Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi blev 4:a i Agilityn och 3:a i Hoppklassen. Av 5 startande. :D

Jag är stolt över min hund som är så jävla duktig och att vi åtminstone inte blev diskade. Nästa gång är en nybörjartävling så vi får väl hoppas på lite lättare bana då. Har en gång kvar på kursen och lite tveksam över hur vi gör nu. Kursen ska fortsätta men tror inte min chef blir glad om jag tar ledigt 8 dagar till samtidigt som det blir en ekonomisk fråga. Frågan är då vart man vänder sig efter en värdelös nybörjarkurs och sen hoppade vi direkt på en kurs med folk som redan tävlar i Agility. Behöver nog främst träna matte och sen kontaktfält och handling.
 
Vi blev 4:a i Agilityn och 3:a i Hoppklassen. Av 5 startande. :D

Jag är stolt över min hund som är så jävla duktig och att vi åtminstone inte blev diskade. Nästa gång är en nybörjartävling så vi får väl hoppas på lite lättare bana då. Har en gång kvar på kursen och lite tveksam över hur vi gör nu. Kursen ska fortsätta men tror inte min chef blir glad om jag tar ledigt 8 dagar till samtidigt som det blir en ekonomisk fråga. Frågan är då vart man vänder sig efter en värdelös nybörjarkurs och sen hoppade vi direkt på en kurs med folk som redan tävlar i Agility. Behöver nog främst träna matte och sen kontaktfält och handling.

Grattis! Kanske träna för någon privat så länge?
 
Grattis! Kanske träna för någon privat så länge?
Tack. Fast att vi inte kom sist berodde väl mest på att andra diskade sig. :p

Privatträning låter otroligt givande, men dyrt. Jag var lite inne på en nybörjarkurs men min kursledare sa bara nej, nej, nej till den idéen så vi får se. Har möjlighet att gå i en träningsgrupp så det kommer vi göra men det blir inte så mycket att nöta på en grej där. Just det. Slalom behöver vi bli bättre på också just nu får jag backa genom hela slalomen med henne. :D
 
Tack. Fast att vi inte kom sist berodde väl mest på att andra diskade sig. :p

Privatträning låter otroligt givande, men dyrt. Jag var lite inne på en nybörjarkurs men min kursledare sa bara nej, nej, nej till den idéen så vi får se. Har möjlighet att gå i en träningsgrupp så det kommer vi göra men det blir inte så mycket att nöta på en grej där. Just det. Slalom behöver vi bli bättre på också just nu får jag backa genom hela slalomen med henne. :D

Ja, fast så är det ju nu sist diskade sig halva startfältet men min 5:e plats är ju fortfarande en 5:e plats. Det klart att hade inte så många diskat sig så hade vi ju säkert hamnat mycket sämre..
Privatträning är ganska dyrt, vi är ju två som delar och har gått en gång i månaden och sen jobbat på egen hand med det vi fått med oss att jobba på mellan träningarna. Kanske hitta nån att träna med också om du inte har det, jag och maken tränar ju tillsammans och kan ge varandra feedback samt filma så vi får svart på vitt vad gjorde för missar och vad man gjorde bra :D. Jätte-nyttigt att se sina rundor på film, för senast så var det inte alls den runda som kändes bäst som jag skötte mig bäst i (hunden var dock klockren men det ju mig vi måste jobba på då jag är den svaga länken).

Vi ska träna imorgon med hundarna igen och på söndag är det inoff. hopptävling, två klasser med två starter i varje klass där bästa rundan räknas. Ska bli spännande!:banana:
 
I å är året då vi startar klass 2 i både hopp och agility. Inför förra sommaren hade jag som mål att ta pinne i hopp och starta i agilityklass men min lilla stjärna överträffade det med råge :love: Vi hann starta hoppklass 2 men diskades oss i samtliga starter (tack vare en nervös förare :angel:) och avslutade tävlingssäsongen med 3 starter i agiltyklass 1 där vi tog 3 pallplatser och de två sista pinnarna. Nu ska vi träna vidare på hinderdiskriminering, bättre runtskick och mer självständighet för Max så kanske vi lyckas komma runt en klass 2-bana också med ett resultat i bagaget :D

26230847_10155423152723353_7575286879270440811_n.jpg


Slut på skrytet :p
 
Vi var på inoff. igår med två hoppklasser med två starter i varje där ens bästa resultat räknades. Jag är fortfarande förkyld (sen innan jul!!?) och bestämde mig för att maken får starta Nessie också i förhoppning om att jag ska bli frisk nån gång..
Nike är på väg in i löp och var väldigt seg men kom runt felfritt i bägge klasserna och hamnade på 2:a plats i båda klasserna, hon är konsekvent iallafall :D.
Maken och Nessie var lite mer spännande då han knappt tränat med henne (nåt enstaka varv ibland), hon stack och skulle leka med alla innan första loppet. Hon fångades snabbt in och bars in på banan igen och när de väl kommit igång gick det rätt okej men hon hoppade ett hinder som inte skulle tas så de blev diskade. Husse bestämde sig för att köra flygande start med henne resterande lopp för att få med henne på en gång. Lopp nummer två gick jättebra och de var runt felfritt, Nessie hade fattat vad det handlade om även om det var "fel" förare som tog henne runt. I andra klassen gjorde Nessie sitt snyggaste slalom någonsin(!) och hade t.o.m lite fart i slalomet och de hamnade precis utanför pallplats på 4:e plats, klassen innan var de på en 7:e plats av 12 hundar.
Tycker det gick jättebra med tanke på att Nike ska börja löpa och husse knappt tränat alls med Nessie, vi har bestämt oss för att träna med varandras hundar lite oftare så om man är sjuk eller nåt så kan den ena ta bägge hundarna. Nu brukar jag ju träna bägge själv ibland men husse kör ju bara när vi tränar tillsammans så han har ju hållit sig mest till Nike.

Nessie och Nike :heart
26231722_10213769610828719_5635693075434338577_n.jpg
 
Tack. Fast att vi inte kom sist berodde väl mest på att andra diskade sig. :p

Privatträning låter otroligt givande, men dyrt. Jag var lite inne på en nybörjarkurs men min kursledare sa bara nej, nej, nej till den idéen så vi får se. Har möjlighet att gå i en träningsgrupp så det kommer vi göra men det blir inte så mycket att nöta på en grej där. Just det. Slalom behöver vi bli bättre på också just nu får jag backa genom hela slalomen med henne. :D
Vi gillar Fanny Gotts bok Agility från grunder till första start. Mycket matnyttigt om övningar med och utan hinder, avstånd, fallgropar och förberedelser (sedan att den innehåller en och annan bild av åtminstone något Buke-anknutet ekipage är en bonus). Systematisk genomgång - läsa igenom och beta sedan i princip av sida för sida, övning för övning (OK du får välja hur du vill lära in bl.a. kontaktfält och slalom)

Boken kostar 363 kr inbunden och lite drygt 200 som e-bok.
 
Jag är fortfarande förkyld :banghead:.
Maken har fått träna med bägge hundarna och igår tävlade han med bägge hundarna. Nike är som en snigel på banan, kanske för att det var på nytt ställe. Agilityrundan gick visserligen långsamt men säkert men sen gick hon fel väg otippat. Hopprundan gick tom ännu långsammare och hon vart lite sniffig, de kom i mål med typ 50 tidfel :D. Hamnade på fjärdeplats..
Nessie gick super i agilityrundan ända tills gungan där hon inte skulle ta den, blev diskade när husse gjorde om men i övrigt en fin runda. Hoppklassen blev helt fel, husse han inte med och hon hoppade glatt fel hinder så de vart diskade.

Nessie är lite svajjig nu, hon har varit helt 100 på alla hinder men nu helt plötsligt ska hon inte ta gungan och förra träningspasset var det helt plötsligt tvärstopp på säcken som hon alltid älskat att ta.. Vet inte om hormonerna flödar eller nåt, Nike har precis varit i löp och det kan ju vara så att Nessie också är på G.
 
Nu är vi anmälda till två agilitytävlingar. Den 22:a April i Väsby och den 16:e Maj i Österåker :D Längtar efter att få tävla!

Jag undrade varför jag missat dessa men sen såg jag ju att det klass 2 tävlingar :o.

Jag har varit sjuk i eeeevigheter, maken har tävlat bägge hundarna i inoff. 5-kampen förutom senast då jag fick Nike. Han har stulat "min" agilityhund :down: och jag vill ha tillbaka henne! Det gick inte så bra med Nike men det var mest mitt fel då jag tappade bort mig helt. Maken kom på hur roligt det var att köra med Nessie och tycker nu att vi kan byta hund. I helgen är sista omgången i 5-kampen så då får han köra bägge, banorna är alldeles för avancerade för mig när jag inte tränat på några veckor. Dessutom har jag noll flås och är fortfarande täppt och halvkrasslig :banghead:.
 
Jag undrade varför jag missat dessa men sen såg jag ju att det klass 2 tävlingar :o.

Jag har varit sjuk i eeeevigheter, maken har tävlat bägge hundarna i inoff. 5-kampen förutom senast då jag fick Nike. Han har stulat "min" agilityhund :down: och jag vill ha tillbaka henne! Det gick inte så bra med Nike men det var mest mitt fel då jag tappade bort mig helt. Maken kom på hur roligt det var att köra med Nessie och tycker nu att vi kan byta hund. I helgen är sista omgången i 5-kampen så då får han köra bägge, banorna är alldeles för avancerade för mig när jag inte tränat på några veckor. Dessutom har jag noll flås och är fortfarande täppt och halvkrasslig :banghead:.
Japp, klass 2 :D Och om vi är jätteduktiga kan vi gå upp till klass 3 på de tävlingarna :angel:

Är det inoffen som bland annat gick i helgen i Arninge?
Jag och Tinja tävlade i den i Knivsta. I sedvanlig inoff-ordning så diskade jag och Tinja oss å de grövsta :rofl:
Publiken fick sig iallafall ett gott skratt när jag plötsligt står som en virrig höna mitt på banan och måste fråga domaren vart jag ska :o
 
Japp, klass 2 :D Och om vi är jätteduktiga kan vi gå upp till klass 3 på de tävlingarna :angel:

Är det inoffen som bland annat gick i helgen i Arninge?
Jag och Tinja tävlade i den i Knivsta. I sedvanlig inoff-ordning så diskade jag och Tinja oss å de grövsta :rofl:
Publiken fick sig iallafall ett gott skratt när jag plötsligt står som en virrig höna mitt på banan och måste fråga domaren vart jag ska :o

Ja, då lär vi ju ha sett er men jag var ganska borta då jag kom dit direkt efter att ha jobbat natt. Husse sprang med en liten grå snigel och en trefärgad corgi medans jag satt på en stol och försökte hålla ögonen öppna :p. Ni ska inte vara med på söndag?
Jag ve inte om banorna är väldigt kniviga för det är ju väldigt väldigt många som diskat sig, det blir ju ibland inte ens topp tre? Maken tyckte den i Knivsta var de svåraste banorna hitills men alla har varit ganska kluriga.
 
Ja, då lär vi ju ha sett er men jag var ganska borta då jag kom dit direkt efter att ha jobbat natt. Husse sprang med en liten grå snigel och en trefärgad corgi medans jag satt på en stol och försökte hålla ögonen öppna :p. Ni ska inte vara med på söndag?
Jag ve inte om banorna är väldigt kniviga för det är ju väldigt väldigt många som diskat sig, det blir ju ibland inte ens topp tre? Maken tyckte den i Knivsta var de svåraste banorna hitills men alla har varit ganska kluriga.
Vi hade nog klarat den ena banan iallafall om jag inte missat det där blindbytet som gjorde att jag helt tappade bort mig. Men ja, de var svåra, riktigt svåra.
Dock inte lika svåra som Haninge-katastrofen :rofl:

Vet inte om jag ska våga mig på att anmäla mig till söndagen. Vi har liksom aldrig någonsin nollat ett inoff-lopp :angel:
 
Visst är det väl någon här i agility-tråden som tävlar i klass 3? Det är ju snart dags för Gåsahoppet i Nils Holgersson-hallen i Skurup, och jag tänkte höra om någon från Buke ska dit och tävla? Jag bor bara en dryg km från hallen, skulle vara roligt att åka dit och titta i så fall. Tänkte väl i och för sig åka dit och titta ändå, men det blir ju ännu roligare om någon härifrån är med :)

En helt annan sak - på tävlingsplatser där man kör en klass i taget (dvs bara har en bana) - brukar det alltid vara XS och S-klasserna som startar först på morgonen? Jag hatar nämligen att stiga upp i ottan ... har ratat några inomhustävlingar nu i vinter pga det. Behöva köra hemifrån vid sextiden en mörk helgmorgon - nä tack!
 
Visst är det väl någon här i agility-tråden som tävlar i klass 3? Det är ju snart dags för Gåsahoppet i Nils Holgersson-hallen i Skurup, och jag tänkte höra om någon från Buke ska dit och tävla? Jag bor bara en dryg km från hallen, skulle vara roligt att åka dit och titta i så fall. Tänkte väl i och för sig åka dit och titta ändå, men det blir ju ännu roligare om någon härifrån är med :)

En helt annan sak - på tävlingsplatser där man kör en klass i taget (dvs bara har en bana) - brukar det alltid vara XS och S-klasserna som startar först på morgonen? Jag hatar nämligen att stiga upp i ottan ... har ratat några inomhustävlingar nu i vinter pga det. Behöva köra hemifrån vid sextiden en mörk helgmorgon - nä tack!
Jag är med och arrangerar Gåsahoppet, så har valt att inte tävla själv. Är lite mer i bakgrunden i år men var TL för hela spektaklet förra året :) Har du inget att göra kan jag sätta upp dig på funkisschemat :D

Inte en regel att XS/S går först men händer väldigt ofta. Speciellt om tävlingen går i block. Jag är inte superförtjust i det då det ofta blir stressigt efter banvandring(om det inte är 3 banvandringar) och min XS-tant behöver tid att värma upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 369
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp