Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?;)
Jag var ute och vandrade på färeöarna nu i sommar och bar en ryggsäck som vägde 20 kg (jag 65 kg och inom vad som anses normalt) och fick något som kallas löparknä inom några dagar, tankarna gick ganska fort till vad vi låter hästarna bära när vi rider.

Jag är ändå van vid att gå långt men utan den extra vikten, utan att jag har haft problem innan med knät.
 
Så vad ska den minsta varmblodiga häst jag kan rida ligga på för höjd då?


Varför måste den vara så liten som möjligt?

Vill du köpa och är lite osäker (så tolkar jag dig) så köp en trygg häst, sådana finns i alla storlekar. :) Leta efter stabil och juste som är viktbärande med kort rygg och grövre ben.

Hästar blir inte tryggare / mer lättridna för att de är små och nätta.
 
En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?

Min häst är i den storleken. Välmusklad och lite grövre modell.
Skulle inte sätta upp en ryttare på 88 kg på honom.

Har du en matchvikt på 68 kg borde du vara rätt lång. Varför inte skaffa en större häst?
 
Den har nog inte så kort rygg, kan ha 18-tumssadel. Normalviktig, ser ut som en vanlig ponny, inte så grovt byggd men stadig. Inga skador så vitt jag vet, ska användas till dressyrridning, kan rida den på tygeln men inte hela tiden. Ingen hoppning. Bra muskulatur men inte så vältränad kanske. Rätt bred över ryggen är den. Ras, estnisk häst. Min vikt, 88 kg. 15 år är den.
 
Den har nog inte så kort rygg, kan ha 18-tumssadel. Normalviktig, ser ut som en vanlig ponny, inte så grovt byggd men stadig. Inga skador så vitt jag vet, ska användas till dressyrridning, kan rida den på tygeln men inte hela tiden. Ingen hoppning. Bra muskulatur men inte så vältränad kanske. Rätt bred över ryggen är den. Ras, estnisk häst. Min vikt, 88 kg. 15 år är den.
Jag räknar som jag visat innan i tråden, ryttarna vikt 15% av hästens plus kläder och utrusning så brukar det landa på 20% av hästens vikt eller strax under.
Resultat jag rider bara 1 av mina hästar för tillfället.
 
Kallblod på 150 cm hur mycket orkar den?
Det beror så mycket på hästens anatomi och hur musklad hästen är men även på hur duktig och balanserad ryttaren är. Mina som är ca 150 cm höga har jag en maxvikt på 75 kg på när det gäller vana ryttare med bra balans. Ovana och obalanserad ryttare kan skada hästen även om hen är mycket lättare än så.
 
Den har nog inte så kort rygg, kan ha 18-tumssadel. Normalviktig, ser ut som en vanlig ponny, inte så grovt byggd men stadig. Inga skador så vitt jag vet, ska användas till dressyrridning, kan rida den på tygeln men inte hela tiden. Ingen hoppning. Bra muskulatur men inte så vältränad kanske. Rätt bred över ryggen är den. Ras, estnisk häst. Min vikt, 88 kg. 15 år är den.

Jag tycker det är på tok mycket vikt för den hästen.
Min är 158 cm, grövre modell och välmusklad, skulle aldrig sätta upp 88 kg på honom.
 
Till TS.
Vad rider du för hästar idag? Om du inte har egna, vad säger deras ägare? Vad säger din tränare/ridlärare? Det är inte ovanligt att ridskolor håller sig med lite mindre hästar, men då också har en begränsning i ryttarens storlek. Går du på en sådan ridskola och har blivit ombedd att skaffa egen häst för att kunna vara med?
Vilken nivå rider du på idag, och hur många gånger i veckan sitter du till häst? Varför vill du egentligen skaffa en häst?

Dina svar angående dig själv är så knapphändiga att det är svårt att bilda sig en uppfattning. När det gäller att leta häst till en så tung ryttare som du är tycker jag att du ska ta hjälp av tränare/ridlärare, särskilt om det är en liten häst du är ute efter.

Annars har du fått bra råd angående stora halvblod som orkar med stora karlar. Även om du enligt egen utsago bär på 20 kg övervikt så är ju inte 88 kg jätteunikt bland män, så hästar finns ju. Eller om det är jätteviktigt med en liten häst så får du väl gå ner i vikt.
 
Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?;)
Det där kan vara den dummaste jämförelse jag någonsin hört, faktiskt. Om du är överviktig så drabbar det bara DIG och ingen annan, eller hur? En häst kan inte välja hur tunga människor som sätter sig på den - det måste vi människor ha omdömet att avgöra. Varför i hela friden ens riskera att skada ett djur genom att lägga för mycket tyngd på dess rygg, bara för att människan vill rida? Inte ok.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Ponylove
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: Nikan
·
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Vilken ska man köpa? Vill ju ha en som är stor nog utan att vara tung och otymplig. Har en plastbur nu och den börjar sjunga på sista...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp