Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen som hittar på nåt? Hunden och husse ska till Karlskrona på lördag, men jag kan inte följa med :( Annars är det mycket slalomträning med den lilla nu. Hon är inte fullt så snabb med att fatta, men det börjar ta sig! Snart KM och då ska jag försöka mig på en blåbärsklass med henne :) Husse får ta det riktiga :)
 
Ingen som hittar på nåt? Hunden och husse ska till Karlskrona på lördag, men jag kan inte följa med :( Annars är det mycket slalomträning med den lilla nu. Hon är inte fullt så snabb med att fatta, men det börjar ta sig! Snart KM och då ska jag försöka mig på en blåbärsklass med henne :) Husse får ta det riktiga :)
Vi anordnade tävling i helgen så pustar ut efter det. Är dock väldigt glad för dogmania fick in slalombågar i lager igen igår och jag fick precis SMS om att det finns paket till mig på posten så ikväll blir det slalom för lilla loppan. :D
 
Ingen som hittar på nåt? Hunden och husse ska till Karlskrona på lördag, men jag kan inte följa med :( Annars är det mycket slalomträning med den lilla nu. Hon är inte fullt så snabb med att fatta, men det börjar ta sig! Snart KM och då ska jag försöka mig på en blåbärsklass med henne :) Husse får ta det riktiga :)
Har bara planerat in några träningstävlingar och så klubbens egen inoff 1 oktober.
Skulle gärna vilja åka iväg på några off nu under hösten (Svedala t ex), men eftersom nya valpen är så liten än, så känns det lite bökigt. Måste ju ha med henne i så fall.

Men jag ska vara med på en rolig kurs i september! Klubben som har ordnat med en tränare som tydligen ska vara både duktig och rolig att träna för. Ser fram emot det :)
 
Varit på inofftävling. Första rundan råkade hon riva ett hinder, så 5 fel och 28 sek. 7:e-plats. Men fy fasen vad jag fegade! Såg helt muppig ut på filmen. Håller i henne för hårt, fegar, hamnar efter, allmänt långsam och osmidig. Hon KAN ju, ändå fegar jag och litar inte på henne.

Så andra loppet bestämde jag mig för att bara köra. Skita i hur det gick, köra alla blindbyten jag normalt sett inte vågar, låta henne ta ansvar för hur hon tar slalom, vippen ect.. Oj vad mycket snyggare det blev, och ett mycket bättre flow! ... Förutom en snurr efter en tunnel då hon inte såg vart jag var... Och ända tills vi diskade oss då :rofl: Jag puttade ut henne lite för hårt och så tog hon ett extra hinder.

Annars missade hon bara ett blindbyte och gled förbi A:et. Men det var mörkt, dimmigt och VÄLDIGT halt. Hon hade inte en chans med A:et, inte med en snäv sväng och snorhalt gräs.

Det var många hundar som halkade runt inne i tunnlarna, Tinja inkluderat.

Imorgon ska jag iväg till klubben och öva blindbyten och lite annat. Köra igenom de saker vi misslyckades med.
 
På tal om kurs så fick Vips plats i en unghundsgrupp för Jouni denna hösten, var lite nojjig för det då jag hade plats kl 17 innan men det var helt omöjligt att hinna i tid till det och nu är det dessutom vägarbete på sträckan, men nu fick jag plats i gruppen kl 19 :D
 
Har för första gången på flera år börjat känna mig motiverad till att börja träna igen sedan jag såg de fantastiska ekipagen på nordiska mästerskapen.:banana: Insåg på tävlingen att förarna som vad snabba och vältränade och hann före sina hundar hade stor fördel jämfört med otränade långsamma förare. Verkar kanske självklart men agilityn har utvecklats mycket sedan jag var i svängen för 10-15 år sedan.
Så nu har jag för första gången på jättelänge styrketränat och planen är att jag ska börja löpträna när mitt vänstra knä tillåter :p:bump:
 
Jag skrev ju förut och frågade om jag tordes anmäla mig och Nike på agilitykurs då dottern skulle gå med sin hund. Anmälde mig och tänkte att jag i värsta fall får hoppa av. Vet inte vart min riktiga hund höll hus för den som gick brevid mig gjorde precis allt som en klocka! Nu var det ju väldigt basic men Nike brukar kunna snurra till det iallafall. Hon försvann för mig två gånger på slutet, ena gången för att lillmatte lämnat en av favooleksakerna på gräset 5 meter bort och andra gången råkade jag gå ifrån henne :o.
Kanske kan det bli agilityvovve av lilla Nike ändå?

ps. Dotterns hund skötte sig exemplariskt som väntat.
 
Körde andra deltävlingen i Norrortscupen idag, en inoffare. Vi diskade oss i första loppet för Tinja var alldeles för snabb, för långt fram och jag var alldeles för långsam. Hon är så sjukt mycket snabbare nu efter rehaben. Jag måste börja lägga om min handling..

Sen andra loppet missade hon slalomingången igen, vet inte vad det är för mög hon fått för sig. När vi tränar missar hon aldrig. Stundens hetta antar jag... Sen ramlade hon av balansbommen :nailbiting: Det gick bra som tur var.

Det jag var nöjdast över var att hon lyssnade jättebra på ett väldigt svårt blindbyte, och jag skötte timingen utmärkt på den! :D
 
Idag gjorde lillvovven debut på blåbärshoppning! Hon är 16 månader, och jäklar vad duktig hon var! Maken blev överraskad av hur fort det gick (han borde ju vara van ;) ) så de missade ett hinder. Men det finns hopp även för henne
 
Varit på andra tillfället på agilitygrundkursen igår! :banana:

Min hund går som en klocka, kursledaren utbrast helt lyriskt att henne måste jag ju bara prova tävla! Jag försökte förklara att Nike visserligen gärna försöker göra det jag ber om men oftast har lite egna idéer om vad jag egentligen vill..
Funderar på var min virrpanna till hund tagit vägen för den hunden som jag har med på kursen sköter sig klockrent :confused:. Tydligen är det KM i oktober och kursledaren tycker absolut att vi ska vara med så jag får väl göra ett försök :D.
 
Varit på andra tillfället på agilitygrundkursen igår! :banana:

Min hund går som en klocka, kursledaren utbrast helt lyriskt att henne måste jag ju bara prova tävla! Jag försökte förklara att Nike visserligen gärna försöker göra det jag ber om men oftast har lite egna idéer om vad jag egentligen vill..
Funderar på var min virrpanna till hund tagit vägen för den hunden som jag har med på kursen sköter sig klockrent :confused:. Tydligen är det KM i oktober och kursledaren tycker absolut att vi ska vara med så jag får väl göra ett försök :D.
Roligt att det går bra! Klart ni ska tävla, det är jättekul :)
Vi hade en träningstävling på klubben häromkvällen, tillsammans med två andra klubbar. Disa gick kanonbra, men jag blev lite slarvig på slutet, och då tog hon såklart fel hinder. Snopet när man nästan är i mål :p
 
Filmade idag på dagens träning, väldigt nyttigt för jag har nu insett att jag måste börja träna upp min kondition haha. :rofl: Stackars Fenna som annars har eld under tassarna anpassar farten otroligt mycket för sin otränade, slöa och långsamma matte. :angel:
Vi har ju haft massor av problem med hoppen av någon anledning, jag tog hjälp med detta och har sedan dess tränat grunden på hoppena igen, tja inga problem med hoppen längre och Fenna har ett bra sug nu som bara kan bli bättre.
Balansen var fläckfri, runningen sitter fortfarande och är det bästa hindret på hela banan enligt Fenna. :cool:
Vi testade även slalom i slutet, vi har tränat massor med bågar på och idag var det första gången utan bågarna, jodå hon kan från båda sidorna även om jag tar lite avstånd men såklart har hon inte samma fart då hon koncentrerar sig så mycket men rätt blir det. :D:up:
 
Tredje tillfället igår på agility-kursen och det blev hundbyte, dottern tyckte inte att det var så kul (lite lätt då hon tränat hundarna på egen hand innan). Maken hängde på och fick lilla Nike som skötte sig jätte-bra (liiite sugen på att springa iväg till mig ibland), maken verkade iallafall tycka att det var roligt så han tänker hänga på framöver! Jag fick Nessie som lyssnade bra men jag hade lite svårt att hinna med. Det nog mest matte som behöver jobba på flåset och tydliga signaler.
Jag har lovat att Nike ska vara med på KM, frågan är vilken förare det blir? :D Nessie är för ung för att få vara med än men de tycker att vi ska tävla på våren med henne sen. Kursledarna är heelt lyriska över Nike, hon kan ju allt redan säger de (dotterns förtjänst) så det bara ut och tävla! Det vi fick jobba på var säcken då hon är lite fin i kanten (kan inte putta upp dörrar som står på glänt osv) men hon tog den nästan helt nere. Nessie är lite mer bulldozer så för henne är det inga problem.

Kul det är med agility! Mest att Nike är så taggad för hon är annars ganska svårmotiverad att träna så hon måste tycka att det kul. Nessie är mer arbetsnarkoman så hon levde rövare i början av kursen när det var genomgång på planen. Fick gå en bit bort och träna lite grundkommandon med henne så hon slutade väsnas #övertaggadhund.

Nessie t.v. och Nike t.h.
21151353_10212738679776087_8838518613487843482_n.jpg
 
Fick fina kort mailade till mig av en snäll tjej som fotat Lyxa och min man på deras senaste agilitytävling :love: !

21271195_1462575690499225_5784389384494094032_n.jpg


De jagar fortfarande sin sista pinne i HO2, hade häromveckan ett superfint och snabbt lopp helt felfria tills SISTA HINDRET blev en rivning :arghh::arghh:!! SÅ surt!

Nått som är extra roligt är att han även börjat träna Pu seriöst, hon är RUGGIGT snabb och klassas som (lite skojfriskt) "BC-potential" :D! Hon är startklar för hoppklass 1, får se om han tar debuten i höst/vinter eller väntar till våren :). Blir superbra att hon kan få en extra karriär som agilityhund tillsammans med husse förutom vår brukssatsning :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 370
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp