Viktnedgång

@StoraSystern jag undrar också varför ni ska beväpna er med argument? Har ni en begränsad grovfodergiva som ingår i stallhyran?
Alltså, egentligen inte, men varje extra kilo ifrågasätts. Så länge det fanns gräs kvar i hagen fick han 14 kilo och det är som om den givan är huggen i sten, när min dotter sedan ville öka givan fick hon till svar att "behövs det verkligen, han har inte tappat hull, han är muskelfattig" och när de sedan själva la märke till att han tappat var det inte mer foder som var lösningen utan "veterinär och blodprov, han har nog borrelia" ...
 
@StoraSystern det gräset som finns nu innehåller väl knappt någon energi alls. Väger hästen 700 kg så känns 14 kg ganska lite om hästen inte är väldigt lättfödd.
Min häst väger 545 kg och är lättfödd och hon äter just nu 11 kg hösilage (ts halt 66% och 8,2 MJ).
 
Du kan nog inte direkt stödja dig ang att ”få rätt” via att konsultera sociala media ?

Vad hoppas du kunna uppnå gentemot hästägarna osv ? Förlåt men förstår inte alls utifrån din tråd ?
Då är jag nog dålig på att förklara och göra mig förstådd, men jag har ju redan fått bra svar som stärker mig och min dotter. Kanske dumt av mig att tänka att det kunde vara bra att bolla lite med någon annan, höra hur andra resonerar utifrån min trådstart, det kanske kan ge mig en annan ingångsvinkel.
Men jag kanske tänker fel.
 
@StoraSystern det gräset som finns nu innehåller väl knappt någon energi alls. Väger hästen 700 kg så känns 14 kg ganska lite om hästen inte är väldigt lättfödd.
Min häst väger 545 kg och är lättfödd och hon äter just nu 11 kg hösilage (ts halt 66% och 8,2 MJ).
Nä, och nu finns ju inget gräs kvar, men han har ju inte tappat snabbt, han har väl haft lite reserver efter betet. Jag skulle ju helst vilja ge fri tillgång, men det är nog inte möjligt. Vi kommer att ge mer grovfoder och betalar för det extra som går åt.
 
Då är jag nog dålig på att förklara och göra mig förstådd, men jag har ju redan fått bra svar som stärker mig och min dotter. Kanske dumt av mig att tänka att det kunde vara bra att bolla lite med någon annan, höra hur andra resonerar utifrån min trådstart, det kanske kan ge mig en annan ingångsvinkel.
Men jag kanske tänker fel.

Jag ser många fördelar med att bolla men det känns i ditt fall som du velat ha bollsvar utifrån ett scenario som sen inte alls är ett läge som alls är relevant/din sak osv ?

Jag har väldigt svårt att förstå vilket upplägg som egentligen råder runt hästen du undrar om . Är det du som ansvarar för den eller är det någon annans häst du har synpunkter om osv ?
 
Du kan nog inte direkt stödja dig ang att ”få rätt” via att konsultera sociala media ?

Vad hoppas du kunna uppnå gentemot hästägarna osv ? Förlåt men förstår inte alls utifrån din tråd ?

Om hästägarna vill undersöka hästen veterinärt ändå osv så får de väl göra det ? Eller har jag helt missuppfattat ngt ?
 
Hästens ägare (min dotter) och jag tycker att hästen behöver mer mat, de som äger stallet där hästen står anser att han är sjuk och behöver undersökas av veterinär.
 
Det är svårt att råda när ni inte vet vad ensilaget innehåller men en 700 kg tung häst som får 17 kg ensilage med en ts halt på 60 är lite i mina ögon. Det är 10 kg ts och med en häst som väger såpass mycket är det bara 1,4 kg ts/100 kg häst. Det är inte långt ifrån minimigivan. Jag hade argumenten på det, sagt att 1 kg ts/100 kg häst är minimigiva, något man tar till i nödfall när hästen måste ner i vikt. En giva på 1,5 kg ts/100 kg häst är vad man normalt sett vill ge för att ens få till en vettig tuggtid och ju mer man kan ge desto bättre är det. Att hästen har bajsvatten kan mycket väl bero på att det är så låg torrsubstans i förhållande till hans vikt. Jag hade höjt till minst 2 kg ts/100 kg häst. Dvs gett minst 24 kg ensilage. Säg att ni vill ge det några veckor på en högre giva och att ni självklart kommer kontakta veterinär om han inte tar sig inom säg en månad eller börjar visa andra symptom.
 
Kan jag få lite hjälp i mitt resonerande? (Veterinär är kontaktad, vill bara ha ytterligare input.)
Stor häst, minst 700 kilo, 12 år gammal med följande symptom:
  • viktnedgång senaste månaden (sedan betet tog slut)
  • rinner vätska efter avföring (bajsar dock normalt med fasta bollar)
Status i övrigt:
  • Pigg och glad
  • Äter med god aptit (lämnar inget)
  • Ingen temp
  • Slemhinnor rosa och fuktiga, snabb återfyllnad
  • Ej uttorkad
  • Tänder kollade för sex veckor sedan
  • Avmaskad
Äter enbart hösilage med en torrsubstans på 60% (har inte fått övriga värden än) och fick fram till för två veckor sedan 14 kilo, ökades då till 17 kilo.

Tackar ödmjukast för era synpunkter!

Hästen är er ni ger det ni vill fodra med.
Köp eget hö o ge av bra kvalite så kanske mage och tarm lugnar sig. Finns exempelvis mag o tram suport från krafft, tror det heter Gastro i dag? Rätta mig gärna.
Hästen kan äta sina kg ensilage som de som har stallet anser att hästen ska ha och så ger ni så mycket hö ni tycker utöver Ensilaget. Som förslag.
Som i tidigare tråd skriver är 14 kg ensilage med den väldigt lite torrsupstans på 60% till en så stor häst.
Äts ensilage balarna upp tillräkligt fort? Ca Tre dagar i + grader håller en bal.

Ta gärna ett blodprov och det kanske behövs att er veterinär ska säga att hästen behöver mer foder för att de andra i stallet ska förstå? Mycket tråkigt men sant.
Kanske föreslå att ni alla ska gå på nån foderkväll svenskafodet och krafft brukar ha sådana.
Det är inte alls lätt att vara yngst i stallet. Stå på er! Funkar det inte kanske är det dags att byta stall?
 
Hästens ägare (min dotter) och jag tycker att hästen behöver mer mat, de som äger stallet där hästen står anser att han är sjuk och behöver undersökas av veterinär.

Varför inte ge hästen mer mat OCH boka en tid till veterinär? Öka foder, går inte hästen upp så åker ni till veterinären.
 

Liknande trådar

Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
3 876
Senast: Cornelia
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 327
Senast: Liten
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 294
Senast: Luleå
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 381
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp