Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, den här tråden hade hamnar låååångt bak! För att försöka få det så inte ALLT hamnar i den allmänna uppdateringstråden, så lägger jag detta inlägg här och puttar upp denna :)!

Igår var jag och Nuke och tävlade appellspår för andra gången (första var när jag hade haft honom ca 6 v).

Och den här gången gick det vägen, med 10-10 på spåret (enda 10-10 av 7 startande :up: ), 8-8,5 på budföring (Nuke tyckte att TL och jag var extremt lika och tänkte först springa tillbaka till honom, han var en kort man med mustasch... :D ) och en mycket bättre lydnad än förra tävlingen:

Linförighet 9-8
Framförgående 9-9
Läggande 8-8,5
Inkallande 9,5-9,5
Hopp 10-10

Med 107,5 poäng utan plats, vilken jag avstod när poängen ändå räckte till uppflytt, så blev vi uppflyttade till lägre på 194 poäng, vilket även räckte till en andraplats trots att vi ”gav bort” 40 p :D!

En riktigt kul tävling och vi börjar kännas mer och mer som ett team, nu när vi kamperat ihop i lite mindre än 3 månader :love:! Gillar min second-hand-hund skarpt :up:!

Så nu satsar vi mot nya mål :)!

2C134457-FF30-498F-A846-3E2133BA8AA7.jpeg
 
Vi fyller på tråden! :)

Start i högre spår idag för Wisslan. Började struligt med klockrent bakspår och stora problem att komma iväg åt rätt håll, gick inte förrän jag ledde henne fram till punkten där jag visste hon hade spåret, då tuffade hon iväg och spårade på som sjutton i tokvärmen och den snustorra, pollendränkta skogen. En pinne lämnade vi i skogen. Uppletandet gick på typ Wisslahög vall och var super och belönades med 9/9 av domarna.

Lydnaden började kanon med 9/9 på ff och 8,5/9 på framåtsändandet. Inkallningen 0 tyvärr, fort och fel så hon stannade för sent på mitt dk :D Sen tog bensinen slut typ, jättesegt kryp och skallet kom först på typ 3:e dk’t men hon kom igen sig till tungen som faktiskt gav 7/7 i betyg vilket är dagens bästa för oss! I våras tog hon den knappt men idag gjorde hon det med glädje, trots att hon var trött! :bump:
Det räckte inte riktigt hela vägen idag men ovanstående är jag så fantastiskt nöjd över så det är allt idag! Min bruna lilla stjärna :heart
 
Igår tävlade jag och Pu elitspår i runt 30 grader :D! Vi gick ut för att få kvitton på var vi står just nu, och jag är SÅ nöjd :love:!

Första tävlingen sen i augusti ( och hennes första fulllånga spår sen dess). Vi har haft problem med hennes självsäkerhet i upptagen, men igår blev det ett säkert framspår :up: . Hon krigade SÅ hårt i den snustorra marken och värmen och fick och löste tre stora tapp, och fullt på pinnar (plus en extrapinne från tävlingen dagen innan) :love:

4C4AB63B-8EC1-4BBC-A87F-3BAD96AF8F93.jpeg


På lydnadsplanen var det poängmässigt sisådär pga små och större detaljfel, men känslomässigt var det suveränt! Bl.a så gjorde hon en SÅ bra inkallning, där det enda ”lilla” felet var att hon la sig på bägge skiftena :D! Så supernöjd där med :up:.

Till sist var det upplet, och där hade hon ett härligt tempo och sökte bra i en nästan totalt vindstilla ruta och tryckande värme. 3 föremål fick vi ihop, men nu var hon riktigt trött i skallen så hon släppte alla föremål framför mina fötter :D !

Sen var det egentligen plats och stege kvar, men jag tyckte hon gjort ett så bra jobb under dagen så jag avstod de två momenten så vi slapp vara i solen mer :D ! De 30 poängen kvittade mig lika, jag fick alla de kvitton jag var ute efter och tyckte vi varit superduktiga bägge två :up: !
 
Betty har utvecklats nått så otroligt i söket efter vintervilan att det ger gåshud att köra henne för stunden. Lydig på stigen, lyssnar i skogen och fina markeringar. Raka skick har vi dock inte men jag prioriterar inte det för tillfället utan känner att det är viktigare med fart och attityd i o m att hon är så liten och får kämpa ganska hårt i skogen.

Men just nu kämpar hon ut, markerar utan att kladda - får sin belöning och kommer in till mig på stigen. Ska börja med tomskick imorgon men i övrigt fortsätta som innan.
 
Jag anvander svenska kommandon i IPO traningen pa min kille men har noll koll pa vad som lampar sig pa en del ovningar. Sa vad anvander ni?

Framatsandandet (Jag drog till med "Fort" i stundens hetta men blir det for likt "Apport"?)
Bit kommando (for mod provet tex.)
For skall stallandet (i "taltet")

Inser att mitt svenska ordforrad ar sadar bra...
 
Toka och jag tog vårt sista cert i sök för ett tag sedan så nu är hon även sökchampion.
Brukskarriären är över för henne och nu ska vi satsa på lydnaden på ålderns höst. Känns helt rätt men väldigt vemodigt att det är slut nu!
 

Bifogade filer

  • 1300_1525607360479.jpeg
    1300_1525607360479.jpeg
    53,2 KB · Visningar: 34
Jag sitter och väntar på att mina tjejer ska löpa och håller tummarna att det inte krockar med de tilltänkta tävlingarna. Appellspår för lillegris och Lägre sök för min stora i september. Tyvärr är det hopplöst varmt så vi kan inte träna så mycket just nu. Min stora är inga problem, är hon bara på humör så borde vi klara uppflytt utan större problem. Det är krypet som är enda som inte sitter bra. Den lilla däremot hade jag viljat kunna träna mer med inför start, det blir hennes tävlingsdebut. Men vi får se, känns det inte bra så kommer ju fler tävlingar :angel:
 
Har varit fina träningar i hettan med Nuke det senaste :) ! I fredags blev det spår och sök, i lördags lydnad, i söndags sök och skydd och igår blev det lydnad och skydd.

Han tar sig så himla fint i allt, igår kollade vi av korgprogrammet inför lägreklass och nu är allt tävlingsbart så nu håller jag på och bestämmer vilka tävlingar jag ska anmäla till :banana: ! Planerar debut i september/oktober, så då har jag hela augusti på mig att finslipa :) .
 
Har varit fina träningar i hettan med Nuke det senaste :) ! I fredags blev det spår och sök, i lördags lydnad, i söndags sök och skydd och igår blev det lydnad och skydd.

Han tar sig så himla fint i allt, igår kollade vi av korgprogrammet inför lägreklass och nu är allt tävlingsbart så nu håller jag på och bestämmer vilka tävlingar jag ska anmäla till :banana: ! Planerar debut i september/oktober, så då har jag hela augusti på mig att finslipa :) .

Imponerad! Vi får inte till några träningar alls i hettan. Sökgruppen har uppehåll (för min del hade vi gärna fått ses 7 på morgonen om det vore så...) och det lilla fält vi hade för spår är numera belamrat av skogsmaskiner. :cautious: Lite lydnad kör vi hemmavid, annars inget. Tycker det är så trist! Längtar till hösten och kyligare väder.
 
Imponerad! Vi får inte till några träningar alls i hettan. Sökgruppen har uppehåll (för min del hade vi gärna fått ses 7 på morgonen om det vore så...) och det lilla fält vi hade för spår är numera belamrat av skogsmaskiner. :cautious: Lite lydnad kör vi hemmavid, annars inget. Tycker det är så trist! Längtar till hösten och kyligare väder.

Jag längtar också till svalare tider! En sval bris, blå himmel och runt 17-18 grader.... :heart

Men jag är så himla nöjd hur jag själv (hundarna är MYCKET mer anpassningsbara än mig :p ) lyckats anpassa mig till hettan i år, jag brukar vara DÖD när det går upp mot 23-25 grader, men nu känns det inte alls jobbigt ens med 30 :) ! Så nått gott har kommit ur den här 3 månaders medelhavshettan :D !
 
Jag längtar också till svalare tider! En sval bris, blå himmel och runt 17-18 grader.... :heart

Men jag är så himla nöjd hur jag själv (hundarna är MYCKET mer anpassningsbara än mig :p ) lyckats anpassa mig till hettan i år, jag brukar vara DÖD när det går upp mot 23-25 grader, men nu känns det inte alls jobbigt ens med 30 :) ! Så nått gott har kommit ur den här 3 månaders medelhavshettan :D !

Jag hade förvisso avlidit av att springa omkring i skogen och figga i denna värme så jag kanske inte ska klaga alltför mycket... :D
 
Igår fick Nuke sin första dolda figge i söket. Han var SÅ duktig, han hade fullt tryck ut i rutan med tanke på att sticka rätt ut på djupet, men sen fick han vittringen i näsan och vek av tvärt till gömmet :love: ! Lite konfunderad blev han allt om han skulle skälla på det som luktade men inte såg ut som människa, men jag är jättenöjd! Så nöjd så att nu har jag anmält oss till både lägresök och lägreskydd i höst :D !!

 
Pga nyfiken :D @Miao , @FrauleinLeo och andra som kör bruks och sök.
Hur tänker ni med vinden när ni lägger upp rutor? Har ni någon särskild teknik/teori/tänk för att träna in motvind/sidvind/medvind ?
 
Pga nyfiken :D @Miao , @FrauleinLeo och andra som kör bruks och sök.
Hur tänker ni med vinden när ni lägger upp rutor? Har ni någon särskild teknik/teori/tänk för att träna in motvind/sidvind/medvind ?

Nä, jag har helt ärligt ingen speciell systematisk tanke på vinden när vi lägger upp rutor, mer än att jag försöker uppmärksamma hur vinden ligger när jag ska in och skicka hunden (särskilt i uppletet när man får välja startpunkt helt själv längs baslinjen) :) .

I första inlärningen av sök/upplet med grön hund kör jag gärna i motvind när jag kör olika vittringsövningar för att göra det lite enklare, men jag har inget mer utarbetat system än så . Märker jag att hunden får problem någonstans på vägen så tränar jag mer på det, annars kör vi bara på ;) .
 
Pga nyfiken :D @Miao , @FrauleinLeo och andra som kör bruks och sök.
Hur tänker ni med vinden när ni lägger upp rutor? Har ni någon särskild teknik/teori/tänk för att träna in motvind/sidvind/medvind ?

Nej, jag har inte något specifikt tänk när det gäller det, annat än att det kan inverka på hur/var jag ska skicka hunden. Jag gör som @Miao beskriver. Det finns de i mina grupper som är betydligt nördigare när det kommer till vind dock.
 
Nä, jag har helt ärligt ingen speciell systematisk tanke på vinden när vi lägger upp rutor, mer än att jag försöker uppmärksamma hur vinden ligger när jag ska in och skicka hunden (särskilt i uppletet när man får välja startpunkt helt själv längs baslinjen) :) .

I första inlärningen av sök/upplet med grön hund kör jag gärna i motvind när jag kör olika vittringsövningar för att göra det lite enklare, men jag har inget mer utarbetat system än så . Märker jag att hunden får problem någonstans på vägen så tränar jag mer på det, annars kör vi bara på ;) .

Nej, jag har inte något specifikt tänk när det gäller det, annat än att det kan inverka på hur/var jag ska skicka hunden. Jag gör som @Miao beskriver. Det finns de i mina grupper som är betydligt nördigare när det kommer till vind dock.

Tack för svar! Ni verkar köra rätt lika :)
Retrieverträning handlar ju mycket om vind, så jag blev lite nyfiken på hur ni jobbar.
En hund som har svårt att ta sig ut på djupet i retrieversöket försöker man i regel undvika direkt motvind på t ex. Ofta resonerar man om att sidvind är det lättaste för hunden (och att hunden gärna själv väljer så att den får vinden i sidan), men det finns ju olika skolor så klart :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp