Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade vi stolpe ut i första loppet och drog på oss en diskning med två hinder kvar. Surt med tanke på att det var ett så himla snyggt lopp.
Men sen kammade vi till oss och avslutade dagen med ett felfritt lopp och en SM-pinne. Duktig liten staffegris. ❤
Grattis till SM-pinne!

Jag har precis anmält Disa till årets sista tävling - Tomtehoppet - en liten inofftävling där tomteluvan är obligatorisk :D.
 
Kan inget om agility, men funderar på att gå en kurs till våren. Är fundersam på hur man lär in hunden att sicksacka mellan pinnarna? :o :)
 
Kan inget om agility, men funderar på att gå en kurs till våren. Är fundersam på hur man lär in hunden att sicksacka mellan pinnarna? :o :)
Agility är grymt kul, du kommer att bli biten om du går en kurs! Och förhoppningsvis lära hunden slalom också :). Fast jag tycker slalom har varit det svåraste att lära Disa, det börjar sitta nu äntligen, men farten saknas fortfarande.
 
Hon har avrått mig från att skaffa dvärgpinscher som förstahund
Tror att hon kan ha rätt.
Kanske att dansksvensk gårdshund funkar.
Ja, säkert. Beror kanske lite på vad ni har för mål med agilityn. Det är ju inte den allra snabbaste rasen kanske, men det kan å andra sidan vara lättare att hänga med själv med en lite långsammare hund :)
 
Ja, säkert. Beror kanske lite på vad ni har för mål med agilityn. Det är ju inte den allra snabbaste rasen kanske, men det kan å andra sidan vara lättare att hänga med själv med en lite långsammare hund :)
Ja, det är precis det jag tänker på, att ska det satsning funkar det inte med en sån ras. Men agilityn är mest för att barnen ska ha roligt ihop med hunden, det är inte lika viktigt som att hunden är en bra familjehund med lagom energi.
 
Ja, det är precis det jag tänker på, att ska det satsning funkar det inte med en sån ras. Men agilityn är mest för att barnen ska ha roligt ihop med hunden, det är inte lika viktigt som att hunden är en bra familjehund med lagom energi.
Ska barnen träna kan det nog vara fördel med en lite långsammare hund, och gärna av en förlåtande typ. Min sheltie går som ett expresståg och hoppar upp och biter mig om jag visar otydligt, inget för barnen att träna med alltså :D
 
Hej!
Hur är det med Dvärgpinscher, är det en bra agilityhund?

Skulle gissa att DP är en rätt bra agilityhund men håller nog med om att det inte en lämplig första hund. Av de jag träffat så har stora flertalet varit ganska skarpa och enmanshundar. Eftersom de flesta hundar går att träna och tävla agility med så föreslår jag att ni i första hand kikar på en hund som passar in i familjelivet och i andra hand agility. Som första hund skulle jag kika på hundar i rasgruppen sällskapshundar, kanske inte lika träningsmotiverade men oftast lätta att ha att göra med.
 
Vi har hunnit vara på privatlektion med hundarna förra veckan, det var svettigt värre.. Jätte-nyttigt och kul men jag har nog aldrig sprungit på så mycket i mitt liv men fick tyvärr ont i knäna efteråt (har trasiga knän). Imorgon ska vi vara med på hoppteknikträning, det ska bli intressant och jag hoppas man får lite uppslag till träningarna.
Vi tränade igår och maken och Nike var klockrena, jag och Nessie var också bra men jag tappade bort mig ett par gånger. Min hund är jätte-duktig men jag har ju så himla svårt att lyckas komma ihåg banorna *hjälp*, nån som har tips mer än att använda hela tiden för banvandring?
På lördag blir det inoff.tävling öppen klass :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:...
 
*Lång novell varning!! :D*
Igår var vi på inoff. tävling öppen klass då. Det gick väl sisådär för oss bägge.. Nike är nu iallafall officiellt inmätt XS, första rundan maken tog med henne var hon otroligt sniffig och efter halva banan plockade han upp henne helt enkelt. Han var orolig att hon skulle sätta sig ner och kissa då hon inte brukar vara så. I agilityn var hon väl avrastad men fortfarande väldigt sniffig (om än bättre än innan) men de lyckades ta sig runt även om de blev diskade nånstans på vägen. Funderar på om fröken är på väg in i löp.. Sen så var det konstgräs underlag och kan tänka mig att om folk tappat gottigt där så sitter det i, Nike är ju känd för att tvärnita och hitta minsta godbit som finns.
Nessie och jag kom runt hoppbanan med typ 27 fel :p, hon var också lite sniffig så vi förlorade lite tid där men mest var vi långsamma (5 för vägran, hon sprang förbi ett hinder). Jag banvandrade och banvandrade och banvandrade och sen när jag ser de första ekipagen inser jag att jag missat ett hinder man ska hoppa mitt i :o. Så jag hade fullt upp att försöka hålla i huvudet sen att komma ihåg att ta det också. Efter det hindret var slalomet och där sänkte vi den redan långsamma farten ner till snigel innan så vi inte skulle komma för fort på, Nessies första 12 pinnars slalom som hon tog sig igenom utan problem (vi tränar som mest på 8 pinnar men oftare 4 eller 6). Jätte-nöjd! Tyvärr fick vi stryka oss från agilityn, när vi gick ut (för kisseri) blev hon tvärhalt från ingenstans. Inne igen så var hon ohalt, kollade tassen och ser en väldigt ytlig rispa i en trampdyna men annars inget. Stryker oss iallafall för säkerhetsskull, känns synd för jag är övertygad om att vi hade kommit igenom fortare nästa runda då hon brukar bli mer och mer fokuserad efter nån runda på träningarna.. Jättehalt igen ute när vi ska till bilen. Inte alls halt hemma. Kollat tassen, ingenting utom rispan. Tänker att det kanske varit saltat ute på asfalten då hon i princip hoppat på tre ben där från ohalt innan då det svider rätt bra med salt i även ett grunt sår. Hon har varit som vanligt sen vi kom hem igår, för säkerhetsskull så kommer det inte bli några hopp på träningen på tisdag utan slalom och tunnlar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 423
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp