Vi westernfolk

aleksis

Trådstartare
Tycker det vore roligt med en ny presentationstråd för alla som hänger på western :)

Var i landet håller ni till? Ålder? Hur länge har ni hållit på med western? Vilka grenar håller ni på med och tävlar ni?

Vad har ni för hästar och vad är era drömmar och mål!

Och så förstås lite bilder :love:
 
Jag är 27 år gammal och bor i Västerbotten. Har hållit på med western sedan 2009, före det höll jag på med dressyr och hoppning. Har prövat på de flesta grenarna men mitt hjärta slår för reining. Tävlar även i pleasure. Tävlar så mycket som det bara går, och i framtiden är väl drömmen och målet att åka ner på större tävlingar söderut. Brinner för sporten och vill hela tiden lära mig mer och utvecklas!

Har ett quartersto född 2002. Miss Sparkinic e. Reminic u. Tissy Spark ue. Shining Spark.
Ett fantastiskt litet sto med otroligt trevlig stam. Har haft henne i 3 år och jag är så kär i denna häst.
Snäll och go på alla sätt, väldigt atletisk och känslig dam. Alltid rolig att arbeta med!






Sen har vi mammas häst, som har lärt mig allt och lite till. Quartervalack född 2000. QQ Winnin Cut e. RTR Winnin Chex u. MS Diamond Kutter. Våran läromästare. Kan det mesta och är den mest positiva häst jag träffat. Vi har ägt honom sen han var 5 år gammal och han är en riktig drömkille!



 
Hej! Jag vet inte riktigt om jag får vara med här ännu, men jag följer gärna tråden och är gärna aktiv så snart så! 29 år gammal. Bor i USA just nu men flyttar över mig själv, min Jack Russel och mina två nyinförskaffade quarterston till Sverige om en månad. Så jag har inte hunnit tävla dem, men jag har mål att uppnås under 2017 redan! Inte bott i Sverige på över tio år, och sysslade fram till ett år sedan med hoppning på högsta nivå, så ni kommer få x antal dumma frågor av mig när det gäller western i Sverige (för här i USA har vi knappt några regler..)
Har som sagt två ston. En 9-åring efter Poco Toms Peppy - Poco Muscles Lena, hon är alltså linjeavlad på båda sidor på Poco Bueno. (Min drömstam, heja foundation!). Hon har gjort roping innan men är ganska så liten så jag tror jag kommer omvandla henne till cow Horse eller reining. Min andra är en Smart Little Lena avlad sak, 6 år gammal som jag främst kommer fokusera på reining med. Hon är väldigt grön och spooky men oerhört smart!

Vi flyttar till Linköping så tipsa gärna via PM om bra tränare, och som sagt, invig mig i denna svenska värld, för jag kommer att vara lost! ☺️
 
Gör ett försök med bilder och återkommer med sådana om jag får det att funka.

Jag är 33 år och bor i Norrbotten, är med i samma förening som TS. Jag vill minnas att jag började med western så smått under gymnasietiden vilket betyder att jag hållit på i strax över femton år.

Det jag tycker är roligast är Ranch Riding men tränar mest grunder eller ridning i allmänhet. Tävlar så ofta jag har möjlighet vilket kanske blir en gång i månaden april-september. Som tur är har det bildats fler föreningar på finska sidan som också ordnar tävlingar så utbudet är lite större nu. Jag tycker att det är roligt att tävla så när jag väl åker rider jag helst mer än bara en klass så då brukar det bli Horsemanship, kanske Pleasure och rätt ofta Trail in hand.

Jag har ett kallblodssto som jag tror skulle vara rätt kul att rida Pleasure med om vi bara kom över en del meningsskiljaktigheter först. Inte så lätt att byta karriär bara sådär. Ett american curly-sto som jag rider och tävlar mest. Vi har kommit över de flesta meningsskiljaktigheter vi haft så numer tycker jag att det går riktigt bra men vi kommer med träning att kunna bli bättre. Till saken hör också att jag de första åren jag hade henne var väldigt ridrädd så det gick väldigt sakta framåt. Min tredje och sista häst är ett quartersto som inte är avvant än och således inte bor "hemma" än. Jag hade två krav vid köpet, det ska vara ett quartersto och den ska vara snäll. Både mamman och pappan har snälla ögon och helsyskonen jag sett är snälla och trevliga så jag håller tummarna.

Mitt mål just nu är att kallblodet ska göra det jag ber om utan att ifrågasätta jättemycket och att få ordning på bytena med curlyn. Quartern vill jag mest bara få hem :)
 
Jaha då var det min tur..

30 år, bor i Skara. Kommer ursprungligen från Tornedalen. Började min hästkarriär när jag var 9 med min fjording Kajsa som jag tävlat hoppning och dressyr innan vi började med western. Det var så länge sen så jag kommer inte ihåg när... Men henne tävlade jag mest trail, pleasure, horsemanship och westernriding. Dock är hon numera glad pensionär och sväller i hagen mest hela tiden

11230564_1436516829984158_953253798_n.jpg


Och sen har vi min gula galning. Morgansto på 9 år som är aningens schizofren. Hemma går det mesta bra, men vissa dagar är livet livsfarligt och vind vill döda henne. Tävling går i majoriteten väldigt dåligt då hon inte verkar ha nerver för att gå in från collecting ring till tävlingsbanan :grin:
Henne försöker jag i alla fall rida reining, westernriding och även ranch riding med. Och tja, det går som det går...
12750271_974740689287223_579168317_n.jpg

Två extremt olika hästar, men jag älskar dom båda :love:
15048159_1848613898707746_844606920781201408_n.jpg
 
Jaha då var det min tur..

30 år, bor i Skara. Kommer ursprungligen från Tornedalen. Började min hästkarriär när jag var 9 med min fjording Kajsa som jag tävlat hoppning och dressyr innan vi började med western. Det var så länge sen så jag kommer inte ihåg när... Men henne tävlade jag mest trail, pleasure, horsemanship och westernriding. Dock är hon numera glad pensionär och sväller i hagen mest hela tiden

11230564_1436516829984158_953253798_n.jpg


Och sen har vi min gula galning. Morgansto på 9 år som är aningens schizofren. Hemma går det mesta bra, men vissa dagar är livet livsfarligt och vind vill döda henne. Tävling går i majoriteten väldigt dåligt då hon inte verkar ha nerver för att gå in från collecting ring till tävlingsbanan :grin:
Henne försöker jag i alla fall rida reining, westernriding och även ranch riding med. Och tja, det går som det går...
12750271_974740689287223_579168317_n.jpg

Två extremt olika hästar, men jag älskar dom båda :love:
15048159_1848613898707746_844606920781201408_n.jpg

Men vilken snygg galning!
 
Hejhej! Är 30, bor utanför Skövde men kommer från Varberg.
Har bara ridit western i två år, engelskt till och från sen mellanstadiet typ, och har nyligen köpt mig den första egna hästen.
Han är en liten korsning, mamman har fjording, ardenner och ett gäng ponnyraser i sig, pappan är angloarab. Han är 6, snäll, lugn och trygg i sig själv, oftast :P (min väldigt hästrädda mamma har vågat trava på honom, till och med! :D)

Än så länge har vi mest hållt till i skogen, men vart iväg på några träningar iaf! Nu väntar vi nog dock tills våren med att ge oss iväg igen :)
Jag är ingen direkt tävlingsmänniska, och blir nervös för inget, så vet inte om jag kommer ge mig på att tävla i första taget... Har inte provat så många grenar, men lite trail och horsemanship har vi testat på på ridskolan där jag rider western, och det är ju skoj! :)

unnamed_zpstwt1twcr.jpg
 
Jag har varit borta från Buke under en lång tid men har på det sista börjat kika in lite då och då igen, så jag hänger på här!

Jag bor i Göteborg, pluggar, är jättesnart 27 år gammal och har en femtonårig gul paint som heter Liona. Vi har snart varit tillsammans i 10 år och hon är hästkärleken i mitt liv! Fram tills för några år sedan tävlade vi flitigt och fick smak på Working cowhorse utöver kärleken till ranch trail. Flera hästar har kommit och gått, men Liona är den som har bestått. Nu senast sålde vi vårt femåriga egenuppfödda quartersto eftersom intresset har svalnat och tiden inte räcker mer än till Gul och knappt ens det. Tävlat har vi inte gjort på... är det tre år nu? Nåja, det rycker till i tävlingstarmen med jämna mellanrum dock så kanske att vi visar oss på någon liten tävling framöver igen :) Jag har lovat tant Gul på hedersord att hon ska få jaga kossor igen!

Liona drog tyvärr en nitlott när hennes föräldrars arvsmassa slogs ihop och hon föddes med PSSM. Symptomen har blivit värre med åldern och framförallt kring bytet av päls på vår och sommar. Men vi kämpar på, äter diverse tillskott och tar en dag i taget.

Bilden är ganska gammal, med det var den enda som fanns på photobucket och jag har en ny dator utan gamla bilder :)
IMG_5202_zpsiwf1b8sr.jpg
 
Tjena!
Är 33år från Lerum och som ganska nyligen fastnat för Western. Och som jag har fastnat! Detta är ju det som jag letat efter i alla år. Jag älskar lugnet, lydigheten, samspelet med hästen mm, ja allt verkligen.
Kommer väl dom de flesta ryttare från klassiska hoppningen-dressyr och sedan hittade western.
Är enormt tävlingsinriktad och börjar iår att satsande riktigt med min vita prins.
Har en tuff Appaloosa valack född 2010. Tur att jag är lika tuff som honom .
Han vilade i en hage i 5 år. Sedan hittade jag honom på annons.
Sutten på första gången för exakt ett år sedan. Och hans utvecklingskurva går spikrakt uppåt.
Vi har gjort ca 10 starter i år och vunnit 7 av dem.
Nu är det ju lågsäsong så nu vilar vi och bygger mer muskler hemma.
Jag satsar i nuläget på Pleasure och Horsmanship.
Ja det var lite om mig.
Ha en trevlig kväll!
 
Åh då var det du med den sååå snygga hästen med den långa manen!
Tyckte också att jag kände igen din fina häst. Har sett dig på tävlingar då och då.
Tack snälla!

Nej men den där känner jag minsann igen! Vad kul att höra eran bakrund, hade verkligen ingen aning om er historia när jag såg er på TTn. Det såg jättetrevligt ut :)
 
Jennifer heter jag, blir 29år i år och bor i Erikslund i Västernorrland.

Jag började med western när jag var 12-13år nånting på min welshponny valack, sedan blev det på min nästa häst ett arabsto. Två duktiga hästar som för det mesta tog pallplatser i halter, pleasure & trail. Då tävlade vi bara på C & D nivå När jag började gymnasiet la jag cowboyhatten på hyllan, men gjorde en kort comeback våren 2010. Tyvärr blev min häst skadad året där på och fick vandra vidare.

Har efter det bara hållt på med inridning & försäljning av några unghästar.

Men i fjol sommar köpte jag mig äntligen min drömhäst,en 1årig Quarterhingst som jag hoppas kommer bli min kommande tävlingshäst Grenar kommer vi underfund med under vägens gång, beror på vad han blir bra på och vad han kommer tycka ä roligt

Han har mycket "koblod" så synd det inte finns så mycket sånt här i Norrland.

Han heter Tejons Snappy Shadow e. Tejons Nifty Pine u. Cody Olena Snap ue. Cody Bur Reed
 
Jag har varit borta från Buke under en lång tid men har på det sista börjat kika in lite då och då igen, så jag hänger på här!

Jag bor i Göteborg, pluggar, är jättesnart 27 år gammal och har en femtonårig gul paint som heter Liona. Vi har snart varit tillsammans i 10 år och hon är hästkärleken i mitt liv! Fram tills för några år sedan tävlade vi flitigt och fick smak på Working cowhorse utöver kärleken till ranch trail. Flera hästar har kommit och gått, men Liona är den som har bestått. Nu senast sålde vi vårt femåriga egenuppfödda quartersto eftersom intresset har svalnat och tiden inte räcker mer än till Gul och knappt ens det. Tävlat har vi inte gjort på... är det tre år nu? Nåja, det rycker till i tävlingstarmen med jämna mellanrum dock så kanske att vi visar oss på någon liten tävling framöver igen :) Jag har lovat tant Gul på hedersord att hon ska få jaga kossor igen!

Liona drog tyvärr en nitlott när hennes föräldrars arvsmassa slogs ihop och hon föddes med PSSM. Symptomen har blivit värre med åldern och framförallt kring bytet av päls på vår och sommar. Men vi kämpar på, äter diverse tillskott och tar en dag i taget.

Bilden är ganska gammal, med det var den enda som fanns på photobucket och jag har en ny dator utan gamla bilder :)
IMG_5202_zpsiwf1b8sr.jpg

Har jag fel om jag tror du har/haft ett helsyskon till min? Har du ev Facebook där man kan skriva? Har lite problem med buke då jag typ aldrig är inne här och lär mig sidan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp