Vilka är ni? Bildtråd

Jag bor i Malmö med 2 dvärgpinschrar. Milla 10 år och Vips 4 månader. Hade Vips kusin Spookie innan som jag fick ta bort i början på sommaren efter att han snabbt blev allvarligt sjuk. Han blev bara 4 år.

Vi sysslar mest med agility. Milla har även tävlat lydnad och rallylydnad. Hon är min första hund och vi har 5 SM kval i agility på meritlistan. Tyvärr har vi bara startat 3 år då hon har ett diskbråck som hon tyvärr får känningar av ibland. Vi ska ta det lite lugnt under hösten och väntar på att de nya reglerna ska börja gälla så kommer hon göra comeback i klass 3 om hon blir XS och är bra i sin kropp. Här är den gråhåriga damen i full action på SM i Växjö för någon vecka sen:
13580424_10154288042641228_4239647729532014033_o.jpg


Vips tränar mest på att relaxa än så länge:
13645229_10154294459336228_8225240302453582613_n.jpg
 
Jag kan väl hoppa in jag också.
27år, lever i skogarna mellan Jämtland och Västernorrland tillsammans med min sambo och väntar vårt första barn.
Har i dagsläget en liten argbigga till schäfertik på två år med alla de rätta drifterna och en otroligt vacker jämthund utan någon som helst lydnad :angel: på 5 år.

Själv är jag iprincip uppvuxen på brukshundklubbar runt om i landet då mina föräldrar startade upp den lokala klubben på orten året innan jag föddes- och där någonstans var väl mitt liv utstakat. Familjen hade då två stora lufsar, en Leonberger och en blandis men efterdet har vi haft genomgående schäfer förutom en collie som brorsan fick i 11års present.
Tävlade första gången som 5åring och har sedan dess då och då hoppat in som förare på mina föräldrars hundar när de av någon anledning inte själv haft möjlighet att starta, men i ärlighetens namn är jag kanske ingen riktig tävlingsmänniska utan är idag mest instruktör.

Tog med mig en av schäfrarna när jag flyttade hemifrån för att gå gymnasium som 15åring men när jag tog bort henne svor jag på att jag inte skulle ha fler schäfrar då jag anser att det pågår alldeles för mycket dålig avel med rasbundna sjukdommar och ohälsosamma drifter som gör många av dem näst intill okontrollerbara utan att använda relativt hårda metoder mot hur jag vill jobba med hundar.

Träffade i samma veva min nuvarande sambo som är jägare in ibenmärgen och som då hade två jämthundar, härlig ras men en mardröm om kommer från en familj där allt handlar om total kontroll på sina hundar.
(Jämtarna är sjukt lättlärda individer men är så pass självständiga att de heltänkelt Inte ser något syfte med att samarbeta om det tycker att de finns annat göra oavsett vad man erbjuder som belöning. )

Hursom Efter 3,5 år dök en bild på Doris upp i flödet på FB efter att en längre tid letat den perfekta hunden till min pappa. Ja visste att linjerna var de rätta och jag kände att den där hunden SKA jag ha, trots att det är en schäfer. Fixade referenser och en vecka senare hade uppfödaren satt hunden i en bil från södra Sverige upp till Sundsvall där mina föräldrar mötte upp henne och tog med henne hem medans jag själv satte mig i en bil hem från Norge.
Har inte ångrat det där köpet en sekund även om det är kämpigt i omgångar och hon har varit allt annat än frisk men den här hunden är en på miljonen och alla som ser henne vet om det.




 
Jag kan väl hoppa in jag också.
27år, lever i skogarna mellan Jämtland och Västernorrland tillsammans med min sambo och väntar vårt första barn.
Har i dagsläget en liten argbigga till schäfertik på två år med alla de rätta drifterna och en otroligt vacker jämthund utan någon som helst lydnad :angel: på 5 år.

Själv är jag iprincip uppvuxen på brukshundklubbar runt om i landet då mina föräldrar startade upp den lokala klubben på orten året innan jag föddes- och där någonstans var väl mitt liv utstakat. Familjen hade då två stora lufsar, en Leonberger och en blandis men efterdet har vi haft genomgående schäfer förutom en collie som brorsan fick i 11års present.
Tävlade första gången som 5åring och har sedan dess då och då hoppat in som förare på mina föräldrars hundar när de av någon anledning inte själv haft möjlighet att starta, men i ärlighetens namn är jag kanske ingen riktig tävlingsmänniska utan är idag mest instruktör.

Tog med mig en av schäfrarna när jag flyttade hemifrån för att gå gymnasium som 15åring men när jag tog bort henne svor jag på att jag inte skulle ha fler schäfrar då jag anser att det pågår alldeles för mycket dålig avel med rasbundna sjukdommar och ohälsosamma drifter som gör många av dem näst intill okontrollerbara utan att använda relativt hårda metoder mot hur jag vill jobba med hundar.

Träffade i samma veva min nuvarande sambo som är jägare in ibenmärgen och som då hade två jämthundar, härlig ras men en mardröm om kommer från en familj där allt handlar om total kontroll på sina hundar.
(Jämtarna är sjukt lättlärda individer men är så pass självständiga att de heltänkelt Inte ser något syfte med att samarbeta om det tycker att de finns annat göra oavsett vad man erbjuder som belöning. )

Hursom Efter 3,5 år dök en bild på Doris upp i flödet på FB efter att en längre tid letat den perfekta hunden till min pappa. Ja visste att linjerna var de rätta och jag kände att den där hunden SKA jag ha, trots att det är en schäfer. Fixade referenser och en vecka senare hade uppfödaren satt hunden i en bil från södra Sverige upp till Sundsvall där mina föräldrar mötte upp henne och tog med henne hem medans jag själv satte mig i en bil hem från Norge.
Har inte ångrat det där köpet en sekund även om det är kämpigt i omgångar och hon har varit allt annat än frisk men den här hunden är en på miljonen och alla som ser henne vet om det.





Jämthundar är otroligt vackra!
 
  • Gilla
Reactions: Is
Kul tråd! Jag är 32 och bor i norra Stockholm. Jag och sambon har två hundar som vi jagar med.
Den ena är Frank, en bayersk viltspårhund på 2,5 år som vi fick som ettåring. Han är vårt första hund och vi använder som spårhund vid jakt- och trafikeftersök, vi har tänkt att han ska släppas på rådjur också vid behov men vi har inte fått tillfälle att göra det än. Han är en speciell individ med stort viltintresse som älskar sovmornar, sitta i knät och spåra, men är rätt reserverad mot främmande människor tyvärr.

Den andra lilla terroristen är Morris, en 13 veckors jämthundsvalp som vi har tänkt att använda på älg och vildsvin, samt som ställare vid eftersök. Vi går just nu på valpkurs och försöker få till en någorlunda vardagslydnad, han är tvärt emot storebror och älskar alla människor och hundar så vi tränar för fullt på att han inte behöver hälsa på absolut allt och alla.

IMG_4656_zpsv2b2geh4.png
 
Jag är 29 och bor ett par mil norr om Göteborg. Har en malletik på 6 år som tränas och tävlas i lydnad, spår och sök. Supertrevlig och glad hund för det mesta, duktig i skogen men har svårare att hålla ihop i lydnaden tyvärr. Ifrån början en omplacering som jag haft i drygt tre år nu. Omplacerades pga diverse problembeteenden, är i grunden en lite osäker hund. Behöver hon inte fundera på vad som kan tänkas vara farligt eller ej så är det inga bekymmer.

Godkänd i högre spår och sök, samt tävlad i lydnadsklass 3. Tyvärr är det samarbetsproblemen på lydnaden som gör att det inte gått bättre än såhär. Hon jobbar alldeles utmärkt för en boll, men är egentligen inget förig och när hon inte förstår så blir det ljud istället. Men vi fortsätter att träna, nån gång kanske vi kan få ihop en lydnad som håller :p

Lilla Pästen :love:
13567276_10210064097347205_9217454440624423796_n.jpg


13620172_10210064103467358_4907846258525599825_n.jpg
 
Senast ändrad:
J
Träffade i samma veva min nuvarande sambo som är jägare in ibenmärgen och som då hade två jämthundar, härlig ras men en mardröm om kommer från en familj där allt handlar om total kontroll på sina hundar.
(Jämtarna är sjukt lättlärda individer men är så pass självständiga att de heltänkelt Inte ser något syfte med att samarbeta om det tycker att de finns annat göra oavsett vad man erbjuder som belöning. )



haha ja, det kan jag tänka mig :D Visserligen hade min instruktör på senaste brukshundsklubben en Jämte och en Norrbottenspets som hon tävlade rallylydnad med men jämfört med schäfer är det ju ändå skillnad ;) Har själv haft både Karelsk björnhund och en Gråhund utöver malamuterna och jo, det är inte utan att jag drömt om den där schäfern jag alltid önskat mig emellanåt. De har ju en helt annan vilja till den sortens samarbete än vad samtliga av de här spetsarna har ;) :D Älskar samtliga av de här raserna ändå och har som sagt haft malamuter i 18 år nu men nog drömmer jag fortfarande om en schäfer många gånger. (Har tyvärr aldrig haft någon själv men haft kompisar som haft samt att jag tränade min brors Rottweilers en del när han hade dem. Hade tagit över deras ena om det inte varit för att jag hade mina malamuter. Det var en rottis som verkligen hade funkat bäst som ensamhund då hon var helt underbar att träna men verkligen krävde aktivering).
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hoppar in här jag med :D

Bor ca 6 mil norr om Göteborg och har fyra hundar.
Två Mallar och två pudlar.
Ena mallen har jag haft sen valp, tränat och tävlat (lite, jag har världens sämsta nerver:p) spår, sök och lydnad, även testat lite nosework. Planen är väl att komma ut på åtminstone några tävlingar till, hon är nu 8 men still going strong.

Lilla pudeln är en liten speciell sak:p lite harig, men så jäkla rolig när hon sätter den sidan till.. Kanske kan hon bli något för barnen att träna agility med om några år.

Mellanpudeln är min tilltänkta nya tränings och tävlingskompis, hittills har vi bara hunnit med lite kurs och några utställningar (jag är helt grön i den världen, men kul att lära sig det också!)
Tanken är iaf spår och lydnad :)

Den fjärde dåren skulle egentligen bara bo här några veckor i väntan på omplacering.. Men det ville sig annorlunda och han bor nu här permanent.. En lite speciell herre på 9 år, saknar liksom några hästar i stallet, men hur jäkla kul som helst!:D
Tanken är väl mer eller mindre underhållsträning och gå här hemma på gården o skrota.
254.jpg

Var lite av mission impossible att hitta bilder, som dessutom fungerar att lägga upp härO_o
så ni får hålla tillgodo med en riktigt gammal bild på min stjärna :love: hunden till vänster :love:är min första malle, som jag tog över när han var sju, sörjer fortfarande förlusten för snart fem år sedan 
 
Här är min springer spaniel, Lilla Bellmannen, snart 1 år. Vi två bor i göteborg och vi försöker oss på lite lydnad, ska börja en kurs i nw till hösten är det tänkt. Just nu leker vi bara runt i skogen.

5570-1468402861-8863afc4677c95cdf72f06a0f41a41d9.png
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 138
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp