Viktnedgång

StoraSystern

Trådstartare
Kan jag få lite hjälp i mitt resonerande? (Veterinär är kontaktad, vill bara ha ytterligare input.)
Stor häst, minst 700 kilo, 12 år gammal med följande symptom:
  • viktnedgång senaste månaden (sedan betet tog slut)
  • rinner vätska efter avföring (bajsar dock normalt med fasta bollar)
Status i övrigt:
  • Pigg och glad
  • Äter med god aptit (lämnar inget)
  • Ingen temp
  • Slemhinnor rosa och fuktiga, snabb återfyllnad
  • Ej uttorkad
  • Tänder kollade för sex veckor sedan
  • Avmaskad
Äter enbart hösilage med en torrsubstans på 60% (har inte fått övriga värden än) och fick fram till för två veckor sedan 14 kilo, ökades då till 17 kilo.

Tackar ödmjukast för era synpunkter!
 
Viktnedgång, hur mycket? 20kg? 100? Tunn? Foderomställningen kanske gör att det rinner lite. Viktnedgång beror på att hö är inte lika gott som gräs = äter mindre?
 
Viktnedgång från måttlig till slank på Henneks modifierade hullbedömningsskala. https://www.slu.se/fakulteter/vh/forskning/forskningsprojekt/hast/hullbedomning-hast/

Äter upp hela givan med god aptit.
Hur är hästen, brukar den vara tunn? Eller normal? Av det lilla du sagt så skulle jag ha is i magen och invänta resultatet av ökad giva. Eller varför inte ge 20kg, om den nu äter upp allt?

Vid fortsatta problem så skulle jag be om hjälp att beräkna en foderstat utifrån höanalysen.
 
TS:
vet du vad hösilaget innehåller?
jag tänker att 14 kg inte är så särskilt mycket för en så stor häst. Du har ju även ett förhållandevis blött ensilage, så mycket den får i sig är ju bara vatten.
Jag tror du måste öka energi intaget om hästen ska sluta gå ner i vikt.
 
TS:
vet du vad hösilaget innehåller?
jag tänker att 14 kg inte är så särskilt mycket för en så stor häst. Du har ju även ett förhållandevis blött ensilage, så mycket den får i sig är ju bara vatten.
Jag tror du måste öka energi intaget om hästen ska sluta gå ner i vikt.
Jag har inte fått värdena än, de är på gång från bonden, men genom åren har de legat väldigt jämnt så jag gissar att de är ok i år också (mina unghästar hemma får av samma skörd och håller sig fint i hull).
 
Hur är hästen, brukar den vara tunn? Eller normal? Av det lilla du sagt så skulle jag ha is i magen och invänta resultatet av ökad giva. Eller varför inte ge 20kg, om den nu äter upp allt?

Vid fortsatta problem så skulle jag be om hjälp att beräkna en foderstat utifrån höanalysen.
Hästen ligger vanligtvis på "måttligt" i hullskalan och har på cirka en månad tappat till slank (enligt min bedömning).
 
Mer grovfoder låter vettigt. Men TS skriver ju också att det rinner vätska efter avföringen, så det tyder ju på någon obalans i tarmen. Om det har med det blöta hösilaget att göra eller på att han får för lite torrsubstans eller något annat är ju omöjligt att veta men jag hade nog funderat över om han kan ha sand i magen och i så fall gett loppfrö.
 
Mer grovfoder låter vettigt. Men TS skriver ju också att det rinner vätska efter avföringen, så det tyder ju på någon obalans i tarmen. Om det har med det blöta hösilaget att göra eller på att han får för lite torrsubstans eller något annat är ju omöjligt att veta men jag hade nog funderat över om han kan ha sand i magen och i så fall gett loppfrö.

Ja det är noterat av mig som läst tråden också . Men eftersom avföring och häst är normal i övrigt så har jag utifrån att TS redan signalerar att kontakt med vet tagits, fokuserat på faktumet att huvudproblemet verkar vara att hästen tappar i vikt rejält även om den fö verkar pigg och sund.

Som min reflektion tidigare känns det primärt att utifrån det fodra på hästen .

Vet inte om det direkt brukar bli rinnigt efter normal avföring av att hästen har sand i tarmen ? :confused: Isåfall är det nytt för mig :)
 
Ja det är noterat av mig som läst tråden också . Men eftersom avföring och häst är normal i övrigt så har jag utifrån att TS redan signalerar att kontakt med vet tagits, fokuserat på faktumet att huvudproblemet verkar vara att hästen tappar i vikt rejält även om den fö verkar pigg och sund.

Som min reflektion tidigare känns det primärt att utifrån det fodra på hästen .

Vet inte om det direkt brukar bli rinnigt efter normal avföring av att hästen har sand i tarmen ? :confused: Isåfall är det nytt för mig :)
Sk 'bajsvatten' har i alla fall jag förknippat med sand (hade det på min ponny), men klart kan det bero på mycket annat också. Ofta reder man ju aldrig ut exakt vad magproblem orsakats av.
 
Sk 'bajsvatten' har i alla fall jag förknippat med sand (hade det på min ponny), men klart kan det bero på mycket annat också. Ofta reder man ju aldrig ut exakt vad magproblem orsakats av.
Ingen aning om ”bajsvatten” enligt x eller y är något problem i detta läget eller vad det beror på - jag är ingen veterinär ;)

Utifrån TS redogörelse att hästen tappar i vikt och redogörelsen för foderförhållandena samt att den fö är pigg och kry osv och avföringen normal utöver det så kvarstår min reflektion :)
 
Tack för era tankar, de stärker mig i min övertygelse!

Bakgrunden till min fråga är följande:
Hästen är inhyrd i ett stall där ägarna haft häst i många (många!) år, hästens ägare är vuxen tonåring. För två veckor sedan noterade hästens ägare att han tappat i hull och ökade grovfodergivan från 14 till 17 kilo och detta ifrågasattes genast av stallägaren som hävdar "han har inte fallit ur, han är muskelfattig". En vecka senare när hästen skulle skos (hästens ägare arbetade och kunde inte vara med) och de tar av täcket; Chock!!! han är "jättemager" och i samråd med hovslagaren anser de att vi behöver kontakta veterinär "för det kan vara borrelia".
Vi försöker argumentera för vår åsikt, men får inget gehör "hästen är sjuk och det vore bra att ta ett blodprov". Jag pratar med två veterinärer och foderrådgivare som är rörande överens om att det är för lite foder som är problemet är mer mat, gärna fri tillgång!

Vi har alltså haft rätt från början och under veckorna fått medhåll från flera oberoende av varandra experter och ändå blir jag osäker - tänk om vi i alla fall har fel och missar något!
 
@StoraSystern jag hade fattat det som att det var din häst?

Låter tjafsigt deluxe om det är någon annans häst .

Fö så fri /ökad tillgång på ett foder hästen redan rasat i vikt på så troligtvis behövs ett tillskott foder med än att bara höja givan grovfoder ?
 
@StoraSystern jag hade fattat det som att det var din häst?

Låter tjafsigt deluxe om det är någon annans häst .

Fö så fri /ökad tillgång på ett foder hästen redan rasat i vikt på så troligtvis behövs ett tillskott foder med än att bara höja givan grovfoder ?
Det är dotterns häst. Hon är mest ledsen och orkar inte ta striden, det är inte lätt att vara ensam ung tjej mot två äldre.
Min bedömning är inte att han "rasat" i vikt, han har tappat hull, men är inte mager som jag ser det.
Anledningen till mitt inlägg är att få ytterligare stöd i vår uppfattning så att vi kan beväpna oss med argument.
 
Det är dotterns häst. Hon är mest ledsen och orkar inte ta striden, det är inte lätt att vara ensam ung tjej mot två äldre.
Min bedömning är inte att han "rasat" i vikt, han har tappat hull, men är inte mager som jag ser det.
Anledningen till mitt inlägg är att få ytterligare stöd i vår uppfattning så att vi kan beväpna oss med argument.

Ok . Men vaddå argument ?
Se till att ge hästen som rasar i vikt mera energi i foder ?
Lägg på ett tillskotts kraftfoder dessutom ?

Att ”beväpna er med argument” blir nog svårt .
 
Ok . Men vaddå argument ?
Se till att ge hästen som rasar i vikt mera energi i foder ?
Lägg på ett tillskotts kraftfoder dessutom ?
Tro mig, jag har försökt, men de har liksom bestämt sig för att hästen är sjuk det är därför han gått ner i vikt och då är det vet.koll och blodprov som är lösningen.
Och när jag stångas med sådana människor, tappar jag lite tron på att jag har rätt och behöver ytterligare stöd för mitt resonemang. Det kanske kan tyckas konstigt, men jag är inte riktigt stark nog att stå på mig.
 
Tro mig, jag har försökt, men de har liksom bestämt sig för att hästen är sjuk det är därför han gått ner i vikt och då är det vet.koll och blodprov som är lösningen.
Och när jag stångas med sådana människor, tappar jag lite tron på att jag har rätt och behöver ytterligare stöd för mitt resonemang. Det kanske kan tyckas konstigt, men jag är inte riktigt stark nog att stå på mig.

Du kan nog inte direkt stödja dig ang att ”få rätt” via att konsultera sociala media ?

Vad hoppas du kunna uppnå gentemot hästägarna osv ? Förlåt men förstår inte alls utifrån din tråd ?

Om hästägarna vill undersöka hästen veterinärt ändå osv så får de väl göra det ? Eller har jag helt missuppfattat ngt ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
3 905
Senast: Cornelia
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 347
Senast: Liten
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 359
Senast: Luleå
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 406
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp