Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga om krypet. Hunden har fått in några hopp-i-skutt-steg, egentligen inget större bekymmer, men snyggast är ju ett jämnt kryp. Är det nåt att plocka med eller låta det vara så? Risken kanske finns att gör man inget, så kanske antal skutt ökar?

Jag tycker det ser helthetsmässigt jättefint ut :up: !

Jag hade inte lagt överdrivet mycket pill på de där skutten (om det inte eskalerar i mängd) utan bara kollat om det är lätt avhjälpt med ex lite tempoväxling neråt. Det är ju ofta så att om man lägger ner för mycket pill i detaljerna så blir helheten lidande, och ni har ju ett himla fint flyt i momentet nu :) .
 
Spårfråga: Min hund har äntligen börjat tycka att det är spännande med förarspår också. Hittills har hon tyckt att det varit jätteintressant när någon annan har gått spåret, men varit nonchalant när jag har gått. Plötsligt känns det helt realistiskt att börja träna för tävling i lägre klass.

Problemet är att hon hugger pinnarna/apporterna med sådan kraft att de klyvs. Hur undviker jag det på enklaste och hållbaraste sätt i längden, vrålar "loss" när hon tar apporten (inte alltid enkelt att se), eller lär in liggmarkering? Hur lär man hunden liggmarkering?
 
Spårfråga: Min hund har äntligen börjat tycka att det är spännande med förarspår också. Hittills har hon tyckt att det varit jätteintressant när någon annan har gått spåret, men varit nonchalant när jag har gått. Plötsligt känns det helt realistiskt att börja träna för tävling i lägre klass.

Problemet är att hon hugger pinnarna/apporterna med sådan kraft att de klyvs. Hur undviker jag det på enklaste och hållbaraste sätt i längden, vrålar "loss" när hon tar apporten (inte alltid enkelt att se), eller lär in liggmarkering? Hur lär man hunden liggmarkering?
Lär in markeringen separat. Jag har börjar träna in IPO artiklarna så att vi bara kan lägga in dem i spåret sen sas.
Jag har liggmarkering, började med att bara klicka in att dutta på dem, sen när han gick fram och gjorde det testade jag att säga ligg. Sa ligg på 2 markeringar, 3e gången var jag tyst - då la han sig automatiskt. Och sen har jag bara fortsatt förstärka markeringen och detaljfixat så han lägger sig med artikeln mitt i mellan frambenen.
 
Lär in markeringen separat. Jag har börjar träna in IPO artiklarna så att vi bara kan lägga in dem i spåret sen sas.
Jag har liggmarkering, började med att bara klicka in att dutta på dem, sen när han gick fram och gjorde det testade jag att säga ligg. Sa ligg på 2 markeringar, 3e gången var jag tyst - då la han sig automatiskt. Och sen har jag bara fortsatt förstärka markeringen och detaljfixat så han lägger sig med artikeln mitt i mellan frambenen.
Tack för hjälp! Ska testa tipsen i kväll.
 
Måste bara få skryta lite över min valp Dennis som nu blivit sex månader.
Han är en så himla charmig och go kille och man blir så glad bara av att se honom!
Träningsmässigt går det över förväntan. Han spårar riktigt bra, budföring är jätteroligt, uppletande och sök är påbörjat och lydnaden går också bra. Skyddet ska vi dra igång med snart men han får växa till sig lite till först.
Han fungerar bra ihop med övriga flocken till min lättnad och glädje.
 
Lydnadsträning och spår idag!
26231729_10210076456336001_9025660106342483705_n.jpg

Tinja var duktig, trots att jag lagt ett extremt krokigt spår :angel: Har inget bra ställe att lägga spår :mad:
 
Behöver drilla mig själv en massa i att gå bra i fria följet och linförigheten. Skulle behöva se videor som visar fotförflyttningen i svängar, finns det några sådana? Eller ritade scheman som gör det tydligt.
 
Är inte så erfaren inom spår men hade velat lägga ett första spår till valpen (unghunden, hon har hunnit bli åtta månader) i dag eller i morgon när jag är ledig.
Vädret är dock hyfsat kraftig vind (men man får ju lä i skogen) och regn med jämna mellanrum.
Borde jag vänta tills nästa helg..?
 
Så nu har vi kört våra två första pass med valpen och klickern också. Gamlingen har börjat höra så dåligt att det går att ha henne i ett rum brevid med musik på så hör hon inte klickern och slipper avlida av svartsjuka =D

Pass ett, sitt på kommando, avslutades med lite omvänt lockande.

Pass två skulle vara att plocka upp leksaken, något som man sällan behöver be henne om två gånger eftersom dragkamp är det roligaste som finns. Men fick i bästa fall ett snabbt nosande på leksaken eftersom hon bara satt i givakt och stirrade mig rakt i ögonen hur jag än lockade med favoritleksaken.

Klickerträning är kul, men faktiskt lite läskigt effektivt... kanske speciellt om man har en kelpie =D

Pass tre får bli att plocka upp leksaken igen, men ska nog leka lite först och se till att klicket kommer som en överasskning. Och ha vanligt torrfoder som belöning..

Men nu är spåret lagt, 50 m i skogen, avslutas med snusdosa fylld med fläsklägg. Det är bergig terräng så det går över både stenhällar och mossa och "vanlig skogsmark". Om 20 min har det legat i en timme. Väldigt spännande! Verkar osannolikt att hon ens skulle följa ett spår bara så där, men vafan, då är det väl bara att börja om med nått enklare..
 
Men nu är spåret lagt, 50 m i skogen, avslutas med snusdosa fylld med fläsklägg. Det är bergig terräng så det går över både stenhällar och mossa och "vanlig skogsmark". Om 20 min har det legat i en timme. Väldigt spännande! Verkar osannolikt att hon ens skulle följa ett spår bara så där, men vafan, då är det väl bara att börja om med nått enklare..

Är det hennes första spår?
 
Är det hennes första spår?

Ja det var det. Fast får nog rätta mig själv lite, 50 steg, inte meter. Jag har korta ben.. Det regnade inte när jag la spåret men när vi kom ut en timme senare var det duggregn.

Det gick bra. Tror jag. När jag svängde in på den lilla stigen som ledde mot spåret visade hon redan tydligt intresse för att se vart jag hade gått.

Väl framme vid starten fäste jag två läderkoppel i varandra i hennes sele. Hon flaxade lite fram och tillbaka några gånger på vägen, men jag stod still och lät henne gå hur hon ville så långt kopplena räckte, och hon hittade tillbaka till spåret igen. Vinden kom lite från sidan och hon vek av åt samma håll som vinden.

Jag hade avslutat inne mellan tre små träd som stod tätt, för att det var ett ställe där jag tänkte att sannolikheten inte var så stor att hon skulle gå om hon inte verkligen följde mitt spår.

Tio meter innan slutet följde hon en viltstig istället för att följa spåret men när jag stod kvar hittade hon tillbaka till spåret och spårade noggrannt in mellan träden.

Hon verkade reagerade inte på snusdosan med fläsklägg (det måste väl kännas på lukten??) Men så fort hon passerat den med nosen berömde jag så klart och öppnade snusdosan och hon blev väldigt glad.

Jag gissar att denna lilla övning har ökat hennes motivation att följa spåret, även om jag gissar att den var långt ifrån perfekt..

Kom gärna med kommentarer/ tips för spår nr2 om ni har lust.
 
@Kimmya , jag är inte superduktig på spår, men jag börjar mer grundläggande. Jag trampar upp en ruta som jag sprider godis i, så att hunden kopplar doften med belöning. Sen börjar jag gå några meter ut från rutan, fortfarande med godis i spåret så att motivationen bibehålls, och så en större belöning i slutet. Vi lär ut samma metod i våra valp- och allmänlydnadskurser också. Det finns garanterat många möjliga sätt att börja med spår på!
 
@Kimmya , jag är inte superduktig på spår, men jag börjar mer grundläggande. Jag trampar upp en ruta som jag sprider godis i, så att hunden kopplar doften med belöning. Sen börjar jag gå några meter ut från rutan, fortfarande med godis i spåret så att motivationen bibehålls, och så en större belöning i slutet. Vi lär ut samma metod i våra valp- och allmänlydnadskurser också. Det finns garanterat många möjliga sätt att börja med spår på!

Låter rimligt att börja mer grundläggande. Samtidigt så kan man ju passa på när hunden ändå inte vet vad man sysslar med ännu, att se hur långt instinkterna kan ta en liksom.. Borde kanske göra det enklare nästa gång dock.

Vad gäller godis i spåret är jag rädd att det blir för roligt. Hon är redan extremt motiverad, i största allmänhet. Samt väldigt van vid att få leta efter nävar med godis kastade i skogen. Typ varje gång vi får möte.
Tror du att det är några problem att köra godisregn-sök i skogen och godis-spår under samma period?

Och är inte risken större att de går över till luktvittring om det bara är några meter till spårslutsbelöningen? Eller är det just det som ska motverkas med godis i spåret?

Menar inte att ifrågasätta, du verkar ju ha en del erfarenhet, utan är uppriktigt nyfiken på hur man tänker.
 
Låter rimligt att börja mer grundläggande. Samtidigt så kan man ju passa på när hunden ändå inte vet vad man sysslar med ännu, att se hur långt instinkterna kan ta en liksom.. Borde kanske göra det enklare nästa gång dock.

Vad gäller godis i spåret är jag rädd att det blir för roligt. Hon är redan extremt motiverad, i största allmänhet. Samt väldigt van vid att få leta efter nävar med godis kastade i skogen. Typ varje gång vi får möte.
Tror du att det är några problem att köra godisregn-sök i skogen och godis-spår under samma period?

Och är inte risken större att de går över till luktvittring om det bara är några meter till spårslutsbelöningen? Eller är det just det som ska motverkas med godis i spåret?

Menar inte att ifrågasätta, du verkar ju ha en del erfarenhet, utan är uppriktigt nyfiken på hur man tänker.

Det finns säkert de som kan svara bättre på dina frågor, men tanken med att lägga godis i sina fotspår är ju för att få en spårnoggrann hund, som går på just markvittring och inte heller byter spåret mot något annat spår. Att leta godis i gräsmattan är inte detsamma som ett godisspår, så det ser jag inget hinder för. Det är väl jättebra om hunden tycker spåret är jättekul? Se bara till att det går lugnt och metodiskt, låt henne inte kasta sig framåt.
 
Kom igen buke, kan ni inte ge mig lite fler tips för kommande spår?

Jag tror det fungerar som du gör. Så har jag gjort med båda mina och båda spårar elitspår utan problem. De var inte intresserade av godis i spåret när de väl fattat "grejjen" med spår. Ska du köpa IPO-spår kan det dock verkligen vara värt att köra grunderna extra grundligt.
 
Tack WildWilma!

Men hur säker ska hunden bli på att gå raka spår innan man börjar krångla till det? Är det bra att få riktigt bra flyt i spår rakt fram innan man gör det svårare eller kan det vara bra att slänga in lite svängar och grejer redan från början så att hon fattar att hon måste koncentrera sig och spåra ordentligt?

Borde man se till att hunden gör fel ibland (när jag tränar tricks med klickern vill jag helst lyckas ca 80% av gångerna t.ex.) redan från början eller ska man fokusera på att få bra flyt i raka spår innan man krånglar till det?

Hon är ju extremt lättmotiverad så behöver mest jobba på själva genomförandet av spåret.

AAGHHHH vill gå kurs eller nått men har precis bokat in oss på en slyngelkurs för att öva henne lite på kurssituationen innan vi börjar på allvar.
 
Tack WildWilma!

Men hur säker ska hunden bli på att gå raka spår innan man börjar krångla till det? Är det bra att få riktigt bra flyt i spår rakt fram innan man gör det svårare eller kan det vara bra att slänga in lite svängar och grejer redan från början så att hon fattar att hon måste koncentrera sig och spåra ordentligt?

Borde man se till att hunden gör fel ibland (när jag tränar tricks med klickern vill jag helst lyckas ca 80% av gångerna t.ex.) redan från början eller ska man fokusera på att få bra flyt i raka spår innan man krånglar till det?

Hon är ju extremt lättmotiverad så behöver mest jobba på själva genomförandet av spåret.

AAGHHHH vill gå kurs eller nått men har precis bokat in oss på en slyngelkurs för att öva henne lite på kurssituationen innan vi börjar på allvar.

Jag har ganska tidigt börjat lägga in lite lätta bågar och snälla vinklar. En del hundar tröttnar ganska snabbt på att bara spåra rakt fram och vi vill inte heller lära dem att spår endast går rakt fram. Det jag var mer noga med andra hunden än första var att variera underlaget mer redan från början, kortklippt gräs, fält och olika typer av skog. Jag har aldrig gått en spårkurs, har trots det nu en hund i elitklass och en i högre klass spår. Hittills har vi klarat alla tävlingsspår :)
 
Vad ska vi ha för markering av pinnarna då? Hon skulle väl inte ha några överdrivna problem med att lära sig apportera, även om hon ibland vill behålla leksaken för sig själv..
Men vad är smidigast egentligen?

Och hur stor är risken att det blir förvirring om man har olika slags markeringar i olika sammanhang. Typ liggmarkering i spåret, apportera vid uppletande och sen en rulle i söket. Brukar det vara stora problem med att hundar blandar ihop markeringsformerna? Har man mycket att vinna på att hålla en röd tråd, dvs nån form av apportering i samtliga fall?

Om man bortser från tävling och tänker rent praktiskt om man tappar bort grejer i skogen så vore det väl bra med liggmarkering eftersom man då får se var föremålet låg exakt och kan leta efter tappade delar, ta upp ett spår eller vad man nu vill göra från föremålet.
Å andra sidan så gäller det ju att man har hunden inom synhåll då...

Det är det värsta med lite seriösare hundträning, alla dessa beslut..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp