Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svaret. Men det här gör jag redan som jag nämnde på slutet, och det har inte gett nånting, spår efter spår så fortsätter hon kliva av, jag håller emot, stannar och går när hon stoppar ner näsan och fortsätter spåra och det blir samma visa om och om igen. :banghead:

Hon har exakt koll på var spåret går men tycker som du skriver "jag ska bara..." och att bara hålla emot (eller hålla emot och Neja/gräla på henne) hjälper inte, det är därför jag tänker att jag måste få upp motivationen till att stanna på mitt spår och inte hitta på annat. Att kliva av och snoka är så självbelönande för henne att jag inte hittills har kommit på nåt som kan tävla mot det :(

Jag har även testat att bryta spåret om hon kliver av så det roliga tar slut, men det bryr hon sig inte om heller utan verkar tycka "jaja, det var ju roligt så länge det varade" och sen rycka på axlarna...
:arghh:

Jag har problemet med.min hane, som växlar över från personspår till färska viltspårprov (väldigt tydligt för det mesta). Jag fick rådet att lägga korsande spår med flit och träna på detta med maxbelöning. Alltså typ ser du en hare, kolla var den går, lägg korta spår så det korsar med märgben, leverpastej eller vad nu din hund helst vill ha 10 meter efter svårigheten. Så det riktigt lönar sig att stanna kvar på ditt spår. Kanske ett tips som skulle funka för dig.
 
Skulle behöva lite tips...
För att göra en lång historia kort, vår sökgrupp har splittrats så jag har inte längre nån att träna sök med, vilket är starkaste grenen för min stora, hon älskar det. Så ska det tävlas mer får det bli spår.

MEN! Hon växlar spår och jag har hittills inte kommit på nåt sätt att få henne att stanna kvar på spåret hon ska gå. Det syns inte på henne när hon växlar så vet jag inte var spåret går så finns det inget sätt för mig att hindra henne. Måste få upp motivationen att stanna på rätt spår men vet inte hur. Själva spårandet av vad som helst är mer belönande för henne än nåt...

Därför har vi lagt spårandet på hyllan, tills nu...

Blev uppflyttade till lägre för ett tag sen (körde sök i appellen) och det vore roligt att få fortsätta tävla, det enda i lydnaden som inte sitter helt är krypet men vi har ju hela sommaren på oss att träna det. (Tävlar inte på sommaren pga väldigt värmekänslig).

Men detta växlande av spår gör mig tokig. Det kvittar om det är personspår eller viltspår vi går, hon växlar så fort nåt spännande kommer, sen kan hon för all del gå tillbaka till rätt spår när det andra är avkollat men det fungerar ju inte på tävling...

Får man henne att stanna på rätt spår så är det inga problem varken med spårlängd, startrutor, hitta apporter eller tiden. Hon är duktig på att spåra, när hon vill.

Som det är nu så snitslar jag tätt och försöker belöna upp apporterna samtidigt som jag hindrar henne från att kliva av spåret, men det funkar ju inte i längden. Så nåt förslag? :(
Jag fick tipset när min lillskit började slarva i spåret att under en tid ha längre liggtider, typ 3-4 timmar, för då ska tydligen dom vattenburna molekylerna vara borta och dom spårar fettmolekyler. Jag testade under npn månads tid, och har nu en väldigt spårnoga hund. Går med nosen i backen hela tiden och genar inte runt träd eller liknande.
 
Jag har problemet med.min hane, som växlar över från personspår till färska viltspårprov (väldigt tydligt för det mesta). Jag fick rådet att lägga korsande spår med flit och träna på detta med maxbelöning. Alltså typ ser du en hare, kolla var den går, lägg korta spår så det korsar med märgben, leverpastej eller vad nu din hund helst vill ha 10 meter efter svårigheten. Så det riktigt lönar sig att stanna kvar på ditt spår. Kanske ett tips som skulle funka för dig.
Tack för ditt svar :)
Vi har testat med korsande spår som jag/annan person lagt, för jag har aldrig sån tur att nåt vilt har lust att va i närheten när jag lägger spår :p Det fungerar inte speciellt bra det heller. För att spåra vad som helst är mer belönande för henne än något jag hittills har kommit på att belöna med, och då har jag typ testat det mesta man kan komma på och allt annat oxå :arghh: Hon tar inte mat i spåret öht, enbart vid slutpinnen kan hon tänka sig att äta nåt riktigt bra.

Det känns verkligen som jag provat allt, men hittills har inget löst problemet :(
 
Jag fick tipset när min lillskit började slarva i spåret att under en tid ha längre liggtider, typ 3-4 timmar, för då ska tydligen dom vattenburna molekylerna vara borta och dom spårar fettmolekyler. Jag testade under npn månads tid, och har nu en väldigt spårnoga hund. Går med nosen i backen hela tiden och genar inte runt träd eller liknande.
Tack för ditt svar också! :)
Hon går kluriga och äldre personspår väldigt fint (viltspåren går hon likadant oavsett om de legat 2h eller 24h), men så fort man går tillbaka till kortare liggtider på runt 1-2h som det är på tävling så kommer problemet tillbaka. Hon är smart och lat, anstränger sig inte i onödan liksom.
 
Jäklar vad långt bak den här tråden hamnat, har vi alla gått på semester :D?!

Här har jag precis anmält Lyxa till bruks-SM. Vi har inte tävlat sen i april, och inte heller tränat bruks sen då (först förra veckan som vi körde ett upplet och ett kort brukslydnadspass) och kommer nog inte sätta igång med regelrätt bruksträning förns typ i början av augusti, under tiden ska hon bara träna/tävla agility och fysträna.

Denna gölliga hund, detta kommer bli vårt tredje bruks-SM och sammanlagt vårt 5:e SM tllsammans :love: !

18920491_1376160689140726_3470048648378296032_n.jpg


Jag och Pu tränar på, det går lite bakåt ibland och mycket framåt ofta, här har vi inte alls samma jämnhet som jag och Lyxa har haft. Får väl hoppas att den kommer senare med mer rutin :D !

Nästa helg ska vi debutera i högreskydd :banana:! Första gången vare sig jag eller hunden tävlar den klassen, och första gången i historien en aussie startar högreskydd :up: ! Vi har mycket kvar att jobba på för att det ska bli perfekt, men vi vill ut och pröva vingarna i klassen och se vad som håller och vad som falerar. Friskt vågat hälften vunnet brukar man väl säga :D?!

19225837_1387413271348801_5741580787922522690_n.jpg

19399023_1387413674682094_4138063353349171085_n.jpg


Sen ska vi anmäla oss till våra första elitspår i augusti, även där för att gå ut och se vad som håller och vad som faller på tävling, för att veta hur vi ska lägga upp träningen under hösten/vintern :)
 
Jäklar vad långt bak den här tråden hamnat, har vi alla gått på semester :D?!

Här har jag precis anmält Lyxa till bruks-SM. Vi har inte tävlat sen i april, och inte heller tränat bruks sen då (först förra veckan som vi körde ett upplet och ett kort brukslydnadspass) och kommer nog inte sätta igång med regelrätt bruksträning förns typ i början av augusti, under tiden ska hon bara träna/tävla agility och fysträna.

Denna gölliga hund, detta kommer bli vårt tredje bruks-SM och sammanlagt vårt 5:e SM tllsammans :love: !

18920491_1376160689140726_3470048648378296032_n.jpg


Jag och Pu tränar på, det går lite bakåt ibland och mycket framåt ofta, här har vi inte alls samma jämnhet som jag och Lyxa har haft. Får väl hoppas att den kommer senare med mer rutin :D !

Nästa helg ska vi debutera i högreskydd :banana:! Första gången vare sig jag eller hunden tävlar den klassen, och första gången i historien en aussie startar högreskydd :up: ! Vi har mycket kvar att jobba på för att det ska bli perfekt, men vi vill ut och pröva vingarna i klassen och se vad som håller och vad som falerar. Friskt vågat hälften vunnet brukar man väl säga :D?!

19225837_1387413271348801_5741580787922522690_n.jpg

19399023_1387413674682094_4138063353349171085_n.jpg


Sen ska vi anmäla oss till våra första elitspår i augusti, även där för att gå ut och se vad som håller och vad som faller på tävling, för att veta hur vi ska lägga upp träningen under hösten/vintern :)
Haha ja vi har brukspaus i alla fall! Tar upp brukset igen i augusti tänkte jag.
Vi ska anmäla oss till bruks-sm idag och det blir vårt tredje och sista sm ihop. Efter det väntar ny valp och Toka ska bara köras i lydnaden.
Lycka till på alla kommande tävlingar!
 
Haha ja vi har brukspaus i alla fall! Tar upp brukset igen i augusti tänkte jag.
Vi ska anmäla oss till bruks-sm idag och det blir vårt tredje och sista sm ihop. Efter det väntar ny valp och Toka ska bara köras i lydnaden.
Lycka till på alla kommande tävlingar!

Tack detsamma :)!! Jag har lite samma plan som du, troligtvis blir SM vår sista brukstävling, sen ska Lyxa fokusera helt på agility :D!
 
Igår blev jag och Pu uppflyttade till elitklass skydds som första aussien någonsin :love: ! Hurra för den lilla knäskyddshunden som tog sig över rätt sida uppflyttningssträcket med endast 1 nollat moment på hela tävlingen :love: !

19554944_1401053493318112_2117659642058111037_n.jpg
 
Senast ändrad:
Folk kanske vet att jag har svårt för spår. Jag vet inte hur man gör och alla man frågar säger olika saker. Har mest blivit förvirrad och frudstrerad, så vi har inte spårat på ett år. Men efter Kiruna, där alla spårade med sina hundar, så blev jag så sjukt taggad på att börja spåra. Fick massa bra tips.

Så för ett tag sen idag gick jag ut och la ett spontanspår till Tinja med leksak i slutet. Hon satt bunden så pass nära att hon såg mig försvinna in i skogen, men inte så nära att hon kunde se hur jag gick i skogen.

Alltså hon gick så jäkla fint!! :love: Nosen rakt ner i backen trots att det var så färskt, och snabbt som en pil gick hon! Ramlade av spåret, märkte det efter bara något steg, tog sig tillbaka själv och fortsatte ända till leksaken :banana: Då vart det superkul lek ända in i stugan!

Så himla glad! Det här ska vi fortsätta med. Bruksappellen med spår finns i siktet!
 
Alltså jag är helt salig.

Idag tränade jag markeringar på en av pinnarna jag gjorde igår. Ca 5 minuters enkel klickerträning - gå vid pinnen, klick och superbelöning vid minsta intresse. Tog inte lång tid innan hon plockade upp pinnen.

För en stund sen gick jag ut och la ett kanske 30 meter långt spår på en övervuxen äng. 4 pinnar i spåret. Min tanke var att jag är 1) skitglad om hon plockar spåret alls, 2) SUPERskitglad om hon gör något ALLS med ens en pinne, för hon har aldrig gjort detta förut.

Tror ni inte att min lilla pil går som en jäkla klocka?? :love: Plockar 3 av 4 pinnar, visar upp dem exemplariskt för mig, återgår helt själv till spåret utan att jag behöver göra något och tuffar på som ett himla ånglok genom det tjocka gräset som räckte mig till armbågarna :D Hon tycker verkligen att det är roligt, och duktig är hon också! Mattes finaste lilla blåräv :love:
 
Herre vad Tinja älskar spår! Hon var så het på gröten idag att hon missade en pinne :rofl: Borde jag låta spåret ligga mycket längre för att försöka få ner tempot?
 
Finns det någon bra bok/dvd/sida att läsa om sök (inför appellen)? Nybörjare på detta och vill veta mer!
Gick en kurs förra året, det var superkul men sen kom problemet att träna vidare...
Förra veckan följde jag med ett gäng och tränade, lillskrutt skötte sig galant så nu är taggad att fortsätta! :love:

Ni som kör sök som använder sökrulle, när börjar ni träna in den? Använder ju nu en lösrulle som hon kommer in klockrent med.
 
Hur ska man göra i spåret om hunden tar upp nosen och börjar vädra i luften?

Hade otur idag att vinden vänt när spåret legat en timme så hon fick vittring på leksaken i slutet. Vissa bitar gick hon ändå jättefint med nosen i marken, men det var mycket upp och vädra.

Hur ska man göra? Jag kan ju verkligen ingenting om spår så känner mig väldigt osäker :o
 
Hur ska man göra i spåret om hunden tar upp nosen och börjar vädra i luften?

Hade otur idag att vinden vänt när spåret legat en timme så hon fick vittring på leksaken i slutet. Vissa bitar gick hon ändå jättefint med nosen i marken, men det var mycket upp och vädra.

Hur ska man göra? Jag kan ju verkligen ingenting om spår så känner mig väldigt osäker :o

Jag stannar och väntar tills hunden tar ner näsan igen då får den fortsätta. I början är det bra att lägga spåren i medvind för att slippa detta.
 
Herre vad Tinja älskar spår! Hon var så het på gröten idag att hon missade en pinne :rofl: Borde jag låta spåret ligga mycket längre för att försöka få ner tempot?

Hon ska ju klarar av att spåra i ett bra tempo även kortare liggtider. Faktum är ju att appellen har en så kort liggtid att risken finna att hunden slarvar.
Håll emot i snöret och gå ej fortare än det tempo du tycker är lagom.
 
Längesen jag skrev här. Tränar nu mot tävling enbart med Helix 3 år. I våras fick vi godkänt resultat i Högre spår. Bakspår, 10 på spåret, 8 på uppletande och en lydnad som lämnade en hel del att önska förutom platsen den gick toppenbra. Nu har verkligen satsat på lydnaden och jag fick massor av hjälp på ett läger med Frida Wallén som instruktör samt tränar regelbundet för Heléne Lindström. Fick flera bra tips av Frida som överlag handlade om att vara tydligare mot Helix och inte låta honom gå upp i varv. Vi har även börjar att helt lära om fotgåendet och det går framåt. Annars är det framåtsändandet som inte är klart, avsaktningen och saktagåendet är lite svårt men vi kan nog få poäng. Tungapporten tragglar vi med, Helix måste förstå att den ska in till mig så fort som möjligt och inte lekas med.

Två veckor till nästa tävling i högre spår, det kan bli spännande med tre så oklara moment men det är på hemmaplan så resvägen är inte så lång och vi hade förtur.

Idag spårade vi seriöst för första gången på flera veckor. 1,5 km, mitt elitspår, fullt godkänt, missade en pinne men markerade övriga fint. Påsläpp med framspår :-)
 
Jag stannar och väntar tills hunden tar ner näsan igen då får den fortsätta. I början är det bra att lägga spåren i medvind för att slippa detta.
Jag la spåret i medvind, men vinden hade vänt när det legat en timme.

Ska försöka vara noga med att hon bara får komma framåt när hon har nosen i marken, hoppas bara jag inte tycker det är för tråkigt så jag tröttnar :o Vill ju hålla liv i att jag börjat tycka spår är kul :angel:
 
Jag la spåret i medvind, men vinden hade vänt när det legat en timme.

Ska försöka vara noga med att hon bara får komma framåt när hon har nosen i marken, hoppas bara jag inte tycker det är för tråkigt så jag tröttnar :o Vill ju hålla liv i att jag börjat tycka spår är kul :angel:

Det får ju inte bli en kamp hela spåret, tänkte mig mer att det hände någon enstaka gång under spåret. Gör hon så hela spåret så hade jag kanske brutit och försökt lägga ett nytt spår där risken att hon lyckas vinda in slutet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp