Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kanske inte kan räknas som provridning.. Vi sökte snäll och trygg häst till ridovana maken, hittade en i Stockholm (vi bodde i Härnösand) som lät lovande. När vi kom dit, mitt i vintern, visar det sig att hästen är varken skodd eller riden senaste året typ och pga halka och dagsform gick det ju inte ens att sitta upp...
Hästen(islänning) verkade lugn och fin och ägaren erbjöd prövotid så då tänkte man att det var lugnt.
Vi fick info om att den skadats på tungan av bett i unga år, så man fick inte vara hård i handen. Inget problem då jag inte är det.
Väl hemma skulle jag testa på ridbanan, sadelgjorden är lite lös så sadeln glider lite, hästen får PANIK och störtar runt som en furie tills jag tar mig av i farten...
Tänkte testa en uteritt ist, maken fick rida min gamla trotjänare med snöre till mig och nyhästen... Börjar en bit igenom skogen, grenar gör små swishande ljud mot min jacka och jag känner direkt hur hästen förvandlas till en tickande bomb under mig... Kan bara inte tänka mig att något sånt skulle vara problem för en lämplig nybörjarhäst med erfaren ryttare... Väl ute på grusvägen känns det bättre, på hemväg testar vi att trava lite. En fullkomlig atombomb inträffar och jag lyckas kasta mig av innan maken har tappat mig och nyhästen...
Vi kan väl säga såhär, den fick åka tillbaka till Stockholm och säljaren opponerade sig inte, så de visste väl kanske att den nog inte var så nybörjarvänlig ändå...
 
Jag skulle åka och titta på en häst då jag sökte en häst som skulle kunna gå svår klass i fälttävlan (Detta var längesedan) .. den gick på bete och var säkert aldrig ens sutten på. Den hade ringorm och skabb typ och ägaren frågade.. ska du inte rida?

Eeh nä jag tror inte det :eek:
 
Igår ringde jag på en häst som utannonserats som skogsmulle. Perfekt tänkte jag. Frågade för säkerhets skull redan i telefon om den var riktigt säker att rida ut på. Jodå, det var den svarade hon. När jag kommer dit har hon redan tagit ut hästen och longerar den.
Säljaren hoppar upp i sadeln och rider den länge och väl i skritt och trav.
- Jag vill se den i galopp, säger jag.
- Oj då, jag har aldrig galopperat med den, säger säljaren som iaf tar några varv i galopp.
- Jag vill se när du rider ut från gården, säger jag sedan.
- Jag har aldrig ridit ut med den, svarar ägaren men rider iaf 100 meter ut från gården.

Även hennes man kommer ut och bedyrar hur trygg och säker hästen är i skog och mark och hur mycket häst för pengarna jag fick. Hästen ifråga är 13 år, skrek mycket efter kompisarna och var endast styrtam. Lägg därtill skadad i munnen så hon sprang med huvudet rätt upp hela tiden.

Hur fan kan man påstå att detta är en trygg skogsmulle??!! Jävla idioter.
 
Hur fan kan man påstå att detta är en trygg skogsmulle??!! Jävla idioter.

Fast läser man i andra trådar inser man att väldigt många köper häst på postorder, och tar säljaren på dennes ord. Trots att man som köpare är helt beroende av att hästen går att rida ut, är snäll, går att göra ditt och datt med.

Jag fattar inte heller hur man som säljare kan göra en massa utfästelser, inte ens de gånger det går att göra (jag kan göra) kan jag garantera att KÖPAREN kan göra det med samma häst. Jag kan beskriva hur jag upplever hästen, hur hästen har varit med andra, men sedan ber jag att köparen kommer och provar.

Har sett för många hästar förvandlas under "fel" ryttare för att våga mig på att garantera att hästen är en pålitlig ridmaskin som alltid uppför sig som standard 1A, 2C eller 8E. Folk rider emellanåt.... kreativt.... och då kan ungefär vad som helst hända, även med den trygga gamle grållen....
 
Var i färd med att sälja min ena häst och fick svar av en lite äldre kvinna som hört mycket gott om honom av en bekant så hon ville komma ut och provrida. Fick lite konstiga vibbar i telefon men tänkte att hon väl kan komma ut och testa honom. När hon kommer ut tar hon på sig ett par plasthandskar innan hon börjar känna igenom honom, ungefär som att hon skulle vara rädd för bakterier ... Sedan tar hon av sig dem när hon ska rida åtminstone. Rider en stund på banan och det ser ok ut, vill sedan rida ut en sväng för att se hur han är i skogen. Jag följer med ut och hon tar en galopp. Säger sedan till mig att jag har en väldigt trevlig häst men jag ville ju egentligen ha en arab och så tackar hon för sig och åker därifrån ... Till saken hör att hästen är av den grövre typen och ganska mycket motsatsen till en arab i exteriör eller temperament.
 
Var i färd med att sälja min ena häst och fick svar av en lite äldre kvinna som hört mycket gott om honom av en bekant så hon ville komma ut och provrida. Fick lite konstiga vibbar i telefon men tänkte att hon väl kan komma ut och testa honom. När hon kommer ut tar hon på sig ett par plasthandskar innan hon börjar känna igenom honom, ungefär som att hon skulle vara rädd för bakterier ... Sedan tar hon av sig dem när hon ska rida åtminstone. Rider en stund på banan och det ser ok ut, vill sedan rida ut en sväng för att se hur han är i skogen. Jag följer med ut och hon tar en galopp. Säger sedan till mig att jag har en väldigt trevlig häst men jag ville ju egentligen ha en arab och så tackar hon för sig och åker därifrån ... Till saken hör att hästen är av den grövre typen och ganska mycket motsatsen till en arab i exteriör eller temperament.
Hon ville väl bara ha en gratis ridtur.
 
Var i färd med att sälja min ena häst och fick svar av en lite äldre kvinna som hört mycket gott om honom av en bekant så hon ville komma ut och provrida. Fick lite konstiga vibbar i telefon men tänkte att hon väl kan komma ut och testa honom. När hon kommer ut tar hon på sig ett par plasthandskar innan hon börjar känna igenom honom, ungefär som att hon skulle vara rädd för bakterier ... Sedan tar hon av sig dem när hon ska rida åtminstone. Rider en stund på banan och det ser ok ut, vill sedan rida ut en sväng för att se hur han är i skogen. Jag följer med ut och hon tar en galopp. Säger sedan till mig att jag har en väldigt trevlig häst men jag ville ju egentligen ha en arab och så tackar hon för sig och åker därifrån ... Till saken hör att hästen är av den grövre typen och ganska mycket motsatsen till en arab i exteriör eller temperament.
Fast hade hon hört mycket gott om hästen från någon hon litade på så kanske hon ville ge hästen en chans trots att hon letade efter en annan typ egentligen. Kanske hade hon haft svårt att hitta en arab och ville vidga sina vyer lite :)
 
Nu har jag läst tråden och blir ganska mörkrädd, vad finns det för människor och hästar därute. Men tack för en trevlig lässtund.
 
Egentligen knappt någon provridning och inte sådär väldigt bisarrt heller, men ändå. Lite smått märkligt var det åtminstone.

Häst skulle säljas. Ung, outbildad, väldigt framåt och känslig men också väldigt snäll. Människan som ska titta är medelålders och ganska ängslig av sig, så redan i stallet är det ganska klart att det här med all sannolikhet inte är rätt matchning. Men men, människan envisades och var mycket sugen på att provrida och trodde absolut att det kunde vara rätt häst. Så upp i sadeln kom hen, red tio sekunder (jag ljuger inte, om något överdriver jag. Kanske bara var fem sekunder) innan hen lite panikartat småskriker att hen nog har provat klart och mer eller mindre kastade sig av i farten.

Hästen tog några lite väl raska steg när de skulle börja skritta...
 
Min tur,

Detta var en provriding där jag var med en stallkamtat som önskade en snäll läromästare. De hade bestämt tid och vi körde iväg när vi kommit halvvägs på den lite mer än en timmes korta bilfärden ringer telefonen och ägaren beklagar att hon blivit akut inringd på jobb men hon fixat så hennes syster ska möta upp oss istället på en mack.

Nåväl vi blir uppmötta som lovat och kör efter henne ut till vad som visar sig vara ett sommarbete med ca 15 hästar i en stor hage.
Ja han är skimlen sa hon när vi börjar gå igenom denna giganthage. vi kommer fram och klappar lite på hästen var kan vi provrida och så frågar jag.
Jaha ska ni rida säger systern förvånat, men jag har inga saker till honom.... Jaja jag får köra hem igen och se vad jag har som kanske passar...
Systern försvinner och kvar står vi i en hage och bara väntar hon är nog borta
nästan en timme och det börjar mörkna när hon äntligen dyker upp.
Jag hittade bara mitt gamla träns i förrådet men han är inte van vid pelhamet så ni får prova och se vad han tycker.

Det står nu klart för oss att vi kommer behöva provrida ett okänd 170+ halvblod barbacka i en kuperad, ngt stenig sommarhage bland massa andra hästar i snart bäckmörker på ett bett hästen aldrig gått på.
Sagt och gjort blev jag uppslängd först då systern inte rider och min stallkamtat ville inte rida barbacka om hon inte visste den var snäll.

Kan säga att under omständigheterna var detta en snäll häst. Jag lyckades trotts min lilla storlek få den framåt i alla gångarter med minimal kontakt med munnen då han inte alls var glad i det skarpa bettet. Han busade tyvärr till det och tog sig några bocksprång när övriga hästar kom galopperandes förbi men bara jag rätade på mig så nöjde han sig med att tackta lite besviket.
Detta gjorde dock att stallkamraten endast satt upp o skrittade med ledare och systern försökte få mig att köpa honom undertiden. Men jag hade redan häst och det blev ingen affär med stallkamraten heller..

Men hästen var snäll som utlovat!
 
Min tur,

Detta var en provriding där jag var med en stallkamtat som önskade en snäll läromästare. De hade bestämt tid och vi körde iväg när vi kommit halvvägs på den lite mer än en timmes korta bilfärden ringer telefonen och ägaren beklagar att hon blivit akut inringd på jobb men hon fixat så hennes syster ska möta upp oss istället på en mack.

Nåväl vi blir uppmötta som lovat och kör efter henne ut till vad som visar sig vara ett sommarbete med ca 15 hästar i en stor hage.
Ja han är skimlen sa hon när vi börjar gå igenom denna giganthage. vi kommer fram och klappar lite på hästen var kan vi provrida och så frågar jag.
Jaha ska ni rida säger systern förvånat, men jag har inga saker till honom.... Jaja jag får köra hem igen och se vad jag har som kanske passar...
Systern försvinner och kvar står vi i en hage och bara väntar hon är nog borta
nästan en timme och det börjar mörkna när hon äntligen dyker upp.
Jag hittade bara mitt gamla träns i förrådet men han är inte van vid pelhamet så ni får prova och se vad han tycker.

Det står nu klart för oss att vi kommer behöva provrida ett okänd 170+ halvblod barbacka i en kuperad, ngt stenig sommarhage bland massa andra hästar i snart bäckmörker på ett bett hästen aldrig gått på.
Sagt och gjort blev jag uppslängd först då systern inte rider och min stallkamtat ville inte rida barbacka om hon inte visste den var snäll.

Kan säga att under omständigheterna var detta en snäll häst. Jag lyckades trotts min lilla storlek få den framåt i alla gångarter med minimal kontakt med munnen då han inte alls var glad i det skarpa bettet. Han busade tyvärr till det och tog sig några bocksprång när övriga hästar kom galopperandes förbi men bara jag rätade på mig så nöjde han sig med att tackta lite besviket.
Detta gjorde dock att stallkamraten endast satt upp o skrittade med ledare och systern försökte få mig att köpa honom undertiden. Men jag hade redan häst och det blev ingen affär med stallkamraten heller..

Men hästen var snäll som utlovat!
Hur sjutton vågade du :-D
 
Bestämde mig tidigt i våras att jag skulle skaffa mig en häst som jag kunde rida på då min ponny bara var sällskap till systerns väldigt stoiga sto och jag inte alls ville rida stoet. Nåväl, letade länge och väl och jag hade inte särskilt mycket krav, det skulle vara en äldre valack som var lugn och snäll då jag är väldigt osäker uppe på hästryggen, måste fungera bra med vårt ranghöga sto och passa in i min lilla budget. Hittade några men valde sedan ut en som verkade alldeles perfekt. Äldre herre som var lugn och trygg, aldrig någonsin drog och dessutom skogskördes väldigt mycket. Fick även veta att han gått monté i sina yngre dagar men mer än så sades det inte om det. Nåväl, efter lite övertalning så gick väl min mor med på att vi skulle åka dit då vi ändå hade ärenden åt det hållet. Letar oss fram till en skum liten gård i Klippan och träffar en lite märklig kvinna. Vi klev ut i lerhagen till hennes hästar där hon pratar lite med min mamma och berättar mest om de andra hästarna och sig själv, inte särskilt mycket om herren vi var där för. Nåväl, han verkade väl lite mysig tänkte jag så vi tar in honom i "stallet" där hon ger mig en hink med borstar och slänger in mig i boxen med denne lite halvhysteriska häst medan hon letar rätt på utrustning som hon plötsligt insåg att han behövde inför provridningen. Jag försöker borsta hästen som inte vill stå stilla för fem öre medan jag känner att jag kanske inte borde sitta upp. Men vi hade ju åkt så långt så det var ju klart att jag skulle! Fick på honom en skum sadel men sedan blev han hysterisk när han skulle tränsas. Jag är väldigt mesig av mig och ville helst slänga mig i bilen och åka hem men icke. Ägaren fick på något bettlöst träns och ledde honom sedan ut genom hagen då han vägrade gå ut genom stalldörren. När hon sedan kom gåendes på vägen så skulle hon demonstrera att han var så duktig på NH så hon puttar på honom med all sin kraft och ryter "BACKA!" :eek::banghead: tills hästen lite besvärat backar. Sedan går hon stolt fram till oss och ger mig den fortfarande halvt hysteriska hästen och visar in mig i en liten inhägnad sandhage med några slalompinnar utsatta där jag skulle gå runt för att han skulle lugna sig medan hon försvann iväg någonstans. Efter kanske en kvart så kom hon i alla fall tillbaka med en fet islandshäst och jag åker upp på det högresta varmblodet. Han var nog inte särskilt långt över 160 men jag hade aldrig suttit på något högre än 155 och han kändes som åtminstone 175. Nåväl, vi skrittar väl runt lite grann i inhägnaden och någon gång under tiden så säger kvinnan att ja, han har ju inte ridits på mer än ett år men det ska nog gå bra ändå! Jo tjena... Vi skulle trava lite grann efter typ tjugo minuters skritt och jag skänklar lite lätt och han ökar tempot men ingen trav. Skänklar lite till och då bockar han varpå jag tuggar grus. Detta var inget litet bocksprång heller utan han skulle ha av mig om det så var det sista han gjorde. Jag blir ju jättechockad och hade ont som satan då jag tagit emot med handen så började ju gråta. Ägaren slänger upp mig barbacka på islänningen innan hon sadlar av valacken och släpper ut honom i hagen där han nöjt travar iväg. Efter det så åkte vi rätt fort därifrån.

Två veckor senare så hittade jag en lugn och fin valack som nu står hemma och njuter av pensionärslivet med våra två ston :D
 
Ska bjuda på en.

Tyvärr är det jag som är hästägaren.. Syrran såg en post från någon som sökte snäll och lugn körhäst och tänkte att våran skulle passa in på det då vi funderar på att sälja. Hon skulle alltså ha en lugn och stabil häst till skogsridning och körning, perfekt tänker jag!

Vi möts upp i stallet och ska hämta häst i hagen, inga problem! Kommer till stallet och min häst är heeeelt odräglig, ska sno mat ur höpåsar, grimaserar illa och nafsar i luften (alltså vår häst brukar kunna stå lös i stallgången som ett tänt ljus). Allmänt sur och grinig, får spel när jag sopar med sopkvasten brevid bakhoven och kickar och vevar som en galning upp och ner (har ALDRIG hänt förut och jag sopar runt fötterna på honom varje dag *suck*). Jätte-jätte arg när sadeln ska på och hon som ska provrida undrar om han brukar vara såhär och jag typ, nja han brukar blåsa upp sig al'a ridskolehäst men att han blivit grinigare med sadelgjorden på sista tiden. Nåja, vi går till ridhuset och hon vill att jag ska rida först, jag som har ont i hela kroppen då jag tävlat dagen innan i styrkesport tänker att ja, ja det tomt i ridhuset och att hästen kan skritta och trava fram lite lös för att minimera tiden för mig uppsuttet (samtidigt passa på att visa hur bra han lyssnar på en från marken). Släpper häst lös som drar som en avlöning och drar världens bockserier, lyssnar noll på mig utan drar järnet runt ridhuset som världens vildhäst, jag stammar nåt om att "eeh, såhär brukar han aldrig vara.." Tar iallafall fast hästen tillslut då han minsann inte tänker visa nån sansad trav eller verka en gnutta medgörlig, lyckas på nåt sätt kräla mig upp i sadeln och rida nåt varv runt i varje gångart under stor möda (då min kropp inte alls vill vara med mig) ser antagligen förj**ligt ut. Hästen är visserligen medgörlig och snäll men så har han ju fått bralla av sig kan jag tänka mig att hon tänker. Hon hoppar också upp och rider nått varv och häst uppför sig bra som han alltid gör. Vi tar en tur med vagnen sen också och han är faktiskt en ängel som vanligt, kör ut på 70 vägen och visar att han är trafikvan. Kommer tillbaka till stallet och häst ser överj**ligt sur ut medans vi tar av allt och trampar runt *suck igen*. Alltså ett av min häst stora förtjänster är att han är som ett lamm att hantera från marken i normala fall.:confused:

Behöver jag säga att hon ringde sen och sa att hon inte vill ha honom pga "sadelgjordstvånget", jag sa att jag hade inte heller velat ha honom så som han uppförde sig och försökte bedyra att han minsann inte är sån i vanliga fall :o.

Till saken hör att han uppfört sig sämre och sämre vissa dagar sen i somras, den enda skillnaden jag haft är att jag haft medryttare på honom två dagar i veckan (hon hade varit där dagen innan jag visade honom). Ringde iallafall och sa upp medryttaren och nu är han sig själv igen alla dagar i veckan. De som sett medryttaren i stallet och sett henne rida har sagt att det sett bra ut och jag har varit där själv också och det har inte varit nåt konstigt som jag kan se så jag säger inte att det är pga henne, han kanske bara inte vill ha så många som håller på med honom. För övrigt så sätter jag på sadeln och spänner sadelgjorden helt utan sura miner sen hon slutade. Funderat på att höra av mig till spekulanten och säga att han inte har sadeltvång men samtidigt känns det inte lönt vet vad jag själv skulle tänka om jag hade varit spekulant i detta scenario :meh:.
 
Letade häst för ett par år sen, och hade satt budgeten till max 70'. Hittade en annons på en jättesöt femårig valack (endast porträttbild i annonsen). Lät helt perfekt. Framåt utan att bli het, snäll vid all hantering, bra exteriör och fin hovkvalitet. Helt rätt för mig, så jag bokade tid med ägaren, och körde dit för provridning. Långt att köra - ca tolv mil en väg. Hon hade begärt 75, men kunde kanske tänka sig att släppa hästen för 70 tusen om allt kändes rätt.
Kom fram, och fick veta att vi skulle köra vidare, för hon hade hästen ett par mil därifrån. När vi kom till stallet gick hästen i hagen, oryktad och helt oförberedd för provridning.
"Ja, han är ju inte riden på ett par månader, men det är väl inget problem." Hmm. Nåväl, hämta hästen från hagen, och fram med ryktgrejer.
Snäll att hantera var nog ett understatement. Han rörde inte en fena. Inte ens när flugorna kröp in i ögonvrårna på honom.
Exteriörmässigt kan nämnas att han hade en utpräglad karprygg, vilket jag inte tycker är särskilt tilltalande. De fina hovarna var så långa, att skorna nästan var inväxta, och han hade en hovspricka som var ca en centimeter bred på ena bakhoven. När jag påtalade detta så skulle hovslagaren såklart komma inom ett par dagar, och hovsprickan var inget att oroa sig för.
Efter rykt och sadling, ville ägaren att jag skulle rida. Hon kunde inte pga ryggen.
Hoppade upp, och hästen var fortfarande otrooligt snäll. När jag skulle börja skritta, var den fastväxt i marken. Jag har ridit sen jag var barn och haft egna hästar i ca tjugo år, så jag tycker jag borde kunna få igång en häst i skritt.
"Du måste banka på med skänkeln. Kom så ska du få ett spö. Vill du låna sporrar?"
Lyckades till sist lirka hästen till alla gångarter, men tackade nej till att komma och provrida igen.
På vägen hem undrade min man om hästen kanske var efterbliven. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 165
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 476
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp