Vidareutbildning i hästbranchen

Jag tänker att det är bättre läsa nåt man är intresserad av än att läsa nåt av totalt oinresse och riskera att inte klara alla kurser, eller må dåligt över det.

Jag var rätt ensam i högstadiet, pga mitt djurintresse valde jag att läsa naturbruk (med inriktning djurvård) och jag har aldrig ångrat det. För det första fick jag kompisar med samma intresse för djur, för det andra var kurserna roliga och det gjorde skoltiden så mycket lättare.
Nu tror jag tom man kan läsa natur eller samhäll som grund, men ha djur (eller hästkurser) också.

Från min klass jobbar vi med olika saker, vissa läste naturvetenskapligt basår, en som gjorde det är numera apotekare, en sökte sig vidare till vad som numera heter djursjukskötar-utbildningen (3-årig universitetsutbildning), nån är läkarsekreterare och vissa har bytt spår helt och är kock eller barnskötare.

Vägen är inte stängd bara för att man läser ett visst program på gymnasiet. Det kan dock behövas ev komplettering beroende på vad man vill läsa/jobba med efteråt.
 
Jag är väldig glad för att jag gick natur och sen universitet. På det sättet har jag fått ett välbetalt jobb och kunnat lägga pengar på betydligt bättre hästar och mer träning än vad jag hade kunnat om jag valt att jobba med hästar.

Jag var inget annat än en medioker ryttare som hade ridit på ridskola när jag gick på gymnasiet och med dom förutsättningarna så tror jag det är svårt att komma särskilt långt med sin ridning utan att finansiera det själv. Jag jobbade som hästskötare utomlands efter gymnasiet och det var bara slit, hade aldrig kunnat skaffa egen häst och tävla om jag hade slått mig in på den banan. Beridare hade jag inte kunnat bli helt enkelt för att jag inte var tillräckligt bra.

Med andra förutsättningar från början, egen ponny/häst, bra träning från yngre ålder och möjlighet att tävla så hade det kanske varit möjligt. Men då bör man nog också satsa på en utbildning där riddelen har hög kvalitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 595
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 029
Senast: BusBarro
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 194
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp