Vilka vägar kan man ta mot skolan och för barnen?

anhe

Trådstartare
Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från föräldrarna i sonens klass. Det här blir långt kan jag varna för, men jag behöver tips och råd för hur det här ska tacklas.

Bakgrund:
Klassen har hela tiden varit lite "orolig". Många barn som är snabba att uppmärksamma varandras fel, trampa lite på varandras ömma tår, man pratar ofta rakt ut, har svårt att sitta kvar på sina platser. Typ, så som ungar är, fast lite mer... Det finns även ett par barn med lite större svårigheter än andra, men så är det säkert i många klassrum. I ettan var det helt ok ändå. Men så hände något. Förra hösten började två nya barn, den ena flöt lätt in i klassen, men är en orolig själ. Det andra barnet kom från en problematisk miljö i sin tidigare skola då barnet haft problem att smälta in, betett sig rätt illa. Detta fortsatte även här. Barnet försökte så ihärdigt smälta in, men gjorde det på helt fel sätt, genom att vara tuff och säga fula saker, ljuga, skryta osv. Resten av klassen slog helt bakut på det här beteendet, för det var inget de var vana vid utan ville inte alls ha något att göra med det här barnet. Detta tog tid att få ordning på, men nu, 1 år senare är det inga problem med de barnen som började i klassen förra hösten.

I år började ytterligare ett nytt barn till ( i en redan stor klass). Detta barn har minst sagt problem att smälta in. Men frågan är om det inte är andra problem, att barnet har någon form av diagnos. Detta barn sitter och låter hela tiden i klassrummet, denne sticker från skolgården i vredesmod, slår sina lärare, kallar lärarinnan för "jävla fitta", "jävla cp" och sitter och gapar "kuk" i klassrummet mm. Barnet kallar andra barn för "jävla cp-unge" och liknande. Barnen har regler om att man måste ignorera detta nya barn och vad denne säger, för att inte provocera denne(kasta bensin på elden), samt har regler om att man inte får följa efter barn som springer till skogs, för att de vill vara i fred. Helt absurt att barnen ens ska behöva ha den här typen av regler. De andra barnen har svårigheter att framförallt ignorera. Det kan jag förstå. Jag kan också förstå att det är svårt att hålla sig fokuserad när två vuxna försöker fysiskt flytta ut en klasskamrat ur klassrummet för att denne måste komma undan. T.ex.

Klassen som helhet har eskalerat i sin respektlöshet mot vuxna och lärare, man lyssnar sämre, man är sämre på att sitta still, man har svårare att låta bli att göra störande saker i klassrummet. Detta kan man se rakt över hela klassen, även om vissa så klart har svårare än andra med den här stökiga miljön. En redan "orolig" klass har nu i samband med det senaste tillskottet i klassen blivit än mer "orolig". Däremot verkar de inte finnas några schismer mellan barnen i någon större utsträckning.

Lärarinnan har ända sedan terminen börjat krävt att få mer hjälp i klassen. Sent omsider har hon fått in en extraresurs som ska punktmarkera två barn och allmänt verka för att dämpa stämningen i klassen. Detta har inte fungerat utan situationen har eskalerat så pass mycket att lärarinnan nu sjukskriver sig på grund av stämningen i klassen. Hon har även krävt en extra pedagog, inte bara resurs, så att hon ska kunna dela klassen i två. Utan resultat. Som läget är nu har det varit få möjligheter till halvklasslektioner, både under 2:an och 3:an. Detta har nog varit en smärre katastrof för denna klass. Skolan har i nuläget ingen rektor, utan bara en tf rektor, som väl kanske inte varit jätteengagerad. Lärarinnan hotar med att säga upp sig om inget händer snarast. Att lärarinnan är slutkörd märks också på den typ av återkoppling som görs. Jag har ju ett av barnen som är lättpåverkad av denna miljö. Vilket för mig personligen känns enormt tragiskt. Mitt barn behöver verkligen få lära sig arbeta i en dämpad miljö, och lära sig fokusera. Den nuvarande miljön ger ju inga såna förutsättningar alls. Men den typ av fel mitt barn gör, och som återkopplas hem till mig som förälder, är relativa småsaker som i en normal miljö snabbt skulle varit avklarat inom skolan. Det handlar om att barnet vid något tillfället varit "tramsig" och testar gränser. Men självklart tar jag nu tag i mitt barn så mycket jag kan, för beteendet i sig är ju inte ok, och för en dialog med skolan om vad mitt barn har för sig. Jag pratar mycket om miljön i skolan med barnet, och att denne när man är tramsig bidrar till att störa de andra, plus sig själv, även om man nu inte menar illa. Skolan har ju dock inga resurser över just nu till att i skolan tillrättavisa/konfrontera de barn som inte tillhör den allra mest resurskrävande skaran. Denna återkoppling har många andra föräldrar i klassen också fått. Lärarinnan har även gått ut med en vädjan till oss föräldrar att diskutera vad som är störande beteende med våra barn. Det hela är mycket beklagligt och tragiskt. Vi föräldrar pratar så klart med våra barn, men sen när de kommer in i skolans gruppdynamik så hjälper inte det fullt ut. Det är för mycket ansvar på så små barn. Så mycket fokus läggs nu på de mest synliga problemen, så övriga klassen ges liksom utrymme till felaktigt beteende.

Vi föräldrar blev informerade om detta på ett föräldramöte för tre veckor sedan. Innan dess visste vi inget. Nu går ryktena hej vilt över skolan. Vissa föräldrar är mycket upprörda och ser situationen som värre än vad personalen själva gör. Det är i föräldragruppen väldigt mycket fokus på ett problembarn. Jag är också väldigt bekymrad, självklart. Jag anser dock att ja, vi har vissa (1-2) barn med större behov än andra, men att hela klassen behöver hjälp. De är väldigt många nu som inte bidrar till lugn, utan snarare tvärtom. Jag har suttit med i klassen vid ett flertal tillfällen så jag har själv sett hur klassen fungerar. De allra flesta är helt normala ungar, men blir så klart påverkade av miljön och bidrar snarare till att blåsa upp stämningen än att dämpa den.

Flera barn mår så klart dåligt av det här. Även barn som i allra högsta grad själva är pratiga och har svårt att skärma av tycker det här är jättejobbigt och vill gå i en klass där det är tyst i klassrummet. Flera barn vill inte gå till skolan p.g.a arbetsmiljön.

Igår, när lärarinnan sjukskrev sig, och ingen vikarie fanns att tillgå, så samlades vi några föräldrar och gjorde en anmälan till arbetsmiljöverket, vilket även skyddsombudet på skolan ombads göra, och så också gjorde. Vi skrev ett långt brev till skolchefen och tryckte på att det är kris i skolan och att något måste göras med omedelbar verkan. Vi hade även planer på att skolvägra med våra barn. Igår eftermiddag så kom äntligen en handlingsplan från tf rektor, som då suttit hela dagen på skolan. De har alltså inte ens skrivit en handlingsplan tidigare, med en lärare som skriker efter hjälp! Äntligen blir det i alla fall någon form av omorganisation som kanske kan leda till något.

Nu är frågan, vad gör vi/kan vi göra härnäst. Tanken nu är att ge skolan två veckor på sig att jobba efter sin nya handlingsplan, sedan vill vi ha ett föräldramöte där alla inblandade får stå till svars om situationen, samt ge sin bild över hur nuläget ser ut. Men om inget händer? Vi har planer på att ta in skolinspektionen, för i den här miljön lär ju inga barn nå sina mål. Men vad mer kan göras?
 
Jag vet inte om jag hade väntat med skolinspektionen, för alla myndighetskvarnar mal ganska långsamt. Inspektionen har om jag förstått det rätt skyldighet att utreda inkomna anmälningar, dvs kommunen måste komma in med svaromål. Detta i kombination med arbetsmiljöverket borde ge eleverna mer hjälp. För arbetsmiljöverket i sig arbetar inte för elevernas skull, utan för de anställdas arbetsmiljö. Så är det extra resurser till eleverna så gå på skolinspektionen för de åtgärdskrav som arbetsmiljöverket kommer kräva (om de gör det) är för lärarens räkning.. (om jag nu inte är helt ute och seglar).
Jag som har barn som varit utsatta för både det ena och det andra i skolan har fått ta allvarliga diskussioner med rektorn om en anmälan till skolinspektionen och då har det blivit fart på pedalerna, för ingen skola vill ha en prick.

Sen kan jag säga att när de kommer ut på allmänna aviserade kontroller, så vet jag att barnen blivit tillsagda och påverkade vad de ska göra och säga osv. men sånt är svårt att bevisa.
 
Jag tror faktiskt arbetsmiljöverket ska verka även för elevernas arbetsmiljö:

"Arbetsmiljön i skolan handlar också
om stämningen och relationerna på
skolan, det som brukar kallas för den
psykosociala arbetsmiljön. Det kan
vara hur samarbetet mellan personal
och elever fungerar eller hur skolan
hanterar konflikter. Stress, mobbning,
utanförskap och bråk är exempel på
psykosociala risker på en arbetsplats"

"I skolan gäller arbetsmiljölagen för både
elever och skolpersonal i grund- och
gymnasieskolan, från och med för-
skoleklass."

Citat från arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljö kan ju innefatta den psykosociala miljön, vilket kanske passar in på klassen som helhet. Risker för hot och våld t.ex. tror jag också passar in här. Poängen i första hand här har väl varit att stötta personalen på skolan så att de kan få till mer resurser. Det borde vara intressant både för elevernas och lärarnas arbetsmiljö. Anmälan är ju gjorda både för lärarens räkning (av skolan), samt av några föräldrar (för respektive barns räkning). Vad det leder till får vi väl se.

Skolinspektionen verkar ju som du säger ta gott om tid på sig. Tror nog också att vi måste formulera oss lite mer konkret där för att ha något att komma med. Kanske? Jag vet inte.
 
Tvärtemot vad man ska tycka önskar jag att man delvis under dagen fick flytta ut dessa barn ur klassrummet.

Det kanske dessutom är så att vissa stökiga barn skulle fungera bra i en väldigt liten grupp med färre intryck.

De barn vi haft med extrastöd har verkligen tagit åt sig tiden när de fått lämna klassrummet och gå iväg med sin assistent och bara vara. De har blivit mycket lugnare av det.
 
@anhe Uppenbarligen har inte skolan resurser, då är det kommunen som är skyldig att gå in och se till att verksamheten fungerar. Ett problem kan vara om det är en privat skola? Då kan nog kommunen komma undan och det istället är ägarna som måste sätta till mer resurser.
En anmälan till skolinspektionen skulle ha gått iväg samtidigt som den till arbetsmiljöverket. Ni kan även ringa och prata med skolinspektionen. De brukar vara duktiga på att hjälpa till och råda i olika situationer.

För någon fundering för framtiden, lärarinnan skulle nog flyttas från klassen, det är svårt att bryta invanda mönster som stökigheten nu har blivit. En ny lärare tillsammans med en resurs eller fler, som kan komma in och bryta läget och börja jobba med hela gruppen. Temat hur är man en bra kompis skulle nog inte vara så fel att jobba med.
På barnens skola har de schemalagt ämnet social samverkan, där de just funderar över hur man är en bra kompis, vad ska man göra om någon är dum mot en, vilka alternativ finns det om man blir arg osv.
 
Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från föräldrarna i sonens klass. Det här blir långt kan jag varna för, men jag behöver tips och råd för hur det här ska tacklas.

Bakgrund:
Klassen har hela tiden varit lite "orolig". Många barn som är snabba att uppmärksamma varandras fel, trampa lite på varandras ömma tår, man pratar ofta rakt ut, har svårt att sitta kvar på sina platser. Typ, så som ungar är, fast lite mer... Det finns även ett par barn med lite större svårigheter än andra, men så är det säkert i många klassrum. I ettan var det helt ok ändå. Men så hände något. Förra hösten började två nya barn, den ena flöt lätt in i klassen, men är en orolig själ. Det andra barnet kom från en problematisk miljö i sin tidigare skola då barnet haft problem att smälta in, betett sig rätt illa. Detta fortsatte även här. Barnet försökte så ihärdigt smälta in, men gjorde det på helt fel sätt, genom att vara tuff och säga fula saker, ljuga, skryta osv. Resten av klassen slog helt bakut på det här beteendet, för det var inget de var vana vid utan ville inte alls ha något att göra med det här barnet. Detta tog tid att få ordning på, men nu, 1 år senare är det inga problem med de barnen som började i klassen förra hösten.

I år började ytterligare ett nytt barn till ( i en redan stor klass). Detta barn har minst sagt problem att smälta in. Men frågan är om det inte är andra problem, att barnet har någon form av diagnos. Detta barn sitter och låter hela tiden i klassrummet, denne sticker från skolgården i vredesmod, slår sina lärare, kallar lärarinnan för "jävla fitta", "jävla cp" och sitter och gapar "kuk" i klassrummet mm. Barnet kallar andra barn för "jävla cp-unge" och liknande. Barnen har regler om att man måste ignorera detta nya barn och vad denne säger, för att inte provocera denne(kasta bensin på elden), samt har regler om att man inte får följa efter barn som springer till skogs, för att de vill vara i fred. Helt absurt att barnen ens ska behöva ha den här typen av regler. De andra barnen har svårigheter att framförallt ignorera. Det kan jag förstå. Jag kan också förstå att det är svårt att hålla sig fokuserad när två vuxna försöker fysiskt flytta ut en klasskamrat ur klassrummet för att denne måste komma undan. T.ex.

Klassen som helhet har eskalerat i sin respektlöshet mot vuxna och lärare, man lyssnar sämre, man är sämre på att sitta still, man har svårare att låta bli att göra störande saker i klassrummet. Detta kan man se rakt över hela klassen, även om vissa så klart har svårare än andra med den här stökiga miljön. En redan "orolig" klass har nu i samband med det senaste tillskottet i klassen blivit än mer "orolig". Däremot verkar de inte finnas några schismer mellan barnen i någon större utsträckning.

Lärarinnan har ända sedan terminen börjat krävt att få mer hjälp i klassen. Sent omsider har hon fått in en extraresurs som ska punktmarkera två barn och allmänt verka för att dämpa stämningen i klassen. Detta har inte fungerat utan situationen har eskalerat så pass mycket att lärarinnan nu sjukskriver sig på grund av stämningen i klassen. Hon har även krävt en extra pedagog, inte bara resurs, så att hon ska kunna dela klassen i två. Utan resultat. Som läget är nu har det varit få möjligheter till halvklasslektioner, både under 2:an och 3:an. Detta har nog varit en smärre katastrof för denna klass. Skolan har i nuläget ingen rektor, utan bara en tf rektor, som väl kanske inte varit jätteengagerad. Lärarinnan hotar med att säga upp sig om inget händer snarast. Att lärarinnan är slutkörd märks också på den typ av återkoppling som görs. Jag har ju ett av barnen som är lättpåverkad av denna miljö. Vilket för mig personligen känns enormt tragiskt. Mitt barn behöver verkligen få lära sig arbeta i en dämpad miljö, och lära sig fokusera. Den nuvarande miljön ger ju inga såna förutsättningar alls. Men den typ av fel mitt barn gör, och som återkopplas hem till mig som förälder, är relativa småsaker som i en normal miljö snabbt skulle varit avklarat inom skolan. Det handlar om att barnet vid något tillfället varit "tramsig" och testar gränser. Men självklart tar jag nu tag i mitt barn så mycket jag kan, för beteendet i sig är ju inte ok, och för en dialog med skolan om vad mitt barn har för sig. Jag pratar mycket om miljön i skolan med barnet, och att denne när man är tramsig bidrar till att störa de andra, plus sig själv, även om man nu inte menar illa. Skolan har ju dock inga resurser över just nu till att i skolan tillrättavisa/konfrontera de barn som inte tillhör den allra mest resurskrävande skaran. Denna återkoppling har många andra föräldrar i klassen också fått. Lärarinnan har även gått ut med en vädjan till oss föräldrar att diskutera vad som är störande beteende med våra barn. Det hela är mycket beklagligt och tragiskt. Vi föräldrar pratar så klart med våra barn, men sen när de kommer in i skolans gruppdynamik så hjälper inte det fullt ut. Det är för mycket ansvar på så små barn. Så mycket fokus läggs nu på de mest synliga problemen, så övriga klassen ges liksom utrymme till felaktigt beteende.

Vi föräldrar blev informerade om detta på ett föräldramöte för tre veckor sedan. Innan dess visste vi inget. Nu går ryktena hej vilt över skolan. Vissa föräldrar är mycket upprörda och ser situationen som värre än vad personalen själva gör. Det är i föräldragruppen väldigt mycket fokus på ett problembarn. Jag är också väldigt bekymrad, självklart. Jag anser dock att ja, vi har vissa (1-2) barn med större behov än andra, men att hela klassen behöver hjälp. De är väldigt många nu som inte bidrar till lugn, utan snarare tvärtom. Jag har suttit med i klassen vid ett flertal tillfällen så jag har själv sett hur klassen fungerar. De allra flesta är helt normala ungar, men blir så klart påverkade av miljön och bidrar snarare till att blåsa upp stämningen än att dämpa den.

Flera barn mår så klart dåligt av det här. Även barn som i allra högsta grad själva är pratiga och har svårt att skärma av tycker det här är jättejobbigt och vill gå i en klass där det är tyst i klassrummet. Flera barn vill inte gå till skolan p.g.a arbetsmiljön.

Igår, när lärarinnan sjukskrev sig, och ingen vikarie fanns att tillgå, så samlades vi några föräldrar och gjorde en anmälan till arbetsmiljöverket, vilket även skyddsombudet på skolan ombads göra, och så också gjorde. Vi skrev ett långt brev till skolchefen och tryckte på att det är kris i skolan och att något måste göras med omedelbar verkan. Vi hade även planer på att skolvägra med våra barn. Igår eftermiddag så kom äntligen en handlingsplan från tf rektor, som då suttit hela dagen på skolan. De har alltså inte ens skrivit en handlingsplan tidigare, med en lärare som skriker efter hjälp! Äntligen blir det i alla fall någon form av omorganisation som kanske kan leda till något.

Nu är frågan, vad gör vi/kan vi göra härnäst. Tanken nu är att ge skolan två veckor på sig att jobba efter sin nya handlingsplan, sedan vill vi ha ett föräldramöte där alla inblandade får stå till svars om situationen, samt ge sin bild över hur nuläget ser ut. Men om inget händer? Vi har planer på att ta in skolinspektionen, för i den här miljön lär ju inga barn nå sina mål. Men vad mer kan göras?

Jag förstår att situationen är ohållbar, för många.

Jag vet inte om ni bor i en stor eller liten stad och har det här alternativet, men ibland är det bättre och minst energikrävande att byta skola och börja om på nytt. Bryta mönstret helt.

Ta reda på elevernas rättigheter och skolans och kommunens skyldigheter, det känns som att det finns många brister att peka ut och kräva åtgärder för.
 
Tack för svaren! Ska ta upp det här med skolinspektionen i föräldragruppen. Ni kanske har rätt i att vi borde agera redan nu? Jag tänkte om vi ska avvakta och ge skolan en chans att agera utifrån sin nya handlingsplan först? Men vi kanske inte borde det?

@Brandgul - de har ju tystnadsplikt om vad de har för handlingsplaner för individuella barn, men jag vet att de plockar ut det här barnet ur klassen ganska ofta, och kör lite annan metodik med denne. Och att den delen fungerar bra. Men man anser att man inte kan plocka ut ett enskilt barn ur gruppen hela tiden. Självklart kan man bedriva viss del av undervisningen enskilt, men inte hela tiden särbehandla det här barnet på det viset, speciellt inte om en del av problematiken ligger i att barnet är ny i klassen och har svårt att komma in i "gänget". Problemen med det här barnet är nog inte i den omfattningen att denne inte alls fungerar att ha i en grupp. Visst, det vore ju lugnare för alla andra, men antagligen inte rättvist för det här barnet. Om jag fattat det hela rätt står föräldrarna till barnet i fråga emot, och verkar inte riktigt se/ta tag i problemet. Tror inte att resursen som finns i klassen är dedikerad för detta barn heller, även om effekten blir att klassens resurs oftast får ägna sig åt ett barn. Lärarinnan vill ju ha mer tillfällen för smågrupper, för då flyter det mycket bättre, även med det här "besvärligaste" barnet och med de andra lite stökigare barnen. Att minska ner undervisningsgrupperna är nog en stor del av nyckeln. Men det måste ju till behöriga resurser för att lyckas med det.

@Snurrfian - Det är en kommunal skola. Vi gick ju till skolchefen nu, förutom tf rektor, och det finns väl en förvaltningschef att vända sig till också. Ringa till skolinspektionen. Det ska jag nog ta och göra. Låter som en bra idé. De kan kanske råda till hur de anser man ska agera. Nu har ju skolan (äntligen) kommit med en officiell skriftlig handlingsplan, som ändå känns ganska ok för oss föräldrar. Men vi förväntar oss ganska omedelbara resultat som åtminstone pekar i rätt riktning för att inte fortsätta vidta åtgärder. Vi kan ju behöva kräva in ännu mer resurser, eller byta ut den ansvariga läraren, och då är det nog skolinspektionen man bör ha om ryggen misstänker jag. Vi har inte för avsikt att slappna av.

Det är faktiskt lite ironiskt att den här skolan har en väldigt uttalad "hur man är som kompis" profil och arbetssätt. De gnuggar detta mycket de två första åren i skolan. Också som schemalagd aktivitet. När barnen börjar tvåan räknar man kanske med att detta ska vara ganska befäst. Den här klassen var "orolig" i form av många rastlösa själar de första åren, men kompisandan var jättebra. När det sedan började nya barn med ett (grovt) språk och ett beteendemönster som de absolut varken förstod eller kunde tolerera, då kunde de inte alls hantera det. Just nu känns det som att klassen verkligen måste börja om igen med "kompissnacken".

@Blueberry - vi bor i en mellanstor stad. Men det är en liten skola, lite som en byskola mitt i stan. Alla har koll på alla. Det här "problembarnet" har bytt skola från en av stans större skolor, till våran lilla skola, gissningsvis för att få en lugnare miljö kring det här barnet. Det var samma sak med ett av barnen som började förra året, bytte från en större skola med fler problem, till vår lilla skola med lugnare miljö. Jag har faktiskt tänkt tanken på att byta skola, just för att bryta mönster. Fördelen med en liten skola är ju att alla känner alla och miljön är generellt sätt lite lugnare än på de stora skolorna, nackdelen är nog att det är lite svårare att få till extra resurser. Men, jag är inte så säker på att mitt barn gagnas av ett skolbyte till en i så fall 3 ggr så stor skola. Tror han skulle bli ännu oroligare då och tappa ännu mer fart. Jag hoppas verkligen att de får till miljön i "vår" lilla skola istället, så att det inte blir nödvändigt att överväga ett skolbyte. Men visst är det som du säger, det finns en hel del brister att åtgärda.
 
Det är en fördel att det är en kommunalskola eftersom det då finns bra påtryckningsvägar. Kommunen är skyldig att se till att skolan fungerar och att alla barn får de resurser de behöver. Det är nog svårt för er som föräldrar att kräva att läraren ska bytas ut, men det kan vara bra att ha med som förslag.
På mina barns skola så jobbar de med "hur man är som kompis" hela vägen upp till åk 6, även om det senare kanske blir i andra ämnen men de jobbar med det och låter dem fundera runt ämnet. Det dyker upp nya situationer vart eftersom de blir större och det är viktigt att jobba med barnen hela vägen.
Klassen under min äldsta var på väg att spåra ur under en period men där gick de dels in med en ny klasslärare, dels lite extra resurser och punktmarkering av vissa elever. I dag är det en rätt trevlig klass även om den kräver lärare som inte låter dem fladdra iväg... ;)
 
Tack för svaren! Ska ta upp det här med skolinspektionen i föräldragruppen. Ni kanske har rätt i att vi borde agera redan nu? Jag tänkte om vi ska avvakta och ge skolan en chans att agera utifrån sin nya handlingsplan först? Men vi kanske inte borde det?

@Brandgul - de har ju tystnadsplikt om vad de har för handlingsplaner för individuella barn, men jag vet att de plockar ut det här barnet ur klassen ganska ofta, och kör lite annan metodik med denne. Och att den delen fungerar bra. Men man anser att man inte kan plocka ut ett enskilt barn ur gruppen hela tiden. Självklart kan man bedriva viss del av undervisningen enskilt, men inte hela tiden särbehandla det här barnet på det viset, speciellt inte om en del av problematiken ligger i att barnet är ny i klassen och har svårt att komma in i "gänget". Problemen med det här barnet är nog inte i den omfattningen att denne inte alls fungerar att ha i en grupp. Visst, det vore ju lugnare för alla andra, men antagligen inte rättvist för det här barnet. Om jag fattat det hela rätt står föräldrarna till barnet i fråga emot, och verkar inte riktigt se/ta tag i problemet. Tror inte att resursen som finns i klassen är dedikerad för detta barn heller, även om effekten blir att klassens resurs oftast får ägna sig åt ett barn.

Jag tycker att ni utöver föreslagna myndigheter ska överväga göra sitstionen viral. Frågan är högaktuell och om föräldrar och barn är beredda att göra en generell sak av detta skulle genomslaget förhoppningsvis bli stort. Det skulle kunna ge resultat och - rätt hanterat - vara en bra erfarenhet för barnen. Vi måste börja tala öppet om stökiga klassrum och lärare som kollapsar.
 
Kommunala skolor lyder under offentlighetsprincipen och mer än man kan tro är offentliga handlingar även om jag inte riktigt kan se vad folk skulle vinna på att se någon annans barns åtgärdsprogram.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 501
Senast: Araminta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp