Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Fenestra

Trådstartare
Tar ifrån dressyr!
Skulle tycka det vore mycket intressant att få veta vilka hingstar vars avkommor ni skulle kika extra på?
Vi utgår ifrån att det är ett helt ok möderne på fölet/hästen.
Vill rent krasst veta vilka hingstar som tilltalar er ryttare och som ni gärna har häst efter?
Speca gärna vad det är som gör att ni gillar just honom/hans avkommor!
Lägger jag tråden inne på avel så får jag främst svar från uppfödare och avelsintresserade men jag vill gärna ha svar ifrån dem som ska rida på hästarna vi föder upp.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

-borttagen-
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag är väldigt förtjust i quidam de revel blodet! Tycker att både han och hans söner ger fina hästar med bra galopp och fina språng. Är så enormt förtjust i Quaprice och var väldigt ledsen när han gått ur tiden på tok för tidigt :(
Vill ha hästar med stor galopp med mkt action i, så där så det ser överdrivet ut och vill få känslan av att man rider på en stor katt ;) Men förövrigt svårt att säga, för vissa hingstar får man en felaktig uppfattning om bara för att man sett en dålig avkomma efter dom.. Tyvärr... Hamilton t.ex, det är nog en bra hingst egentligen.. Men jag skulle aldrig lägga honom på nått av mina ston, eller direkt leta efter en häst efter honom. Just för att dom jag sett efter honom har varit tråkiga blask-fuxar..
Feliciano ( med söner) gillar jag med, har träffat en hel del avkommor till honom/dom och alla verkar ha så bra psyke! Och dessutom talangfulla. Men sen kan de se lite alldagliga ut, ingen direkt wow-känsla, men spelar roll egentligen, dom klarar utan problem att hoppa det jag rider ;) Utseendet är ju inte allt, även om det är det första man ser och första intrycket är viktigt...
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Ah, va härligt med ett svar! Hoppas nu det kommer fler:)

Tycker du att Hip Hop och Fetcher är lika intressanta?
Fetcher har sina första treåringar nästa säsong så det ska bli spännande!
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Vi får försöka hålla lite liv i tråden så kommer det nog ;) Vore kul att veta även vad andra tycker.

Absolut, speciellt Fetcher N. Hip hop känns lite tråkig som hingst, men dom avkommor jag har sett har sett väldigt fina ut, och skulle absolut kunna tänka mig att köpa en Hip hop avkomma. Men sen beror det ju alldeles på vad för stam som finns på mammans sida. Min gamla chef la Feliciano på sitt sto, Imp ryssland. Hon hade arab, orlov och nån lite grövre ras i sig, och avkomman blev riktigt grov..

Tycker även om Clinton (är lite partisk då jag har en efter honom hemma.. :) )
och skulle gärna ha en Cornet Obolensky bäbis gåendes hemma...
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Det är ju himla många hingstar det! :) Men mitt hjärta klappar väldigt hårt för Majim G, faktiskt. Bor man i norrland som jag är ju det väldigt exklusivt blod då han bara står på naturlig betäckning i skåne, men en dag ska jag ha en avkomma efter honom! Hip Hop är jag väldigt förtjust i, har en kompis med tre avkommor efter honom, otroligt snygga allihop! Den äldsta är tre, så vi får se vad det blir av dem. :) Airline H, Quidam-blod, Levantos II -blodet gillar jag skarpt, men skulle inte vilja ha en själv. :p

Det är lättare att nämna blod man håller sig undan, jag gillar inte Robin Z-blod, eller gammalt blod som Strong Statement. Akribori ger snygga avkommor, men inte så mycket mer, för mig. Nu är ju han dressyrhingst, men avkommorna hoppar ju också. :)
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Ah, va härligt med ett svar! Hoppas nu det kommer fler:)

Tycker du att Hip Hop och Fetcher är lika intressanta?
Fetcher har sina första treåringar nästa säsong så det ska bli spännande!

Ingen av dessa o många andra hingstar i Sverige har Ej tillräckligt bra möderne!!

Så länge vi använder oss av majim, aerline H, Hip Hop tror jag ej vi kan komma hela vägen eller ens få hästar som stämplar.



Varför ej använda beprövade hingstar som Nabab med en del söner eller Quidam om ngn nämt? Eller Baltimore o Pessoa..?

Var kräsen med mödernet på hingsten!! O självklart stoet:).
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Är det inte just mödernet som är starkt på Hip Hop?
Kanske inte just tävlings-prestationsmässigt, men att nämna honom som ett exempel på hingstar med ej tillräckligt möderne är väl att ta i...
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Nej, hans möderne är ej starkt o hans syskon är riktigt tråkiga.

Om vi i sverige ej avlar på bra hingstar som har riktigt bra möderne ( syskon, nära släktingar som gått stort) kommer vi ej att ens kunna producera bra hästar. Enkelt på ett sätt. Att hingsten har kap för 1.50 räcker ej
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Hip hops mamma fick diplom på 3-årstestet, är stamboksförd på 40 poäng AB premierad. Så inte helt illa, men klart att det finns hingstar med starkare möderne än så :)

Men håller med furioso om Nabab och Quidam, dom/sönerna står högt på min lista över hingstar som jag vill använda mig av eller ha i stammen när jag letar avelssto :)
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

1.50 räcker för de flesta ryttare, och även om inte alla avkommor når dit var inte just denna en tråd om "vilka hingstar kan göra våra svenska hästar internationellt konkurrenskraftiga", som jag vet är din inriktning, utan vilka hingstar som bukes hoppryttare personligen gärna skulle rida/äga avkommor till. Behöver inte vara samma sak!

Jag tycker att Hip Hops möderne är starkare än de flesta. Speciellt om man vill ta fram kapabla hästar för gemene man.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Vad tror du om Fantast som Douglas Lindelöw ska tävla och därför står i Sverige nästa säsong? Pappan är ju Clinton, stoet är efter Quat´Sous- Major de la cour. Hon har gått 1,35 och hitills lämnat 2 godkända hingstar.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Det Hip Hop framförallt har är ett stabilt möderne i flera generationer, tror det är 4-5 generationer med Elit och diplom.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sorry! Trodde både proffs o icke proffs ville ha ridbara, villiga hästar som kan hoppa o inte bara med proffs.

Kanske Hip Hop är en superförörvare av ridbara, villiga hästar som kan hoppa!
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

ja, honom blir man ju onekligen nyfiken på!

Vad är det för möderne på honom tro? Har mamman gått 1.35? 2 godkända syskon låter bra. Vet du vilka?

Undrar om man kan hitta film någonstans :).
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Hihihi... Lite roligt att det bara är avelsmänniskor som har skrivigt i denna tråd iallafall människor som är aktiva inne på avel sidan. Tycker att det talar för sig själv, 'kreti och Pleti' bryr sig inte om stam utan tittar på ridbarhet och hur många tävlingar hästen går vunnit. Det är iallafall vad jag tror. Det är bara vi avelsnördar som går igång på specifika hingstar.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jo, det är klart att alla vill ha det. Det ideala är ju en sådan häst som dessutom har kapacitet för WC och lite till. Sedan finns det ju de som har en massa kapacitet men som inte kan ridas/hanteras av gemene man. Och så finns det de som kan det men som kanske är begränsade till 1.50. I min värld finns det plats för alla.

Hurvida Hip Hop är någon superförärvare av några egenskaper alls får vi nog vänta några år till för att se. Jag är nöjd med min avkomma såhär långt, han är dock tillverkad med mer inriktning på fälttävlan än hoppning, och då är nog inte just hoppkapaciteten det mest begränsande utan det är många andra viktiga egenskaper som spelar in.

Och om ryttare (allmänt och inte bara i denna tråden alltså) säger att de gärna vill ha hästar efter honom skall väl inte de dumförklaras ?
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Haha! Ja det är det faktist!

Ja hur letar man bra unghästar om man ej bryr sig om det? Trial and error? Jo 3 årstest o dyl. Mkt tillförlitligt!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Ingen av dessa o många andra hingstar i Sverige har Ej tillräckligt bra möderne!!

Så länge vi använder oss av majim, aerline H, Hip Hop tror jag ej vi kan komma hela vägen eller ens få hästar som stämplar.



Varför ej använda beprövade hingstar som Nabab med en del söner eller Quidam om ngn nämt? Eller Baltimore o Pessoa..?

Var kräsen med mödernet på hingsten!! O självklart stoet:).

Mitt inlägg var en fråga till ett tidigare inlägg.
Men jag tycker fortfarande att det är spännande att se vad Fetcher kommer lämna.
Sen kan inte alla använda Nabab mfl..
Men vi har bla Last Liberty som har ett starkt möderne, Bravour har väl också ett starkt möderne, Fighting Alpha likaså plus att han har 150 talet placeringar i svår hoppning varav 27 segrar i GP-hoppning.
Baltimore vars mor är syster till bla Landjunker och en till godkänd hingst..

Nu har jag inte granskat så noga men jag tycker också att många mödernen är oprovade inte att de är dåliga men man vet iinte vad de lämnar..
Det är dock ett stort problem överlag bland en del hästköpare idag att de inte bryr sig om mödernet överhuvudtaget. En schysst pappa och morfar så är allt klart..
Sen ställde jag frågan här just för att se hur ryttarna förhåller sig till fadershingstarna.

Jag har gångartssto, Jazz är en riktigt suverän förvärvare. Skulle vi pumpa ut Jazzavkommor så kommer det inte finnas ryttare som kan förvalta dessa.
Jag avlar gärna för toppen MEN man får inte glömma att den stora massan faktiskt är vanliga hobbyryttare som vill ha enb trevlig häst att rida.. De som är ute på tävlingar kanske lägger märke till avkommor efter en speciell hingst..
Som ex Cardentos barn hur uppfattas de av gemene man? Att många är kapabla det vet vi men vill den vanlige hoppryttaren ha en sån avkomma i stallet?

Sen vill jag återigen betona att jag är övertygad om att det finns bättre hästar i landet med svenska svenska/europeiska linjer som inte kommer till sin fulla rätt..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 783
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp