Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gled helt oplanerat in på en agilityträning ikväll. Så himla kul! Jag behöver jobba mer på min handling och allt. Hunden däremot är ju väldigt duktig.
29792236_10210685285676354_6315753638615525506_n.jpg

Jag, är, inte supersmidig. Tur att hunden kompenserar för det :rofl:
Sedan fick en annan som var där köra Tinja också då min ansträngningsastma gjorde sig påmind. Hon körde med helt andra kommandon men det gick ju bra ändå! Smarta lilla pil :love:
 
Hade tänkt vara med på vårens första utetävling i Ystad helgen 14-15 april. Men nu tvingas de ställa in eftersom deras plan inte kommer att hinna bli ok pga allt snöandet. Tråkigt - men fullt förståeligt!

Nu siktar vi in oss på Valborgsruset i Lomma istället :D

Och i helgen är det kurs för Kalle Karlsson på hemmaklubben. Vår plan är äntligen ok efter den långa vintern :)
 
Hade tänkt vara med på vårens första utetävling i Ystad helgen 14-15 april. Men nu tvingas de ställa in eftersom deras plan inte kommer att hinna bli ok pga allt snöandet. Tråkigt - men fullt förståeligt!

Nu siktar vi in oss på Valborgsruset i Lomma istället :D

Och i helgen är det kurs för Kalle Karlsson på hemmaklubben. Vår plan är äntligen ok efter den långa vintern :)
Vågar knappt säga, men jag och lillvovven kommer till Lomma! Jag ska träna fram tills dess och se om jag kan starta. Är ju normalt inte jag som springer...
 
Igår tränade jag med lilla Nike i Väsby, fick sällskap av en JRT med matte. Det var en lätt bana uppställd så vi körde banvandring och sen bana. Nike har haft fart nu senaste träningarna (sen vi snaggade henne kort på kroppen) så även igår. Jag fick dessutom testa springa med deras JRT med sisådär resultat, hon är ultrasnabb och man måste verkligen vara med för att inte tappa henne (vilket jag gjorde ett par ggr). Jätte-glad och charmig vovve men när man inte hänger med tar hon egna beslut :D. På kvällen var vi på föreläsning om gambler/snooker och det verkar ju rätt kul, kanske blir en kurs i det senare på klubben.

Nästa helg tävlar maken inoff i Väsby med vovvarna, meningen är att jag ska köra klass 1 i Nynäshamn dagen efter men som vädret verkar så börjar jag fundera på om det blir av.. På inbjudan som var uppe stod det att den skulle vara ute på gräsplan, nu när jag skulle kolla så kommer jag inte in på inbjudan. Helgen efter ska vi till Nacka och starta varsin hund i klass 1. Börjat kika på lite tävlingar i maj, grämer mig lite att jag missade anmälningstiden till Västerås :o.

Nike igår med påläggskalven(valpen) Nano:
19113928_10214576712165748_6638909312673468799_n.jpg
 
Var iväg och tränade agility igår med vovvarna i Väsby, både Nike och Nessie gjorde jätte-bra slalom. Kan det vara för att det tinat i trädgården så vi kört nåt slalom där varje dag så pinnarna stått framme?
Nike var piggelin, Nessie blev lite avslagen rätt fort så vi nöjde oss med att inte köra så mycket. Träningskompisen fick prova på att handla bägge hundarna (Nike har hon testat förut) och gjorde en bra runda med Nike som verkar vara stadig (och lagom motor) för de flesta förare och det gick rätt bra med Nesssie också. Nu är tanken att det blir vila (iallafall för Nessie, husse kanske kör nåt med Nike) i veckan fram till tävling. Så försöka se till att det blir mindre bus för Nessies del här hemma med valpen, tror hon kanske leker lite mer än vad hon egentligen orkar och det därför det var lite matt på träningen igår.
 
Varit på inoff i Väsby idag och Nike och husse lyckades knipa en andraplats i agilityklassen :banana:. Nessie och husse kom precis utanför pallen i agilityn, hon ramlade omkull i en tunnel och fick tidsfel och var mindre än 2 sekunder från tredjeplatsen :D. Framförallt så fick hon inga fel på kontaktfälten i balansen!
I hopploppet så var Nike helt fantastisk och hade bäst fart hitills på tävling men diskade sig då husse var lite otydlig (han hade svårt att komma ihåg banan) och tog ett hinder från fel håll. Husse var jätte-nöjd ändå då de hade så bra flyt och fart i det loppet. Nessie blev två vägran + avek lite från banan. Såg lite ofokuserad ut redan i starten och sen tappade hon fokus helt när hon såg och hörde mig utanför banan. Husse kom på sen att han gjort fel och inte ställt upp henne såsom vi brukar på träning, sen så ska jag vara duktig och hålla mig borta från blickpunkten när han tävlar.
Imorgon blir det tre agilitylopp i klass 1 för mig och hundarna i Nynäshamn, hoppas på bra väder och lite flyt!
 
Jag o Betty har kommit igång igen lite kort nu innan hon ska paras. Hon har fått betydligt bättre sug, främst i tunnlarna men också på hinder. På hinder 10 ändrade jag sen och gjorde bytet efter hinder 11 istället för innan. Blev mycket bättre flyt då.

En annan överraskning efter vilan är att hon nu helt plötsligt klarar ett 12 pinnars slalom utan mig. Väldigt kul!

 
Jag och Ultima har tävlat agility i Piteå i helgen och fick med oss en pinne i ena agilityklassen igår lördag :D. I övrigt gick det så där...
Visa bifogad fil 13558
Då var vi på samma tävling! Grattis till pinnen!

För oss gick det relativt bra. Gårdagens agility lopp blev 2 lopp med fem fel och varsin tredje placering och så en disk. Samma i dagens hopp lopp men med en tredje placering. Sista loppet idag gick hon superfint men lyckades på något sätt riva första hindret, ser ut som hon vevade ner det med svansen haha. Lite surt men det kommer fler gånger!
IMG_20180414_184650_340.jpg
 
Då var vi på samma tävling! Grattis till pinnen!

För oss gick det relativt bra. Gårdagens agility lopp blev 2 lopp med fem fel och varsin tredje placering och så en disk. Samma i dagens hopp lopp men med en tredje placering. Sista loppet idag gick hon superfint men lyckades på något sätt riva första hindret, ser ut som hon vevade ner det med svansen haha. Lite surt men det kommer fler gånger!
Visa bifogad fil 13584
Tack :), jag missade att det var fler bukefalister med, jag vågade mig fram till @Aningsfull med Kjapp den här gången :o:).
 
Tävling i Nynäshamn igår med tre agilityklasser, jag sprang med bägge vovvarna utomhus för första gången sen höstas (har inte torkat upp här så det gått att träna ute än). L och XL hade kört på förmiddagen och banan var ganska lerig, i första loppet med Nessie halkade jag till i första svängen och kom av mig helt gav tunnelkommando men visade inte vilken tunnel så hon tog fel då det var en på vardera sida av mig = disk. Sen körde jag med Nike och vi kom igenom med 5 fel, hon lyckades missa kontaktfältet i balansen helt otippat men kom på 3:e plats. Sen bytte jag skor och fick lite bättre fäste och vågade springa på lite mer. Nessie gjorde en klockren andra runda men halkade av gungan när hon skulle upp på den så vi fick fem fel och hamnade på 10:e plats av 27 utan den missen hade vi haft chans på pinne.. Blev ett bra lopp med Nike sen också förutom att jag tappade bort henne två gånger (nackdelen med en liten hund) och fick fem fel för vägran även här en 3:e plats. Sista loppet för mig och Nessie gick kanon men på näst sista hindret så lyckas jag inte ge henne stanna kommando (pga flåsighet) och hon hoppar av precis innan kontaktfältet, de två loppen innan har hon stannat helt perfekt på kontaktfältet så det var lite surt. Med Nike har jag inte riktigt lika bra flyt men vi tar oss runt men även hon lyckas hoppa kontaktfältet i balansen så det blir fem fel och en andraplats.
Jätte-nöjd med vovvarna, jag behöver bli snabbare och handla tydligare och få bättre flås :o.

Nike med helgens rosettskörd:
30715645_10214659898325350_8578876716725916001_n.jpg
 
Tävling i Nynäshamn igår med tre agilityklasser, jag sprang med bägge vovvarna utomhus för första gången sen höstas (har inte torkat upp här så det gått att träna ute än). L och XL hade kört på förmiddagen och banan var ganska lerig, i första loppet med Nessie halkade jag till i första svängen och kom av mig helt gav tunnelkommando men visade inte vilken tunnel så hon tog fel då det var en på vardera sida av mig = disk. Sen körde jag med Nike och vi kom igenom med 5 fel, hon lyckades missa kontaktfältet i balansen helt otippat men kom på 3:e plats. Sen bytte jag skor och fick lite bättre fäste och vågade springa på lite mer. Nessie gjorde en klockren andra runda men halkade av gungan när hon skulle upp på den så vi fick fem fel och hamnade på 10:e plats av 27 utan den missen hade vi haft chans på pinne.. Blev ett bra lopp med Nike sen också förutom att jag tappade bort henne två gånger (nackdelen med en liten hund) och fick fem fel för vägran även här en 3:e plats. Sista loppet för mig och Nessie gick kanon men på näst sista hindret så lyckas jag inte ge henne stanna kommando (pga flåsighet) och hon hoppar av precis innan kontaktfältet, de två loppen innan har hon stannat helt perfekt på kontaktfältet så det var lite surt. Med Nike har jag inte riktigt lika bra flyt men vi tar oss runt men även hon lyckas hoppa kontaktfältet i balansen så det blir fem fel och en andraplats.
Jätte-nöjd med vovvarna, jag behöver bli snabbare och handla tydligare och få bättre flås :o.

Nike med helgens rosettskörd:
30715645_10214659898325350_8578876716725916001_n.jpg
Det där med bättre flås tänker jag på varenda gång jag tränar - det är inte klokt att man kan bli såååå trött av att springa i ca 30 sekunder :p. Det är väl för att man glömmer att andas :D.

När vi hade kurs i söndags så tog mina knän stryk av alla ruscherna. Jag behöver bli bättre på att värma upp ordentligt själv innan.
Hur gör ni andra här innan en tävling - värmer ni upp både er själva och hunden? Någon speciell form av uppvärmning ni kör i så fall?
 
Jag och Kjapp tävlade också i Piteå i helgen. Tro det eller ej men vi kom i mål i 4 lopp i helgen. Det är mer än vad vi lyckades med på hela förra året.
Tyvärr dras vi med snöpliga rivningar, men just nu är jag bara så himla nöjd med att börja komma i mål.

 
Jag och Kjapp tävlade också i Piteå i helgen. Tro det eller ej men vi kom i mål i 4 lopp i helgen. Det är mer än vad vi lyckades med på hela förra året.
Tyvärr dras vi med snöpliga rivningar, men just nu är jag bara så himla nöjd med att börja komma i mål.

Fint! Du får träna hoppteknik ;) Cavaletti!
 
Fennas bror kammande hem sitt första cert i helgen och här sitter man och tjurar att man fortfarande är i klass 1 och vågar aldrig ta sig ut och tävla, hjälper inte alls att syrran till Fenna snart är ute på tävlingsplan också.
Hatar att ha kassa tävlingsnerver, jag har dock som mål att gå fler kurser i år som kanske puschar mig att tävla.... sedan att våga tävla för träningens skull.... :cautious:
 
Tävlade i Nacka idag med Nessie, disk i bägge loppen :p. Sista loppet (agilityklassen) kändes jätte-bra, hon tog gungan fint och stannade på kontaktfältet i balansen. När vi kom till slalomet så kom hon in jätte-bra men det blåste rätt bra så hon blev distraherad av staketnätet och tälten som böljade intill och fick fem fel. Sen missade hon sista hindret och hoppade tillbaka över det antagligen för att jag var otydlig :arghh:.
Husse och Nike kammade hem två andraplatser, Nike var duktig i bägge loppen men blev också lite distraherad av saker runtomkring och plockade upp 5 orna i slalom som annars brukar vara en av hennes starkare kort. Fantastiskt väder!

Nike och Nessie:
31100374_10214700847429052_8965387411886922635_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 371
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp