Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha ojnej sådana provridningar! Mitt ena exempel är väl inte då drastiskt men ändå. Jag skulle köpa storhäst efter ponny, tävlingshäst för 120-130 klasser. Böev kontaktad av en ägare som hade en perfekt häst för mig, lite mindre sto och hade tävlat 130. Jätte bra tyckte jag! Så vi åkte och kollade. Det första ägaren säger lite besvärat är att varför jag inte har sporrar med mig? (Jag provrider aldrig en häst första gången med sporrar eller spö) Vi går in i ett mörkt stall där den lilla spinkiga hästen står, ägaren rider tydligen inte hästen själv för att hon är allergisk? Okej då. Hästens hals är smal som en pinne och ser inte särskilt vältränad ut. Konstigt fär en häst som tävlas 130 tänkte jag, men äh hästar kan väl va byggda på olika sätt.

Sitter upp och vi rider till ett ridhus flera kilometer därifrån, "den är aödrig rädd för någonting" hoppar till för en vägskylt. " första gången den gör sådär!" Jo okej, annors är den supersnäll. Vi kommer till ridhuset och ägaren sticker ett dressyrspö i handen på mig. Förstår sedan varför, hästen är världens slöaste och rör sig inte en meter frivilligt. "Slå till med spöet några gånger ordentligt så hon vaknar", vill jag inte, men provar lätt. ingen reaktion, form kunde den inte gå i och galoppen kunde den inte uppehålla utan spö på varje steg. Sedan skulle jag tydligen hoppa. Tänkte att KANSKE den piggnar till vid hinder då det är en hopphäst! Haah nej, snubblar på kavalettin och kan helt enkelt inte lyfta på fötterna. Skulle hoppa högre hinder, (80 cm ) och hästen är fortfarande lika trög. Då ber jag ägaren hoppa upp och visa, om det bara beror på mig? Det ville hon inte, hittade på massor av svepskäl men jag ungefär tvingade henne upp. Lika dåligt gick det för henne om inte ännu sämre, hästen kråkhoppar hindren och det är bara katastrof. Ägaren stannar sedan och säger att hon måste ringa hennes kompis och fråga om hästen är sjuk för den är ju aaaaldrig såhär. Nåja, har inte hört eller sett något av den här hästen efter det här. Köp blev det verkligen inte, stackars häst ändå :( undrar var hon finns nu.
Hade den tävlat de höjderna då, eller var det bara hittepå?
 
Vet inte om jag har skrivit om denna provridning tidigare, men den får komma igen isåfall.

Var ute efter foderhäst, gick häst på gymnasiet och var inställd på att ubilda mig till tränare och behövde helt enkelt en häst att träna med så att jag kunde förbättra min ridning. Vid denna tid var jag inte särskilt duktig, skulle säga vanlig medelryttare.

Skulle prova en fd tävlingshäst, import från Tyskland som ägaren sa att hen hade fått köpa billigt då han hade pensionerats från de högre höjderna. Väl där så får jag först veta att han inte bör ridas ut eftersom "man gör inte det i Tyskland", så han var inte van. (Han hade varit i Sverige i ca 3 år). Iallafall väldigt snäll häst, jag satt upp och red lite på ridbanan, det gick väl hyffsat. Ber ägaren om lite tips på hur jag ska jobba honom då han inte riktigt svarar på mina hjälper, hon säger då till mig att man absolut inte får rida honom i form, för han har en gammal ryggskada och kan få ont av att arbetas i form. Detta gällde alla sorters form, så man skulle bara rida rakt på och inte jobba alls :confused:

Jag tror ägaren märkte att jag började bli lite konfuderad här, för helt plötsligt tycker hon att jag ska hoppa. Jag som är något skeptiskt går med på att hoppa ett pyttelitet kryss som står mitt på banan. Han ska inte ha hoppat på ett tag, så ägaren säger att jag kan komma i trav så vi värmer upp lite först. Okej, jag travar på, och i samma ögonblick vi vänder mot hindret så far hästen iväg som skjuten ur en kanon och slänger sig över det minimala krysset som om det vore ett hinder på 140 :nailbiting: Mina föräldrar var med och de hade stått så de såg allting bakifrån, de sa att det enda man såg var ett rökmoln och min rumpa som svävade 50 cm över sadeln :o Jag satt dock kvar vilket jag tyckte var lite imponerande då jag red i dressyrsadel.

Efter hindret är hästen precis som han var innan bommar kom i hans väg. Ägaren säger direkt när vi har stannat att "Oj, ja, han gillar ju att hoppa så han blir lite stark då. Men prova att ta det i galopp så kommer han inte göra så". Givetvis provade jag, exakt samma sak hände igen, rumpan var dock på plats den här gången ;)

Det blev inte den hästen. Jag var dock intresserad av att prova en gång till med min tränare, men när jag hör av mig ett par dagar senare (som avtalat) för att bestämma tid så frågar jag mer om skadan och hur det kan komma sig att hästen inte får arbetas i form, för jag förstod helt enkelt inte vad som var fel. Ägaren blir skitförbannad och säger något i stil med att "det är bara så det är", att jag inte passar med hästen och att han ändå redan är utlånad...
 
När jag skulle sälja mitt sto så skrev jag i annonsen att det ej är en nybörjarhäst och kan vara väldigt tvär och stoig vid fel handlag men är en ren hopptalang.
Det kom en mamma och dotter som ville ha en mor och dotter-häst som de kunde tävla med och som dottern kunde klättra i klasserna med då hon tävlat ponny innan. De lät väldigt bra på telefon och jag förklarade väldigt noga att det absolut inte är en nybörjarhäst och att hon är ett sto 365 dagar om året och inte bara vid brunst..

De kommer till stallet, är jätte trevliga och verkar ödmjuka men när dottern hoppar upp så tycker hon att hästen känns väldigt stor (170 och högrest) och hon känner sig lite osäker på höjden. Detta känner ju min häst och tänker inte alls vara med på noterna utan tar fram sitt stoigaste humör, så när tjejen skall börja trava så åker handbromsen i (då hon var osäker) och hästen stannar och vägrar gå framåt. Efter det så vågar hon inte rida mer och mamman hoppar upp och börjar straff-rida. Gick två varv sedan så höll hon på att sitta i manege väggen.

Jag sa ifrån och varpå mamman börjar skälla på mig och säga att hon inte alls var en hopptalang..!

Jag skämdes ju som attan men samtidigt så hade jag vart ärlig i annonsen och på telefon så de borde ju ha fattat..?

Helgen efter kom det iaf en annan familj med två döttrar som köpte henne och nu hoppar hon 140 med YR och blir behandlad som den drottningen som den hästen anser att hon är, så jag var väldigt nöjd i slutändan ändå! Men det är lite skrämmande hur folk tror att de kan hantera saker som de inte har någon erfarenhet av och hur kunniga de anser att de är...

Och ja, jag var BRUTALT ärlig i annonsen då jag hade hoppats att 'skrämma iväg' sådana som inte kan hantera det. Men men..
 
Skulle sälja en av mina hästar för flera år sen, en fantastisk läromästare som hade gått Int 1, YREM och hela baletten, som började bli lite till åren (18) så vi tänkte att han kunde få glädja en ny duktig junior medan jag satsade vidare på min yngre häst. Nåväl, vi hade en del som kom och provade som var intresserade, så ringde det en kvinna som beskrev sig själv som väldigt rutinerad och duktig, hon ville ha en riktigt välutbildad och bra häst att tävla "högre klasser" på. Det lät ju helt ok även om hon var ca 40+ och vi hade tänkt junior, blir säkert en super damhäst till henne tänkte vi.

Så kommer hon då och ska provrida, och visar sig vara riktigt högfärdig, medan jag gjorde ordning hästen på gången stod hon mest och skröt om sina meriter, hälsade knappt på honom, sen började hon ha åsikter om både hur sadel och kandar satt. Redan här skulle jag kanske ha backat, men hon kan ju prova tänkte jag, så kan vi bara avböja senare. Det här kändes liksom inte som någon som jag ville sälja min gudasnälla häst till.

Vi tar ut honom, jag rider först och visar gångarter och lite saker, piruetter, byten etc. Han hade som sagt gått EM innan mig och jag hade ridit JSM och kvalat till YRSM på honom så det var en fin häst! Sen ska hon sitta upp... Herregud. Hon tar sig upp, sen kortar hon upp tyglarna så kort hon kan, fortfarande medan de står stilla, och blåhåller så hårt att jag kan se hästen rulla upp vitögonen och stirra på mig med undran i blicken. Sen dänger hon sporrarna i sidorna på honom och mina snälla, fina häst flyger givetvis rakt upp, för vart annars skulle han ta vägen? Hon hämtar sig väl en aning och jag är precis påväg att stoppa det hela, men hon rider iväg ut på spåret, fortfarande med tyglarna så korta hon kan, och hamrar på med skänklarna. Min häst är som sagt hysteriskt snäll så han travade på så gott han kunde, men hon var då verkligen varken duktig eller rutinerad, så några högre klasser kan jag inte tänka mig att hon skulle kunna tävla.

När hon sedan var klar (hon kunde inte få honom att byta galopp ens) så påstod hon sen att han för det första inte rörde sig bra nog för henne (!!), och att han var aaalldeles för stel (undrar varför...) och verkligen ingenting för henne. Good riddance tyckte vi och vinkade av henne. Slutade sen med att jag sålde honom till en jättegullig junior som kom femma på SM med honom, så det var ju knappast hästen det var fel på...
 
@Piaff Fy så hemskt, jag hade ju grinat om någon behandlat en känslig häst så. Finns alldeles för många högfärdiga kärringar. Hörde någonstans att bra ryttare ofta är ödmjuka och inte överskattar sig själva, och att det är egenskapen som gör att de kan bli bättre hela tiden.

Skönt att höra att han hamnade hos någon som kunde uppskatta honom.
 
Hade min ponny utlånad till en kompis ett tag och tänkte att jag undertiden kunde hjälpa till om någon annan behövde lite avlastning. Kunde inte betala något eftersom jag redan hade en häst.

Svarar iaf på en annons på om någon som sökte lite hjälp till sitt fullblod på 1-2 månader. När jag kommer dit på bestämd tid står hästen i gången och ägaren pratar lite om hästen. Sedan berättar hon att hästen har en galoppsadel. Jaha tänker jag, det har jag aldrig ridit i men det kanske funkar.
Anledningen till att ägaren sökte medryttare var för att den ordinarie medryttaren skulle vara bortrest. Sedan säge hon att hon vill ha 2000kr i månaden för det. Visst förstår jag att hästar kostar pengar men jag trodde hon behövde hjälp/ avlastning och då inte av den ekonomiska sortem?! Jag har ingen lust att betala någon för att hjälpa till med deras häst.
Sedan leder hon ut hästen. Hon har ingen aning om hur jag rider eller hanterar hästen i fråga. Så det blev inget där.
 
Jag letade efter en snäll fjordhäst (barnhäst) och hittade ett sto en bit bort som jag åkte och tittade på. Hästen skulle vara snäll att rida och lätthanterlig. Det här var på vårvintern så det var halt överallt. Vi kommer fram och mötts av en väldigt söt häst som helt riktigt var trevlig att hantera. För dagen dock "lite" överviktig. Ägaren plockar fram en sadel som möjligtvis skulle passa om hästen bantade 100kg men nu var den på tok för smal. För att göra saken bättre lägger ägaren även dit en tjock teddy-padd under sadeln vilken verkligen gör att sadeln ligger ovanför hästen. Nu var det isgata på vägarna och ridbanan var bara marginellt bättre. Hästen hade så klart inga broddar. Men vi halkar ut till ridbanan som gränsar till en hingsthage och jag sitter upp. Rida bort från stallet och hingsten går bra men så snart vi vänder tar hästen satts, drar ner huvudet och försöker bocka. Hingsten tycker det är superspännande och galopperar fram och tillbaka längs ridbanekanten. Rider/halkar runt några varv innan jag ger upp. Går inte att korrigera något när hästen bara halkar runt. Min kusin som var med skulle givetvis testa hon också för så farligt kunde det väl inte vara men hästen gör samma sak med henne och vi ger upp. I det här läget borde jag ha tackat för mig men jag hade hittat en film på internet där en ung tjej på 10-11 år galopperar runt på en åker och hoppar hästen. Då såg hon snäll ut. Så jag chansar, betalar och sedan ska den lastas. Tydligen var de väldigt måna om att bli av med hästen för det slutar med att 4-5 vuxna karlar i princip bär in hästen i transporten. Men så här brukar hon inte bete sig...
Vi kommer hem, låter henne vara några dagar och sedan börjar vi sakta sätta igång henne. De första ridturerna testar hon ganska rejält men det är en väldigt smart häst för så snart hon insåg att jag inte blev rädd så gav hon sig. Kommer speciellt ihåg en gång som hon testade stanna och vända hem. Jag rappade till henne med spöet en gång och hon sparkade bakut, jag rappade till en gång till och hon sparkade bakut men vid tredje rappen så var det som om hon sa ok och så kunde vi fortsätt. Första och enda gången hon gjort något liknande. Samma sak med lastningen. Här hemma lasttränade vi en gång och efter det går hon rakt på utan att tveka.
Idag går hon som familjehäst och snällare häst får man leta efter. Yngsta dottern på 8 år rider henne själv och galopperar fram och tillbaka på grusvägen utan problem. Jag har förstått att hon tagit över hos förra ägaren som blivit rädd för att rida henne. Jag tror inte att hästen var riden på flera månader innan vår provridning. Men jag kunde inte ha hittat en bättre häst :love:
Jag vet inte om provridningen var så bisarr men jag tycker ändå att om man ska sälja en häst så ser man till att den har hovbeslag som gör den möjlig att provrida och försöker rida hästen några gånger innan första spekulanten kommer.
 
För många herrans år sen hittade jag en annons om att det söktes medryttare till ett stall. Jag ringde/mejlade och satte mig på bussen och åkte dit.
När jag kom dit var det en tjej till som oxå skulle testa. Ägaren till hästarna och stallet var inte där utan istället var det två tjejer i övre tonåren som skulle visa oss hästarna (var ca 6-8 hästar som det gällde).
Vi hämtade hästarna i hagen och red sen en sväng. Enligt tjejerna som visade hästarna ville ägaren ha hjälp ca 3 ggr/vecka och en av de gångerna skulle man rida lektion för honom. Man skulle vara 2 pers/häst så det inte blev för stirrigt för hästen.
Ridningen funkade ok, hästarna var ett gäng väldigt gröna fd travare så det var vingligt och lite stressat.

En vecka senare åkte jag tillbaka för att träffa ägaren till stall och hästar.
Nu kom det dock fram lite nya saker. Ägaren var engelsman och ville sprida hästpolon i Sverige. Meningen var att jag skulle träna "min" häst i polo. En häst som hittills knappt var riden. Träningen var alltså en poloträning. För detta skulle jag betala en rejäl summa pengar varje månad. Plus att det låg på mitt ansvar att jag köpte polo-utrustning till mig och hästen, dock kunde jag endast köpa den genom honom då han hade krav på vart den kom ifrån. Om jag sen slutade rida där så tillföll all utrusning honom utan att jag kompenserades.
Dessutom skulle jag skriva på ett kontrakt att jag band upp mig på att rida hos honom 1 år. Jag kunde inte sluta tidigare.
Jag satt som ett frågetecken, var 15-16 år och visste inte vad jag skulle svara. Men sa att jag ville fundera och prata med mina föräldrar, något som han tyckte var väldigt konstigt och blev irriterad över. Men han gick med på att jag kunde få vänta tills dagen efter och då lämna svar.
Innan jag åkte så tittade jag lite på den träning han höll i. Tjejerna som red visste inget om polo, hästarna var totalstressade och livrädda för klubborna som ven i luften medan ägaren stod i mitten och gormade.

Jag åkte hem och ringde sen till honom och sa att jag tackade nej. Då fick jag mig en ny avbasning och han anklagade mig för att jag bara var ute efter att snylta till mig gratisridning.
 
För många herrans år sen hittade jag en annons om att det söktes medryttare till ett stall. Jag ringde/mejlade och satte mig på bussen och åkte dit.
När jag kom dit var det en tjej till som oxå skulle testa. Ägaren till hästarna och stallet var inte där utan istället var det två tjejer i övre tonåren som skulle visa oss hästarna (var ca 6-8 hästar som det gällde).
Vi hämtade hästarna i hagen och red sen en sväng. Enligt tjejerna som visade hästarna ville ägaren ha hjälp ca 3 ggr/vecka och en av de gångerna skulle man rida lektion för honom. Man skulle vara 2 pers/häst så det inte blev för stirrigt för hästen.
Ridningen funkade ok, hästarna var ett gäng väldigt gröna fd travare så det var vingligt och lite stressat.

En vecka senare åkte jag tillbaka för att träffa ägaren till stall och hästar.
Nu kom det dock fram lite nya saker. Ägaren var engelsman och ville sprida hästpolon i Sverige. Meningen var att jag skulle träna "min" häst i polo. En häst som hittills knappt var riden. Träningen var alltså en poloträning. För detta skulle jag betala en rejäl summa pengar varje månad. Plus att det låg på mitt ansvar att jag köpte polo-utrustning till mig och hästen, dock kunde jag endast köpa den genom honom då han hade krav på vart den kom ifrån. Om jag sen slutade rida där så tillföll all utrusning honom utan att jag kompenserades.
Dessutom skulle jag skriva på ett kontrakt att jag band upp mig på att rida hos honom 1 år. Jag kunde inte sluta tidigare.
Jag satt som ett frågetecken, var 15-16 år och visste inte vad jag skulle svara. Men sa att jag ville fundera och prata med mina föräldrar, något som han tyckte var väldigt konstigt och blev irriterad över. Men han gick med på att jag kunde få vänta tills dagen efter och då lämna svar.
Innan jag åkte så tittade jag lite på den träning han höll i. Tjejerna som red visste inget om polo, hästarna var totalstressade och livrädda för klubborna som ven i luften medan ägaren stod i mitten och gormade.

Jag åkte hem och ringde sen till honom och sa att jag tackade nej. Då fick jag mig en ny avbasning och han anklagade mig för att jag bara var ute efter att snylta till mig gratisridning.

Jösses alltså!:eek: Det är verkligen skrämmande det finns för historier här!
 
Letade medryttare till min 5 åring.
En tjej 30+ hörde av sig via mail ock hade haft egna hästar osv.
Trodde de skulle bli perfekt då jag hellre ville ha nån äldre med lite erfarenhet.
Träffade tjejen i stallet, som kom i shorts och träningsskor vid provridningen.. Redan där ringde varnings klockorna.

Jaja.. man får väl ge människan en chans, gick till hagen och hämta hästen och fixa iordning.
Inte en enda gång gav hon min häst nån uppmärksamhet eller brydde sig om att fråga nått om hästen.
Hon stod o babbla på non-stop om tidigare hästar hon haft osv.

Hon lärde alla hästar lägga sig ner vid uppsittning för att enklare komma upp då hon va ganska kort hmm.. Nej tack .. Inte på min häst tänkte jag.

Hon hoppa iallefall upp i paddocken ock börja rida runt med långs tyglar samtidigt som hon körde hälarna i hästen konstant.

Red ETT varv sen stanna hon vid mig och fortsatte babbla på om allt möjligt. Efter typ 10 min fråga jag om hon skulle rida mer?
Då hade hon alltså stått still o babblat hela tiden samtidigt som hon satt o tryckte hälen i hästen och drog han i munnen om vart annat.
Hästen såg ut som ett stooort fråge tecken :)

Hon svarar iallefall att - Nä det känns bra, det räcker . Han verkar snäll... ehhhh??

Ett varv på långa tyglar??

Nää.. Blev inget med de :)

Hopplöst hitta medryttare .. :(
 
Kanske inte en bisarr provridning, men följde med en kompis som skulle provrida en ev. medryttarhäst. När vi kom så var allt i sin ordning, stallet var snyggt och prydligt, hästen var superfin och ägaren var väldigt trevlig. Det var bara det att när min kompis skulle rida så stack ägaren :confused: Hon skulle rida på en stubbåker som låg precis bredvid stallet eftersom ridbanan var översvämmad. Ägaren skulle bara in och ta sin jacka och bad mig att hålla hens hund, sen kommer hen helt plötsligt förbi på en moppe och säger: ja jag ska bara hem och fixa lite grejer, men jag kommer snart igen.
Så där satt min kompis på en helt okänd häst och jag med en okänd hund i handen, något förvirrade. Så här efter kanske vi skulle ha varit smarta och tagit in hästen igen och inte fortsatt med provridningen, men min kompis skrittade runt lite medan jag gick bredvid och sen provade vi oss sakta fram. Hästen var riktigt go, supersnäll och lyssnade bra och gjorde inga dumheter, men tänk vad som hade kunnat hända :nailbiting:
Min kompis red hästen ett par gånger till, men sen skulle den helt plötsligt säljas, så det blev inget.
 
Jag minns nu en provridning när jag sökte medryttarhäst för första gången. Ägarna hade stall hemma och när jag kommer dit stod en lerig kuse och väntade utanför boxen.

"Här är borstarna, han ska ha den sadeln och det tränset. Här är nyckeln till stallet, lås efter dig när du far och lägg nyckeln i brevlådan. Nu åker jag, hejdå!"

Whaaat!? O_o
 
Jag har provridit några men den galnaste jag kan komma på var inte för så länge sedan.
Jag kan grunderna och ville ha en medryttarhäst som jag skulle kunna rida lite varierande ridning så som uteritt, dressyr och kanske nåt skutt då och då.
Började då prata med en tjej som hade 2 fullblod som var 11 och 3 år gamla och de skulle båda vara guda snälla och ridna i form osv.

Sagt och gjort, jag cyklar ditt och tog ca 30-40 minuter men vad gör man inte för hästar. När jag kommer ditt så börjar hon visa hästarna i stallet och berättar sedan att hon skulle sälja 11 åringen så jag skulle provrida 3 åringen. Står och pratar och allt verkar ganska bra men sen när vi ska göra i ordning hästen så kan man inte borsta den då den har svamp? ..
Och jag ska rida i galopp sadel. Jahapp?
Sen kunde man inte hoppa upp som vanligt utan var tvungen att klättra upp på en höbal och därifrån hoppa ner på hästens rygg.
Var lite fundersam nu men tänkte ändå ge det en chans.
Men när jag skrittar så börjar hon berätta att hästen är sned och kan vara lite mer sned ibland osv.....
Visar sig sedan att jag ska provrida på deras galopp sträcka som går vid en motorväg utan staket emellan!
Ja som sagt så är jag kanske inte smartast ibland utan rider på.
Då kan du inte styra... utan hästen är stenhård i munnen och när jag travar så börjar den dra mot motorvägen som låg åt vänster.
Börjar då ta lite mer i höger tygel och hästen bara struntar i mig... O.o
Har nog aldrig varit så rädd innan.. Har nog aldrig haft så ont i min högra arm innan men fick till slut den att svänga.
Jo att hästen var sned!! gick ju knappt svänga till höger.

Ja och sen ville hon ha 2000 i månaden för att jag skulle rida den.

Ja det blev inget med den hästen!
 
Nu har jag en ny, lite märklig och sorglig, upplevelse att dela med mig av!

Hittar en medryttarannons på en jättetrevlig, 10-årig häst som hoppas 90 cm-1 m, ägaren vill ha hjälp med uteritt och lättare dressyrpass 2 ggr i veckan. Ska vara trevlig, välriden och ärlig. Upplägget känns perfekt för mig då jag haft uppehåll i ett par år och känner mig lite ringrostig, vilket jag också var öppen med för ägaren som även erbjöd sig att ge mig lektioner till mindre betalning. Tjoho vad kul!

Kommer ut till stallet. Jättemysig, trevlig häst och en ägare som kändes något stressad och disträ men ändå trevlig. Vi hjälptes åt med att klä på hästen och den stod snäll som ett ljus. Inne i ridhuset så frågade jag ägaren om hon ville rida först (alltid kul att se från marken och vara lite förberedd på vad man har att ta i, kanske få lite tips och så), men det tyckte hon inte behövdes. Jaja, upp på ryggen och börjar skritta fram. Ägaren står i ett hörn av ridhuset och flamsar högljutt med några andra tjejer i stallet (jag är 26 och hon kring 40 men jag kände mig som den där 12-åringen i stallet igen som var lite rädd för de stora, duktiga tjejerna..). Tänker att det kanske inte är så konstigt att hon inte säger något till mig, finns ju inte så mycket att instruera kring. Provar lite sidoförflyttningar, travar, galopperar - hästen är som en DRÖM! Så otroligt mysig att rida, mjuk, lätt i munnen, spetsade öron och fin i kroppen, jag blir lite kär. Lätt topp 5 ridpass jag haft. Ägaren har fortfarande inte kommenterat någonting (knappt tittat vad jag märkt heller) men jag är ju i himlen så.. Till slut vänder hon sig mot mig och börjar, ganska snäsigt, säga att jag måste sätta press på hästen och höja formen. Han går riktigt trevligt tycker jag, och framförallt i den formen jag klarar av för tillfället, lite lägre men lösgjord, så jag kände mig rätt nöjd. Nej, då skulle hon hoppa upp och visa "Hur man måste göra med hästskrället!"....

Det var sporrar in i sidorna, det var slit i munnen, det var dressyrspö på i varje steg och konstant smackande. Piskande svans, rullande ögon och öronen bakåt. Efter tio minuter av detta gav hästen upp, böjde in mulen så fint mot bringan, och ägaren var superdupernöjd. Tjejerna i ridhuset stod och berömde, "Guuuud vad fin han är, nu GAV han äntligen upp".

Hennes sammanfattning var att han är dum ibland och måste sättas på plats, och att jag är för mesig för honom, så det blir nog inte bra det här. Fick även en liten uppläxning om att jag aldrig kommer komma någonstans i min ridning om jag inte blir tuffare.

Fick sedan veta av en bekant att hans förra medryttare hade utökat sina dagar till 5 ggr/vecka, då ägaren knappt vill rida och medryttaren i fråga blev lika ledsen varje gång av att tänka på vad den får stå ut med de dagar ägaren rider.. Önskar innerligt att jag hade mer tid och pengar så hade jag köpt den där hästen på en gång..:(
 
Jag var med om en ganska lustig provridning när jag skulle gå över från ponny till storhäst.
Var ett 6-årigt sto som skulle vara grundutbildad, hade nog kapacitet för 1,30 och ett superpsyke! Lät ju hur bra som helst.
Vi kommer dit och hästen hade fått ett litet sår på bakbenet och var lite svullen men enligt ägare var det helt okej. Hästen fick sedan en rejäl skitigt sadel och ett bett i munnen som nog inte varit avsköljt dom senaste 30 ridpassen.

Ägaren visade inte henne själv utan det kom en ridlärare från ridklubben som låg i närheten som brukade rida henne på marken, vilket var helt okej för hon red henne riktigt bra, dock kunde man se att om hästen slog sig fri slutade hon omedelbart att rida och lät hästen gå något varv innan hon satte den i jobb igen. Hur som såg hästen fin ut och jag hoppade upp. Skrittade först lite på lång tygel och började sedan korta den varav hästen genast började bli orolig (då hade jag inte ens tygeln sträckt utan var lite halvlång) och ägaren är genast på mig att jag ska vara försiktig. Skrittar runt en stund till och tänker att jag ska prova trav. Hinner inte så mycket mer än att flytta skänkeln lite innan hästen flyger i luften och skenar iväg ca 2 varv innan hon själv inser att det är en öppning i ridbanan som leder ut till deras stora gräshage. Känner att hästen siktar på öppningen varav jag försöker styra undan då jag inte har lust att sitta på en skenande häst i en stor ganska blöt gräshage. Hästen hoppa åt sidan och jag halvramlar/kastar mig av och säger att det är nog inget för mig.

Får en fin liten kommentar av ägaren som tycker jag ska hem och träna på min balans och lära mig rida med sätet och får sedan en föreläsning av henne hur hon minsann fått lära sig den hårda vägen att rida. Påpekar dessutom återigen vilket superpsyke hästen har och efter lite vidare samtal så slänger hon också ur sig kommentaren till ridläraren att hon gjorde ju några turer med henne också innan hon lärde sig rida henne. Man skulle alltså rida hästen med halvlång tygel, benen rakt ut och sedan driva henne med sätet enligt ägaren.

Vi tackar sedan för oss och åker hem och min mamma är fly förbannade och pappa och jag är mest i chock. Min pappa klämmer sedan ur sig kommentaren "Jag är ju ingen expert på det här med att rida med sätet men om du inte får använda benen, ska du jucka fram hästen eller?" :laugh:
 
Jag var med om en ganska lustig provridning när jag skulle gå över från ponny till storhäst.
Var ett 6-årigt sto som skulle vara grundutbildad, hade nog kapacitet för 1,30 och ett superpsyke! Lät ju hur bra som helst.
Vi kommer dit och hästen hade fått ett litet sår på bakbenet och var lite svullen men enligt ägare var det helt okej. Hästen fick sedan en rejäl skitigt sadel och ett bett i munnen som nog inte varit avsköljt dom senaste 30 ridpassen.

Ägaren visade inte henne själv utan det kom en ridlärare från ridklubben som låg i närheten som brukade rida henne på marken, vilket var helt okej för hon red henne riktigt bra, dock kunde man se att om hästen slog sig fri slutade hon omedelbart att rida och lät hästen gå något varv innan hon satte den i jobb igen. Hur som såg hästen fin ut och jag hoppade upp. Skrittade först lite på lång tygel och började sedan korta den varav hästen genast började bli orolig (då hade jag inte ens tygeln sträckt utan var lite halvlång) och ägaren är genast på mig att jag ska vara försiktig. Skrittar runt en stund till och tänker att jag ska prova trav. Hinner inte så mycket mer än att flytta skänkeln lite innan hästen flyger i luften och skenar iväg ca 2 varv innan hon själv inser att det är en öppning i ridbanan som leder ut till deras stora gräshage. Känner att hästen siktar på öppningen varav jag försöker styra undan då jag inte har lust att sitta på en skenande häst i en stor ganska blöt gräshage. Hästen hoppa åt sidan och jag halvramlar/kastar mig av och säger att det är nog inget för mig.

Får en fin liten kommentar av ägaren som tycker jag ska hem och träna på min balans och lära mig rida med sätet och får sedan en föreläsning av henne hur hon minsann fått lära sig den hårda vägen att rida. Påpekar dessutom återigen vilket superpsyke hästen har och efter lite vidare samtal så slänger hon också ur sig kommentaren till ridläraren att hon gjorde ju några turer med henne också innan hon lärde sig rida henne. Man skulle alltså rida hästen med halvlång tygel, benen rakt ut och sedan driva henne med sätet enligt ägaren.

Vi tackar sedan för oss och åker hem och min mamma är fly förbannade och pappa och jag är mest i chock. Min pappa klämmer sedan ur sig kommentaren "Jag är ju ingen expert på det här med att rida med sätet men om du inte får använda benen, ska du jucka fram hästen eller?" :laugh:

Särskilt på en hopphäst verkar det ju mindre välbetänkt att bara rida den för sätet, hur skulle inverkan i lätt sits gå till då, tänkte hon?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 319
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 522
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 726
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp