Bukefalos 28 år!

Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

M

mimmis2

Vilka maskiner behövs för att göra 35-kgs hösilagebalar variant horsehage? Är det en speciell plastare?:confused:
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Tja, det borde fungera fint med en vanlig hårdbalspress som man sen plastar med en plastare som kan ta fyrkantsbalar..?
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Med en vanlig småbalspress så finns det risk för att man inte pressar tillräckligt hårt, den risken ökar om man tar grödan sent ("träigare" strån) och om man inte använder slåtterkross eller har onödigt hög ts-halt (bör nog ligga på max 70%)

Annars finns det särskilda pressar för minirundbalar.

För de flesta plastare så behöver balen väga 35 kg eller mer för att ligga kvar ordentligt på plastaren vid plastningen.

Så det som behövs (förutom traktorerna då) är ju då slåtterkross, strängluftare alternativt strängläggare (för att lufta strängen och få homogen ts-halt i balen och för att pressen lättare ska tugga i sig strängen), minirundbalspress alternativt hårdpress och till sist plastare.

Nackdelarna med 35 kg balar med ensilage är att 35 kg är för tungt för att hantera med handkraft men lite väl fjompigt för en traktor och att det går åt onödigt mycket plast - den ökade plaståtgången är inte bra för vare sig plånboken eller för miljön.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Med en vanlig småbalspress så finns det risk för att man inte pressar tillräckligt hårt, den risken ökar om man tar grödan sent ("träigare" strån) och om man inte använder slåtterkross eller har onödigt hög ts-halt (bör nog ligga på max 70%)

Annars finns det särskilda pressar för minirundbalar.

För de flesta plastare så behöver balen väga 35 kg eller mer för att ligga kvar ordentligt på plastaren vid plastningen.

Så det som behövs (förutom traktorerna då) är ju då slåtterkross, strängluftare alternativt strängläggare (för att lufta strängen och få homogen ts-halt i balen och för att pressen lättare ska tugga i sig strängen), minirundbalspress alternativt hårdpress och till sist plastare.

Nackdelarna med 35 kg balar med ensilage är att 35 kg är för tungt för att hantera med handkraft men lite väl fjompigt för en traktor och att det går åt onödigt mycket plast - den ökade plaståtgången är inte bra för vare sig plånboken eller för miljön.
En annan fråga då, Vi kör idag stora rundbal ca 4-450 kg´s men har kunder som vill kunna köpa mindre eftersom det har färre häst och hitta fyrkantsbalspressar är lögn i h-te vart hittar man det och sedan, visst kan man pressa olik "vikt" med samma press? tex 250 kgs balar?!?:bump:
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Det går att ställa storleken på vissa pressar.
däremot är det inte säkert att plastarna klarar hur liten diameter som helst.
Du får helt enkelt fråga dom som plastar/pressar åt dig vad deras maskiner klarar.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Vilka maskiner behövs för att göra 35-kgs hösilagebalar variant horsehage? Är det en speciell plastare?:confused:
Ska det vara precis som horsehage så är det inte heller en vanlig inplastare. Utan det är mer som en maskin som gör vakuumförpackning och svetsar ihop. Så jag misstänker att det krävs en lite annat både tillvägagångssätt och maskiner för att få till det.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Dessutom är det ju flera producenter som haft problem med den typen av förpackningar, förslutningen har inte fungerat och balarna har möglat 100 % efter plastningen.

Det är svårt (och dyrt) att producera småbal, mest prisvärt tycker jag 170 kgs fyrkanter är, lätta att hantera och hög kvalité. Men plastaren kostar ju...
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Vi kör små rundbalar och separat plastare. Balarna väger runt 35 kg. Hade en vanlig (gammal) hårdpress först men den klarade inte av att pressa tillräckligt hårt. Resultatet = dåliga balar samt att pressen havererade. Nu har vi inte behövt kassera en enda bal på två år :laugh: Plastaren är special för små balar, klarar både runda och fyrkantsbalar.

Nackdel med små balar: dyra att tillverka, mer plast, kräver mer manuellt arbete vid tillverkningen, måste ha särskilda maskiner

Fördelar: Behöver inte slänga något spill när man har få hästar, behöver inte hanteras med maskin - en vanlig "säcka-kärra" går utmärkt.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Får jag fråga vad ni har för märke på era maskiner? Och vad fick ni ge för dem på ett ungefär?
Vi har nämligen funderingar på att köpa maskiner för småbalsensilering men det är ju lite av en djungel och allas maskiner är ju de bästa enligt försäljarna.

Pm'a om du inte vill skriva ut det här.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Vi började med små rundbalar, men frångick för att plastarna inte var tillräckligt bra och formatet hopplöst att hantera (skrymmande). Nu verkar det på dig som plastarna har hunnit ikapp, vi hade väldigt mycket som var otätt och fick kasseras.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

kl
Vi har haft små rundbalar iår och tycker det är super de enda som vi har behövt kassera är de som grannens kor var på när de var på rymmen.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Vi började med små rundbalar, men frångick för att plastarna inte var tillräckligt bra och formatet hopplöst att hantera (skrymmande). Nu verkar det på dig som plastarna har hunnit ikapp, vi hade väldigt mycket som var otätt och fick kasseras.

Vad jag har hört så har de blivit betydligt bättre på senare tid, jag har annars samma erfarenhet som du.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Jag hoppas att utveckling skett även på det området :D

Men detta med runda balar (skrymmande) tycker jag kvarstår, därav byte till fyrkant.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Dessutom är det ju flera producenter som haft problem med den typen av förpackningar, förslutningen har inte fungerat och balarna har möglat 100 % efter plastningen.

Det är svårt (och dyrt) att producera småbal, mest prisvärt tycker jag 170 kgs fyrkanter är, lätta att hantera och hög kvalité. Men plastaren kostar ju...

Aha lät ju som en bra vikt håller med dig om skrymmande men de fungerar ju mkt bra vid utfodringen i lösdrifterna....4 kantsbalen vad blir det för storlek om man använder tex foder"ringarna" för häst? Och skriv gärna vad det är för märke på maskinerna ni använder, har ni separata pressar och inplastare?
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Pressen är en Gallignani (stavning?) och plastaren en Volgari. Pressen begagnad var ganska dyr 45 tkr ca och plastaren också beg ca 30 tkr.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Tack :)

Då ligger de ungefär som jag trodde i pris.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

En annan fördel för oss som inte är så stora producenter är den frihet man får när man själv kan styra arbetet. Förr köpte vi tjänsten av en maskinstation men vi kände att vi ofta hamnade "sist på listan" när det blev rätt väderförhållanden. Flera gånger blev inte resultatet det optimala för oss och frustrationen var ofta stor över att behöva gå och "vänta på sin tur". Nu styr vi helt själva över vårt arbete och drar även in en och annan krona på att hjälpa grannar i samma situation.
 
Sv: Vilka maskiner behövs för minibalsproduktion?

Jo det är så vi ser det med.
Tar in en del i hösmåbalar men tycker att det blir svårare och svårare att hålla det fräscht hela vintersäsongen pga den högre luftfuktighet som verkar vara nu för tiden.

Har också varit med om det där att hamna sist på listan och få förklaringar som att ja men de har ju så mycket mer mark, fler djur m.m.
Jag kan förstå dem, men det är ändå inte kul att se skörden regna bort eller inse hur mycket lägre proteininnehåll man kommer få pga att man är tvungen att skörda för sent.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag gör en vild chansning då jag själv inte lyckas hitta en sådan bok. Min 10 åring ska få en faktabok med dinosaurier som är kopplad...
Svar
15
· Visningar
1 016
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: attheedge
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Luzzan
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 931
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp