Vilka skyldigheter har man som hyresgäst?

SiZo

Trådstartare
Jag ska väldigt snart flytta ifrån det boendet jag har idag. Den hyresvärden jag har idag är min mor, och som ni förstår så är det en HEL DEL drama i det hela pga det.

Hon anser tex att det är självklart att jag lämnar diskmaskinen, div köksskåp och bänkar som JAG har ställt in och betalat för.

Tar jag bort dem så ska jag återställa så att varenda litet skruvhål blir fixat. Vi snackar spackla och sedan sätta ny väv och måla om, hela huset. Måste jag verkligen göra det? Att man sätter upp hyllor, tavlor osv räknas väl som normalt slitage, eller?

Hon går verkligen inte att diskutera med i denna fråga alls. Och tydligen så ska JAG måla om huset innan jag flyttar, men det kan väl ändå inte vara mitt ansvar??

Tillråga på allt så ska min dörr tydligen vara öppen dygnet runt för folk som vill titta på huset. Hon tycker inte att jag behöver veta när det kommer folk. Måste jag ställa upp på det? Har jag skyldighet att städa huset inför folk som kommer och tittar?
 
Bli medlem i hyresgästföreningen om du inte redan är det och rådfråga dem sedan. De har jurister som är experter på sådant här och det är väldigt bra att ha dem i ryggen om hon skulle välja att driva frågan vidare.

Normalt slitage behöver inte ersättas. Normala skruvhål från tavlor och hyllor hör till normalt slitage. Om du har betalat diskmaskinen och annat så är det ditt och du ska självklart ta med det.

Måla om huset ingår normalt inte i en hyresgäst ansvar.

Du måste ge hyresvärden en chans att visa boendet men du har rätt att få veta när och det får inte vara orimligt. Du har ingen skyldighet att städa innan.
 
Bli medlem i hyresgästföreningen om du inte redan är det och rådfråga dem sedan. De har jurister som är experter på sådant här och det är väldigt bra att ha dem i ryggen om hon skulle välja att driva frågan vidare.

Normalt slitage behöver inte ersättas. Normala skruvhål från tavlor och hyllor hör till normalt slitage. Om du har betalat diskmaskinen och annat så är det ditt och du ska självklart ta med det.

Måla om huset ingår normalt inte i en hyresgäst ansvar.

Du måste ge hyresvärden en chans att visa boendet men du har rätt att få veta när och det får inte vara orimligt. Du har ingen skyldighet att städa innan.

Tack för ditt svar!
Skönt! Jag har lagt ner mkt pengar på stället då jag trodde jag skulle bo här länge och så småningom köpa loss det. Nu ändrades livet och försäkringskassan sänkte min ersättning med 5000 kr, så det var bara att sälja hästen och flytta. Som att jag inte mådde dåligt innan liksom.

Diskmaskinen och div bänkar är mina. Jag kommer dock antagligen lämna skåpen i badrummet då det är väldigt viktigt att det blir tätt i skruvhålen där, och det vill jag inte ha på mitt ansvar.

Det jobbiga är att min mor har nog inte koll på hur mkt i det här huset som faktiskt är mitt. Så en ev hyresgäst kan nog bli lite förvånad när denne flyttar in.
 
Om det inte står något i kontraktet om hål i väggen räknas det som normalt slitage. Jag hyrde ett torp där jag inte fick skruva i väggen enligt kontrakt och om jag gjorde det skulle det återställas vid flytt.

Och självklart ska du ta med det som är ditt!
 
Tack för ditt svar!
Skönt! Jag har lagt ner mkt pengar på stället då jag trodde jag skulle bo här länge och så småningom köpa loss det. Nu ändrades livet och försäkringskassan sänkte min ersättning med 5000 kr, så det var bara att sälja hästen och flytta. Som att jag inte mådde dåligt innan liksom.

Diskmaskinen och div bänkar är mina. Jag kommer dock antagligen lämna skåpen i badrummet då det är väldigt viktigt att det blir tätt i skruvhålen där, och det vill jag inte ha på mitt ansvar.

Det jobbiga är att min mor har nog inte koll på hur mkt i det här huset som faktiskt är mitt. Så en ev hyresgäst kan nog bli lite förvånad när denne flyttar in.
Neej har du varit tvungen att sälja din vackra hingst? :(
 
Neej har du varit tvungen att sälja din vackra hingst? :(
Jag försöker hitta fodervärd i första hand, men... Allt ska ju stämma. Och det är ändå fler som vill köpa häst än som vill ha häst på foder. Framförallt hingst är ju svårt :(
 
Jag försöker hitta fodervärd i första hand, men... Allt ska ju stämma. Och det är ändå fler som vill köpa häst än som vill ha häst på foder. Framförallt hingst är ju svårt :(

Är inte det märkligt att när någon vill sälja vill alla ha på foder och när någon vill lämna på foder vill alla köpa?
Hur som tråkigt att du behöver lämna ifrån dig hästen.

Och tråkigt att din mor ska vara så jobbig när du måste flytta, man tycker ju ändå att det borde vara tvärtom när det är familj.
Har inte så mycket att komma med men jag hoppas att allt löser sig för dig!
 
Jag försöker hitta fodervärd i första hand, men... Allt ska ju stämma. Och det är ändå fler som vill köpa häst än som vill ha häst på foder. Framförallt hingst är ju svårt :(
Usch vad tråkigt. Beklagar verkligen. Du som lagt ner så mycket jobb på honom.
 
En tråd för mig ser jag.
Jag ser också att du har fått en del felaktiga svar.
Tar jag bort dem så ska jag återställa så att varenda litet skruvhål blir fixat. Vi snackar spackla och sedan sätta ny väv och måla om, hela huset. Måste jag verkligen göra det?
Ja det måste du.
Du har därför två val, lämna det som det är eller återställa det.
Att man sätter upp hyllor, tavlor osv räknas väl som normalt slitage, eller?
Nej inte om det blir mer än enstaka hål och även då kan man bli ersättningsskyldig för lagning av hålen.
Det beror på hur ny väggen är och hur länge som man har bott i hyresobjektet.
Och tydligen så ska JAG måla om huset innan jag flyttar, men det kan väl ändå inte vara mitt ansvar??
Den frågan kan jag inte svara på utan mer information.
Tillråga på allt så ska min dörr tydligen vara öppen dygnet runt för folk som vill titta på huset. Hon tycker inte att jag behöver veta när det kommer folk.
Nej det behöver den inte.
Du måste släppa in för visning till nya hyresgäster, men bara en gång på en lämplig tid och bara till just nya hyresgäster.
Inte till eventuella spekulanter om bostaden skall säljas.
Har jag skyldighet att städa huset inför folk som kommer och tittar?
Du har ingen skyldighet alls vad gäller hur det ser ut i ditt hem vid visningstillfället.
 
Är inte det märkligt att när någon vill sälja vill alla ha på foder och när någon vill lämna på foder vill alla köpa?
Hur som tråkigt att du behöver lämna ifrån dig hästen.

Och tråkigt att din mor ska vara så jobbig när du måste flytta, man tycker ju ändå att det borde vara tvärtom när det är familj.
Har inte så mycket att komma med men jag hoppas att allt löser sig för dig!

Många vill nog kastrera iomed att han är hingst, något som jag inte kommer tillåta så länge han är i min ägo. Han är på tok för fin och producerar så ruskigt bra avkommor så han ska vara kvar som hingst. Det är nog därför folk hellre köper ;)

Folk verkar tro att hingstar är så himla farliga. Sanningen är snarare att denna herre är den snällaste och lättaste häst jag någonsin har haft. Han är lätt i all hantering. Är det el i tråden så håller han sig innanför om den så bara är 40 cm hög. Han kan gå med andra hästar, av alla kön, även om det såklart blir lite komplikationer om det är ston ;) Boxen han står i idag är boxväggen 125 cm hög, och det finns inget galler mot stallgången eller mellan boxarna. Han når stona på andra sidan stallgången och håller sig trots det innanför.

Inför senaste tävlingen så duschades han lös på gräsmattan. 2 meter ifrån honom gick ett betäckningssto i sin hage, i full brunst. Han tittade inte ens åt henne, för han vet att det inte blir något.

Men nä, han är såklart livsfarlig :cool:
 
En tråd för mig ser jag.
Jag ser också att du har fått en del felaktiga svar.

Ja det måste du.
Du har därför två val, lämna det som det är eller återställa det.

Nej inte om det blir mer än enstaka hål och även då kan man bli ersättningsskyldig för lagning av hålen.
Det beror på hur ny väggen är och hur länge som man har bott i hyresobjektet.

Den frågan kan jag inte svara på utan mer information.

Nej det behöver den inte.
Du måste släppa in för visning till nya hyresgäster, men bara en gång på en lämplig tid och bara till just nya hyresgäster.
Inte till eventuella spekulanter om bostaden skall säljas.

Du har ingen skyldighet alls vad gäller hur det ser ut i ditt hem vid visningstillfället.

Väggen är troligen från 1800-talet, jag har bott här i 10 år.

Varför måste jag återställa det? Hål som hål, eller? Det satt inga köksskåp där innan jag satte in mina.
 
jag har bott här i 10 år.
Då så är väggen avskriven.
Varför måste jag återställa det?
Varför får du fråga lagstiftarna om, den frågan kan jag inte svara på.
Hål som hål, eller? Det satt inga köksskåp där innan jag satte in mina.
Nej det är inte hål som hål.
Fast installation måste antingen lämnas kvar eller så måste man återställa när man tar bort den.
Det vanligaste exemplet är persienner.
 
Då så är väggen avskriven.

Varför får du fråga lagstiftarna om, den frågan kan jag inte svara på.

Nej det är inte hål som hål.
Fast installation måste antingen lämnas kvar eller så måste man återställa när man tar bort den.
Det vanligaste exemplet är persienner.

Men vaddå återställa? Det var ju bara en vägg där innan. Det finns ju inget att återställa. Hade förstått om jag hade ersatt andra skåp och ville ta med mig dessa, utan att ställa tillbaks de gamla, men nu är ju dessa mina, och det fanns inget där innan.
 
Men vaddå återställa? Det var ju bara en vägg där innan. Det finns ju inget att återställa. Hade förstått om jag hade ersatt andra skåp och ville ta med mig dessa, utan att ställa tillbaks de gamla, men nu är ju dessa mina, och det fanns inget där innan.

Alltså.... köksskåp är ju förankrade i väggen. Är det annan typ av skåp, lös inredning s a s kan du sjävklart ta dem med dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp