Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyxa och hennes husse/handler debuterade i klass 3 XL i helgen och fick med sig 2 SM-pinnar (en i hopp en i agility) plus sitt första agility-CERT :banana: !

23621575_1532985436791583_4877371999971252025_n.jpg
 
Det är inte bara solsken alltså. I helgen skulle jag och hundarna åka på agilitykurs i Kilafors och så lyckas Kjapp som är den som verkligen behöver kursen dra på sig en skada. :( :banghead:
Vi vet inte exakt vad som hänt, men förmodligen en sträckning. Han har blivit kollad av både fysioterapeut och veterinär nu och han ömmar rejält i bogen på vänster sida. Så istället för kurs blir det antiinflammatoriskt och vila i 14 dagar så får vi se sen hur det ser ut. Positivt var i alla fall att han som lekt självmordskandidat hela sitt liv hade jättefina röntgenplåtar för jag ska erkänna att jag var nervös. :o
Vi skulle ändå ta vintervila efter kursen och efterföljande tävling så nu får vi helt enkelt ta vilan tidigare. Usch så trist.
 
Tränade igår med maken och vovvarna. Fick svart på vitt att maken är bättre än mig, jag har ju hela tiden skyllt på att han tagit min vältränade hund och jag har dotterns något grönare hund.. Maken gjorde nån perfekt runda med lilla Nike och då sa jag åt honom att ta ett varv med Nessie också och hon gick ju som en klocka, dessutom fick han prova på att handla tredje vovven i sällskapet som är grön och aldrig gått med någon annan (och dessutom lite karl-rädd) och det gick ändå hyfsat det med. Jag fick till nåt ok varv men maken sa att jag inte fick banan rätt en enda gång då jag tydligen sprang fel väg :D..
Har ju varit sugen på en hund nr.3 så småningom och maken börjar sakta tina upp för idén, kanske vill ha en till träningspartner? Han är sugen på en MAS isåfall, någon som vill/kan berätta lite om dem? Träffade en toyvariant på träningstävlingen sist och den var ju skitläcker och verkade väldigt trevlig.:love:
 
Jag har precis anmält Disa till årets sista tävling - Tomtehoppet - en liten inofftävling där tomteluvan är obligatorisk :D.
Så var Tomtehoppet avklarat, och vi lyckades diska oss i båda klasserna :p
Det var klass 2 banor, så lite klurigare än vad vi är vana vid. I agilityklassen gick Disa riktigt bra (om än lite långsamt), så när vi kom till nästsista hindret - slalom - och hon tog det utan problem, så var jag så glad att jag helt glömde bort att visa henne på sista hopphindret. Så hon sprang såklart förbi och in i mål och blev diskad - snopet!
I hoppklassen var det en tunnelingång som låg klurigt till, och jag hade tänkt ut hur jag skulle fånga upp Disa och visa henne så att hon verkligen tog ingången från rätt håll. Men så såg jag att de andra deltagarna före mig gjorde på ett annat sätt och så gjorde jag likadant - och då sprang Disa fel, såklart!

Av detta lärde jag mig följande :
1. Att en bana aldrig är slut förrän sista hindret är avklarat!
2. Att jag ska välja den väg/handling som Disa och jag klarar av även om det tar lite längre tid!

Men annars var det en jättetrevlig tävling - och alla hade tomteluvor på sig :D
 
Åh jag är så sugen på att träna :arghh: Vi var iväg för två veckor sedan och tränade rally inomhus och avslutade med att sätta upp ett slalom. Hon har verkligen utvecklats i sin teknik och säkerhet sedan vi la ner agilityn för hösten och min växande mage. Kunde skicka henne hyfsat komplicerat på slalomet och även nosa på bakombyten.

I september räknar jag med att vi är i fas att börja tävla igen :angel: Svinlänge kvar.
 
Åh jag är så sugen på att träna :arghh: Vi var iväg för två veckor sedan och tränade rally inomhus och avslutade med att sätta upp ett slalom. Hon har verkligen utvecklats i sin teknik och säkerhet sedan vi la ner agilityn för hösten och min växande mage. Kunde skicka henne hyfsat komplicerat på slalomet och även nosa på bakombyten.

I september räknar jag med att vi är i fas att börja tävla igen :angel: Svinlänge kvar.
Hundträning är klart beroendeframkallande - man får lätt abstinens om man inte får sig en dos då och då!
 
Varit på träningstävling idag och fick t.o.m. rosett :banana:, kom på tredjeplats i öppna agilityklassen med Nessie! Maken och Nike knep en andraplats i blåbärsklassen och en tredjeplats i öppna hoppklassen, så duktiga :D.
Dagen startade med öppen hoppklass för oss, jättesnurrig bana för mig och jag hade svårt att hålla reda på vart vi skulle men vi kom runt felfritt om än långsamt (5:e plats av 22). Därefter öppna agilityklassen där det ändå gick bra men missade kontaktfält i balansen så de blev 5 fel. Blåbärsklassen kändes lätt som en plätt sen och när halva startfältet kört låg vi 1:a men sen hamnade vi på en 6:e plats ( av 26). Avslutade med tunnelrace som gick jättebra, var över 30 startande så jag orkade inte räkna på vart vi hamnade. Vi hade jätte-jättekul och min hund skötte sig kanon, får jag bara lite ordning på mig själv så kanske det blir bra så småningom :p.
 
I helgen som var har jag och tjejerna tävlat agility i Piteå med bra resultat trots uteblivna pinnar :).

På lördagen slog Ultima till med en tredjeplats och en fjärdeplats och Qarusell och jag fick domarens pris i hopp för att vi gjorde två jämna och fina lopp :)

På söndagen blev det varsin tredjeplats för tjejerna :)

Qarusell med rosetten för domarens pris i hopp :love: och sin agilitytredjeplatsrosett.
25151998_10155355516619200_3532991601849908120_n.jpg


Ultima med sina två tredjeprisrosetter :love:
25289162_10155355516854200_3154177562866068528_n.jpg
 
Jag har kommit på att jag behöver tre hundar.

En snäll, tålig, långsam tant som tar hand om mig medans jag lär mig handling.

Min oförskämda, överentusiastiska Pyssling. (Som inte alls fattar varför man måste lyssna på mig. Det går ju jättelångsamt då ju)

Och en som skulle kunna bli jättebra
 
@BornAgain Bara tre? Vi har hund nr tre lite i bakhuvudet, få se om man börjar kika mot vårkanten/sommaren eller om man ger sig till tåls tills nästa år. Fast i agilityn så behöver nog snarare Nessie en bättre version av mig :p.

Var och tränade bägge vovvarna själv i tisdags, det gick bra även med Nike som gick riktigt bra i slalomet som fick på bra fart. Nessie går stadigt nu i slalomet från bägge hållen men det går inte så fort än men det kommer väl så småningom. Annars så är bägge vovvarna ganska värdelösa på kontaktfälten, Nike brukar klara dem för hon är så liten medans Nessie lyckas hoppa över dem hälften av gångerna. Vi har ju mest fokuserat på att komma runt en bana men det börjar väl bli dax att träna in dem ordentligt snart, hon vi tränade för tyckte att vi skulle träna in med ruta (springande). Jag funderar på att träna in Nessi på att stanna kvar på kontaktfältet för då får jag mer tid på mig att placera mig rätt inför nästa hinder. Hur gör ni?

På lördag blir det träning igen och sen på tisdag vår första "officiella" tävling :nailbiting:, sen så har jag anmält oss till en inofficiell 7 januari som är nära oss. Kan avslöja att maken får en t-shirt och huvtröja med tass+hand motiv i julklapp och hans och Nikes namn under, så nöjd med årets julklapp så jag hoppas att han gillar den :D.
 
Tja, jag vet ju i vilken ände av kopplet vårt problem sitter (mitt) , så den snälla, hunden som kunde skulle räcka år för mig.

Pyssling är fortfarande i ta det lite lugnt-stadiet efter att ha opererats i år (det är OK:at att han kör tant-agility). Problemet är att han blir så arg på mig när jag gör fel (Du håller väl också till i Upplands-Väsby - Pyssling har faktiskt haft mage att skälla ut tränare Heidi också när han ansåg att inte ens hon är snabb nog att visa banan. Det är inte bra att vi är nybörjare tillsammans)
 
Tja, jag vet ju i vilken ände av kopplet vårt problem sitter (mitt) , så den snälla, hunden som kunde skulle räcka år för mig.

Pyssling är fortfarande i ta det lite lugnt-stadiet efter att ha opererats i år (det är OK:at att han kör tant-agility). Problemet är att han blir så arg på mig när jag gör fel (Du håller väl också till i Upplands-Väsby - Pyssling har faktiskt haft mage att skälla ut tränare Heidi också när han ansåg att inte ens hon är snabb nog att visa banan. Det är inte bra att vi är nybörjare tillsammans)

Ja, vi kör i Väsby nu ibland och har även kört för Heidi två pass privat. Både vi och vovvarna är nybörjare tillsammans men Nike hänger bara på och är ganska okomplicerad och Nessie drar sin egen bana om hon är taggad och matte är för slö. För några veckor sen så satte vi upp som ett tunnelrace på träningen och Nessie var dels övertaggad och älskar dessutom tunnlar, jag hann knappt säga start så var hon igenom första tunneln och körde resterande på egen hand två varv. Försökte ropa in henne men öronen var avstängda tror jag, träningskompisarna låg dubbelvikta på golvet och höll på garva ihjäl sig :p.
Maken är förkyld och jag är också förkyld så vi får se hur det går imorgon på tävlingen, hoppas på att vi ska krya på oss lite tills dess..
 
Jahopp, första officiella tävlingen avklarad!
Vi började med agilityn, banan var lite svårare än jag trodde det skulle vara i klass 1 och vissa vägar lite kluriga. Vi kom igenom iallafall, missade ett kontaktfält i balansen och förlorade tid på att jag höll på snubbla över min hund efter en tunnel (förutom att jag inte hade 100 koll på vart jag skulle heller och var långsam) så vi fick tidsfel också. Hamnade på 5:e plats av typ 25 ekipage, kändes helt okej.
Hoppklassen gick bra förutom att jag höll på missa ett hinder. Nessie var på väg mot det men blev tveksam när matte var på väg annanstans, hon började vika av men rätade upp när jag kom på att hon skulle ta det och räddade upp det. Sen var jag lite allmänt långsam, att man var hängig och förkyld hjälpte inte. Fick tidsfel och hamnade på 6:e plats av 26 startande. Väldigt nöjd med Nessie och hade hon bara haft en mindre virrig och snabbare matte så hade hon nog glänst ordentligt :D.
Husse var i sämre skick (super-förkyld) än mig men han och Nike lyckades hamna på 4:e plats i bägge klasserna ändå. Han fick tidsfel i bägge klasserna och det säger en del om hans skick då han aldrig brukar ha problem med att vara långsam..
Summa summarum: kändes helt okej med tanke på förutsättningarna.

Bild på finaste Nessie och Nike:
25552176_10213636841589571_3601530886949913820_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 354
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp