Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.

jonnaerixon

Trådstartare
Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att läsa om samtliga och mycket går ju igen i alla grenar.

Jag kopierar inledningen från lydnadstrådarna. Hoppas att vi kan hjälpa varandra med träningstips och peppa inför kommande tävlingar!


Hund: Zolo, rottweiler, 2 år.

Lite bakgrund: Zolo är min första hund. Vi kör både spår och lydnadslydnad. Är godkända lägre klass spår och uppflyttade till lkl 3.

Gren/Klass: Spår, lägre

Tränar mest på: Vinklar i spåret, herr Z har en tendens att rusa i vinklarna, hjärnan hänger inte med benen. Uppletandet, haft en paus och jobbar på att utöka antal skick och jobba på djupet samt kondition! Brukslydnaden jobbar vi mest på krypet och ska (seeeeent omsider) börja ta tag i framåtsändandet!

Håller till: Göteborg.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till högre spår under våren, uppflyttad till elit spår under hösten.

Långsiktigt mål: SE BCH

kosta-2010-7.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul!

Hund Grimm, 18 månader gammal Australisk Kelpie

Bakgrund Uppflyttad till lägre (spår) och Lkl3

Gren/Klass Lägre spår (Lägre sök)

Tränar mest på Kryp. Att aktivt leta apporter i spåret, att ta saker även om man inte snubblar på dem, även om de ligger 30 cm brevid spåret. Att inte ge upp och knalla vidare om man inte omedelbart lyckas lokalisera ett föremål man får i näsan.

Sök har vi tränat men har ett uppehåll med, får se om vi tar upp det igen..

Håller till Uppsala/Knivsta


Kortsiktigt mål Uppflytt till högre spår.

Långsiktigtmål Vet inte riktigt. "Så långt det går", beroende på hur mycket tid och energi tävlingslydnaden (som är mitt huvudintresse) tar. SE BCH skulle sitta fint, men det är inget jag kommer stressa fram.



DSC_0216-1.jpg




Hund Sami, Japansk spets, blir 4 i mars.

Bakgrund Uppfl till Lkl3, lite pinnar i agility. Har spårat regelbundet sen han var liten.

Gren/Klass Appellklass spår

Tränar mest på Spåra på fält. Det var tydligen inte samma sak som att spåra i skogen, så det behövs lite övning insåg jag :angel: Innan har pinnarna varit ett jättebroblem, men de har vi *peppar peppar* kommit till rätta med med passiva stå-markeringar och skinkost på tub :D

Borde få arslet ur och börja träna framförgåendet ordentligt. Försöka få bort eller iaf minska skallen i budföringen :devil:

Håller till Uppsala/Knivsta

Kortsiktigt mål Starta appellen under våren, uppflytt borde inte vara några problem..

Långsiktigt mål Start i lägre? Uppflytt till Högre? Jag vet inte :D Eller jo! Högst bruksmeriterad i rasen i sverige. Måste bara hitta vad vi ska slå..


dsc_0061.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Jag skakar liv i den här tråden igen nu när det SNART drar igång igen med fullsäsong för brukset :banana:! OCH för att jag precis klickat på ANMÄL och BETALA på SBKtävling för vår debuttävling i högreklass spår, iiiih :D!


Presentation av oss:


Hund: Lyxa, lite drygt 3.5 årig aussietik

Bakgrund: 1:a pris lydnadsklass elit, tävlar agility, tränar spår och rapport

Gren/Klass: Uppflyttad till högreklass spår (förhoppningsvis debut 23/3)

Tränar mest på: System i uppletet, kvalitetssäkring i lydnadsmomenten

Håller till: Västra Götaland med omnejd

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till elitspår

Långsiktigt mål: Rasmästare i spår. SE BCH. SM-start i bruks

start_lyxa_bruksdag_2012.jpg


Några av våra senaste brukslydnadsfilmer:

Saktagående inför framåtsändandet

Skallträning

Kryp


Hur går det för er andra, har ni kollat ut vilket som blir årets första tävling än :laugh:?!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul!

Hund: Ila, 3,5 årig aussietik

Bakgrund: Tävlar LKL2 och agility. Tränar spår och ska påbörja söket.

Gren/Klass: Planerar att debutera appellklass spår i slutet av april.

Tränar mest på: Just nu mest upplet pga snön. Annars målmedvetet lugn i spåret. Och platsliggning, alltid platsliggning.

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till lägre spår

Långsiktigt mål: Uppflyttad till elitspår.

dsc_0025-red.jpg

dsc_0627.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul!

Hund: Ila, 3,5 årig aussietik

Bakgrund: Tävlar LKL2 och agility. Tränar spår och ska påbörja söket.

Gren/Klass: Planerar att debutera appellklass spår i slutet av april.

Tränar mest på: Just nu mest upplet pga snön. Annars målmedvetet lugn i spåret. Och platsliggning, alltid platsliggning.

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till lägre spår

Långsiktigt mål: Uppflyttad till elitspår.

dsc_0025-red.jpg

dsc_0627.jpg

Yay! Heja syster svart :banana:! Var ska tävlingen bli :)?

Underbart kort på henne :love:
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: XO, malle, 3 år.

Lite bakgrund: XO är min första brukshund som jag har kunnat träna och tävla med. Han är min 4:e hund allt som allt. Han kom till mig som 19 månaders slyngel och är nu uppflyttad Högre sök, högre spår och elit lydnad samt så har vi inplanerat certprov för patrullhund (han klarade lydnaden idag). Vi kommer att starta i lägre rapport och skydd också.

Gren/Klass: Spår, högre. Sök, Högre. Rapport, lägre, Skydd, lägre.

Tränar mest på:
Spåret - Fältspår.
Söket - Få till tomslagen! Han går för grunt på motvindsidan.
Rapporten - Sträcka A - C.
Skyddet - Än så länge *peppar peppar!* så har vi inget att förbättra. Tränar mest ordentliga bett och bevakningar.

Håller till: Sölvesborg

Kortsiktigt mål: Jag missar tyvärr hela tävlingssäsongen nu till våren :(, men till hösten så blir det åka av! Då hoppas jag på uppflytt elit spår och sök, högre rapport och skydd.

Långsiktigt mål: SE BCH, SM

DSC00676.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hemmatävling 28 april! :D

KL

Jag har insett att vi kommer behöva en sjukt bra brukslydnad eftersom jag inte vill utsätta Ila för platsliggning med skott. Har precis räknat efter, det går att ta sig upp till elit och till och med plocka cert utan platsliggning men man har ju ganska mycket mindre poäng att spela på ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

En staffe som tävlade lägre spår när jag gjorde det klarade uppflytt med bra poäng utan att delta på budföring och plats. Kan dom kan ni ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul initiativ!


Hund: Sarek, nyss fyllda 2

Lite bakgrund: Sarek är min första brukshund. Uppflyttad till lägre klass spår för en dryg vecka sedan. Tränar även lydnad, men har inte tävlat än.

Gren/Klass: Spår, lägre + Lydnad 1

Tränar mest på: På plan: störningsträning... Unge herrn har lite svårt att koncentrera sig när det är mycket runt omkring. Skotten funkar på hemmaplan så det är nog dags att prova på andra ställen snart. Vi har tappat lite av saktabiten på framåtsändandet sedan vi började träna mycket framförgående så det ska vi ta upp igen. I skogen: snårig terräng är jobbigt tycker lillen, men annars flyter det på bra. Tar redan spetsvinklar, trubbvinklar och skogspinnar utan att blinka. Håller så sakteliga på att öka på längden (klarar 800 m idag) och antalet pinnar (uppe i 7 pinnar). I uppletandet så ska vi börja köra fulla rutor med fler föremål och även där träna mer på jobbig terräng.

Håller till: Lund

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till högre

Långsiktigt mål: SE BCH och varför inte SM? Siktar mot stjärnorna och hoppas på trädtopparna :D

736510_10151447496222150_1057720401_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Hund: Esta, malinois, snart 3 år.

Lite bakgrund: Esta omplacerades till mig i september som tränings- och tävlingskompis. Hade lite småbekymmer när hon kom men vi har jobbat oss igenom det mesta. Har tävlat spår med flatten innan och vi är godkända i högre spår.

Gren/Klass: Spår, högre. Sök, lägre. Uppflyttade till lkl. 3

Tränar mest på: framförgående och kryp i brukslydnaden. Spårmässigg så ägnar vi vintern åt hårda spår med tändstickor som apporter, behöver bli säkrare i vinkelarbetet. I söket så jobbar vi på att inte ödsla energi på att hela tiden springa för djupt, samt framslag, tomslag och dolda figgar. Sökmässigt så är vi klara för lägre.

Håller till: Småland, Vetlanda.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till elit spår under våren, godkända i högre sök.

Långsiktigt mål: SE BCH
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Stoja, aussie 4 månader

Lite bakgrund: Min första brukshund och dv.schnauzern får hålla sig till viltspår då personspår inte är lika kul om man frågar honom. En rolig och arbetsglad valp men hittills har vi aldrig testat att spåra pga snön, men arbetar med näsan mest hela tiden, kul att se! Lite sökövningar för skojs skull har vi dock gjort. Även jag är nybörjare.

Gren/Klass: Spår, nybörjare (apell). Ska prova på sök också är tanken.

Tränar mest på: Hittills bara lydnaden. Så snart det är mindre snö ska vi börja spåra!

Håller till: Stockholm.

Kortsiktigt mål: Lära sig spåra.

Långsiktigt mål: Komma till start, mer än så har jag inte funderat gällande brukset.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hemmatävling 28 april! :D

KL

Jag har insett att vi kommer behöva en sjukt bra brukslydnad eftersom jag inte vill utsätta Ila för platsliggning med skott. Har precis räknat efter, det går att ta sig upp till elit och till och med plocka cert utan platsliggning men man har ju ganska mycket mindre poäng att spela på ;)

Det fixar ni! Som Disen skrev så går det att bli uppflyttad utan skottmomenten om man har grymt spår och bra lydnad! Heja!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Vad kul med ett gäng bruksekipage här inne :banana:! Hoppas att vi kan heja på varandra till bra bruksframgångar!!

Till helgen ska vi tävla elitlydnad på lördagen, men så fort det är överstökat blir det bruks hela helgen förhoppningsvis ;)!

Ska se till att få till upplet, platsliggning med skott och ev länka ihop högrelydnaden. Lika bra att köra på i snön och förvänta sig att den kommer ligga kvar tills i mars :D!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul med en brukstråd!

Hund: Toka, Kelpietik, blir tre till sommaren.

Lite bakgrund: Toka är min första brukshund. Vi kör lydnad, spår, sök och rapport. Jag tränar regelbundet ihop med andra duktiga förare och åker ofta iväg på olika bruksläger för att lära mig mer!

Gren/Klass: Uppflyttade till lydnadsklass tre och har ett godkänt resultat i lägre spår. Vi satsar på att tävla lägre spår och lägre rapport nu i vår.

Tränar mest på: Nu på vintern blir det mest sök, rapport och uppletande. Det var barmark för ett par veckor sedan och då hann jag klämma in fyra korta spår (ca 300-500 meter). Missade sammanlagt två pinnar på alla spåren så där är jag nöjd. Körde långa budföringar med skott igår på brukshundklubben, ca trehundra meter. Vi har ju haft lite problem med skotten men under aktivitet går det bra, visade absolut ingenting igår. Vi hyr en inomhushall ibland för lydnaden men det blir såklart inte så ofta som när det är barmark! Känner lite panik inför framåtsändandet som vi måste sätta fart med!

Håller till: Växjötrakten.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till högre spår och högre rapport under våren, uppflyttad till högre sök under hösten.

Långsiktigt mål: SE BCH och SM! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jaaaa! Heja Mia som drog igång min gamla tråd :)

Härligt med fler bruksekipage!

Det var så längesen jag startade tråden så jag svarar på nytt :P

Hund: Zolo, rottweiler, 3,5 år.

20130203-151957.jpg


Lite bakgrund: Zolo är min första hund. Vi kör både spår och lydnadslydnad. Är uppflyttade till högre klass spår och uppflyttade till lkl 3.

Vi gjorde hela SJU lägretävlingar innan uppflytt. Antingen spårade Zolo bort sig (hade svårt för spår som det varit frost när spårläggaren gått ut och borttinat vid påsläpp) eller så missade vi något moment på lydnaden vilket vi inte hade råd med när jag avstog platsen med skott... Till slut fixade vi uppflytten och drog till med klassvinst på vårt ras-sm med 520 p UTAN plats! Så det går Line_N :)

Gren/Klass: Spår, högre

Tränar mest på: Skott-träning (Zolo är tyvärr berörd) har köpt en apportkastare och tränar regelbundet med fina framsteg men det får ta sin tid!!

Jobbar fortfarande med vinklar i spåret, herr Z har en tendens att rusa i vinklarna, hjärnan hänger inte med benen alla gånger men det är betydligt bättre. Det gågna årets jobb har gett fina resultat och jag har nu en säker spårhund som jag kan lita på :) Upptagsträningen behöver ökas på!

Uppletandet, behöver främst jobba på fasthållande av föremål, linjetag för raka skick och tävlingsmässig träning!

Brukslydnaden jobbar vi mest på framåtsändandet just nu...evighetsmoment ;)

Håller till: Göteborg.

Kortsiktigt mål: Klara plats med skott, Uppflyttad till elitspår under 2013

Långsiktigt mål: SE BCH, bruks-sm

Från en träningstävling i somras (lägrelydnaden)

Kryp
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag vill också updatera!

Hund: Grimm, Kelpie, 2 ½ år.

Lite bakgrund: Uppflyttad till högre spår, tränar sök för tävling, snart startklar Lkl Elit.


Gren/Klass: Högre spår, lägre sök, Lkl Elit

Tränar mest på: Just nu mest för Elitlydnaden, men också mycket spårupptag. Och så högrelydnaden, där alla moment är introducerade, men inte färdiga. Måste ffa jobba med framåtsändandet (som knappt är påbörjat :o ) och skallet.


Håller till: Kalmar

Kortsiktigt mål: Startklara lägresök, start högresspår

Långsiktigt mål: SE BCH


525057_10151175320811984_873514516_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Sami, Japansk Spets, 5 år i mars.

Lite bakgrund: Fick äntligen tummen ur i höstas och gjorde appellen. Gick utmärkt, uppflyttade till lägre spår på fina poäng :) 2:apris Lkl3

Gren/Klass: Lägre spår, Lkl3

Tränar mest på: Kryp och leta pinnar som ligger klurigt i spåret. Skottträning står på schemat under våren

Håller till: Kalmar

Kortsiktigt mål: Start lägrespår

Långsiktigt mål: Uppflytt till högre spår. Start i högre?


522264_10151132781031984_1084003332_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Pingu, Dvärgpinscher, 16 månader

Lite bakgrund: Pingu är min fjärde hund, men min första dvärgpinscher. Vi tränar lydnad, rallylydnad men främst bruks.

Gren/Klass: Sök, appellklass

Tränar mest på: Markeringsövningar, figurantintresse, vindövningar, synretningar. Brukslydnaden har vi inte riktigt kommit igång med än.

Håller till: Oftast i närheten av Hörby.

Kortsiktigt mål: Vara klar för träningstävling inom ett år.

Långsiktigt mål: Uppflytt till lägre klass.

p8122859edited.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Ceasar, keeshondhane på 3,5 år

Lite bakgrund: Ceasar är min första hund, tävlar i LK2 och är godkända i sök appellen, (217,5 p) (första keesen som tävlat). Har även godkänt anlagsprov i viltspår

Gren/Klass: Sök, appellen, lydnad 2

Tränar mest på: Apportering, vår akilleshäl. Få honom mindre självständig i söket. Även finputs i lydnaden
Håller till: Göteborg.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till lägre klass och ta ett första pris i tvåan, förhoppningsvis även ta LP2
Långsiktigt mål: Uppflyttad till högre och bli minst godkänd och ta ett första pris i LK3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp