Vidareutbildning i hästbranchen

Min dotter vill jobba med hästar och funderar nu lite på vad hon ska välja för gymnasium. Naturbrukslinje med hästinriktning eller naurvetenskaplig linje (måste isf höja betyg rejält för att säkert komma in). Ni som jobbar i hästbranchen, är det något att rekommendera eller är det att slita ihjäl sig för ingen lön alls eller hur är det? Vad jobbar ni som och är ni nöjd med det?
Tycker ni att naturvetenskaplig linje är bättre att satsa på? Annat att tipsa om ?

Tråkmåns är jag...
Men det beror ju på vad skolan erbjuder. Ett naturbruksgymnasium som erbjuder "normala" teoretiska linjer som inte begränsar möjligheterna att söka högskola/universitet är antagligen det bästa.
Inte för att alla "måste" läsa vidare, men för att det är synd att begränsa sig till att senare inte kunna, om andan skulle falla på.

Erkänner att jag inte ser hästbranschen som en särskilt positiv bransch att jobba i så som man ser rapporterat. Antingen är man anställd och då är det ofta obekväma arbetstider och ganska dålig lön, eller så är man egenföretagare med allt vad det innebär.

Om intresset är tillräckligt stort för att "stå ut" som anställd så är väl det en bra idé men jag skulle som sagt föreslå en linje där man faktiskt har kvalifikationer för att senare gå högskola/universitet, om man ångrar sitt yrkesval.

För att klara sig bra som egen inom hästbranschen måste man verkligen ha något extra!
 
Inga som gått vidare och blivit beridare eller så alltså?

Ska man blir beridare är det ju framförallt ridskicklighet som behövs, och då behöver man väl satsa rätt mycket på att utveckla den, och naturbruk är ju inte i första hand en ridutbildning. Massor med timmar i sadeln, gärna egna hästar och tävling på lite högre nivå, skulle jag gissa är en vanligare väg in i beridaryrket.
 
Jag gick naturbruksgymnasium eftersom jag ville jobba med hästar. Jag gjorde det i några år sedan efter gymnasiet men när jag var trött på slitet och ville skaffa en riktigt utbildning så ångrade jag nog att jag inte hade gått naturvetenskapligt program. Det är inte så lätt att få läsa in kurser på komvux som många kanske tror, jag kämpade länge för att få läsa de kurser jag behövde för att komma in på vissa utbildningar men lyckades inte. Så det är alltså bra att läsa in så mycket som möjligt på gymnasiet om man skulle ångra sig och inte vill jobba med hästar längre.
 
De flesta jag känner som gått naturbruk häst jobbar idag inom hemtjänst, städ, personlig assistent eller i affär, allt utan utbildning för jobbet. Kan man hitta en skola där man läser in tillräckligt med ämnen inom natur eller samhälls är det en annan sak. De som gått sådana skolor läser ofta vidare.
Jag ser tyvärr naturbruk häst som en tre år lång lek som inte leder någonstans och är idag glad att mina föräldrar mer eller mindre förbjöd mig att gå den utbildningen (hade jag envisats hade jag fått som jag ville men de talade om hur dum de tyckte idén var)
 
Min dotter vill jobba med hästar och funderar nu lite på vad hon ska välja för gymnasium. Naturbrukslinje med hästinriktning eller naurvetenskaplig linje (måste isf höja betyg rejält för att säkert komma in). Ni som jobbar i hästbranchen, är det något att rekommendera eller är det att slita ihjäl sig för ingen lön alls eller hur är det? Vad jobbar ni som och är ni nöjd med det?
Tycker ni att naturvetenskaplig linje är bättre att satsa på? Annat att tipsa om ?

Jag jobbar med hästar. Jag tycker tjejen ska plugga ordentligt. Naturbruks häst-del ger inget. Så man kan lika gärna gå vanligt gymnasie eller om man hittar ett idrottsgymnasie med bra utbildning inom övriga ämnen och sen träna ridning för egen tränare på egen häst den tid som skolan tillåter det.
Ska man jobba med hästar så får man fundera på vad man vill göra. Vill man bli veterinär känns natur lämpligast.
Vill man jobba som tränare får man vara beredd på att man måste antingen jobba för skitlön och slåss om kunder om man bara blir ridlärare eller c-tränare. Det finns så många.
Man måste antingen vara riktigt jävla duktig med egna tävlingsresultat eller nischa sig inom problemlösning, alternativ ridstil etc. Då kan man börja ta lite betalt. Men det är fortfarande ett slitjobb. Man jobbar då alla andra är lediga.
Och är man egenföretagare har man i hästbranschen sällan råd med så mycket semester.
Fördelen är att man får röra sig på jobbet, man får tänka och problemlösa, man får följa kunders utveckling och se deras glädje, man får hjälpa missförstådda hästar, man får rehaba sjuka hästar, man får uppleva årstiderna ordentligt till skillnad mot kontor, man får umgås med djur som ger så mkt.
Men det är ett tufft yrke, både fysiskt och psykiskt. Som tränare måste man både orka vara tjatig och vara psykolog. Man måste ha tålamod med att elever tycker sånt man själv tycker är lätt är svårt och man måste ta att folk hela tiden vill ha/att du ska ge av dig själv.. envägs liksom. Det är dränerande. Så många orkar bara några år.
Därför tycker jag man ska gardera sig med annan utbildning så man lätt kan studera vidare eller få andra jobb om man nu upptäcker att hästeriet inte var det man trodde.

Och ska man jobba inom det: sök upp de som är bäst inom det fält man vill hålla på med och träna, träna, träna för dem. Det ger mer än de utbildningar vi har i Sverige idag. De behöver kompletteras med mer rid- och häst-kunskap för att man ska bli riktigt bra.
Vill hon lära sig rida kan hon söka Tyska beridar-utbildning. Den är värd en hel del världen över.
 
Jag gick specialutformat program som var både naturbruk och naturvetenskap i gymnasiet. Läser nu civilingenjör och har flera i min klass som gått t.ex. läkare och veterinär. Ska man läsa alla kurser som ges på rena naturvetenskapsprogram måste man såklart läsa lite extrapoäng eftersom naturbruks- och hästkurserna tillkommer, men om hon inte vet om hon vill jobba med hästar på heltid eller läsa vidare tycker jag det är ett jättebra alternativ.
 
Framför allt är det ju viktigt vad din dotter själv vill. Hur mycket kommer hon att behöva kämpa för att höja betygen som krävs för att komma in på natur? Hur mycket kommer hon sen att behöva kämpa för att klara natur? Börja fundera där. Det är i regel lättare att komma in än att komma ut. Det är jättelätt att säga att natur och samhäll är "breda och bra" (det är bänkarna vid busstationen också), men om man inte får med sig bra betyg från gymnasiet utan måste gå vägen via vux, då kanske ett yrkesprogram är att föredra. Det går att få med sig grundläggande högskolebehörighet från alla yrkesprogram, om man anser att det är det mest primära.

Och, @As_Vegas: väldigt många ungdomar klarar inte alla gymnasiekurser idag.
 
Senast ändrad:
Min dotter vill jobba med hästar och funderar nu lite på vad hon ska välja för gymnasium. Naturbrukslinje med hästinriktning eller naurvetenskaplig linje (måste isf höja betyg rejält för att säkert komma in). Ni som jobbar i hästbranchen, är det något att rekommendera eller är det att slita ihjäl sig för ingen lön alls eller hur är det? Vad jobbar ni som och är ni nöjd med det?
Tycker ni att naturvetenskaplig linje är bättre att satsa på? Annat att tipsa om ?
Jag gick naturbruk-häst på gymnasiet och var jättenöjd. Det var en vettig grundutbildning i häst och ridning (även för mig som hade med mig ganska mkt sedan tidigare) och jag fick behörighet som (då) räckte för att kunna söka till universitet sedan. Mitt naturbruksgymnasium erbjöd lite olika varianter så att man även kunde läsa fler mattekurser, fysik, kemi osv.

Problem är dock att sedan dess har antagningssystemet till universitetet förändrats. Jag hade inte kommit in på min utbildning idag (jag är psykolog) eftersom jag hade saknat meritpoäng. Man får helt enkelt inga meritpoäng av att läsa dressyr A & B eller traktorkörning ;)
Det gäller väl att kolla noga vilka kurser skolan kan erbjuda och även kika runt lite på vad som krävs på olika universitetsutbildningar, inte bara gällande behörighet utan också vad som ger meritpoäng.
Ska man läsa en populär utbildning på universitetet idag räcker det inte att ha behörighet + bra betyg, man måste också ha rätt extra kurser för att få så mkt meritpoäng som möjligt.

Jag valde bort att arbeta med hästar då jag kände att det var mkt slit för lite pengar. Hästbranschen är svår helt enkelt. Vilka jobb man kan få beror nog mer på en egen ridskicklighet och hästvana än vilken gymnasieutbildning man har.
 
Ett plus med naturbruk (iaf var det så för mig) var att det var relativt enkelt att få bra betyg.
 
Ett plus med naturbruk (iaf var det så för mig) var att det var relativt enkelt att få bra betyg.

Fast jag upplevde också att de helt godtyckligt kunde dras ned också, tex som traktorläraren som glatt proklamerade att "alla hästtjejer som inte kraschat sin traktor är godkända" och trodde att man skulle bli glad av det. Det är till dags dato mitt enda G, dessutom i en rätt tung kurs, givet till mig av en lärare som inte visste vad jag hette.

(Som förtydligande, övriga betyg var alltså alltid högre.)
 
Fast jag upplevde också att de helt godtyckligt kunde dras ned också, tex som traktorläraren som glatt proklamerade att "alla hästtjejer som inte kraschat sin traktor är godkända" och trodde att man skulle bli glad av det. Det är till dags dato mitt enda G, dessutom i en rätt tung kurs, givet till mig av en lärare som inte visste vad jag hette.

(Som förtydligande, övriga betyg var alltså alltid högre.)
Så var det inte hos oss iaf, kan säkert se olika ut!
 
Jag ska byta gymnasium från livsmedel till ekonomi (har precis hoppat av första året och börjar ekonomi till hösten). Min plan är att jag pluggar ekonomi och sen under gymnasiestudierna lägger till naturvetenskap 2b via gymnasiet som ett extraämne.Då har jag behörighet till hippolog på högskola. Jag tror inte man kan bli beridare med papper på kunskap utan hippologlinjen men jag är inte säker. Jag skulle inte välja djur på djurlinje på gymnasiet iaf, det är bättre att välja teoretiskt och sen ha flera val och plugga vidare till. Men som sagt, jag valde ekonomi och sen lägger på naturkunskapen istället för att plugga naturvetenskapligt program. Man kan inte gå ut med bara E utan man ska ju klara kursen med bra betyg om man vill plugga vidare och slippa plugga upp på komvux. Man har inte behörighet till hippolog om man läst hästskötare har jag för mig.

Gud vad luddigt det blev nu men jag det blev läsligt. :) Lycka till!
 
Fast jag upplevde också att de helt godtyckligt kunde dras ned också, tex som traktorläraren som glatt proklamerade att "alla hästtjejer som inte kraschat sin traktor är godkända" och trodde att man skulle bli glad av det. Det är till dags dato mitt enda G, dessutom i en rätt tung kurs, givet till mig av en lärare som inte visste vad jag hette.

(Som förtydligande, övriga betyg var alltså alltid högre.)

Vi hade inte direkt godtyckliga betyg på traktorkörningen där jag gick, men blir ju ändå lite skevt när man måste räkna med kursen i totalen eftersom den är obligatorisk. Vi hade helt enkelt en bana vi skulle köra med traktor och släp och sedan avgjorde tiden vilket betyg man fick i kursen. Tror det var mitt enda VG i gymnasiet men var alltså tvungen att räkna med det och kunde inte få full pott även om jag hade läst över 1500 poäng utökad med högsta betyg på allt (varav flera kurser som hade varit mer relevanta för vidare studier).

Vad gäller meritpoäng infördes det när jag gick i 2an men skolan utökade då kurserna så att alla skulle kunna få full meritpoäng också (finns ju vissa kurser, t.ex. språk, som iaf då jag gick gav meritpoäng till alla utbildningar).
 
Jag gick naturbruk inriktning ridsport och har läst 4 år på universitet :idea:
Se bara till så att de erbjuder alla grundläggande kurser och gärna några fler, så att hon inte behöver läsa till om hon skulle ångra sig och inte vilja arbeta med häst (som jag gjorde ;) ) .
Det är rätt många som gick samtidigt som mig som idag jobbar professionellt med häst, framförallt inom travet men även inom ridsport. Typ 10 st från min årskurs läste på Flyinge efter gymnasiet.

Jag vet inte huruvida ni har egen häst eller ej, men jag hade nog inte tyckt att det varit hälften så kul om jag inte haft egna hästar med mig, trots välutbildade skolhästar.
 
Dottern lutade åt att gå naturbruk hästinriktning men kommit på bättre tankar och valt el och energiprogrammet istället då hon vill få jobb efter gymnasiet som är ok i arbetsvillkor och lön. Hon planerar att läsa vidare sen men vill ha nåt år paus och jobba. Jag erbjöd att betala för yrkesprov för hästskötare då det ingen större summa jämfört med att slösa bort tre år på gymnasieutbildning om hon inte är säker. Hon har jobbat extra i stallet och vet vad det innebär så det har nog gjort det mindre lockande. Enda plusset var att få rida men det har hon kunnat göra ändå då vi har egen häst. Hon var och provred på ett tillfälle och det kändes inte som nåt för henne då hon är van att rida självständigt och kunna lägga upp passen själv ev. i samråd med instruktör. Rida i grupp som på ridskola och sen om hon inte skulle ha samma syn på ridningen som läraren eller inte tyckt om läraren hade bäddat för problem.
 
Tusen tack för alla era svar! Det är verkligen mycket som vi måste fundera på inför valet. Det känns ju ändå som att en teoretisk linje ger en bättre bas inför högskola måste jag säga.
 
Ska man blir beridare är det ju framförallt ridskicklighet som behövs, och då behöver man väl satsa rätt mycket på att utveckla den, och naturbruk är ju inte i första hand en ridutbildning. Massor med timmar i sadeln, gärna egna hästar och tävling på lite högre nivå, skulle jag gissa är en vanligare väg in i beridaryrket.

Ja, jag skrev inte att det var en vanlig väg in.
 
Fast de allra, allra flesta klarar de teoretiska kurser som erbjuds på gymnasiet, det är ingen hög nivå. Om de faktiskt är intresserade och vill lägga jobbet som krävs går det utan att vara teoretiker.

Ja, det tror man säkert om man inte vet hur det är själv. Att alla skulle klara natur med godkända betyg är jag helt säker på att du har fel i.
 
Nu är inte det här ett val mellan naturbruk/NV.
Men jag läste till frisör på gymnasiet, hantverksprogrammet. Det hade vart min stora dröm sedan jag var barn och klippte mina barbiedockor... Med andra ord jag var helt tvärsäker på att jag ville bli frisör och att jag skulle jobba med det hela livet. Jag tog studenten 2009, var då färdig frisör med gesällbrev.
Idag är jag inte frisör och har inte vart det på fem år. Jag har ingen motivation att plugga vidare i.o.m. att det är många ämnen jag måste läsa upp för att "kunna bli det jag vill".
Under gymnasiet brydde jag mig inte heller speciellt mycket om betygen utanför frisörkurserna eftersom jag tyckte då att jag skulle ju alltid vara frisör. Därför har jag svårt att komma in på de programmen jag vill även om jag läser upp de kurser som saknas.

Det jag vill ha sagt med det här är att det är en risk att läsa ett program som är relativt låst. Om mina framtida barn kommer vilja läsa naturbruk så kommer det att bli med NV inriktning som jag vet att en del har. Där kommer jag vara stenhård.
Enligt min mening är det MYCKET bättre att läsa ett teoretiskt program på gymnasiet för att sedan läsa vidare till det man vill jobba med. Man stänger väldigt många dörrar genom att inte göra det.

Hade min frisördröm funnits kvar efter gymnasiet hade jag kunnat bli det ändå. Veterinär däremot kommer jag aldrig kunna bli (jag ska aldrig säga aldrig men det ska extremt mycket till för att det skulle hända.)
 
Ja, det tror man säkert om man inte vet hur det är själv. Att alla skulle klara natur med godkända betyg är jag helt säker på att du har fel i.
Det här tänker jag är en viktig poäng. Att hur bra programmets kurser än ser ut på pappret, så är det inte säkert att man klarar de i verkligheten.
Resten blir något av ett knapplån:

Jag läste naturbruk med hästinriktning, något annat hade jag förmodligen aldrig orkat ta mig igenom (pga dåligt psykiskt mående vid den tiden). Den enda extrameriterande kurs jag läste var Matte B. Gick ut med VG i snittbetyg. Jobbade sen med hästar några år, innan jag sökte mig vidare till annat.
Idag har jag två veckor kvar på min utbildning till fysioterapeut, ett program som har höga intagningsnivåer. Det var inga som helst problem att komma in efter ett högskoleprov.

Det jag vill komma fram till är att det är bättre att ta sig igenom gymnasiet med godkända betyg, och sen göra ett högskoleprov (en möjlighet som många glömmer bort!), än att riskera att det bara blir pannkaka av det hela pga ointresse/skoltrötthet. Kolla igenom lite vilka gymnasiekurser som krävs för de högskoleprogram som kan vara intressanta i framtiden, och se om det går att välja dom på det gymnasieprogram hon vill gå. I mitt fall krävdes just Matte B, så jag behövde inte läsa en enda komvuxkurs för att komma in när jag väl ville läsa vidare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 193
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 977
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 041
Senast: BusBarro
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 207
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp