Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag tycker sånt där är jättevanligt!!!
Har varit med om det flertalet gånger.
Folk som tror de är så mycket bättre än vad de är, har de inga begränsningar själva, har de så lite kunskap att e tror att de är så bra?
Man kan fundera länge på det:)

När jag skulle sälja min ponny för massa år sen, så kom en mamma med en nybörjardotter, helt nybörjare, red med glapande långa tyglar och skulle trava ,då drog ponnyn iväg i galopp och hon kunde inte bromsa.

I telefonen hade mammam sagt att dottern var så duktig och hade tävlat mycket hoppning och ville ha en hoppponny att tävla ,och de satsade på högre tävlingar och allt vad det var, sen kommer en nybörjare som red ridskoleaktig!

Har även haft medryttare med samma problem, med min stora häst nu.
Kom ut en tjej som skulle ha ridit i många år, hon börjar borsta sådär försiktigt som nybörjare gör, sen ska hon ta ut hästen ur boxen, då går hon bakom och blir typ klämd, sen ridningen, sparkar ett tiotal gånger med fötterna långt bak på magen=p
Fast hästen redan börjat gå, sen skrittar hon och skrittar och skrittar och skrittar.
Med halvlånga tyglar.
Sen är det färdigt och hon är jätteintresserad, för hästen var såå snäll ,både att hantera och skritta med, och ja min häst är snäll att ahntera och skritta utan krav, men skulle aldrig funka i andra gångarter eller med skritt med lite krav med denna ryttare , =)

kl

Hade en kvinna som skulle prova min häst för att bli medryttare. Var helt ärlig och beskrev hästen både noga och länge, att hon har en del energi och inte är någon nybörjarhäst. Men världens snällaste och lugnaste med en trygg ryttare, supersnäll att pyssla med och kan en hel del i ridningen.

Kvinnan sa att hon ridit mycket western hos en känd man i USA samt hos en annan i Spanien, vilket passar min häst jättebra. Hon kommer och vi börjar göra iordning hästen. Det första var att hon inte ville att hästen skulle stå lös (som hästen är van vid), så jag fick ta på grimskaft. Hon ryktar försiktigt och sedan ska det kratsas, hon sa att hon bara ville kratsa framhovarna, så jag fick ta bak.
Sedan ska vi sadla och hon blev förvånad över hur tung westernsadeln var och fick inte upp den på våran lilla häst. När jag hade lagt upp sadeln visste hon inte hur man spände sadelgjorden.
När vi ska rida iväg hade hon ingen hjälm med sig (för den hade blivit stulen i hennes låsta förråd :cautious:) och hon frös så hon fick öven låna mina vantar.
Hon red och jag gick bredvid, hästen gick helt lugnt och stilla precis som hon kände på sig att "det är bäst jag går sakta och rakt, så hon inte trillar av". Hästen föll in i jog-trav flera gånger och kvinnan sa att hästen gjorde det av sig självt (har aldrig hänt tidigare med mig eller någon annan). Kvinnan kunde inte heller göra halt i vare sig skritt eller trav och galopp vågade hon inte. Jag fick leda min häst i paddocken för att hon skulle prova att trava och jag fick förklara hur hon skulle göra halt.

Blev inget mer med det, hua. Kvinnan råkade av misstag ringa mig några veckor senare, men vi låtsades båda som vi inte visste vem det var. Hon sa bara att hon ringt fel.
Tror inte att hon kan ha ridit mer än en turridning hos den där hästmannen i USA :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Har varit på några roliga provridningar.

Jag skulle leta foderhäst och hittar ett nordsvenskt sto som verkar trevlig. Outbildad men skogsriden, lugn och trygg. Får en bild och där ser hästen riktigt trevlig ut.

Åker iaf och kikar på hästen för den står inte allt för långt bort. När vi kommer fram så står det något som ser ut som en gigantisk shettis i hagen. Aja lite motion kan ju göra susen. Ägaren plockar in hästen och gör den i ordning. Gigantiskt bett och en sadel som såg ut att var 15"... Jaja jag har ju grejer själv. Vi tar ut hästen på ridbanan och hon blir supernervös. Försöker lugna ner henne och göra lite övningar från marken. Hästen lugnar sig något med slappnar inte av. Blir ingen provridning.

Ägaren är väl inte speciellt förvånad över att jag inte var intresserad, hon hade visat henne ex antal gånger ;-)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Var till en säljare häromdagen som har en fin unghäst till salu. Den är lugn, trygg och trevlig. Inridningen hade gått som en dans, ej testat en endaste gång sas det.

Men när jag ville se den riden svarade säljaren från hjärtat: Nej, aldrig att jag sätter mig upp!

Säljaren är hopptränare och har tävlat på skapligt hög nivå.

Jag blev faktiskt mållös! Vem vill köpa då?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När jag 2001 bestämde mig för att jag SKULLE skaffa häst, "mot alla odds", efter stallolycka, operation och prat med ortopedkirurgen, så letade jag annonser på löpande band.

En av annonserna, var i närområdet, fullblodskorsning, sto, strax över tio år om jag inte minns fel... Lite ur kondition, pga tidsbrist, urbota snäll att sköta i stallet o bla bla bla...

Min stallägare, brorsans dåvarande flickvän blev eld och lågor och följde med. "Å vilken söt häst, det är klart du ska ha henne" i stort sett innan vi tagit in den leriga mörka hästen från hagen, borstat och hanterat. Jag sa inte så mkt utan vi tog in hästen som verkligen var himmelskt snäll. Jag fick en varm känsla i hjärtgropen, kan det här vara MIN häst... :)

Sadlad och tränsad, ledde vi ut henne till paddocken och jag hoppade upp på en stol. Hon stod blick stilla. Men... två steg fram och sen full galopp, full panik gick inte att få stopp men ingen bockning eller så utan helt enkelt bara full fart och okontaktbar. Till sist lyckades jag styra in i ett hörn och hoppade av och sa att jag tror inte hon är min typ av häst. Min stallägare hoppade upp och red i stort sett i samma okontrollerade tempo utan att kunna göra någonting och fick också i stort sett hoppa av i farten... "Men Ingela, hon är ju underbar, köp henne"...

:p Undrar vad min stallägare hade tänkt att jag skulle ha den hästen till, även om hon var söt... :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl
min egen :D idag :p

provred en häst (numera min medryttarhäst!) och det gick så dåligt :o :D
efter ett par varv i skritt blir hästen rädd och bockar iväg på långa tyglar så jag trillar ju av :o haha :banana:

hoppar upp igen och skrittar, travar. grejen är att hon är skänkeldöv så ibland bara tvärnitade hon och vägrade gå framåt. (då tänkte jag tillslut att jag inte ville sitta och sparka så jag backade henne och då gick hon fram direkt efter)

Sen kom vi till galoppen och lilla hästen kör på en bockserie med diverse hopp och bakutsparkar. och hon gör så i varje galoppfattning. :D

jag gillar henne jättemycket ändå! ett äkta "projekt" :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Min värsta är när jag va 13 år o skulle provrida en d-ponny. Kommer ut till ett stall mitt i skogen utan ridbana. Ägaren sa att vi får rida på en traktorstig. Ägaren gjorde iordning hästen o vägrade själv sätta sig på den (i dagsläget hade inte jag heller suttit upp då, men jag va 13 år o ville så gärna ha en häst). Jag satt upp på ponnyn o kände direkt att det inte kändes som den ens var inriden. Han förstod inte va stanna o gå höger o vänster va. Vi skrittade en bit o så sa ägaren till mig att trava. O jag sa att jag inte ville o att det inte kändes som rätt ponny för mig. Men hon pressade mig o jag smackade på lite lätt bara o ponnyn satte av i full sken galopp. Den bara sprang fortare o fortare o jag kunde inte göra nånting. O så känner jag att sadeln börja åka åt sidan.. Så jag står rätt ut från sidan från hästen o ser ett träd komma närmare o närmare. Sen minns jag inte mer än att jag vaknade på akuten o fick ligga där i några dygn.

Har på senare tid varit med om att åka över halva Sverige för att provrida hästar som inte är i närheten av vad ägaren i annons o på telefonsamtal påstått. O även att ägaren själv inte vill sitta på hästen. Men ingen gång har varit så illa som den förstnämnda...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Aj! Jag hoppas verkligen att du inte fick några bestående men av smällen :(
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

Kan vi inte väcka liv i denna igen...? ;)
Den var så himla kul!

Måste finnas fler spännande provridningar att läsa om. :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Tja, jag var med om en inte så lyckad provridning för ett litet tag sen..
Jag letar då häst, och hade fått tips om en häst som stod i grannbyn. Såg trevlig ut både på film och de bilder jag sett.

När vi sen kom och tittade på hästen var den rätt smutsig och oborstad, men helt snäll att klappa på sådär.. Sen när hästen ska tas ur hagen blir den skrämd när en person hoppar in i hagen, hästen galopperar omkring i hagen ett bra tag innan den är fångad.

Vi borstade den lite, ryttaren som visar hästen hoppar upp och det går riktigt bra. Jag visste att hästen inte var mycket riden och får veta att hon är känslig och man ska vara försiktig både med skänkel och tygeltag. Jag skrittar iväg, och det känns helt okej. Behöver knappt snudda i hästen för att hon ska gå fram. När jag ska svänga känns det lite stelt men jag tänker att hästen bara är ovan. Sen petar jag försiktigt, lite, lite med skänkeln för att få hästen att trava, hon sticker iväg i full galopp och lyssnar inte alls på tygeltag. Får ta i ena tygeln för att få henne att svänga och sakta av (vi provred längs en väg och jag har inte lust att skena iväg till andra änden av byn..). Hästen svänger snävt och jag trillar förstås av. Landade som tur var på gräset så jag skadade mej inte. Konstaterade bara att jag nog inte är tillräckligt erfaren för en såpass känslig häst, och att det nog inte är rätt häst för mej.

Tror både jag och visaren blev rätt snopen. Tänk hur olika uppfattning man kan ha om hur en "lagom" känslig häst är. Jag har aldrig suttit på en häst som reagerat så kraftigt på såpass lite skänkel..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag minns en provridning för många år sedan. Det var en fjording av modell mkt kraftig. Lilla jag sitter upp och skall rida i hagen bakom stallet. Hästen är snäll men ganska ostyrbar och varje gång jag passerar stallet så slänger hästen sig upp i gödselstan, det största problemet är dock att gödselstan ligger under ett plåttak i ungefär huvudhöjd så jag måste ducka varje gång.
Usch, jag ryser bara jag tänker på det och undrar i mitt stilla sinne varför mina föräldrar inte sa stopp. Själv var jag ca 13,14 och odödlig.
Tur att mina föräldrar iallafall inte köpte den hästen. :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag var med om en riktigt misslyckad provridning för ett par år sedan. Hade satt ut en annons om att jag letade en första häst, ca 165 cm hög, att tävla lätt hoppning med. Fick många mejl med bilder, beskrivningar och filmer och fastnade för en skimmel valack, ca 160 cm, från irland. Ringde upp säljaren och fick berättet för mig att hästen hoppar banor på 120 cm, har tävlat fälttävlan och är så trevlig i dressyren. Lät ju precis som en häst för mig! :p

Enda kruxet var att hästen bodde lååååångt borta. Men det skulle gå att övernatta hos ägarna, så jag packade min mamma in i bilen och åkte iväg 45 mil enkel resa. En trevlig helgutflykt! ;) Tänkte att jag då kunde prova hästen två gånger på samma helg om det verkade intressant.

Väl framme är ägaren inte där, hon skulle bli lite sen men en syster fanns där att ta emot oss. Det var även fritt fram att pyssla om hästen som stod i hagen. Jag gick fram till hagen och tittade. Såg en skimmel och en brun...... ponny! Letade länge och väl i hagen efter något större. Inte kan man missta en 130 cm hög ponny för en 160 cm storhäst?? Letade och letade, och blev oroligare och oroligare. :nailbiting: Hade jag åkt 45 mil för en ponny??

Min mamma föreslår att vi går in i stallet som låg intill hagen för att se om den kanske står där inne. Sagt och gjort! Där stod det tack och lov en 160 cm hög skimmel valack. Jättefin! Å så söt den var. Jag blev kär :love:, började klappa och borsta på kusen som verkar vara väldigt lugn med främlingar.

Någon timme senare kommer säljaren. Hon pratar fortfarande gott om hästen, men det tar inte lång tid innan hon börjar gråta och prata om hur ogärna hon vill sälja hästen egentligen. Hur glad hon blir om den missköter sig när vi är här så att vi inte vill ha den. :crazy: Nåväl, jag vill provrida, för han var ju jättefin och vi hade åkt långt.
Säljaren ska visa upp hästen och sitter upp och skrittar ett(!) varv, tar sedan 5 travsteg för att sedan stanna och sitta av igen. Jahapp.... Nu var det min tur..? O_o

Jag började skritta runt i paddocken och märkte vilken segpropp till häst jag satt på... :meh: Sakta kunde vi trava lite och med ett par sporrar och ett spö kunde jag fatta galopp och tvinga runt hästen några varv åt varje håll. Försökte på att hoppa ett kryss på 30 cm, men det var knappt att han lyfte på fötterna. :cautious:

Sa till säljaren att han var en väldigt trött häst och frågar om det var vanligt? "Neeeej, jag vet inte vad som har hänt! Han iofs inte riden på 5 månader...." :confused: Kunde hon inte nämnt det innan jag åkte genom halva Sverige kanske?? :meh:

Nä, det blev ingen vacker skimmel valack..
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Hehe, påminner om när jag var och provade min första häst. Jag var 11 och min syster 13. Vi var hemma hos vår lillebrors lärare och skulle rida på hennes hästar nån gång i veckan.

Det var en sjukt söt flugskimmel, dressyrtävlad d-ponnyvalack av någon okänd härkomst och en new forest, c-ponnysto med enorm hoppförmåga från England. Planen var att syrran skulle ha c-ponnyn och jag skimmeln.

Sagt och gjort. Vi hälsar på hästarna i stallet, helt saliga såklart (det var ju "våra" hästar ;)). Gör i ordning och sadlar och leder ut hästarna till gräsbanan på baksidan av stallet. Nu börjar det roliga!

Jag hoppar med lite svårighet upp på min d-ponny. Jag var väldigt kort som 11-åring, men hästen var snäll och stod still trots mitt klättrande och dragande i sadeln. Kommer upp och smackar på som man gjorde på ridskolehästarna.
Hästen tar inte ett steg. Lägger på skänkel. Inte en reaktion. Bankar till. Hästen tar ett steg framåt. Tvärnit. Och där blir vi stående.
Under hela provridningen, som varade kanske 30 min (jag minns inte, det var snart 15 år sen), lyckades vi förflytta oss ungefär 30 meter i världens långsammaste skritt. Woho! :D

Syrran hade lite andra problem med sin ponny. Den hästen var ju lite lägre och syrran ett par centimeter längre än mig, så hon kom upp utan svårigheter. Eller ja, hon fick foten i stigbygeln och hann precis lyfta andra foten från marken innan hästen far iväg i världens bockserie. Syster flyger iväg som ett asplöv. Hästen stannar och står still så fort hon har fått av min syster. Men skam den som ger sig! Syrran blir väl avslängd ett tiotal gånger innan hon ens kommit upp i sadeln.
Och väl på ryggen fortsätter bockningarna, om än inte riktigt lika engagerade längre.

I och med att vi inte var så gamla var ju vår mamma med, ja och hästägaren (tillika läraren) såklart.
Jag har frågat mamma i efterhand hur hon tänkte egentligen, som lät oss fortsätta, men hon bara ryckte på axlarna och tyckte att det kanske var så det gick till bland privathästar och vi verkade ju inte lida av det. Schysst morsa man har :p

Behöver jag säga att vi självklart fortsatte med de här två ponnysarna och till slut köpte dem?
Jag fick upp farten på min lilla vita efter något år, lyckades hoppa 110 cm med honom (hans hoppteknik var fruktansvärd, men skam den som ger sig) och började träna distans. Tyvärr fick han spatt och fick avlivas efter bara tre år, 22 år gammal.

Syster fick ordning på sitt new foreststo, hon slutade bocka och blev riktigt trevlig. Mot min syster. De var fantastiska ihop! De tävlade lite små hopptävlingar på lokala klubben och var riktigt duktiga. Det var inte många andra som kunde hålla på med hästen på det sättet, hon kunde anfalla i hagen eller helt plötsligt få världens bocksession när man red. Men aldrig med min syster. Efter några år kunde jag rida och greja med henne, men hästen litade aldrig på någon annan än syrran.

En dag när jag skulle hämta in min nya ponny (som också är ett kapitel för sig ;)) i hagen hittade jag stoet liggandes i hagen. Först trodde jag att hon bara sov, men när hon inte följde med in för att äta sitt kraftfoder förstod jag att något var fel.. Hon levde fortfarande, men ville inte ställa sig upp. Jag var ensam i stallet och ringde efter både stallägare, min syster och veterinär.
Vi vet fortfarande inte vad det var som hände, hästen dog innan veterinär kom fram. Det var som om hon höll sig vid liv tills min syster kom, sen var det slut..
En märklig provridning som blev ett helt underbart äventyr, med ett väldigt hastigt slut.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*KL*

Skulle hjälpa en bekant med provridningen när vi letade en snäll läromästare åt henne. (min väninnna kan mycket men är inte bekväm med att prova hästar utan bad då mig)

Kraven var inte höga. Gå i form i alla gångarter och snäll. Skulle kunna ridas ut på i skogen själv.

Kommer fram till första hästen ett fuxsto av grövre modell. Jättetrevlig att hålla på med. Eftersom vi inte behöver se den riden sitter jag upp med en gång. ingen paddock så jag rider ut i hagen. Efter ca 10m från stallet börjar hon småresa sig och protestera av att lämna stallet för där inne står hennes kompis.

Provade ett varv till och samma sak. Började småstegra.

Avbröt provridningen och säljaren blev bra sur. Istället för att jag skulle sitta och rida runt och motionera hästen helt i onödan då min väninna kommer vara för rädd för att rida den så sparade vi på höästen.

Skulle sedan vidare och kolla på ytterligare en häst och säljaren kände den andra säljaren så hon ringde nog dit och "förvarna"

Andra hästen var snäll men het som tusan. Skulle enligt säljarens uppgifter vara högt utbildad i tyskland bla bla bla.

Folk.

För några år sedan skulle jag själv kika på en häst. Åkte långt nästan 40 mil för att kika på den då jag tyckte den lät väldigt trevlig. Gillade säljaren men vad sägs om att säga sanningen om sin häst? När vi kommer fram får jag reda på att den är så ur form att hon inte ens kan longera den i ena varvet.

Provridningen var snabbt avklarad kan jag säga. *s*
 
Har med glädje läst igenom hela tråden och har själv inte varit involverad som ägare till häst som ska provridas eller potentiell framtida ryttare av något slag i lika galna situationer som många här har, men jag har däremot bidragit till att skapa en i alla fall lite speciell provritt för en stackare!

Det var när jag jobbade i Spanien på ett försäljningsstall. Vi hade många internationella kunder och den dagen var det en kvinna från Holland där med en eller två andra personer (tror det var pojkvännen och hennes tränare) för att provrida lite hästar. Kvinnan skulle provrida en ganska ung och grön häst (tror att han var 4) så hon longerades till en början dels utifall att hästen fick något för sig, dels för att hon skulle känna sig trygg. Jag tittade aldrig tillräckligt länge på vad de sysslade med för att kunna avgöra hur duktig kvinnan var, men hon var absolut ingen nybörjare, utan i alla fall medelmåttig eller bättre.

Under tiden hon provred så skulle jag rida en treåring på samma ridbana. Jag hade ridit honom några gånger tidigare och han var världens snällaste lilla varelse. Han hade varit lite krånglig precis när de ridit in honom men hade med mig betett sig exemplariskt i det väldigt kravlösa arbetet i skritt och trav vi sysslat med!

Nåväl, självklart blir treåringen rädd för något och drar av i världens sken längs med långsidan på ridbanan. I vanliga fall hade jag försökt få in honom på en liten volt för att få stopp på honom, men nu provred ju holländskan under longering, vilket skulle innebära att jag skulle rida rakt in i longerlinan. Det kändes inte som någon höjdare, så jag var därför så illa tvungen att bara låta honom fortsätta springa rakt fram medan jag gjorde mitt bästa för att lugna ner honom. Anläggningens 2 ridbanor var omringade av små låga stockar runt omkring dem, och de två ridbanorna var sedan i sin tur omringade av ett trästaket, och treåringen skuttar över stocken ut från ridbanan varpå jag tappar balansen. När han sedan tog sikte på staketet på kanske 120cm kände jag att det var läge att låta mig själv glida av hästen.

Sagt och gjort, där ligger jag med dammet flygande omkring mig och lagom mörbultad (hästen råkade olyckligtvis trampa på mig) med en spricka i höften! Hur det gick till vet jag inte, men en av de två personer som hörde till holländskans entourage är den som lyckas fånga in min häst, och holländskan själv är först på plats hos mig och frågar hur det gick! Alla på gården skulle se hur det var med mig och folk hämtade en bil de körde in på ridbanan för att bära upp mig i, det hämtades vatten och allt vad det var. Hennes provridning avbröts och någon häst köpte hon inte, kan bara tänka mig hur hennes historia låter när hon berättar om det!
 
Jag har också ställt till det för en stackare som skulle provrida.

Det var en i stallet som letade medryttare och hade en intressent som höll på att skrtta fram i ridhuset när jag kom in och skulle sitta upp. Ja hann bara lägga tyngd i stigbygeln så brast sadelgorden till hälften, sadeln gled runt, jag hamnade i backen och hästen for iväg bockandes runt, runt i ridhuset med sadeln flaxade under magen.

Medryttaraspiranten löser situationen genom att sitta av (inget fel med det), men sedan SLÄPPER hon sin häst för att gömma sig bakom ägaren! :confused: :banghead:

Det blev en annan medryttare och jag köper aldrig igen en begagnad ELT-gjord. ;)
 
Medryttaraspiranten löser situationen genom att sitta av (inget fel med det), men sedan SLÄPPER hon sin häst för att gömma sig bakom ägaren! :confused: :banghead:

nr 23 i vad man inte ska göra som medryttaraspirant under provridning ;).
strax efter att släppa tyglarna och hoppa av i farten när man tycker att hästen går för fort. :p
 
Hmm nu kom jag på en provridning som jag har varit med om som blev lite konstig. Jag var medryttare i ett stall där en av de andra hästarna skulle säljas. Det var på vårkanten och ridbanan gick inte att använda, så jag skulle följa med provryttaren ut i skogen, sittandes på min lätt psykotiska medryttarhäst (het travare) medans provryttarens mamma och ägaren stannade vid stallet. Redan där kändes det lite obekvämt, men sen så var det också det faktum att hästen som skulle provridas kunde skena ibland, och jag hade absolut ingen aning om provryttarens kunskaper (eller om någon ens berättat för henne vad hästen kunde hitta på).

Upplagt för katastrof.

Så när vi ska skritta upp för en ganska brant backe på hemvägen, så ser jag i ögonvrån hur den andra hästen laddar, kastar upp huvudet, tar ett galoppsprång och gör sig redo för att dra. Jag känner paniken och reagerar på ren instinkt, så jag tar min hoppetossa och ställer henne på tvären över stigen. Hon må ha varit ganska knäpp för det mesta men hon kände alltid av stundens allvar, och var helt ok med att leka betonggris.

Provryttaren dundrar rakt in i oss men jag och medryttarhästen står bara blick stilla tills Mr. Bus har gett sig, sen rider vi hem i sansat tempo. Eller ja, dundrar och dundrar, de hann inte få upp så mycket fart på 2 galoppsprång men en liten tackling blev det. Tack och lov så blev ingen häst eller människa skadad.

Det blev faktiskt köp och jag har snokat på hennes blogg, dom verkar lyckliga ihop trots att dom blev tacklade under provridningen ^^.
 
Haha ojnej sådana provridningar! Mitt ena exempel är väl inte då drastiskt men ändå. Jag skulle köpa storhäst efter ponny, tävlingshäst för 120-130 klasser. Böev kontaktad av en ägare som hade en perfekt häst för mig, lite mindre sto och hade tävlat 130. Jätte bra tyckte jag! Så vi åkte och kollade. Det första ägaren säger lite besvärat är att varför jag inte har sporrar med mig? (Jag provrider aldrig en häst första gången med sporrar eller spö) Vi går in i ett mörkt stall där den lilla spinkiga hästen står, ägaren rider tydligen inte hästen själv för att hon är allergisk? Okej då. Hästens hals är smal som en pinne och ser inte särskilt vältränad ut. Konstigt fär en häst som tävlas 130 tänkte jag, men äh hästar kan väl va byggda på olika sätt.

Sitter upp och vi rider till ett ridhus flera kilometer därifrån, "den är aödrig rädd för någonting" hoppar till för en vägskylt. " första gången den gör sådär!" Jo okej, annors är den supersnäll. Vi kommer till ridhuset och ägaren sticker ett dressyrspö i handen på mig. Förstår sedan varför, hästen är världens slöaste och rör sig inte en meter frivilligt. "Slå till med spöet några gånger ordentligt så hon vaknar", vill jag inte, men provar lätt. ingen reaktion, form kunde den inte gå i och galoppen kunde den inte uppehålla utan spö på varje steg. Sedan skulle jag tydligen hoppa. Tänkte att KANSKE den piggnar till vid hinder då det är en hopphäst! Haah nej, snubblar på kavalettin och kan helt enkelt inte lyfta på fötterna. Skulle hoppa högre hinder, (80 cm ) och hästen är fortfarande lika trög. Då ber jag ägaren hoppa upp och visa, om det bara beror på mig? Det ville hon inte, hittade på massor av svepskäl men jag ungefär tvingade henne upp. Lika dåligt gick det för henne om inte ännu sämre, hästen kråkhoppar hindren och det är bara katastrof. Ägaren stannar sedan och säger att hon måste ringa hennes kompis och fråga om hästen är sjuk för den är ju aaaaldrig såhär. Nåja, har inte hört eller sett något av den här hästen efter det här. Köp blev det verkligen inte, stackars häst ändå :( undrar var hon finns nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 280
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp