Vilka anlag är dominanta hos människan? Hur skulle den slutgiltiga människan se ut?

purity_666

Trådstartare
Jag har tittat på för många framtidsfilmer helt enkelt. Så jag började fundera på hur framtidsmänniskan skulle kunna se ut.

Vilka anlag är dominanta? Hudfärg, hårfärg, längd osv.

Om man tänker sig att jordens befolkning skulle försöka sig med varandra som i en stor gryta. Alla raser och utseenden. Allt från de mörkaste urbefolkningarna i Afrika, till de vitaste här i norr. Hur skulle människan i slutändan se ut?

Utan några som helst vetenskapliga kunskaper gissar jag vilt på att brunsvart hårfärg är vad som gäller. Hudfärgen är lite mittemellanbrun. Bruna ögon. Jag tror meddellängden är kortare än den vi har nu i Sverige.
Gällande ansiktsdragen är det svårare. Kanske skulle man kunna se lite asiatiska drag slå igenom.

Ja, vad tror ni? Hur skulle den slutgiltiga människan se ut när alla blandats med alla?
 
Är kanske osäker på om jag förstår resonemanget. Men om man tänker sig en ökad blandning så ökar också variationen inom respektive anlag dvs jag tror inte att det är möjligt att alla till sist ser likadana ut. Men man kan naturligtvis spekulera ändå.
 
Jag har tittat på för många framtidsfilmer helt enkelt. Så jag började fundera på hur framtidsmänniskan skulle kunna se ut.

Vilka anlag är dominanta? Hudfärg, hårfärg, längd osv.

Om man tänker sig att jordens befolkning skulle försöka sig med varandra som i en stor gryta. Alla raser och utseenden. Allt från de mörkaste urbefolkningarna i Afrika, till de vitaste här i norr. Hur skulle människan i slutändan se ut?

Utan några som helst vetenskapliga kunskaper gissar jag vilt på att brunsvart hårfärg är vad som gäller. Hudfärgen är lite mittemellanbrun. Bruna ögon. Jag tror meddellängden är kortare än den vi har nu i Sverige.
Gällande ansiktsdragen är det svårare. Kanske skulle man kunna se lite asiatiska drag slå igenom.

Ja, vad tror ni? Hur skulle den slutgiltiga människan se ut när alla blandats med alla?
Såhär kanske: https://www.google.se/search?q=mank...umans+look+in+the+future&imgrc=OG4HFJLLAZmtKM:
 
Generellt sätt slår väl det mörkare igenom. Så människan blir väl mörkare.
Annars tänker jag att det beror på hur världen ser ut dvs de egenskaper som behövs för att överleva i den situationen slår igenom. Dvs en människa som lever i en stad behöver andra egenskaper än någon som lever i ett samhälle där det krävs att du är självförsörjande och det är kamp om alla naturresurser som finns.
 
Är kanske osäker på om jag förstår resonemanget. Men om man tänker sig en ökad blandning så ökar också variationen inom respektive anlag dvs jag tror inte att det är möjligt att alla till sist ser likadana ut. Men man kan naturligtvis spekulera ändå.
Jag tänker alltså när man blandat och blandat alla anlag som finns. Alla barn som föds blir blandade och ursprungsanlagen dör ut efter vägen. Sen blir deras barn blandade, och deras barn osv. Efter generationer och ännu fler generationer bör det ju mynna ut i någon slags form. Ursprunget är döda sen länge.
 
Jag tänker alltså när man blandat och blandat alla anlag som finns. Alla barn som föds blir blandade och ursprungsanlagen dör ut efter vägen. Sen blir deras barn blandade, och deras barn osv. Efter generationer och ännu fler generationer bör det ju mynna ut i någon slags form. Ursprunget är döda sen länge.

Fast att det finns dominanta anlag innebär ju inte att de recessiva anlagen dör ut, bara att de inte syns. Det klassiska(förenklade) exemplet är ju brunögda föräldrar som får blåögda barn.
 
Jag tror i så fall att variationen snarare blir större och att man inte på samma sätt kopplar utseendemässiga drag med varandra på samma sätt(t ex mörk hy - mörka ögon - mörkt hår).
 
Nu är nedanstående givetvis alldeles för få personer för att kunna utgöra något statistiskt underlag, men om jag bara tar mig själv/min släkt som exempel:

Jag är en "blandras" i ordets rätta bemärkelse. Pappa är 100% svensk och född i Sverige. Mamma är född i Sverige, men 50% algerier och 50% tysk (ingen av föräldrarna födda i Sverige). Mamma har också en syster som har 2 döttrar (mina kusiner), deras pappa är 100% svensk född i Sverige.
Om man tar det "från rätt håll":

Morfar (Algerier): Mörkbrunt hår, ljusbruna ögon, betydligt mörkare hy än gemene svensk men inte "färgad" i den bemärkelsen. Tänk "gyllenbrun pepparkaka" typ. 167 cm lång.
Mormor (Tysk): Mörkbrunt hår, gråa ögon, ljus hy men inte absolut blekaste nyans. 158 cm lång.

Mamma: Kastanjebrunt hår, mörkbruna ögon, förhållandevis ljus hy i sammanhangen, tänk "lite halvmörk europée". 172 cm lång.
Moster: Mörkbrunt/svart-brunt hår, ljusbruna ögon, typ samma hy som sin syster. 159 cm lång.

Kusinernas pappa: Ljusbrunt hår, blåa ögon, "svenskt ljus hy". 175 cm.
Min pappa: Mörkbrunt/svart-brunt hår, gråa ögon, extremt lättbränd och ljus. 192 cm lång.

Kusin1: "Normalblont" hår, blå/gröna ögon och "svenskt ljus hy". 158 cm lång.
Kusin2: Ljusbrunt hår, bruna ögon, typ samma hy som sin mor ("halvmörk europée"). 156 cm lång.

Jag: Mörkblont hår, mörkgröna ögon, lite mörkare hy - nästan lika mörk som morfar och klart mörkare än mamma, men inte färgad. 162 cm lång.

Som synes slår det väldigt olika.
Att min mamma och pappa är så långa är bara tillfälligheter/lär knappast vara genetiskt. Mammas föräldrar är/var som synes 167 resp. 158 cm och pappas dito är/var 168 resp. 154 cm.
 
Mörkt är väl alltid dominant? Så mörkare hudfärg än oss blekfisar här uppe, bruna ögon, mörkbrunt till svart hår.
Kanske något kortare än meduim i sverige.

Då tänker jag på grytan om flera hundra år. En eller två generationer lär ju inte göra SÅ himla mycket.
 
Jag har tittat på för många framtidsfilmer helt enkelt. Så jag började fundera på hur framtidsmänniskan skulle kunna se ut.

Vilka anlag är dominanta? Hudfärg, hårfärg, längd osv.

Om man tänker sig att jordens befolkning skulle försöka sig med varandra som i en stor gryta. Alla raser och utseenden. Allt från de mörkaste urbefolkningarna i Afrika, till de vitaste här i norr. Hur skulle människan i slutändan se ut?

Utan några som helst vetenskapliga kunskaper gissar jag vilt på att brunsvart hårfärg är vad som gäller. Hudfärgen är lite mittemellanbrun. Bruna ögon. Jag tror meddellängden är kortare än den vi har nu i Sverige.
Gällande ansiktsdragen är det svårare. Kanske skulle man kunna se lite asiatiska drag slå igenom.

Ja, vad tror ni? Hur skulle den slutgiltiga människan se ut när alla blandats med alla?
Hur långt fram i tiden pratar vi om?
Människan kommer ha större skillnader mellan varandra utseendemässigt. Några har lämnat jorden och bosatt sig på andra planeter och får på så vis en annan bana i evolutionen. Men kommer vara väldigt lik DNA mässigt de som bor kvar på jorden.

Utseendet kommer generellt vara att människan har större ögon mot idag, även något större hjärna. Tårna är väldigt små, nästan borta.
Gröna och blå ögon kommer vara vanligare än idag.
 
Hur långt fram i tiden pratar vi om?
Människan kommer ha större skillnader mellan varandra utseendemässigt. Några har lämnat jorden och bosatt sig på andra planeter och får på så vis en annan bana i evolutionen. Men kommer vara väldigt lik DNA mässigt de som bor kvar på jorden.

Utseendet kommer generellt vara att människan har större ögon mot idag, även något större hjärna. Tårna är väldigt små, nästan borta.
Gröna och blå ögon kommer vara vanligare än idag.

Vilken är drivkraften till att ögonen blir större och tårna försvinner? Evolution kräver ett tryck, att de med större ögon får fler barn än de med små. Vilken skulle den anledningen vara? Samma med tårna, det räcker inte med att någonting är onödigt för att det spontant ska evolutioneras bort.

Så; vilket är det evolutionära trycket för stora ögon och små tår?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp