Bukefalos 28 år!

Vilka får man tävla med?!

F

froggy

Vilka raser får man tävla med?
Jag har ett varmblodssto på 10 år som springer hur snabbt som helst. Skulle jag få kunna tävla med henne om jag tränar upp henne? Eller är det bara för andra raser?
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Vilka raser får man tävla med?
Jag har ett varmblodssto på 10 år som springer hur snabbt som helst. Skulle jag få kunna tävla med henne om jag tränar upp henne? Eller är det bara för andra raser?

Det ordnas lite ridhäst-lopp då och då och där är alla välkomna, tror att fullbloden har en egen kategori, men annars är det nog rätt fritt… Ponnyerna delas in i ponny kategorier så dem tävlar du inte i mot…

Sök runt lite bland äldre trådar så kan du säkert hitta både information och trådar som vi kan ta upp äldre diskussioner i igen.

Lycka till!
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

I den riktiga galoppen så är det bara engelska fullblod och arabiska fullblod som tävlar. I loppen för arabiska fullblod får bara just araber tävla men i loppen som de engelska fullbloden tävlar i så får alla hästar som klarar en viss kvaltid ställa upp.
Ditt sto är säkert jätte snabb för att vara ett varmblod men hon är inte tillräckligt snabb för att tävla mot fullbloden, om det var det du menade. Men i ridhästlöp skulle hon säkert kunna hävda sig bra.

Det finns sk.ridhäst galoppträning på både Täby och Jägers(?), åk gärna dit och prova att galoppera på bana och så, där finns det andra med ridhästar som du också kan prata med!:)
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

I loppen för arabiska fullblod får bara just araber tävla men i loppen som de engelska fullbloden tävlar i så får alla hästar som klarar en viss kvaltid ställa upp.

Det funkar tydligen inte riktigt så längre, det rör sig om fler kriterier för att det skall gå att lägga in hästen i data systemet. Hade en diskussion med Helena Gärtner om det, för precis som du säger så står det så på SGs hemsida, medan i ”Fatta Galoppen” står det bara fullblod. I teorin skall vem som än klarar kvaltiden kunna starta, men i teorin funkar det inte i dagens modärna data system…

Men med tanke på att inte alla renrasiga fullblod klarar kvaltiden så är det ingen ide för andra raser att ställa upp. Och arabloppen är ju stängda för renrasiga araber, så att fullblodskorsningar inte skall starta på osjysta villkor. Tror dock att kriterierna för ”rena araber” har varit lite olika beroende på land, så vissa utländska araber är inte startberättigade i
Sverige tror jag… Något i den stilen… Är inte så insatt…

Men eftersom araber och fullblod finns i systemet, så borde ju arabfullblodskorsningar, kunna ställa upp i fullblodslopp om de tog sig förbi mål i tid i ett kval först…. *fundersam*
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Ja, det har du ju rätt i! Måste de inte vara registrerade fullblod i x antal generationer bakåt också?
Det är ju lite dumt egentligtn, visst att fullbloden är helt överlägsna i snabbhet, men det är ju ändå tävling om vem som är snabbast, har man en häst som är lika snabb fast en korsning eller annan ras så borde ju den få ställa upp på lika villkor egentligen..
Men araber får väl ställa upp i fullblodslopp? Det är jag nästan helt säker på, korsningar o sånt vet jag inte. För de är ju, som du säger, inte registrerade på samma sätt.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Det hela har med systemen att göra, tydligen har det tidigare funnits ett sätt att få in oregistrerade hästar sedan dokumentation försvann under andra världskriget. Detta ”kryphål” existerar tydligen inte längre... Vet inte riktigt hur det fungerar... Det skulle inte vara särskilt praktiskt att låta vad som hällst ställa upp ur spelsynvinkel. Men vi har ju ridhästlopp så kommer det upp en ”Svarta hingsten” så löser de nog det den dagen…

För övrigt, för att få kallas engelskt fullblod så oavsett var hästen är född i världen, måste den kunna spåras tillbaka i generationerna till den engelska avelsstamboken ”General Stud Book”. Så antingen är hästen fullblod, eller inte.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Dessutom får galoppörer (eng. flb) inte avlas via semin utan endast naturlig betäckning. Precis som Ninni skrev fanns det förr en B-stambok för de polska hästarna vars papper förstördes under kriget.

För ett par år sedan var det en quaterhorse uppfödare i norge som provade att starta sin häst på 900 m gräs. Quarter horses är kända för att vara extremt snabba på just 400 m men den här hästen var totalt chanslös mot fullbloden.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Ja just det så är det ja..
Ja, fullbloden är ju snabbast så, man ska ju ha en riktigt bra annan häst innan det blir något problem med vilka som får starta.:smirk:
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

När jag jobbade på Galoppförbundet (som det hette på den tiden) fanns det även ett C-register men jag kommer inte ihåg nåt mer om det. Det fanns några stycken registrerade där men inte några starthästar om jag minns rätt.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

För ett par år sedan var det en quaterhorse uppfödare i norge som provade att starta sin häst på 900 m gräs. Quarter horses är kända för att vara extremt snabba på just 400 m men den här hästen var totalt chanslös mot fullbloden.

Hade den klarat någon kvaltid då? Eller var det i ett kval den startade?
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Jag tror att det var innan Norge införde obligatoriska kval. Idag är det samma regler i norge som här men förrut behövde man bara kvala om hästen hade startboxvägrat och fått startförbud.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Har du ingen som har ett engelskt fullblod i ditt stall? Då kan du ju prova snabbheten mot den hästen om ni har någon trevlig raksträcka så kan du se om din hästs snabbhet räcker till.
 
Sv: Vilka får man tävla med?!

Har för mig att någon sagt att det finns hästar i Frankrike som inte står med i "studbook", men som ändå i princip är fullblod....har för mig att de hade en egen stambok???

Någon som vet?
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Teilani
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Tävling hej jag undrar om icke godkända hästar får tävla i pay and jump eller inte? :)
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp