Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Aldrig vart med om riktigt konstiga provridningar då vi hittade drömhästarna på första proven, men lite udda var det väl.

En häst i stallet som var till salu, 3-årig quarter hingst. Lite väl oansvarigt av mamma att kasta upp min då 13-åriga syster på en ung hingst som inte ens kunde galopp än. Provridningen var väl lite oklar men några månader senare blev det ett köp på honom. 3 år senare idag är min syster och han ute på tävlingsbanorna:p

1 år senare såg min mamma att hans helbror på 10 år var till salu. Jag var ju då inte så häst intresserad men skulle envist provrida ändå. En 11-åring som inte kunde annat än att skritta, trava och studsa i sadel på en överviktig häst såg ganska kul ut faktiskt.. Nu efter 2 år har han lärt mig allt och vi är ute och tävlar, så det gick ju inte dåligt ändå:laugh:
 
Hade en fyraårig Hbl hingst ute till försäljning. Stor men snäll häst med mycket gång. En spekulant från Italien skulle komma och titta på hästen. När de väl kom, så visade det sig att de inte ens hade ridkläder med sig! Alltså ingen hjälm, ridbyxor, ridskor/stövlar etc. Utan kom i vanliga kläder :eek:
Så jag fick låna ut ridkläder för att de skulle kunna provrida. Tack gode gud så blev det ingen affär! Åker man för att provrida en häst för eventuellt köp, så har man väl ändå ridkläder? Tydligen inte alla... :meh:

Så länge man har hjälm så kvittar väl resten?
Det går att rida i jeans också.
 
Så länge man har hjälm så kvittar väl resten?
Det går att rida i jeans också.

Jo det gar men det kanns ju inte optimalt. Eftersom de kom fran italien antar jag att det var en dyr tavlingshast och det kanns ju a valdigt oseriost att inte ens ha hjalm med sig.

Jag har provridigt i mysbyxor det gick det med :o
 
Så länge man har hjälm så kvittar väl resten?
Det går att rida i jeans också.

Det har jag gjort en enda gång och gör aldrig om det. Eftersom jag gjort det och aldrig gör om det kan jag anta att det är tämligen orutinerat att rida i jeans.

Men du kanske har annan erfarenhet? Fungerade det att rida med jeans för dig?
 
Jo det gar men det kanns ju inte optimalt. Eftersom de kom fran italien antar jag att det var en dyr tavlingshast och det kanns ju a valdigt oseriost att inte ens ha hjalm med sig.

Jag har provridigt i mysbyxor det gick det med :o

Fast utomlands är det väldigt vanligt att rida utan hjälm. Så att just hjälmen inte var med låter inte konstigt i mina öron. Det är väl först nu som hjälmens vara är en uppåtgående trend. Vilket är väldigr bra. Däremot hyfsat vettiga kläder är ju bra att ha med sig.
 
Fast utomlands är det väldigt vanligt att rida utan hjälm. Så att just hjälmen inte var med låter inte konstigt i mina öron. Det är väl först nu som hjälmens vara är en uppåtgående trend. Vilket är väldigr bra. Däremot hyfsat vettiga kläder är ju bra att ha med sig.

Sant, glommer alltid att hjalm inte ar en sjalvklarhet aven i andra lander :down:
 
Så länge man har hjälm så kvittar väl resten?
Det går att rida i jeans också.
Hon hade inte ens hjälm eller ens skor med klack. Dessutom var det en 4-årig SWB-hingst, där hoppar man inte upp och rider i jeans, framförallt när man inte känner hästen. De hade kört hela vägen från Italien bara för att prova hästen, så det var inte bara en snabb svängom. ;)
 
Hon hade inte ens hjälm eller ens skor med klack. Dessutom var det en 4-årig SWB-hingst, där hoppar man inte upp och rider i jeans, framförallt när man inte känner hästen. De hade kört hela vägen från Italien bara för att prova hästen, så det var inte bara en snabb svängom. ;)

Varför kan man inte rida i jeans på just en "fyraårig SWB-hingst"?

Skor med klack däremot, ja. Resten så tja folk får rida i underkläderna för mig. Det är som inte mitt problem. Inte om de mosar sitt huvud heller. Däremot om de fastnar i stigbygeln kan de skrämma min häst så det kan de låta bli. I övrigt så kan de rida i jeans och gillar det - kör hårt.
 
Alltså jeans ... nog beror det mycket på vilka jeans vi pratar om? Jag har haft jeans perfekta för ridning, och ytterligare andra som knappt ens går att gå i trappor med. Beror på passform, stretch och sådant.
 
Varför kan man inte rida i jeans på just en "fyraårig SWB-hingst"?

Skor med klack däremot, ja. Resten så tja folk får rida i underkläderna för mig. Det är som inte mitt problem. Inte om de mosar sitt huvud heller. Däremot om de fastnar i stigbygeln kan de skrämma min häst så det kan de låta bli. I övrigt så kan de rida i jeans och gillar det - kör hårt.

Man får inte samma grepp med ett par vanliga jeans så som ett par helskodda ridbyxor. Unghästar är opålitliga och framförallt hingstar. Detta var dessutom en ganska stor kille med väldigt mycket ryggverksamhet. Jag tycker att det handlar om en säkerhetsgrej, speciellt när man inte känner hästen. Dessutom är det skillnad på trygga och lugna Brunte på 20 år som har gått i skogen hela sitt liv och en unghingst där det sprutar hormoner ur öronen på dem. Jag har aldrig tidigare mött någon som ska hitta på en häst som har kommit i något annat än ridbyxor. Dessutom så kom inte kvinnan i jeans utan tights.
Jag bryr mig om hur det går tillväga, inte för min egen del utan främst för ägaren till hästen. Ägarna lämnar hästarna i mitt ansvar och jag vill leva upp till det. Därför tar jag inte några risker, varav en av riskerna för mig är att rida en okänd häst i tights.
 
Man får inte samma grepp med ett par vanliga jeans så som ett par helskodda ridbyxor. Unghästar är opålitliga och framförallt hingstar. Detta var dessutom en ganska stor kille med väldigt mycket ryggverksamhet. Jag tycker att det handlar om en säkerhetsgrej, speciellt när man inte känner hästen. Dessutom är det skillnad på trygga och lugna Brunte på 20 år som har gått i skogen hela sitt liv och en unghingst där det sprutar hormoner ur öronen på dem. Jag har aldrig tidigare mött någon som ska hitta på en häst som har kommit i något annat än ridbyxor. Dessutom så kom inte kvinnan i jeans utan tights.
Jag bryr mig om hur det går tillväga, inte för min egen del utan främst för ägaren till hästen. Ägarna lämnar hästarna i mitt ansvar och jag vill leva upp till det. Därför tar jag inte några risker, varav en av riskerna för mig är att rida en okänd häst i tights.
Jag red in min häst i täckbyxor, mjukisar, strumpbyxor, pyjamasbyxor, tights osv. Sällan jag använde normala ridbyxor. Det gick ju hur fint som helst och det påverkar inte hästen.

Däremot ger det ett oseriöst intryck att dyka upp utan passande ridkläder när man är hästspekulant, det håller jag med om.
 
Jag red in min häst i täckbyxor, mjukisar, strumpbyxor, pyjamasbyxor, tights osv. Sällan jag använde normala ridbyxor. Det gick ju hur fint som helst och det påverkar inte hästen.

Däremot ger det ett oseriöst intryck att dyka upp utan passande ridkläder när man är hästspekulant, det håller jag med om.
Fast då kände du ju hästen ;)
 
Man får inte samma grepp med ett par vanliga jeans så som ett par helskodda ridbyxor. Unghästar är opålitliga och framförallt hingstar. Detta var dessutom en ganska stor kille med väldigt mycket ryggverksamhet. Jag tycker att det handlar om en säkerhetsgrej, speciellt när man inte känner hästen. Dessutom är det skillnad på trygga och lugna Brunte på 20 år som har gått i skogen hela sitt liv och en unghingst där det sprutar hormoner ur öronen på dem. Jag har aldrig tidigare mött någon som ska hitta på en häst som har kommit i något annat än ridbyxor. Dessutom så kom inte kvinnan i jeans utan tights.
Jag bryr mig om hur det går tillväga, inte för min egen del utan främst för ägaren till hästen. Ägarna lämnar hästarna i mitt ansvar och jag vill leva upp till det. Därför tar jag inte några risker, varav en av riskerna för mig är att rida en okänd häst i tights.

Fast "man får" - det måste ju vara upp till var och en vad de vill rida i. Jag vill nog hävda att den genomsnittlige cowboyen i jeans spöar mig i sadelfasthet alla dagar i veckan. Trots att jag har helskott. Men det du säger är att du tycker ett par oskodda ridbyxor hade varit fel med?

Jag tycker du är ganska inskränkt och fördömande och på nåt sätt anser du vet vad som är rätt för alla?

Att DU eller JAG inte vill si eller så är ju inget som har med andra människor att göra. Jag sitter ogärna upp på ens en ridskoleponny utan säkerhetsväst. Men skulle inte döma någon annan om de inte har väst.

Och skulle inge vilja provrida häst hos någon som dömde utefter mina kläder och ansåg att dennes åsikt om kläder var nån slags norm. Och säker ridning sitter i kunskap, skicklighet och känsla. INTE i kläderna. Inte alls i kläderna.

Tur folk är olika. Min lilla trettonåriga hästskötare blev kär i en saluponny på en tävling. En hjälm och väst lånades ihop och sen provred hon ponnyn i adidasbrallor. Gick utmärkt (dock la barnets moder in veto för köp ;))
 
Fast "man får" - det måste ju vara upp till var och en vad de vill rida i. Jag vill nog hävda att den genomsnittlige cowboyen i jeans spöar mig i sadelfasthet alla dagar i veckan. Trots att jag har helskott. Men det du säger är att du tycker ett par oskodda ridbyxor hade varit fel med?

Jag tycker du är ganska inskränkt och fördömande och på nåt sätt anser du vet vad som är rätt för alla?

Att DU eller JAG inte vill si eller så är ju inget som har med andra människor att göra. Jag sitter ogärna upp på ens en ridskoleponny utan säkerhetsväst. Men skulle inte döma någon annan om de inte har väst.

Och skulle inge vilja provrida häst hos någon som dömde utefter mina kläder och ansåg att dennes åsikt om kläder var nån slags norm. Och säker ridning sitter i kunskap, skicklighet och känsla. INTE i kläderna. Inte alls i kläderna.

Tur folk är olika. Min lilla trettonåriga hästskötare blev kär i en saluponny på en tävling. En hjälm och väst lånades ihop och sen provred hon ponnyn i adidasbrallor. Gick utmärkt (dock la barnets moder in veto för köp ;))
Vad andra gör med deras hästar är inte min ensak, men förväntar mig åtminstone ridkläder (oavsett skoning), ordentliga skor på fötterna och hjälm när man åker så långt och tittar på en häst för X-antal hundra tusen.
Om du sedan vill åka och provrida i bara nattlinne, så visst gör så. Speciellt när du har planerat trippen i en månad. Det finns en säkerhet i kläder, så som hjälm och klack på skorna. Och när det kommer till western så har det en mer anpassad sadel än vad dressyr har, därför sitter man betydligt mer stadigare.

Edit: Dessutom läser du inte ens vad jag skriver. Läs igenom texten noggrant innan...
 
Senast ändrad:
Vad andra gör med deras hästar är inte min ensak, men förväntar mig åtminstone ridkläder (oavsett skoning), ordentliga skor på fötterna och hjälm när man åker så långt och tittar på en häst för X-antal hundra tusen.
Om du sedan vill åka och provrida i bara nattlinne, så visst gör så. Speciellt när du har planerat trippen i en månad. Det finns en säkerhet i kläder, så som hjälm och klack på skorna. Och när det kommer till western så har det en mer anpassad sadel än vad dressyr har, därför sitter man betydligt mer stadigare.

Du missar hela poängen...

Men om jag säger såhär då: Om någon i nattlinne rider hästen jättebra och är beredd betala de flera hundra tusen som begärs - får personen inte köpa hästen då?
 
Du missar hela poängen...

Men om jag säger såhär då: Om någon i nattlinne rider hästen jättebra och är beredd betala de flera hundra tusen som begärs - får personen inte köpa hästen då?
Hade någon dykt upp i nattlinne så hade jag frågat dem om de ville låna lite ridkläder.
Läs första inlägget
 
Vad andra gör med deras hästar är inte min ensak, men förväntar mig åtminstone ridkläder (oavsett skoning), ordentliga skor på fötterna och hjälm när man åker så långt och tittar på en häst för X-antal hundra tusen.
Om du sedan vill åka och provrida i bara nattlinne, så visst gör så. Speciellt när du har planerat trippen i en månad. Det finns en säkerhet i kläder, så som hjälm och klack på skorna. Och när det kommer till western så har det en mer anpassad sadel än vad dressyr har, därför sitter man betydligt mer stadigare.

Edit: Dessutom läser du inte ens vad jag skriver. Läs igenom texten noggrant innan...

Jag har läst, men du missar min poäng. Så vi får nog helt enkelt enas om att vara oense.
 
Du missar hela poängen...

Men om jag säger såhär då: Om någon i nattlinne rider hästen jättebra och är beredd betala de flera hundra tusen som begärs - får personen inte köpa hästen då?

Fast det kanns ju helt oseriost om nagon inte kommer ''ridklar'' till en provridning. rostad sa ju sjalv att hasten ar uppe for annaons pa x hundra tusen och da tror jag man forvantar sif att provridaren kommer fullt rid kladd.

Skulle jag salja en hast for x hundra tusen skulle jag ocksa bli chockad om provridare utomlands som bestamt tid i en manad kommer utan rid klader alls. Kanns inte ok.
Salja en hobby hast och provare kommer i mysbyxor skulle inte rora mig i ryggen helt ok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp