Vid val av stallplats - tänker ni 100 % på hästen eller även på er själva?

Vitavi

Trådstartare
Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?
 
Ja det är klart du får. Nej jag tänker inte på mina hästar till 100% utan ridhus är ett måste för mig. Skulle aldrig stå utan ridhus eller där jag alltid är själv, fy satan vad tråkigt. Dessutom skulle hästarna få typ vila hela vintern här om jag inte hade ridhus då vi nästan enbart har is och ingen snö.

Kan du lösa att hästen får mer utevistelse så är det ju det allra bästa. När går dom ut och när kommer dom in?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nej, jag tänker inte enbart utifrån hästen. Däremot har jag tack vare mina arbetstider möjlighet att göra ett stall lite bättre än vad det är genom att göra mycket själv. Tycker helt klart att man behöver vara ego i sitt stallval, men spenderar trots allt en hel del tid i stallet.
 
Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?

Tänker varken 100 % på hästen eller migsjälv. Det viktigaste är dock ändå hästens väl och ve, det är den som bor på vald gård och det finns vissa krav jag vill ha uppfyllda för att jag ska anse att det är en bra stallplats, ur hästens synvinkel.
Sedan så har jag en del krav som jag vill ha uppfyllda för egen del också, jag har ju hästen som en hobby och vill tycka att det är roligt att vara i stallet. Annars är det ju ingen poäng med det hela. Det är ett alldeles för dyrt sätt att göra sig olycklig på ;)
Men någonstans får man oftast kompromissa med något, väldigt få stall är helt perfekta. Det gäller bara att välja vad för nackdel man kan leva med.
 
Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?

Hej!

Jag tänker att det i huvudsak ska vara kul att ha häst med tanke på vad det kostar. Kan du lösa det med eget insläpp blir väl inte utetiden så hemsk kanske? Jag tänker också att häst kanske gillar att ridas och slippa regn och rusk (min hade gillat det). Jag hade testat att flytta och se om vi trivdes.

/Lavinia
 
Svar till alla angående hagvistelsen: Har kollat upp det under dagen. Hästarna är ute 9-13. Får lunch inne 13.
Väljer jag att ha ute min häst längre får hon ingen lunch för dom fodrar inte i hagarna. Eftersom jag inte kommer dit förrän vid 18 blir det för lång tid utan mat. Hon gillar inte att va själv så länge heller.
 
Ahhh... Jobbigt.

Jag sa faktiskt nej till en stallplats där hästarna fodrades 3 ggr/dag, morgon, kväll och sen kväll. Mellan 7 och 19 fick de ingen mat och när jag erbjöd mig att se till att de fick lunch ville stallägaren inte "för hen ville inte att de skulle inte vänja sig vid det". Jag förstår att det är ett jobbigt val, finns det inga andra stall du kan parkera på? Kanske i närheten av ridhuset så du ändå kan använda det?

/L
 
Jag hade inte så mycket val än att tänka på vad min häst ville då han inte accepterade vad som helst utan att stå och sparka. Han gav heller inte allt i ridningen om inte han stod som han behövde. Så det blev en stallplats med 30min skrittväg till ridhus, inga bekvämligheter för mig överhuvudtaget, dock många fina ridvägar.

Men det jag upptäckte var att det var otroligt mycket roligare att rida när jag visste att hästen trivdes och mådde bra och då blev jag med glad. Anläggningar kan vara hur fina som helst men trivs inte hästen och inte den får vad den behöver så är det ändå inte roligt eller givande med anläggningen.
 
Så lite utevistelse hade jag aldrig funderat på. Finns det stall i närheten med mer utevistelse där du kan hyra in dig och sedan köpa ett anläggninskort för ridhuset? Eller köp anläggninskort i närmsta ridhus idag och åk dit och träna?

Går det att göra något åt kompisbristen i nuvarande stall? Finns det stall i närheten där du kan hitta uterittskompisar eller kanske någon av de andra hästarna har en medryttare som gärna rider med dig om du frågar?

Jag har mina hästar hemma på gården och har inga andra stall i närheten, alltså är jag ensam i princip jämt. Det jag gör är att åka iväg och träna regelbundet, lika mycket för sällskapets skull som för träningens :) Vi är ett gäng som har en stående tid en gång i veckan i ett ridhus där vi träffas och tränar tillsammans. I perioder har jag även hämtat/skjutsat medryttare för att ha sällskap i stallet.
 
Alltså, jag tänker litegrann att även om jag är "egoistisk" och tänker på mig själv, så går det i förlängningen ut över hästen också.
Förrförra stallet jag stod i var okej för hästarna, men jag vantrivdes enormt där p.g.a. sexuella trakasserier, mobbing och annat människorelaterat :crazy:
Mitt dåliga humör och min ovilja att åka till stallet påverkade förstås även hästarna som blev ridna mindre, och ofta hade en sur eller ledsen människa.

I stallet vi står i nu är det bra för hästarna, och bra för mig. Det är inte 100% så som jag skulle ha det om jag fick bestämma helt själv, jag skulle t.ex. ha lite längre utevistelse och sådär, men jag vet hur viktigt det är för mig att trivas i stallet och det gör jag verkligen nu.
Självklart skulle jag inte stå i ett stall med dålig eller medelmåttig hästhållning bara för att jag trivs där, men får jag välja mellan ett som är precis så som jag vill ha det för hästarna men där jag vantrivs, och ett där det är nästan precis som jag vill ha det men jag stortrivs, då väljer jag det senare utan att blinka. Det blir ändå bäst även för hästarna, i längden.

Edit: Såg nu om den korta utevistelsen. Om du tror att din häst skulle palla det, och du har möjlighet att rida ganska mycket på eftermiddag/kväll så hästen får röra på sig även då, så prova.
Men säger magkänslan att hästen inte skulle trivas med det skulle jag nog leta vidare.
 
Kl
I min erfarenhet är hästar otroligt anpassningsbara i regel. Det viktiga är att hästägaren inte väljer ett stall vars rutiner helt går emot hästägarens uppfattning om vad som är skälig hästhållning , då kommer hästägaren inte trivas .
Har man en häst som är känslig i fråga om behov av specifika förhållanden måste man se till det givetvis men aldrig att jag bortsett helt från mig själv för den skull , trivs inte hästägaren blir det ohållbart även om hästen trivs .
4 timmars utevistelse är dock inget jag hade övervägt vare sig för hästens eller min egen del . Har däremot inget som helst behov personligen av stall där utevistelsen är 12+ timmar . Jag och hästarna jag haft och har trivs suveränt ändå .
 
Jag håller med er alla om att det är alldeles för lite med 4 timmar. Tror varken jag eller hästen skulle må bra av det.
Jag förstår inte varför så många stall har så lite utevistelse
 
Jag håller med er alla om att det är alldeles för lite med 4 timmar. Tror varken jag eller hästen skulle må bra av det.
Jag förstår inte varför så många stall har så lite utevistelse
Få stall har så lite som har allmänna inackorderingar år 2015 faktiskt .
 
Stallplatsen skall funka både för mig och för mina hästar annars blir det inte bra. Så kort hagvistelse skulle jag inte acceptera , kika vidare du förr el senare dyker det upp ett stall som passar Er båda och ni sitter ju inte i skiten nu heller så varför skynda?
 
Jag är inte begåvad med en häst som finner sig i vad som helst, därför blir det alltid en kompromiss mellan hennes och mina intressen när vi väljer stall. Sitter i ett dilemma just nu då jag för min egen del skulle behöva ha ett stall med mer aktiva ryttare, ridhus och bekvämligheter i form av tillgång på foder osv på plats.
Hon står på lösdrift idag och trivs fint, men är lite för tjock av tillgången på mat. Finns stallmöjlighet på samma gård men då är hagarna mkt mindre med risk för ensamgående samt fodring två ggr/dygn om man inte löser mellanmål själv.

Min häst kräver bra rutiner vad gäller foder, lång utevistelse och hagar som är vettiga, dvs inte små grusade rutor ensam. Har insett att 8-10 tim ute är minimum för att hon ska trivas på stall. Det är svårt att hitta på större anläggningar.
Samtidigt är det ingen häst som är rolig att ha om man inte kan träna, det är ingen skogsmullehäst och jag är inte någon mulleryttare heller. Jag måste kunna träna dressyr under vettiga förhållanden 2-3 ggr/vecka och det går ju inte om man inte har ridhus i närheten.

Det är helt enkelt inte så lätt att hitta stall som fungerar fullt ut om man inte bor i ett område där det går att välja och vraka. Knappt ens då. Klart att det aldrig är 100% nånstans men någon sorts dräglig kompromiss måste man ha... lättare sagt än gjort.
 
Svar till alla angående hagvistelsen: Har kollat upp det under dagen. Hästarna är ute 9-13. Får lunch inne 13.
Väljer jag att ha ute min häst längre får hon ingen lunch för dom fodrar inte i hagarna. Eftersom jag inte kommer dit förrän vid 18 blir det för lång tid utan mat. Hon gillar inte att va själv så länge heller.
Jag skulle aldrig kunna ha hästen inne 13-09. Så det skulle inte vara aktuellt!
 
Jag har flyttat från anläggning till att ha hästarna hemma. Det är ju lyx att ha dem utanför dörren, men så tråkigt utan andra ridkompisar så jag förstår dig verkligen på den punkten. Jag försöker lösa det genom att rida ut med vänner från andra stall i relativa närheten och att åka på träning typ. Men vardagsstallsysslor blir ju helt klart tråkigare. Dock märker jag att hästarna trivs otroligt bra. Jag har dem ute 8-22 och på anläggningen gick de ute typ 8-9 till 15-17. Min fuxfröken var inte alls nöjd och jag tror hon blev stressad av att det var så mycket människor. Hon sparkade sönder hela stallet, alltså ordagrant. Sen vi flyttat har hon helt slutat sparka i väggarna.
Jag skulle aldrig stalla upp en häst på så lite utevistelse igen - även om det är långt ifrån extremkort... Dessutom skulle jag heller aldrig stalla upp på stall där hästarna inte får lunch mitt på dagen!
 
Det borde väl finnas fler alternativ än dessa två stall? Så det går att hitta något som både du och häst trivs bra med utan att för den sakens skull behöva göra avkall på viktiga saker så som utevistelse och fodringar?
För mig är det så klart viktigt att hästarna har det bra och trivs men samtidigt ska det vara kul i stallet.
 
Jag tycker man ska försöka kompromissa mellan mina och hästens behov.

Min häst har behov av mycket utevistelse och täta fodringar. Detta går inte att kompromissa bort.

Jag har behov av ridhus och att in, ut och fodringar ska ingå. Detta går heller inte kompromissa bort.

TS det måste finnas fler alternativ än de du skriver i trådstarten. Ett med mer utevistelse och kompisar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 429
Senast: Skye
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 546
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp