Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Fast det kanns ju helt oseriost om nagon inte kommer ''ridklar'' till en provridning. rostad sa ju sjalv att hasten ar uppe for annaons pa x hundra tusen och da tror jag man forvantar sif att provridaren kommer fullt rid kladd.

Skulle jag salja en hast for x hundra tusen skulle jag ocksa bli chockad om provridare utomlands som bestamt tid i en manad kommer utan rid klader alls. Kanns inte ok.
Salja en hobby hast och provare kommer i mysbyxor skulle inte rora mig i ryggen helt ok.

Absolut att det kan kännas oseriöst, men det beror på övrigt intryck med för mig. Men att tycka att det är en säkerhetsrisk att inte rida i helskodda ridbyxor, där håller jag inte med. Om spekulanten kommer i tights och vill rida i tights har jag inga som helst problem med det, och skulle inte på minsta vis döma spekulanten för det heller. Folk får rida i vad de vill för mig, så länge det inte riskerar att inverka negativt på hästen (typ komma i ett superprassligt tält till jacka på en nervig nyinriden eller så. Men kom någon i tights skulle jag helt enkelt anta att person ansåg sig kunna rida fullt ut i tights, och inte tänka mer på det.
Hjälm föredrar jag att folk har och kräver det för folk som rider hos mig, men en spekulant väljer själv om hen vill ha hjälm eller ej.

Däremot - men det var inte så det uttrycktes av TS, om någon kom och "öh, ja du har du en hjälm jag får låna?", då skulle jag bli mer irriterad. Men inte om de kom utan hjälm och avsåg att provrida hästen utan hjälm.

Hästen är lika bra/dålig oavsett vad ryttaren har för kläder, och jag räknar iskallt med att spekulanterna kan rida. Så ser ingen säkerhetsrisk med om de har jeans, tights, toppluva eller nattlinne.

För en spekulant från Italien skulle jag för övrigt höja än mindre på ögonbrynen. Är helt annan kultur där, och även om så inte vore så vill personen kanske inte släpa med full ridutrustning på flyget/i bilen utan kan lika gärna ta den där ridturen i vanliga kläder. Så skulle höja mer på ögonbrynen om en hobbyryttare kom utan hjälm t ex.

Men ffa - låt folk göra som de vill så blir det enklast är min devis. Så länge det inte skadar hästen så får folk göra som de vill i min värld.
 
Jag har läst, men du missar min poäng. Så vi får nog helt enkelt enas om att vara oense.
Ska vara väldigt tydlig mot dig; som jag skrev innan så var hästen en så kallad försäljningshäst. Det menas att det är inte jag som säljer hästen utan det sker mellan hästägaren och säljaren. Men jag förväntar mig att man är klädd i kläder som är anpassade efter vad man ska göra. Jag åker inte och badar i termobyxor när det är 30 grader varmt, man kan, visst, men man gör inte det. Jag lägger inga värderingar i vad man gör med sin egen häst, jag så som många andra kan rida mina gamla tävlingshästar i jeans. Men jag förväntar mig att man är utrustad för den aktiviteten som man ska utföras, framförallt när man inte känner hästen, har planerat resan, lagt x-antal tusen kronor i bensin för att köra upp från Italien m.m. Jag har helt enkelt svårt att tro att någon skulle åka till Jan Brink i Adidasbyxor för att provrida en av hans hästar.

Sedan får du gärna citera vart jag skrev: "öh, ja du har du en hjälm jag får låna?"
Som du påstår att jag har skrivit... Du läser verkligen som en kratta!
 
Sedan får du gärna citera vart jag skrev: "öh, ja du har du en hjälm jag får låna?
Du läser verkligen som en kratta!

Jag har noterat din åsikt, du missar min poäng med råge och vi får enas om att vara oense. Men på avdelningen läsa som ett kratta, så det du citerat har jag aldrig tillskrivit dig. Tvärtom faktiskt om du läser.
 
Jag har noterat din åsikt, du missar min poäng med råge och vi får enas om att vara oense. Men på avdelningen läsa som ett kratta, så det du citerat har jag aldrig tillskrivit dig. Tvärtom faktiskt om du läser.

Däremot - men det var inte så det uttrycktes av TS, om någon kom och "öh, ja du har du en hjälm jag får låna?", då skulle jag bli mer irriterad. Men inte om de kom utan hjälm och avsåg att provrida hästen utan hjälm.
Du var faktiskt väldigt specifik, eller det är inte jag som är TS enl dig?
 
Jag har noterat din åsikt, du missar min poäng med råge och vi får enas om att vara oense. Men på avdelningen läsa som ett kratta, så det du citerat har jag aldrig tillskrivit dig. Tvärtom faktiskt om du läser.

Det enda jag försöker framföra är att om någon lämnar sin häst åt någon annan, så har man ett ansvar över den hästen och inte utsätter hästen för risker i onödan. För mig är det en självklarhet. Jag tycker personligen att det är onödigt halt att rida i tights, framförallt när det finns ridbyxor. Jag vill inte riskera att någon trillar av, speciellt med tanke på att ryttaren kan skada sig och att hästen kan bli rädd. Det är en helt annan sak om det är ens egen häst.

Edit: Om du sedan vill låta andra provrida dina hästar i olika kläder, så är det helt okej med mig. Jag vill bara inte riskera något som JAG har ansvar över. Är mån om allas säkerhet så länge de är på min anläggning och rider på någon av hästarna som jag ansvarar över.
 
Fast alltså om man kommer från Italien för att kolla på en 4 årig hingst för flera hundratusen är det nog inte alltid den som köper som ska rida hästen... De kanske helt enkelt bara ville se den "live" för att köpa den om den va så fin som videon visade... Och köpa den oriden av "deras" ryttare med enbart din visning som grund..

Då skulle jag som köpare blir förnärmad om du tittade "ner" på mej som köpare för att jag inte kommer ridklädd... Va jag så rik att jag kunde köpa vilken häst som helst skulle ändå inte rida en så bra häst själv.. Så duktig är jag inte.. Men kul att äga fina hästar som rids av ryttare man tror och hoppas på ...

Att svenskar alltid rider vid köp är ju just för att vi är hobbyryttare.. Utomlands sälja massor av bra hästar på auktioner... Där rids de inte av köparen ...
 
Det enda jag försöker framföra är att om någon lämnar sin häst åt någon annan, så har man ett ansvar över den hästen och inte utsätter hästen för risker i onödan. För mig är det en självklarhet. Jag tycker personligen att det är onödigt halt att rida i tights, framförallt när det finns ridbyxor. Jag vill inte riskera att någon trillar av, speciellt med tanke på att ryttaren kan skada sig och att hästen kan bli rädd. Det är en helt annan sak om det är ens egen häst.

Edit: Om du sedan vill låta andra provrida dina hästar i olika kläder, så är det helt okej med mig. Jag vill bara inte riskera något som JAG har ansvar över. Är mån om allas säkerhet så länge de är på min anläggning och rider på någon av hästarna som jag ansvarar över.

Och jag ser ingen säkerhetsrisk för hästen med att en ryttare väljer att rida i tex tights. Eller utan hjälm. Det är där vi skiljer oss och får enas om att vara oense.
 
Fast alltså om man kommer från Italien för att kolla på en 4 årig hingst för flera hundratusen är det nog inte alltid den som köper som ska rida hästen... De kanske helt enkelt bara ville se den "live" för att köpa den om den va så fin som videon visade... Och köpa den oriden av "deras" ryttare med enbart din visning som grund..

Då skulle jag som köpare blir förnärmad om du tittade "ner" på mej som köpare för att jag inte kommer ridklädd... Va jag så rik att jag kunde köpa vilken häst som helst skulle ändå inte rida en så bra häst själv.. Så duktig är jag inte.. Men kul att äga fina hästar som rids av ryttare man tror och hoppas på ...

Att svenskar alltid rider vid köp är ju just för att vi är hobbyryttare.. Utomlands sälja massor av bra hästar på auktioner... Där rids de inte av köparen ...
Fast i detta fallet så var det faktiskt köparen som skulle provrida. Har sålt mkt hästar utomlands, där jag inte ens har träffat köparen. Så vet att det går till så som du säger, men så var inte detta fallet :o;)
 
Och jag ser ingen säkerhetsrisk för hästen med att en ryttare väljer att rida i tex tights. Eller utan hjälm. Det är där vi skiljer oss och får enas om att vara oense.
Ingen säkerhetsrisk för ryttaren heller? Det finns ingen risk att en unghäst blir rädd om någon skulle trilla av?
 
Fast det kanns ju helt oseriost om nagon inte kommer ''ridklar'' till en provridning. rostad sa ju sjalv att hasten ar uppe for annaons pa x hundra tusen och da tror jag man forvantar sif att provridaren kommer fullt rid kladd.

Skulle jag salja en hast for x hundra tusen skulle jag ocksa bli chockad om provridare utomlands som bestamt tid i en manad kommer utan rid klader alls. Kanns inte ok.
Salja en hobby hast och provare kommer i mysbyxor skulle inte rora mig i ryggen helt ok.
Blir köparen mer seriös av att få låna ridkläder?
 
Fast tights eller skodda ridbyxor gör inte sån stor skillnad. Inte för mig iaf.
Det var egentligen inte enbart byxorna, utan hela utstyrseln. Sedan blev det fokus på just byxorna här på Buke. Men gympaskor, tights, linne, utan hjälm, handskar etc. Hon var rätt klädd om hon skulle ut och springa, men det fanns inget som sa just "ridning". Därför frågade jag henne om hon tänkte provrida, eftersom det såg inte ut så (självklart sa jag inte att hon var fel klädd enl mig) och det tänkte hon göra, därefter frågade jag henne om hon ville låna lite ridkläder. No hard feelings från spekulanten :)
 
Ingen säkerhetsrisk för ryttaren heller? Det finns ingen risk att en unghäst blir rädd om någon skulle trilla av?

För ryttaren - absolut. Men det är sas deras beslut.

Nej jag ser ingen jätterisk med om personen ramlar av. Det klarat en normalfuntad unghäst fint. Men jag ser ingen ökad avfallningsrisk om de har jeans/tights/klänning. Så ska jag vara rädd hästen blir rädd av en ev avfallning får ingen rida.
 
För ryttaren - absolut. Men det är sas deras beslut.

Nej jag ser ingen jätterisk med om personen ramlar av. Det klarat en normalfuntad unghäst fint. Men jag ser ingen ökad avfallningsrisk om de har jeans/tights/klänning. Så ska jag vara rädd hästen blir rädd av en ev avfallning får ingen rida.

Vi släpper det, okej? Vi får nöja oss med att vi har olika åsikter och erfarenheter (båda två) och respektera det, deal? ;) :up: Just för att inte förstöra tråden åt alla andra :angel:
Jag ska ivf ut och kvällsfodra odjuren i stallarna nu.

Over and out
 
1.Man får inte samma grepp med ett par vanliga jeans så som ett par helskodda ridbyxor. Unghästar är opålitliga och framförallt hingstar.
. 2.Därför tar jag inte några risker, varav en av riskerna för mig är att rida en okänd häst i tights.

Tagit mig friheten att klippa och numrera i ditt inlägg.

1. Opålitliga unghästar??? Hingstar extra opålitliga???
Nej, jag rider inte min treårige knappt inridne arabhingst utan hjälm (han är sutten på fyra gånger) men väl utan ledare. Tights eller tygförstärkta ridbyxor (som jag oftast använder) eller jeans må vara egalt när det gäller mina byxor.
Att unghästar inte är riktigt stabila är jag med på, eftersom de saknar rutin. Men varför hingstar ska vara extra "opålitliga" förstår jag faktiskt inte. Om de är väl uppfostrade.
Min treårige fjordhingst känns inte ett dugg "opålitlig" (eller ja, han är nykastrerad nu, men fram tills dess) eller riskabel. Faktiskt.
Han känns som en tioårig trygg skogsmulle att rida. Likadant den femårige islandshästen som nyss också blivit valack.
Men, men.
Anser man att unghästar i allmänhet och hingstar i synnerhet är opålitliga så är det ganska stor risk att de blir det.

2. Menar du att din förmåga att sitta kvar på en häst eller inte, hänger på att du har helskodda ridbyxor?
 
Tagit mig friheten att klippa och numrera i ditt inlägg.

1. Opålitliga unghästar??? Hingstar extra opålitliga???
Nej, jag rider inte min treårige knappt inridne arabhingst utan hjälm (han är sutten på fyra gånger) men väl utan ledare. Tights eller tygförstärkta ridbyxor (som jag oftast använder) eller jeans må vara egalt när det gäller mina byxor.
Att unghästar inte är riktigt stabila är jag med på, eftersom de saknar rutin. Men varför hingstar ska vara extra "opålitliga" förstår jag faktiskt inte. Om de är väl uppfostrade.
Min treårige fjordhingst känns inte ett dugg "opålitlig" (eller ja, han är nykastrerad nu, men fram tills dess) eller riskabel. Faktiskt.
Han känns som en tioårig trygg skogsmulle att rida. Likadant den femårige islandshästen som nyss också blivit valack.
Men, men.
Anser man att unghästar i allmänhet och hingstar i synnerhet är opålitliga så är det ganska stor risk att de blir det.

2. Menar du att din förmåga att sitta kvar på en häst eller inte, hänger på att du har helskodda ridbyxor?
Du är medveten om att du jämför Äpplen och Päron? En fjording har oftast en annan mentalitet än vad Hbl har, dessutom skiljer det sig från individ till individ. Men jag skulle aldrig någonsin påstå att en unghäst är pålitlig, det är bara idioti och extrem okunskap att påstå att sin unghäst är pålitlig. Sedan finns det de som är mer lugna och trygga än andra, men aldrig pålitlig. Hingstar har oftast mer energi och är majoriteten mer känsliga än valacker. Mycket pga att de har högre nivå av ämnet testosteron än vad både ston och valacker har. Det finns en anledning varför många kastrerar sina GP-hästar. har du ens reflekterat över det?
När det kommer till byxor så handlar det om att komma och provrida en häst. Jag personligen skulle aldrig hoppa upp i ett par tights, av flera olika anledningar. Varför ska ens rida i ett par tights? Ser inte funktionen med det, men där har vi kanske lite andra ambitioner med vår ridning. Som jag har tidigare har skrivit, som du uppenbarligen har missat, så kan jag mycket väl hoppa upp i ett par jeans, framförallt när jag har mina lektioner. Jag tycker att det är skönare att undervisa mina elever i jeans än ett par ridbyxor, dock bara smaksak från min sida. Den stora poängen med denna tråd, som du uppenbarligen också har missat, är att det handlar om bisarra provridningar, om du inte tycker att det är bisarrt att någon kommer och provrider sin Fjordhäst som är fd. hingst (som alla valacker har någon gång varit), så är det upp till dig. Men jag får be dig att hålla dig till ämnet i tråden, annars är det kanske mer lämpligt att du startar en ny tråd om du har behovet att ventilera ytterligare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 783
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp