Viktbegränsning för att köra häst?!

olssson

Trådstartare
Hej! Som rubriken skvallrar om så undrar jag om det finns några regler för hur ett "proportionerligt" körekipage ser ut? Finns det några viktbegränsningar? Jag funderar nämligen på att köpa en liten ponny, som sambon och jag ska turas om att köra. Har tittat på en europeisk miniatyrhäst, men att slänga upp sambon på ca 90 kg bakom en så pass liten häst, är det rimligt? Blir det inte för tungt för ponnyn? Eller är det bara jag som nojar? :confused:
 
Hej!


Man säger väl att en häst orkar dra ungefär dubbla sin vikt om den är vältränad. Min make groomade åt en tjej med amerikansk miniatyr och då var de ju två vuxna i vagnen, inga tungviktare någon av dem iof men väl över 90 kg tillsammans.

Jag själv är tung o tjock o kör shettis, men shettis känns lite mer robust än miniatyrerna tycker jag även om vår shettis är en ganska nätt sådan. Vi väger lätt vad han väger med vagn och oss på, och det drar han utan problem, efter träning förstås!

Kolla med dem som har miniatyren vad de tror?
 
jag är ganska säker att det är 3 g sin egen vikt i kondition och med bra grejor.

Jag vill bara förtydliga ditt inlägg med att det är högst individuellt. Vissa hästar är starka trots sin storlek medan andra inte är det. Så, det är en riktlinje.
 
Hej! Som rubriken skvallrar om så undrar jag om det finns några regler för hur ett "proportionerligt" körekipage ser ut? Finns det några viktbegränsningar? Jag funderar nämligen på att köpa en liten ponny, som sambon och jag ska turas om att köra. Har tittat på en europeisk miniatyrhäst, men att slänga upp sambon på ca 90 kg bakom en så pass liten häst, är det rimligt? Blir det inte för tungt för ponnyn? Eller är det bara jag som nojar? :confused:

Är ponnyn tränad och har bra utrustning kan det nog fungera bra.
Jag har dock inte så bra koll på miniatyrhästar. Har nog aldrig ens träffat någon tror jag? :)

Shetlandsponnyer känns kraftigare och mer robusta och det känns som att de bör orka mer, min minishettisvalack på 83 cm drar två vuxna (70+70 eller 70+90) enkelt i sin rockard när han är i form, vi har dock gjort så att en promenerar i brant uppförs och nedförslut.
 
I vad för miljö hade du tänkt köra ponnyn i? Det är ganska stor skillnad om du bara tänker köra på plant underlag eller om du vill köra i terräng och backar. Det största problemet med min ponny var nerförsbackarna, då hade hon svårt att bromsa om det var för tungt, då hoppade oftast en ur. Uppför och plant var inga problem.

Får jag fråga varför en miniatyrhäst? En shettis skiljer inte mycket i kostnad (skoning, hö m.m.) och då är det ingen tvekan om att det klarar att dra två personer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Smulu
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 032
Senast: Milosari
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 984
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 268
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp