Vilka konsekvenser?

Gramse

Trådstartare
Jag och min kära mor var på systembolaget och skulle handla häromdagen. Jag plockar på mig ett par flaskor vin i min korg och väl framme vid kassan får min mamma ett ryck och "snor" mina flaskor som hon vill betala åt mig, som en fin gest. Jag kände ju själv hur dumt det måste sett ut för kassörskan men gick ner till bandet och började plocka i påsarna. När mamma skulle betala så bad kassörskan att få se mitt leg. Inga problem, jag har åldern inne och mer därtill.
Men jag blev ändå fundersam, vad hade hon kunnat vidta för åtgärder om jag inte var tillräckligt gammal?
 
De vägrar sälja.
Jag och några vänner var in för att handla för något år sedan, skulle inte ha något själv men följde med in. I kassan blir vi alla leggade, alla har åldern inne men mitt id hade gått ut månaden innan vilket jag missat. Ingen fick handla, lagom kul när man dessutom har åldern inne med för gammalt ld som gör att vännerna inte får köpa
 
Jag har sett en (förmodad) förälder bli nekad köp för att "barnet" (jättekonstigt ord i sammanhanget) inte hade legitimation med sig. Det var dock, liksom i ditt fall, tydligt att det var "barnets" saker som "föräldern" ville betala för. Tror inte att din mamma hade blivit nekad att köpa sina flaskor så att säga.
 
Hade en stallkompis som skulle handla ganska mycket till en fest så hon tog med sonen som bärhjälp. Han var ett år för ung och hon fick inte köpa något alls. Hon och maken fick handla en annan dag.
 
Låter lite märkligt. Var ofta bärhjälp som underårig och då packar man ju bara varorna i påsarna medan mamma betalade. Men det kanske är striktare numer.
 
Jag har aldrig behövt visa legitimation när jag följt med mina föräldrar, men då har det nog varit ganska självklart att det inte varit till mig. När jag följt med vänner har jag dock fått visa legitimation, så då skulle de ha nekat om jag var minderårig/Inte hade med mig. Bra tycker jag!
 
Jag har sett en (förmodad) förälder bli nekad köp för att "barnet" (jättekonstigt ord i sammanhanget) inte hade legitimation med sig. Det var dock, liksom i ditt fall, tydligt att det var "barnets" saker som "föräldern" ville betala för. Tror inte att din mamma hade blivit nekad att köpa sina flaskor så att säga.

Jo mamman hade blivit nekat till att köpa sina varor eftersom misstanke om lagning fanns och då får man inte sälja något alls.
 
Vid köp måste de som verkar vara de som kommer nyttja alkoholen kunna visa att de har åldern inne. I ert fall ser jag det som självklart att de kollade och de har rätt att neka om någon inte kan visa legitimation och det oavsett att man själv tycker att de borde se att man har åldern inne. Jag fick visa leg förrförra sommaren när sonen, hans sambo och jag var på systemet. Sonen betalade, hans sambo plockade ner och jag hade lagt ner en av flaskorna i korgen.
 
Jag har jobbat på Systembolaget.

Det som händer är att kunden kan nekas att köpa om personalen misstänker langning (till minderårig) - och det gäller oavsett om det finns någon med eller inte.
 
29 år sen (så gammal är jag :p) var jag och sambon på systemet för att handla. Jag hade fyllt 20 men sambon fyllde först om två månader.
JAG fick visa leg men inte sambon som betalade :rofl:
 
Jag var barnvakt till min lillebror, då sju år, och skulle handla på systemet i Uppsala. Blev nekad köp då kassapersonalen misstänkte langning. Till min sjuåriga lillebror. :D
Vi fick snällt lomma ut från lokalen och åka hem tomhänta.
 
Tycker detta ändå är intressant. Vad är det som gör att vissa misstänks direkt för lagning och vad är det som gör att andra får ha med sig sina barn in på systemet men ändå köpa?

Något måste det ju va :cautious: kanske beror på vad man köper? Eller hur respektgivande den som betalar ser ut?
 
Tycker detta ändå är intressant. Vad är det som gör att vissa misstänks direkt för lagning och vad är det som gör att andra får ha med sig sina barn in på systemet men ändå köpa?

Något måste det ju va :cautious: kanske beror på vad man köper? Eller hur respektgivande den som betalar ser ut?

Man utvecklar ganska långa känselspröt ganska snabbt när man jobbar på Systembolaget.
 
Haha är glad att jag hade körkortet med mig, i detta fallet självklart men bra att ha i åtanke om jag bara ska vara sällskap och bärhjälp vid annat tillfälle :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp