bryt.
Jag får utrusta träningskompisarna med varsin vattenpistol :D
Men Disa är ganska tuff, hon blev i alla fall inte rädd för flaskan, mest bara förvånad.
 
Fenna och jag har haft problem med hoppen ett bra tag, jag har ju varit så frustrerad över detta då allt annat funkar och hon har världens driv på lydnadshindret så det kunde ju inte vara hopp i sig som var problemet.... men på agilityplanen försvann hoppdrivet av någon anledning.
Idag fick jag hjälp av en klubbis då jag insåg att jag har inte löst problemet själv som har varit ett problem i snart 3 månader och då måste man ta hjälp. ;)

Jag måste lära mig att hålla mig nära, jag måste ta hänsyn till att man måste vara övertydlig med henne just nu och jag måste sluta fladdra runt :rofl: Alltså jag både snubblar över mig själv och ramlar över hunden. :angel: Sedan får jag inte gå för fort fram i träningen för det är då sådant här händer. :p

Kort och gott jag nu säga att vi har officiellt löst problemet med lite hjälp, det stora problemet var inte alls så stort och Fenna har ju jättemycket driv på hinder om jag gör rätt. :D Är jätteglad att jag inte behöver skrota agilitykarriärer så snart får brorsan till Fenna akta sig. ;)
18581882_1921039481255592_8037173589610888711_n.jpg
 
Imorgon ska vi tävla i Härnösand. Ska vara duktig att värma upp henne ordentligt och varva ner efteråt. Ska försöka klämma in en långpromenad med stretching imorgon på morgonen innan vi åker till Norrland.

Nu får vi hoppas att vi kan knipa den sista agilitypinnen! Ingen press, men det är sista chansen om vi ska kunna starta helt i klass 2 på Aussie-SM :P Vi har inte ens tränat på riktiga hinder på över en månad. Hoppas hon kommer ihåg allt och inte blir för övertänd :D
 
Jag har fått problem med slalomet med Ultima, det gick ju så bra i vintras när vi var i inomhuslokalen och tränade, men sen vi kom ut därifrån har det bara gått sämre och sämre och nu måste jag vara jättenära slalomet för att hon ska klara det :(. Jag antar att jag har gått för fort fram och jag funderar på hur jag ska backa i träningen :(.
Jag behöver tips..
Vi har ett par tävlingar inbokade och jag kommer att köra dom mest som tävlingsträning.
 
Jag har fått problem med slalomet med Ultima, det gick ju så bra i vintras när vi var i inomhuslokalen och tränade, men sen vi kom ut därifrån har det bara gått sämre och sämre och nu måste jag vara jättenära slalomet för att hon ska klara det :(. Jag antar att jag har gått för fort fram och jag funderar på hur jag ska backa i träningen :(.
Jag behöver tips..
Vi har ett par tävlingar inbokade och jag kommer att köra dom mest som tävlingsträning.

Är det hastigheten som är problemet eller är det att hon går ur?
 
Är det hastigheten som är problemet eller är det att hon går ur?
Det är att hon går ur + att hon slarvar och hoppar över pinnar. Nästan så att hon har lite för hög hastighet..
Nu har jag varit och köpt kabelrännor och ska försöka fixa bågar så att jag har hemma och kan träna korta pass och se om det hjälper..
 
De har lite olika längd, har jag märkt. Jag tog kabelkanalerna från biltema, de är två meter. Vek in och gjorde öglor så att de är typ 15 cm (OBS ögonmått) kortare i varje ände, så de behöver väl vara minst typ 160. :)
Hur gjorde du när du böjde dom? Böjde bara eller värmde och böjde?
 
Det är att hon går ur + att hon slarvar och hoppar över pinnar. Nästan så att hon har lite för hög hastighet..
Nu har jag varit och köpt kabelrännor och ska försöka fixa bågar så att jag har hemma och kan träna korta pass och se om det hjälper..
Kommer hon in med hög fart? Har du i så fall provat att bromsa upp henne innan hon går in i slalomet? Det kan hjälpa, har jag sett!
 
Kommer hon in med hög fart? Har du i så fall provat att bromsa upp henne innan hon går in i slalomet? Det kan hjälpa, har jag sett!
Jo, jag har fått det att funka på det viset, en gång på tävling och då fick jag 5 fel för vägran..
Idag har jag tillverkat bågar och då funkade det igen så jag får nog backa tillbaka till bågarna igen.. :)
 
Jag och Bettan var iväg och gjorde fyra starter i fredags. Jag en aning nervös då hon på tävlingen helgen innan lämnade planen (:rage:) men tänkte att jag ska ha leksaken på mig så får jag hoppas på det bästa.

Ho 1: Disk, föraren var förvirrad i starten och tog ett extra hinder :D men jättefin hund. Hade fått 5 fel på slalom, hon är inte tillräckligt stadig med mig på vänster sida.
Ag 1: 5 fel. Hade fått lite goda råd innan starten som var vår debut i agklass. Vi jobbade på kalasfint men tyvärr flög hon från gungan som var näst sista hindret. Men så fin hon var, tog alla kontaktfält i running :love:
Ho 2: Nollade :banana: våran livs första nolla. Tyvärr tog hon en snabb avstickare för att undersöka muren så vi hamnade utanför pinne.

Ag 2: 10 fel. Svår bana där många i XL och L diskade sig på balansen (ingen nollade heller). Låg en tunnel under med ingång parallellt med uppfarten. Mitt mål var att ta balansen och att ta vippen, det gjorde hon. Tyvärr missade hon ett KF och 5 fel på slalom.

Så nöjd över henne, vi jobbade fint tillsammans :love:
 
Får se om jag anmäler Fenna till dubbla klasser i Nyköping och hoppas på att ingen av agilityklasserna inte har vippen för den är lite läskig tycker Fenna och vi tränar för fullt att få henne säker på vippen, när den sitter kommer nog agiliyklassen vara hennes grej för hon älskar a-hindret och den långa balansen. :cool:
För övrigt tycker jag hon börjar få en bra attityd nu på banan vilket ger mig lite hopp, sedan börjar slalom flyta på väldigt bra och igår klarade hon ett skick på slalom med mig på fel sida, gäller bara att få allt funka på tävling också.:grin:
20264881_2016769771682562_2510250507295131303_n.jpg

20292783_2016769735015899_2768929215297860191_n.jpg
20264680_2016769868349219_7743359527772128781_n.jpg
 
Jo, jag har fått det att funka på det viset, en gång på tävling och då fick jag 5 fel för vägran..
Idag har jag tillverkat bågar och då funkade det igen så jag får nog backa tillbaka till bågarna igen.. :)
Låter som en bra plan. Träna även mycket på självständiga ingångar så hon själv parerar fart osv. Bågarna sköter det åt dig, så håll dig en bit från ingången :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 373
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp