Vilja veta förutsättningar för fodervärdsavtal innan provridning

Flinga

Trådstartare
Hej
Jag planerar att ta en häst på foder och letar nu efter rätt häst. Jag har en egen häst sedan tidigare som jag är petnoga med kring allt och jag vet således vad en häst kostar och vilken tid det tar.

Det här med fodervärdsavtal är en djungel tycker jag. Och jag hittar mest trådar där ägaren är nojig över avtal, men för mig som ska ta en foder häst är det minst lika nojigt. Tidigare har jag haft möjlighet till 2 mån uppsägning på fodervärdsavtal, jag har stått för utrustning, självrisk men ägaren betalt försäkringar etc vilket känts bra. Jag skulle personligen aldrig bara "dumpa" tillbaka en häst på ägaren. Men det finns mycket som kan hända och när man har en häst på foder så är det inte bara hästen man ska klicka med utan även ägaren; -)

Jag har träffat på ägare som efter provridning presenterat de märkligaste avtalen, med tusentals regleringar och obefintlig möjlighet att avsluta avtalet. Jag har lite tröttnat på att åka långt för provridning och sedan så är det tilltänkta avtalet hel märkligt. Jag förstår att man vill säkra upp allt möjligt i ett avtal men avtal som inte har nån juridisk substans.

Nu till min fråga. Tycker ni att man kan fråga ägaren redan innan provridning om de kan skicka ett förslag kring hur ett ev. avtal kan komma att se ut? Jag vill ju inte framstå som jag frågar det bara för att se "hur snabbt jag kan dumpa tillbaks hästen eller om jag slipper allt ansvar om den gör sig illa hos mig" för det är väldigt långt från mig. Däremot så är för mig åtagandet av ett fodervärdskap och tecknandet av ett avtal en viktig sak. Det är ju inte bara ägaren som tar en risk utan även jag. Så hur hade ni reagerat om ni fått frågan om avtalsinnehåll innan provridning?
 
Jag hade nog tyckt det verkade lite bakvänt, men om du förklarar dig via telefon om hur du tänker så skulle jag inte ha någonting emot att skicka en kopia för dig att läsa först, speciellt inte om du har en bit att åka. Är det hyffsat nära så hade jag väll sagt att du kan kika på det när du kommer och tittar på hästen typ.
Lycka till!
 
Jag tycker tvärtom att du framstår som seriös och genomtänkt när du vill se ett ev avtal innan provridning. Det är ju precis som du säger inte bara hästen du avtalar om utan även så får du "ägaren på halsen" och måste känna att ni kan komma överens annars är det dödfött.
 
Jag skulle absolut inte tycka att det skulle vara konstigt om någon ville se avtalet innan man t ex åker och provrider. Självklart så måste ju avtalet passa både ägare och fodervärd. Och varför slösa en massa tid för någon av parterna om avtalet inte skulle kännas rätt.
Lycka till.
 
@Flinga om det hade varit en av mina hästar som skulle ut på foder så hade jag blivit glad över att nån som du hörde av sig. Hade tolkat det som en seriös person som är noga med att man har ett ordentligt avtal. Hade du dessutom haft en bit att åka så är det ännu mer förståeligt och att slösa min tid på någon som kanske inte vill ha hästen i slutändan p.g.a. av avtalet hade ju inte känts så meningsfullt. Att skicka en kopia via mail är ju inget som tar nån tid i anspråk så det hade jag gärna gjort.
 
Jag tycker att det är en självklarhet att man är eniga om avtalets villkor innan provridning. Om man tycker för olika, är det ju inte aktuellt i alla fall.
 
Jag tycker det verkar övernojjigt att vilja se avtal.

Däremot diskuterar jag noga igenom tankarna bakom avtalet redan vid första samtalet.
 
Tycker det är naturligt att fråga hur ägaren tänkt sig avtalet, uppsägningstid, ansvarsfördelning osv. Sånt är väl görbra om man är överens om innan provridning. Om det är en människa som vill ha en massa egna klausuler så märker du förhoppningsvis det, men det är klart att de riktigt märkliga typerna får du nog inga raka svar av.
 
Tycker inte alls att det är konstigt att vilja veta under vilka former hästen lånas ut.

Åker du och provrider en häst för köp så vet du oftast redan innan vad hästen kommer att kosta (jag har iaf aldrig åkt och tittat på en häst som jag inte vet om jag har råd med), och jag tycker således inte att det är konstigt att i förväg ta reda på om man "har råd" med det avtal om ägaren erbjuder.
 
Tycker inte alls att det är konstigt att vilja veta under vilka former hästen lånas ut.

Åker du och provrider en häst för köp så vet du oftast redan innan vad hästen kommer att kosta (jag har iaf aldrig åkt och tittat på en häst som jag inte vet om jag har råd med), och jag tycker således inte att det är konstigt att i förväg ta reda på om man "har råd" med det avtal om ägaren erbjuder.

Fast att man tar upp hur ägaren tänkt sig avtalet "i stort" är ju naturligt och självklart (enligt mig) det är ju inte samma som att lusläsa innan man provrider. Men oavsett vilket så spelar det ju ingen roll så länge båda är med på det :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 310
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Honey07
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 647
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp