Viktklasser i distans

Endurance

Trådstartare
Finns det tävlingar där man har viktklasser?
Kan vara svårt för många om inte omöjligt att komma ner till 75 kilo med sadel och utrustning.
Och för att det ska bli rättvist måste man ner till 75 kilo.
Sen är det så att en minimumvikt på 75 kilo endast gynnar vissa mindre typer av hästar.
Medans högre vikt gynnar större hästar.
Kavallerihästar för 100 år sedan bar runt 130 kilo.
Vilket kan vara lite väl tungt under en längre distans för en arab med mankhöjd på 150 cm.

Efterlyser distanstävlingar med viktklasser, behöver inte vara proffsiga, går bra med amatör och motion.
För rättvisans skull.
 
Minimivikt på 75 kg är ju helt värdelöst för oss som är mindre. Det är alltid jobbigare för hästen att bära runt på dövikt som vi mindre måste ha..
För rättvisans skull tycker jag att alla viktgränser ska bort!
 
Minimivikt på 75 kg är ju helt värdelöst för oss som är mindre. Det är alltid jobbigare för hästen att bära runt på dövikt som vi mindre måste ha..
För rättvisans skull tycker jag att alla viktgränser ska bort!

Dövikt är rättvist om det här som syfte att få alla ryttare att väga lika.
Mycket dövikt är däremot obekvämt och otympligt.
Bäst är att fästa blyvikter i sadeln.
Viktklasser behövs, just för att man inte ska behöva ha så mycket extravikt.
Om du väger 65 kilo med sadel behöver du 10 kilo bly för att komma upp i 75 kilo.
Vilket är i mesta laget.
Med viktklasser hade du inte behövt mer än något enstaka kilo bly.
Om det skulle finnas en 65 kilosklass.

Såg om ett nationellt mästerskap i något land, där han som kom på 11 plats såg ut att väga närmare 85-90 kilo.
Så att alla som var före honom vägde inte mycket mer än 40 kilo.
Hans häst hade tagit 1 plats om ryttaren vägt lika som dom andra.
Han hade även tagit första plats om han tävlat i en 100 kilosklass.
Men nu blev det bara 11 plats, så var är rättvisan?

Viktklasser gynnar dessutom en mängd olika hästraser och ponnyer.
Om du har en flugvikt på 45 kilo, där kan en ponny få lika bra eller bättre tid än en stor häst, som även måste bära sin egen vikt.

Bäst är att tävla gemensamt, men tävla i viktklasser.
Dels blir det fler vinnare, men även fler deltagare, som ser att man kan vinna även om man väger över 100 kilo med sadel.
Vilket gör det värt att delta.
Sporten blir större, eftersom alla har lika stor chans att vinna.
 
Tar man bort alla viktgränser blir det bara 12 åriga tjejer som tävlar.
Då blir det ännu färre som har chans att vinna.
Och färre som deltar.
 
Men alltså... viktklasser? Det är ingen rättighet att prestera i en sport. Om prestationen är det viktigaste får man väl välja en sport som passar ens fysiska förutsättningar. Att kräva viktklasser i distans är som att kräva längdklasser i basket för att kortisar som jag också ska få vinna i basket. Jag får väl välja en sport som passar mina fysiska förutsättningar om nu prestationen är det viktigaste för mig.
 
Men alltså... viktklasser? Det är ingen rättighet att prestera i en sport. Om prestationen är det viktigaste får man väl välja en sport som passar ens fysiska förutsättningar. Att kräva viktklasser i distans är som att kräva längdklasser i basket för att kortisar som jag också ska få vinna i basket. Jag får väl välja en sport som passar mina fysiska förutsättningar om nu prestationen är det viktigaste för mig.

Basket är en lagsport.
Jämför med boxning.
 
Hur ska vi dela in hästarna? Går araber i en grupp? Varmblod och kallblod för sig? Gotlandsrussen i egen till 12-åringarna?

Nej.
Endast ryttare med sin utrustning ska ha viktklass.
Hästen väljer man fritt själv utifrån vad som passar sin egna vikt och sig själv.

Som det är nu väljer dom flesta arabhästar.
Vilka inte är mycket större än en ponny.
För araben passar max/min 75 kilo i totalvikt ganska bra.
Vilket även syns på resultaten.
 
Hur tungt tycker du att hästarna ska behöva bära över 160 km? Maxvikten är väl satt så att hästarna ska må bra förutom att det ska vara rättvist.

Som sagt så vägde en kavalleriet för 100 år sedan med utrustning runt 115-130 kilo, eller mer, beroende typ av förband.
Hästrasen, var betydligt större och kraftigare än araben.
Kavalleriet kunde förflytta sig väldigt långt.
Det finns ju kontroller efter vägen som kollar puls och hälsa, inom vilka gränser man bör ligga.

Värre är som nu när man fuskar, genom att kyla hästens kroppstemperatur med vatten och svamp.
Det är man på gång att förbjuda.
Att rida 160 km med vikt på 130 kilo med arabhäst, är kanske i tyngsta laget.
Men det märks i så fall på pulskontrollen, då hästen fått kämpa mer.
Därför krävs en större hästras i tungvikt än araben om man vill vinna.
Vilket är bra för hästutveklingen.
 
Om det ska vara rättvist borde det finnas en klass där jag kan vinna med min fjording!

Det kanske du kan.
Beror ju även på vilken typ av underlag som gynnar den typen av häst.
Om du tänkt att tölta.
I svår ojämn terräng kan jag tänka mig en Fjording har bättre uthållighet.
Om det finns en klass även för oskodda hästar där distansen går överallt utom på väg.
 
Hur
Folk väljer araber för att de är uthålligast. Inte för att 75 kilo passar dem bättre än alla andra raser. Det finns många raser som hade kunnat konkurrera om det endast var vikten som gjorde att så många valde araber.

Hur tror du araben klarar 130 kilo på ryggen 160 km?
Tror du inte en kavallerihäst klarar det bättre?
Särskilt med tanke på att araben härstammar från beduinerna.
Medelvikten på en beduin ligger nog närmare 45-50 kilo.
 
Ingen häst skulle behöva bära 130 kilo i 160 km...

Så länge hästen visar korrekt puls har den inte överansträngt sig.
Vilket syns om det blir för tungt.

Är pulsen för hög finns följane orsaker om hästen är frisk för övrigt.
Antingen.
För snabbt.
Eller för tungt.
Rid saktare eller gör dig av med vikt.

Tänk även att kavalleriet höll en hastighet på 9 km/Tim så kanske du förstår.
10 min skritt, 10 min trav, 10 min skritt.
I grunden, med vissa variationer.
 
Sist men inte minst.
Hade även kavalleriet sadlar som fördelade vikten över ryggen mycket bättre än sadlar idag.
 
Så du jämför en tävlingsform där idealet är att springa långt på snabbast tid med "förr i tiden hade man mer packning och då hade man grövre hästar"? Skulle tänka att i ditt förr i tiden så gick det 1, mycket långsammare, och 2, sönder fler hästar.

Ditt resonemang med viktklasser och 'alternativa hästar' känns jämförbart med att jag skulle kräva att få starta på travet med min hannoveranare, bara för att jag vill det! Så ha! Då ska alla travare ha handikapp, för min häst ska också kunna vinna, trots att den 1, inte är lämpad att utföra arbetet och 2, om jag hade velat tävla trav, borde jag köpt en travare.

Rätt förtusättningar för reglerna i en sport, helt enkelt.
 
Så du jämför en tävlingsform där idealet är att springa långt på snabbast tid med "förr i tiden hade man mer packning och då hade man grövre hästar"? Skulle tänka att i ditt förr i tiden så gick det 1, mycket långsammare, och 2, sönder fler hästar.

Ditt resonemang med viktklasser och 'alternativa hästar' känns jämförbart med att jag skulle kräva att få starta på travet med min hannoveranare, bara för att jag vill det! Så ha! Då ska alla travare ha handikapp, för min häst ska också kunna vinna, trots att den 1, inte är lämpad att utföra arbetet och 2, om jag hade velat tävla trav, borde jag köpt en travare.

Rätt förtusättningar för reglerna i en sport, helt enkelt.

Långsammare gick det som sagt, däremot blev det inte fler hästar skadade.
Utrustningen var anpassad för den extra vikten.
Sätter du en 130 kilos gubbe i hoppasadel på en arab och springer 160 km, har nog den araben sprungit färdigt.
Här du däremot en kavallerisadel, eller möjligen westernsadel, och något större häst, går det utmärkt.
Självklart kommer ekipaget som väger 40 kilo alltid först, därför viktklasser.
Så låt dom som väger 40 kilo tävla mot andra som väger 40 kilo.
Så kan dom som väger 130 tävla mot andra som väger 130.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp