Viktprat under förlossning

Krati

Trådstartare
nu börjar det förhoppningsvis snart dra ihop sig inför förlossning för min del (bf +4). Har under hela graviditeten inte velat veta min vikt, det har alltid varit ett känsligt och laddat ämne för mig och jag har alltid varit någon form av jojo-bantare. Inte haft det bästa förhållandet till mat. Därför har det varit extremt viktigt för mig att inte veta min vikt!
Det har ju inte vart några problem på mvc, när man träffat en och samma bm hela tiden.

Nu oroar jag mig dock för förlossningen (förstår att jag kommer ha annat att tänka på då, men vill inte att varken min man eller mamma som ska vara med, ska veta min vikt) och att det kommer komma någon situation där dom kommer nämna vikten.
Så ni som fött innan, är det något skede under förlossningen då vikten kan tänkas komma på tal? Exempelvis vid EDA?
Det står i mina papper att jag inte vill veta och jag kommer säga det när vi är där också, men det är ju lite mer personal på sjukhuset än på mvc.
 
Jag hade EDA och vikten kom aldrig på tal. Eller jo förresten, efter ett skiftbyte när den nya bm upptäcker att jag inte kan röra mina ben så kommenterar hon att jag ju inte hade behövt få full dos när jag är så liten. Men det är det närmsta "vikt-prat" som jag kan minnas
 
nu börjar det förhoppningsvis snart dra ihop sig inför förlossning för min del (bf +4). Har under hela graviditeten inte velat veta min vikt, det har alltid varit ett känsligt och laddat ämne för mig och jag har alltid varit någon form av jojo-bantare. Inte haft det bästa förhållandet till mat. Därför har det varit extremt viktigt för mig att inte veta min vikt!
Det har ju inte vart några problem på mvc, när man träffat en och samma bm hela tiden.

Nu oroar jag mig dock för förlossningen (förstår att jag kommer ha annat att tänka på då, men vill inte att varken min man eller mamma som ska vara med, ska veta min vikt) och att det kommer komma någon situation där dom kommer nämna vikten.
Så ni som fött innan, är det något skede under förlossningen då vikten kan tänkas komma på tal? Exempelvis vid EDA?
Det står i mina papper att jag inte vill veta och jag kommer säga det när vi är där också, men det är ju lite mer personal på sjukhuset än på mvc.
Nej, inte varit med om det :)
 
Gjort ett kejsarsnitt och tre normala förlossningar, aldrig att frågan om vad jag väger kommit upp.
 
nu börjar det förhoppningsvis snart dra ihop sig inför förlossning för min del (bf +4). Har under hela graviditeten inte velat veta min vikt, det har alltid varit ett känsligt och laddat ämne för mig och jag har alltid varit någon form av jojo-bantare. Inte haft det bästa förhållandet till mat. Därför har det varit extremt viktigt för mig att inte veta min vikt!
Det har ju inte vart några problem på mvc, när man träffat en och samma bm hela tiden.

Nu oroar jag mig dock för förlossningen (förstår att jag kommer ha annat att tänka på då, men vill inte att varken min man eller mamma som ska vara med, ska veta min vikt) och att det kommer komma någon situation där dom kommer nämna vikten.
Så ni som fött innan, är det något skede under förlossningen då vikten kan tänkas komma på tal? Exempelvis vid EDA?
Det står i mina papper att jag inte vill veta och jag kommer säga det när vi är där också, men det är ju lite mer personal på sjukhuset än på mvc.
Säkert olika på olika ställen, men här får man väga sig vid ankomst till förlossningen. Det går säkert att få slippa utan större problem tror jag.
 
Jag fick väga in mej på förlossningen. Däremot nämnde jag mumlande att jag nog inte ville veta. Har inga problem att höra det, men är ändå lite laddat trots graviditet.
Den bm var väldigt snabb att säga att 'då tittar du inte så säger jag inget heller'.
Så det verkade inte alls vara något problem, där iaf.

Fick se i journalkopian sen ändå..intalar mej varje gång att jag var ju jättegravid vid tillfället och fullt normalt :angel:
 
Kan inte minnas något viktsnack på förlossningen och jag vägde mig definitivt inte där. Jag födde på KS i Solna. Sista gången jag vägde mig under graviditeten var i v. 35 eller 37 hos min BM. Dottern föddes i 41 fulla veckor.
 
Danderyd 2013, vägde inte in mig, minns inget viktprat alls. Fick Eda, slutade med akutsnitt efter mycket om och men. Fortfarande utan snack om vikt.

Sös 2015, ingen vägning, inget viktprat. De har journaler i sina system, gissar att de har ett hum genom dem?
 
Vikten är ointressant i de flesta lägen under en förlossning. Eller, visst, det är skillnad på jättesmal och ordentligt överviktig, men exakta kg är inte viktigt om det inte landar i att det blir komplikationer och man ska dosera vissa läkemedel. Så att du eller anhöriga blir tillfrågade är inte troligt. På "min" förlossning (Sunderbyn i Norrbotten) vägs ingen in, men man har tillgång till journalerna från BM och kan läsa där.
När jag ska lägga en EDA så ser jag ju hur patienten ser ut. Vad hon väger spelar ingen roll, bedövningsslangen ska in :)
 
Jag fick inga frågor om vikt på förlossningen och om de undrar vad du väger borde de kunna läsa det i din journal?

Jag har alltid haft ett liknande förhållande till min vikt och tyckte det var jobbigt varje gång jag vägde mig på MVC, Men jag måste säga att det i efterhand var bra att jag visste vad jag vägde som höggravid, även nu efter förlossningen, det gav mig perspektiv och fick mig att inse att det jag haft som idealvikt är väldigt lågt.

Så om du vågar, titta i din journal efteråt och bli lite imponerad av din kropp! Jag gick upp över 23 kg (sista vägning v.37 och jag la på mig många kg vatten sedan). Nu har jag ca 6kg kvar till vad jag vägde innan graviditeten och väger nog en 10-15kg mer än vad jag alltid ansett lagom (och jag har normalt BMI i nuläget). Att se hur STOR jag var enligt vågen och så jämföra med hur jag såg ut, ja då förstod jag att jag faktiskt ser ok ut även med många extrakilon :).
 
BB Stockholm 2009: - Vet du vad du väger?
- Ja typ ....
- Ok det räcker bra!
Vaginal förlossning, Eda.

BB Stockholm 2014: Fick fylla i papper där exakt vikt skulle anges. Fick väga mej hos operationsplaneringen.
Planerat kejsarsnitt.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp