Vidareutbildning i hästbranchen

Fillifjonkan

Trådstartare
Min dotter vill jobba med hästar och funderar nu lite på vad hon ska välja för gymnasium. Naturbrukslinje med hästinriktning eller naurvetenskaplig linje (måste isf höja betyg rejält för att säkert komma in). Ni som jobbar i hästbranchen, är det något att rekommendera eller är det att slita ihjäl sig för ingen lön alls eller hur är det? Vad jobbar ni som och är ni nöjd med det?
Tycker ni att naturvetenskaplig linje är bättre att satsa på? Annat att tipsa om ?
 
Jag arbetar inte med hästar så kan inte svara på den frågeställningen, men angående gymnasieval ångrar jag att jag inte gick på naturbruk istället för naturvetenskap. Naturvetenskapliga linjen är är jättebra på så sätt att den är bred, och man kommer in på i princip alla utbildningar genom den. MEN det är svårt att veta vad man vill när man är så ung, och om hon är hästintresserad så tycker jag att hon ska hoppa på naturbrukslinjen. Där kan hon skapa kontakter som kan hjälpa henne vidare om hon vill fortsätta på det spåret, hon får en nästan lika bred utbildning om hon vill läsa vidare på universitet senare - och skulle hon sakna några kurser är de enkla att tenta av på komvux.
 
Kan också rekommendera naturbrukslinjen. Man får en väldigt bra känsla för hur det är att jobba med hästar (och se om man pallar) och man kan få lite kontakter. Dessutom gissar jag på att man läser "vanliga ämnen" också? Det gjorde man i alla fall på min tid. Jag läste samhällsprogrammet kombinerat med naturbruk inriktning häst. Så jag hade en väldigt bred bas att söka vidare på sen.
Vad gäller att utbilda sig vidare inom häst så kan det så klart vara mkt slit och inga pengar. Hästskötare är det inte så lätt att försörja sig som och få förunnat att få de få jobb som betalar vit lön. Men det finns andra yrken. Jag läste vidare till ridlärare t ex. Ett roligt yrke! Visst är det inte superbetalt men det är en helt normal "knegarlön" så visst går det att leva på. Det kan vara lite slitigt men det är sällan jättemkt stalljobb. Där jag jobbade hade ridlärarna ingen stalltjänst. Det som är lite negativt är att det kan vara svårt att få en heltidstjänst och att det alltid är kvällar och helger vilket ju kan vara lite begränsande. Man bör gilla människor lika mkt som hästar dock.
Annars tänker jag på hovslagare, det är ju väldigt tungt men oftast kan de styra sina tider en del samt att de nog tjänar rätt okej. Men man ska vara stark för att orka.
Kanske kan hon även fundera på veterinär eller djursjukvårdare?
 
Jag säger tvärt om. Läs naturvetenskaplig linje. Jag ångrar att jag inte gjorde det på en gång. Det ger en "gratis" väg in på många utbildningar.

Jag skulle, om jag var er, verkligen kolla att om valet faller på naturbrukslinje - att hon får med sig alla ämnen så att vägen framåt blir enkel. Att ämnen som behövs verkligen finns för framtida sökningar till högre studier. Det är tungt att behöva komplettera i efterhand.
 
Min dotter vill jobba med hästar och funderar nu lite på vad hon ska välja för gymnasium. Naturbrukslinje med hästinriktning eller naurvetenskaplig linje (måste isf höja betyg rejält för att säkert komma in). Ni som jobbar i hästbranchen, är det något att rekommendera eller är det att slita ihjäl sig för ingen lön alls eller hur är det? Vad jobbar ni som och är ni nöjd med det?
Tycker ni att naturvetenskaplig linje är bättre att satsa på? Annat att tipsa om ?

De enda jag vet som har lyckats bra inom hästnäringen är de som gick samhäll-ekonomi på gymnasiet för att lära sig ekonomi, bokföring osv. och sen körde egen verksamhet. Jag vet på rak arm ingen som gått naturbruk och blivit annat än skötare, vilket man kan bli även om man går samhäll.
 
Röstar också för naturbruk! Kunde läsa alla ämnen som behövdes för vidare studier där. Jag har inte behövt komplettera, har läst tre år på universitet efter det och jobbar idag som medicinsk sekreterare men ångrar inte att jag läste naturbruk trots att jag inte jobbar med häst. Jag läste körning med häst för övrigt :up:
 
De enda jag vet som har lyckats bra inom hästnäringen är de som gick samhäll-ekonomi på gymnasiet för att lära sig ekonomi, bokföring osv. och sen körde egen verksamhet. Jag vet på rak arm ingen som gått naturbruk och blivit annat än skötare, vilket man kan bli även om man går samhäll.

Inga som gått vidare och blivit beridare eller så alltså?
 
Jag tycker det beror lite på förutsättningar också. Har man möjlighet att gå naturvetenskaplig och få godkända betyg? Jag valde naturbruk för att jag aldrig hade klarat NV så det var lite kompromiss för att klara gymnasiet med godkända betyg. Men jag var rätt skoltrött och hade inga möjligheter att få hjälp hemma med läxor osv.
 
Jag säger tvärt om. Läs naturvetenskaplig linje. Jag ångrar att jag inte gjorde det på en gång. Det ger en "gratis" väg in på många utbildningar.

Jag skulle, om jag var er, verkligen kolla att om valet faller på naturbrukslinje - att hon får med sig alla ämnen så att vägen framåt blir enkel. Att ämnen som behövs verkligen finns för framtida sökningar till högre studier. Det är tungt att behöva komplettera i efterhand.

Word. Verkligen. Vad skönt att någon säger det Jag gick naturbruk för att jag redan höll på med hästar och för att jag inte visste vad jag ville bli. Tre år av mitt liv gick till att inte göra någonting i stort sett. Visst det var väl vackert, men nivån på utbildningen var oerhört låg, och jag gjorde klart ämne efter ämne redan i ettan (alltså alla tre år) och fick sedan höra att jag kunde väl gå och rida en sväng då. Ska man gå naturbruk tycker jag att det ska vara en skola som bevisligen lär ut något specifikt, inte hur man mockar, och att man ska få med sig en bra grund i form av ämnen man läst så att man har en bred behörighet.
 
Vilket ju inte säger att de inte hade nytta av programmet ändå?

Att vilka hade nytta av vilket program? Menar du de som gick naturbruk?
Alltså, jag tror att man förlorar mer på att välja ett naturbruks/hästgymnasium (om man inte väljer typ Strömsholm) än om man väljer samhäll eller natur. En kurs i "Hästskötsel A" har betydligt lägre värde i vuxenlivet än en kurs i psykologi, ekonomi, osv tänker jag.
Jag har ingen aning om jordbruksdelen på naturbruksgymnasium (så den säger jag inget om), men hästdelen har väl på de flesta naturbruksgymnasium (undantag som tex Strömsholm mfl) alltid ansetts hålla en rätt låg nivå? Ridlärare som har grundläggande ridlärarutbildningen och sen inget mer, personal i stallet som aldrig jobbat utanför hästgymnasiet eller ridskolor, supersnälla ridskolehästar med för låg utbildningsgrad, etc etc. Det finns ju till och med tävlingsstall som undviker att anställa från hästgymnasium eftersom eleverna ibland lär sig så fel att det blir mer jobb att lära om dem än att lära upp någon på nytt. Så det finns lägen där det stjälper mer än det hjälper att ha gått naturbruk. En teoretisk utbildning ligger aldrig till last.
 
Att vilka hade nytta av vilket program? Menar du de som gick naturbruk?
Alltså, jag tror att man förlorar mer på att välja ett naturbruks/hästgymnasium (om man inte väljer typ Strömsholm) än om man väljer samhäll eller natur. En kurs i "Hästskötsel A" har betydligt lägre värde i vuxenlivet än en kurs i psykologi, ekonomi, osv tänker jag.
Jag har ingen aning om jordbruksdelen på naturbruksgymnasium (så den säger jag inget om), men hästdelen har väl på de flesta naturbruksgymnasium (undantag som tex Strömsholm mfl) alltid ansetts hålla en rätt låg nivå? Ridlärare som har grundläggande ridlärarutbildningen och sen inget mer, personal i stallet som aldrig jobbat utanför hästgymnasiet eller ridskolor, supersnälla ridskolehästar med för låg utbildningsgrad, etc etc. Det finns ju till och med tävlingsstall som undviker att anställa från hästgymnasium eftersom eleverna ibland lär sig så fel att det blir mer jobb att lära om dem än att lära upp någon på nytt. Så det finns lägen där det stjälper mer än det hjälper att ha gått naturbruk. En teoretisk utbildning ligger aldrig till last.

Inte alla har lätt för teoretiska program dock.
 
Inte alla har lätt för teoretiska program dock.

Bara för att man går naturbruk betyder det inte att man har svårt för teoretiska ämnen.

Tillägg: Din kommentar retar mig verkligen. Varför utgå från att man väljer en praktisk linje i brist på kapacitet? Det är ju intresset och motivationen för teoretiska ämnen som brister långt innan kapaciteten tar slut för de allra flesta.
 
Bara för att man går naturbruk betyder det inte att man har svårt för teoretiska ämnen.

Tillägg: Din kommentar retar mig verkligen. Varför utgå från att man väljer en praktisk linje för att man har brist på kapacitet? Det är ju intresset och motivationen för teoretiska ämnen som brister långt innan kapaciteten tar slut för de allra flesta.

Jag har aldrig påstått att man väljer en praktisk linjebara för att man har brist på kapacitet, så vill du reta dig på nått du själv hittat på så är det ditt val.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig påstått att man väljer en praktisk linjebara för att man har brist på kapacitet, så vill du reta dig på nått du själv hittat på så är det ditt val.

Nej, men ditt sätt att uttrycka dig genom att bara skriva "Inte alla har lätt för teoretiska program dock." har en ganska stark underton av att man väljer praktiskt för att man har svårt för teoretiska ämnen. Jämför med om du tex skrivit "Inte alla har intresse av att läsa teoretiska program dock." så kanske du förstår vad jag menar?
 
Nej, men ditt sätt att uttrycka dig genom att bara skriva "Inte alla har lätt för teoretiska program dock." har en ganska stark underton av att man väljer praktiskt för att man har svårt för teoretiska ämnen. Jämför med om du tex skrivit "Inte alla har intresse av att läsa teoretiska program dock." så kanske du förstår vad jag menar?

Alla är inte teoretiker, det är inget jag anser vara en brist på kapacitet, så den antydan får du stå för. Det har inte med "intresse" att göra utan med hur man tar in saker och lär sig.
 
Det finns ju väldigt mycket man kan göra med hästar och ha som levebröd, men det mesta kräver att man blir riktigt duktig för att det ska generera mer än mat på bordet.

Om man ska satsa på hästar på gymnasiet hade jag valt en skola med mer prestige som inriktar sig på det jag vill göra sedan. Inte bara närmaste skola där det finns hästar. Det är för hård konkurrans inom branschen och väldigt olika kvalité på utbildningarna.

De som det går bäst för, som inte rider på Grand Prix nivå, är nog de som kunnat kombinera flera olika saker. Tex sjukgymnast och equiterapeut utbildad ridlärare, eller veterinär med extra utbildning på tänder.

Vill man driva sin egen lilla ridskola/uppfödning krävs startkapital för att kunna köpa drömgården. Då kanske det är bättre att satsa på ett helt annat yrke där det finns förutsättningar att få en bra inkomst, ekonom tex.

Det är mycket att fundera på och troligen kommer inte svaret att vara helt självklart när man går i nian. Det viktigaste är att man går på en skola där man trivs och orkar plugga så man får ut sina betyg. Vill man sen läsa till något man inte tänkte på så finns det möjligheter att läsa in de kurser som behövs i efterhand.
 
Alla är inte teoretiker, det är inget jag anser vara en brist på kapacitet, så den antydan får du stå för. Det har inte med "intresse" att göra utan med hur man tar in saker och lär sig.

Fast de allra, allra flesta klarar de teoretiska kurser som erbjuds på gymnasiet, det är ingen hög nivå. Om de faktiskt är intresserade och vill lägga jobbet som krävs går det utan att vara teoretiker.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 029
Senast: BusBarro
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 194
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp