Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men självklart vill jag ha en häst som hoppar bra, men går den 1,50 är jag helnöjd, den behöver inte gå WC för jag kommer aldrig att rida där.
Att min hjärta klappar för Majim G har inte alls med någon fantastisk kapacitet att göra, för någon sådan vet jag inte om han besitter. Han är inte någon superhoppare själv, är inte världssnygg och har inte superbra gångarter, och han lämnar väl inte som regel såna avkommor heller. Men det psyke som både han och hans avkommor verkar besitta, DET går jag igång på! Jag vill som många här sagt ha en ridbar häst som jag kan ha kul med. Avlar man på superblodet får man ofta ganska mycket nerv på köpet, och det är vad som krävs för elithästar, men jag vill inte ha en elithäst! Vad sjutton ska jag med en sån till? Jag vill ha en häst jag kan ha roligt med, och let's face it, hur stor del av det roliga är hoppningen? Jag tränar en gång i veckan och tävlar så ofta som möjligt, men alla andra dagar då? Vad gör jag då? Då är jag ute i skogen och busar, härjar och far genom skogen som om jag stulit prylarna. :D Där tror jag att jag kan ha mycket utbyte av en Majim G-avkomma.

Edit: Förresten om jag har världens roligaste häst till vardags, gör det inget om den inte går högre än 1,30 heller. Det är inte det som är viktigast för mig.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Careful
Tournesch (el hur d stavas)
är två av de snyggaste hingstarna som dessutom hoppar väldigt bra.
sen finns det ju tusentals utländska hingstar som e sjukt fina...kolla bara hos Schockemöhle..typ Diarado, Balou du rouet, Clonton II, Last man´s hope etc.
Och de flesta hopphästar har oftast Contender i blodet.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men självklart vill jag ha en häst som hoppar bra, men går den 1,50 är jag helnöjd, den behöver inte gå WC för jag kommer aldrig att rida där.
Att min hjärta klappar för Majim G har inte alls med någon fantastisk kapacitet att göra, för någon sådan vet jag inte om han besitter. Han är inte någon superhoppare själv, är inte världssnygg och har inte superbra gångarter, och han lämnar väl inte som regel såna avkommor heller. Men det psyke som både han och hans avkommor verkar besitta, DET går jag igång på! Jag vill som många här sagt ha en ridbar häst som jag kan ha kul med. Avlar man på superblodet får man ofta ganska mycket nerv på köpet, och det är vad som krävs för elithästar, men jag vill inte ha en elithäst! Vad sjutton ska jag med en sån till? Jag vill ha en häst jag kan ha roligt med, och let's face it, hur stor del av det roliga är hoppningen? Jag tränar en gång i veckan och tävlar så ofta som möjligt, men alla andra dagar då? Vad gör jag då? Då är jag ute i skogen och busar, härjar och far genom skogen som om jag stulit prylarna. :D Där tror jag att jag kan ha mycket utbyte av en Majim G-avkomma.

Edit: Förresten om jag har världens roligaste häst till vardags, gör det inget om den inte går högre än 1,30 heller. Det är inte det som är viktigast för mig.

Jag har en Majim G avkomma och är supernöjd med honom!! Har ett superpsyke och är världens underbaraste häst! Har mycket bra ridbarhet, hoppar bra och har faktiskt bra gång får mycket beröm för sin galopp och att han är väldigt taktmässig. Men Majim G har väl gått Msv dressyr om jag inte minns fel, så lite gång lär han väl ha?;) Har även pratat med min tränare som även föder upp mycket hästar som anser har Majim är underskattad som hingst. Tråkigt för dig att det är svårt för er ännu längre uppåt att få tag på avkommer till honom.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Åh, vad avis jag blir! Är det något jag gett mig sjutton på så är det att jag någon gång ska ha en avkomma efter honom! Jag har bara sett superläckra avkommor efter honom med vad som verkar vara superpsyke. Det psyket han nedärver passar sig ju ofta FT-hästar, och det är det modet jag söker efter. Mister Pooh är ju efter honom, och det är ju en otroligt trevlig FT-häst. Nu sysslar jag ju inte med FT, utan banhoppning, men det är helt klart multitalanger som har Majim G till far, och det tackar man ju aldrig nej till. :d
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Alla avkommmor till ELIT-hingstar - varför? tja det finns en anledning till att de fått "ELIT" ;)

Och hingstar som ligger över 130 på Blup listan.

Hingstar som har visat att de lämnar bra avkommor, även om de inte är så många avkommor totalt. tex Turban Rose, Ralme Z
Båda dessa hinstar ser jag gärna som morfar

Och bara för att jag är avelsnörd så kan jag tillägga att jag väntar på att se vad Balougraph ger ;)

Cardento går hem i alla läger just nu, han är superhet för alla vet att han har förärvt sig superbra. Det är kanon mentalitet på alla Cardento-avkommor jag har träffat dessutom.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Akribori har väl ren hoppstam om jag inte misstar mig... Ahorn och något Z-blod ? Även om han fått rykte som dressyrhingst. Som Briar ungefär
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Det är Acord II - Lavall I på Akribori, så han är ju hoppstammad som sagt, men "klassas" väl som dressyrförvärvare. :) Jag skulle inte använda honom som hingst på ett hoppsto då han som regel inte nedärver det mod jag vill se hos en hopphäst, däremot brukar ju avkommorna bli mumma att titta på och röra sig riktigt trevligt. Men som sagt, inget psyke jag är ute efter.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag har sett en hel del avkommor efter honom och de som varit bäst är de med hoppmöderne. De med gångartsmöderne brukar vara vackra men inte ha så mycket gång.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Kl


En fråga om vilken hingst som skulle passa till mitt sto.
Jag har ett sto efter Oramé som har Indoctro till pappa. Mitt stos mamma är efter Nimmerdor, vad skulle ni säga passa till mitt sto? Pålle har vid flytt hit till Sverige, hoppat över bommen i lastbilen och blev skadad som ett-åring. Inget som påverkar hennes funktion mer än att hon gillar inte att hoppa. Jag skulle vilja ha en dressyrhingst till henne men det kanske är bättre med hoppblod med tanke på hennes härstamning? Samtidigt kanske det finns en risk att fölet också får agg mot hoppning. Det är nog långsökt, men jag hade inte tänkt behålla fölet. Jag har ingen erfarenhet av hoppning då det inte är min grej, men här finns det ju kunskap så därför frågar jag här.

Ber om ursäkt för trådkapning.

S
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

du har ett sto som är avlad för hoppning och troligen med den stammen så är hon mycket modig, en vinnande kombination har varit att kombinera Nimmendor och Voltair blod då Nimmendor sägs ge mod och Voltair försiktighet. så jag skulle titta efter voltair hingstar ev. Voltair himself
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Exak vad jag tänkte då Indoctro Voltaire oxå fungerar!:)

Men concorde o Kannan är de enda voltairesönerna jag känner till som verkligen gett superavkommor.

Voltaire svårt att få tag i..Eklunda har iallafall ej..:/
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Hej!

Tack för info, ska kolla upp detta. Hur ser marknaden ut med denna kombinationen?

Furioso: intressant.

S.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Nja, mödernet är ju viktigt men ofta är det "jobbigare" att kolla upp än en pappa, googla på pappans namn så är allt klart ;) När jag köpte min (född -10) ville jag att mamman hade presterat något iaf, sen finns det ju tyvärr inga papper eller info om hennes mamma presterat.
O vad är prestation?

Min häst är:
E:svårklass pappa (med en mamma som lämnat fler godkända söner),
U:msv mamma (140hopp)
UE: morfar till bla Kilbaha
UUE: som lämnade bla Boomerang (Eddie Macken),Ballywater (som är mormor till Irco Mena och Marcoville), Locihvar (OS guld ft 1968).

Även om detta inte är supersuper så räckte det för mig. Jag visste också att det kunde innebära en lite lågställd häst, så blev det men det visste jag som sagt om.

Så även om man inte är i avelssvängen så kör man inte alltid trial and error ;)
Fast å andra sidan, det kanske jag har gjort...det märker man väl :D
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

kl

Själv är jag svag för hingstar med "c-blodet", otrolig hoppkapacitet men även ridbara! Contender står högt på listan om man skulle betäcka:d

Hittade en intressant hingst som verkade ha spännande stam och vara en riktig sporthästmodell ,Diarado ,Diamant de Semilly(le tot de semilly)- Corrado I(cor de la bryere)

Annars tycker jag Cartier verkar vara en intressant hingst, med Contender, Capitol I och Landgraf blod. Vet dock inte om han lämnat några "bra" avkommor eller hur avkommorna rör sig/hoppar. men enbart på stammen så låter det intressant.

Har själv ett sto med "p-blod" (Polydox) och de säger ju att det brukar falla väl ut att blanda P-blodet med C-blodet!
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

För att svara på frågan så är jag förtjust i
-Irco Marco
-Lys de darmen
-Kannan
-Calido I o hans avkommor
-Flipper d'Elle
-Nabab de Reve
-Winningmood
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Ja Diarado har så pass intressant stam att jag vågar ta honom trots ålder på ett beprövat sto. Har fått tag på det i Sverige hos en som har det i frysen.

Kommer dock prova med Plotten en gång till fast med en ny metod.

Pessoa annars som har fantastisk stam o prestation, både själv o WC syskon mm, för att vara i Sverige!!

Varför änvänder inte fler honom??

En hästs möderne o prestation ska man väl för fasonen ej behöva Marknadsföra?? Det står ju i hingstkataligen:).

Han o kannan är som val på båda men som etta på ena.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Om jag skulle åka och titta på en osedd häst och bara veta vem den var efter skulle jag åka och titta på hästar efter:

Aerline H (bara för att jag har en egen avkomma och vill jämföra!)

Levantos II, har bara sett fina hopphästar efter honom!

Baltimore (stark kandidat till nästa betäckning) eller just Balou du rouet

Bravour (fast egentligen INTE Cornet Obolensky) så spännande att se vad han kommer ge sina avkommor.

Capitol I med söner men i ärlighetens namn inte Cardento.. Visst finns det massor med fina avkommer efter Cardento men jag har också sett många fula med kantig galopp och fullkomlig likgiltighet på hinder.

Stakkato med söner (Saint Amour)

Voltair med söner (Guido, Kannan)

Levisto Z (fast den enda avkomman jag har sett var inte särskilt imponernade, jag vill se fler!)

Feliciano och Cortez har lämnat mycket fint men mycket skräp också så det krävs lite mer "marknadsföring" om man skulle fastna för en avkomma efter dem ;)

Jag "aldrig" titta på eller köpa något efter Landlord (Landgraf I) eller Quite Easy (Quidam de revel), fullblodspappor skulle jag också dra åt öronen inför. Jag har aldrig sett en avkomma jag gillar efter någon av dessa hingstar men en vacker dag kanske det blir just en sådan? Det är ju det som är tjusningen med avel :idea:

Kom på att jag skulle kunna sitta i evigheter och räkna upp hingstar, kanske återkommer senare i frågan...
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Så det går att få tag på fryst från Diadaro i sverige:love:

Finns så mycke fina hingstar men fastnade verkligen för utstrålningen på den här hingsten, stammen givetvis och att han hade så grymt bra resultat på 70 dagars testet!

Vet dock inte hur pass "bra" den stammen matchar med mitt Polydox sto, men verkar helt klart bli en intressant häst för framtiden:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 785
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 959
Senast: Mabuse
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp