Viktklasser i distans

Det beror på.
Man kan faktiskt tjäna pengar på annans mark utan tillåtelse, med hästar så länge det inte blir någon större märkbar förstörelse, eller hur man nu väljer att formulera sig.
Läste detta så sent som igår.
Så, jo det får man, så länge det inte är för stort antal hästar, och inte pågår kontinuerligt, som en eller två gånger i veckan.
I så fall krävs tillstånd från markägaren.

Jag som då faktiskt har tävlat distans kan tala om att skogsvägarna brukar se ut ungefär som en nyplöjd åker efteråt, så är man fler än typ 3-4 st så finns inte en chans att allemansrätten gäller.
 
Vad har kavalleriet med distanstävling att göra? Att marschera med tung packning, ofta flera dagar i rad är ju nåt helt annat som kräver en annan hästtyp och en helt annan hastighet. Distans ska väl isåfall snarast jämföras med en kurir, inte ett helt regemente... Ättlingarna till de hästar som tidigare användes i den svenska militären har så också gått till helt andra ridsportgrenar än distans.

Finns även distanstävlingar som pågår fler dagar i sträck.
Sen fanns som sagt olika typer av kavalleri.
Dragoner, hussarer, med massa andra, tung och lätt kavalleri, som krävde olika typer av hästar.
Vanliga begränsningen var 148 cm i mankhöjd, sen försökte man hålla samma färg på hästarna i regementet i första hand, då det ansågs viktigt i strid.
Allt berodde på hur långt man färdas.
Hastigheten 9 km/Tim hölls om det var frågan om flera dagar eller veckor.
Var det 10 mil, gick det betydligt fortare.
 
Finns även distanstävlingar som pågår fler dagar i sträck.
Sen fanns som sagt olika typer av kavalleri.
Dragoner, hussarer, med massa andra, tung och lätt kavalleri, som krävde olika typer av hästar.
Vanliga begränsningen var 148 cm i mankhöjd, sen försökte man hålla samma färg på hästarna i regementet i första hand, då det ansågs viktigt i strid.
Allt berodde på hur långt man färdas.
Hastigheten 9 km/Tim hölls om det var frågan om flera dagar eller veckor.
Var det 10 mil, gick det betydligt fortare.

Vart hittar du distanstävlingar som pågår flera dagar i sträck? Det längsta jag har hittat är 2 dagar i rad, och då har det varit vanlig distanshastighet på dessa och inte ett dugg långsammare.
 
Plus att det är synd när kavalleriet utveclat hästar i många hundra år, som bara hamnar i papperskorgen annars, och försvinner för evigt.
Det är även en av dom främsta orsakerna att införa viktklasser.
Respektera förfädernas arbete.
Dessa hästar utvecklades med araben som grund, just för att araben var för liten och klen för kavalleriet.

:confused: Den gamla typen av svenskt halvblod som armen behövde är mer eller mindre bortavlad redan, nutidens SWB är av en helt annan typ. Kavallerihästarna var för övrigt inte mycket högre än dagens araber, däremot grövre med en helt annan kroppsbyggnad.

Kavalleriets hästar hade inte arabhästar som grund heller. Grunden var olika typer av lantraser som lättades upp med "ädlare blod", bl a arab.

Angående ditt förslag om att dela upp distansen i olika grupper - ja, den leder helt klart till att många fler vinner eftersom många kommer att bli ensamma i sin grupp.:devil:
 
Jag som då faktiskt har tävlat distans kan tala om att skogsvägarna brukar se ut ungefär som en nyplöjd åker efteråt, så är man fler än typ 3-4 st så finns inte en chans att allemansrätten gäller.
Nej det beror ju på som sagt, många faktorer.
Väder vind, årstid, underlag, vikt, en skodd häst förstör nog mer än en oskodda många gånger.
En häst som väger 900 kilo förstör mer än en shettis, många gånger.
 
Vart hittar du distanstävlingar som pågår flera dagar i sträck? Det längsta jag har hittat är 2 dagar i rad, och då har det varit vanlig distanshastighet på dessa och inte ett dugg långsammare.

I Amerika finns något långt, som dessutom går i svår terräng.
Såg vissa partier där vissa hästar var tvugna, att gå runt hindren.
 
:confused: Den gamla typen av svenskt halvblod som armen behövde är mer eller mindre bortavlad redan, nutidens SWB är av en helt annan typ. Kavallerihästarna var för övrigt inte mycket högre än dagens araber, däremot grövre med en helt annan kroppsbyggnad.

Kavalleriets hästar hade inte arabhästar som grund heller. Grunden var olika typer av lantraser som lättades upp med "ädlare blod", bl a arab.

Angående ditt förslag om att dela upp distansen i olika grupper - ja, den leder helt klart till att många fler vinner eftersom många kommer att bli ensamma i sin grupp.:devil:

Ja, det känns faktiskt som att hästen har en fiende.
Som dessutom är så rädd för hästen att han försöker mörda den genetiskt.
 
Senast ändrad:
Ja, det känns faktiskt som att hästen har en fiende.
Som dessutom är så rädd för hästen att han försöker mörda den genetiskt.
Så du menar att dagens högspecialliserade avel av varmblodiga ridhästar riskerar hästens genetiska variation? Det tycker jag var en väldigt långtgående slutsats med tanke på hur många olika hästraser det finns.
För övrigt tycker jag ditt förslag på att dela upp distansen i klasser baserat på mer än längden är idiotiskt. Det är redan idag svårt att hålla en tävling och en härlig del med distansen är att alal tävlar mot alla eller snarare att man tävlar mot sig själv. Det ger en otrolig gemenskap som garanterat skulle försvinna om man splittrade upp sporten och minska antalet startande.
 
Så du menar att dagens högspecialliserade avel av varmblodiga ridhästar riskerar hästens genetiska variation? Det tycker jag var en väldigt långtgående slutsats med tanke på hur många olika hästraser det finns.
För övrigt tycker jag ditt förslag på att dela upp distansen i klasser baserat på mer än längden är idiotiskt. Det är redan idag svårt att hålla en tävling och en härlig del med distansen är att alal tävlar mot alla eller snarare att man tävlar mot sig själv. Det ger en otrolig gemenskap som garanterat skulle försvinna om man splittrade upp sporten och minska antalet startande.
Nej man startar fortfarande samtidigt, bara att fler får stå på prispallen.

Det jag menar är att araben är för lätt och liten för medelsvensson.
Bättre att satsa på att förbättra en större hästras för samma ändamål.
En stor travare till exempel, då halvblod är för ömtåliga.
 
Jag ser ingen större vits med att stå på prispallen om jag är den enda startande i min klass. Prispallen är i allmänhet rätt övervärderad och i synnerhet i distans. När folk som inte tillhör eliten börjar satsa mot prispallen brukar det i längden gå ut över hästarna.
Angående bättre hästras så står det dig fritt att avla fram en bättre distanshäst. Det kräver dock ingen förändring av klassindelningen eftersom du får starta vilken häst du vill så länge den klarar veterinärbesiktningen.
 
Du har väldigt dålig koll på hästar va?

Nej, rätt bra, halvblod är ömtåliga, dom är till hälften samma typ som till exempel ardenner, och hälften varmblod.
Ardennertypen är inte byggd för långvarig stötig påfrestning.
Vad blir det tror du om man korsar en bodybuilder med en maratonlöpare.
Det blir skit.
Travaren har långt steg, och som du vet föredrog kavalleriet trav, galopp användes sällan.
I rent energibesparande syfte.
 
Om man vill ha en större ras för distans kan man väl bara köpa sig en Akhal teke?
De brukar ju normalt sett vara större iaf (de jag kollat på) och är med en gammal ras avlad för distans
 
Nej, rätt bra, halvblod är ömtåliga, dom är till hälften samma typ som till exempel ardenner, och hälften varmblod.
Ardennertypen är inte byggd för långvarig stötig påfrestning.
Vad blir det tror du om man korsar en bodybuilder med en maratonlöpare.
Det blir skit.
Travaren har långt steg, och som du vet föredrog kavalleriet trav, galopp användes sällan.
I rent energibesparande syfte.

1, att halvblod är ömtåliga (are än tex fullblod, källa?)
2, Att halvblod är av ardennertyp? Tror du har svårt att hitta en enda ardenner i SWB. Visst har rasen vara kralligare, historiskt sett, men ardenner?
3. Är inte korsningen body-builder + maratonlöpare PRECIS VAD DU FÖRESLAGIT tidigare i tråden?
4, Du får nog kolla upp travare nogrannare också. Travare har en medelhöjd på ungefär samma som araber. De är förvånansvärt små. De har också (ofta) långa ryggar som inte är ultimata för att bära ryttare.
5, sen får du nog specificera vad du menar med kavalleriet. De har använt många olika sorters hästar genom historien, utifrån dåvarande behov. Vilken typ, exakt är det du vill jämföra araben med? I värsta fall kan du ange ett tiddspann.
 
Nej, rätt bra, halvblod är ömtåliga, dom är till hälften samma typ som till exempel ardenner, och hälften varmblod.
Ardennertypen är inte byggd för långvarig stötig påfrestning.
Vad blir det tror du om man korsar en bodybuilder med en maratonlöpare.
Det blir skit.
Travaren har långt steg, och som du vet föredrog kavalleriet trav, galopp användes sällan.
I rent energibesparande syfte.
Du vet vad ordet varmblod betyder va?
I en modern varmblodig ridhäst är en stor andel fullblod inavlad. Att kalla en sådan häst för "till hälften ardenner" visar bara på okunskap och oförmåga att se vad målet med olika typer av avel är.
 
Jag fattar ingenting :confused:

Du tycker det bör finnas viktklasser med krav på minst 115 kg, eller 130, men du bekymrar dig över extra vikt pga hästens skor?
Och att halvblod är hälften "typ ardenner" och hälften fullblod? Halvblod betyder liksom inte "halvt blod" som du verkar tro.
Sen fattar jag inte vad du pratar om för distansritter som går på flera dagar i lägre tempo osv. Jag kan inte mycket om distans, håller som bäst på att lära mig och har läst igenom TR en gång bara, men jag har inte sett eller hört om några sådana?
Och så mitt i alltihop att 60 kg skulle tyda på en klen, undernärd och närapå döende anorektiker?

Så mycket jag inte förstår :confused:
 
"Moment 600 1. En distansritt är en tävling för att bevisa uthålligheten och snabbheten hos en häst. Den ska samtidigt visa ryttarens kunskap om sin hästs tempo och förmåga att säkert kunna ta sig fram i varierande terräng, mot vädret, banan och klockan. Alla hästar oavsett ras och storlek får starta i samma klass."
Från första stycket i grenbeskrivningen om distansridning. Tycker man inte att det låter lockande, låt bli att starta då ;) Vill man bli världsbäst på på distans köper man sig en arab avlad för ändamålet och ser till att väga runt 75 kg, vill man bara delta för att bli godkänd ser man till att anpassa tempot.
Alla idrotter funkar på det här sättet, tror du alla andra ville dela upp sprinterklasserna efter vikt när Usain Bolt tävlade? Nä, de fick se sig besegrade, det är det som är tävling-den bästa vinner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp