Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag var med om en underlig människa när jag hade en ponny ute på annons. Hon skickade ett mail och berättade att hon var en vuxen kvinna (sisådär 40 år) ute efter en häst till skogsturer och klassisk dressyr samt som sällskap till sin andra häst, det lät jättebra i mailet så vi bokade in en provridning.
Väl på plats ville hon knappt borsta eller sadla själv. Sen hoppade hon upp och vi gick iväg till ett fält där hon kunde provrida (hade ingen ridbana). Hästen har alltid varit genomsnäll att rida på öppna ytor (aldrig bockat eller dragit iväg), och så även denna gång. Hon red runt i skritt och trav där en stund. När jag sen frågade om hon inte ville testa galoppen svarade hon att "nej det behövs inte". Jag sa då att hon gärna får testa på grusvägen bort från stallet om hon inte vågade testa på den öppna ytan, men hon ansåg att man inte behövde prova någon galopp :confused:. På vägen tillbaka mot stallet öste hon beröm över hur snäll hästen var att rida.
Tillbaka i stallgången började hon granska hästens hovar ingående, påhejad av sin man. Hon pekade på en rand och sa "jag ser att den här hästen haft fång!", varpå jag stod som ett frågetecken och sa att den där randen fanns på alla hovar runt om och mest troligt hörde ihop med betessläppet, eftersom hästen aldrig visat fångtecken. Sen kom nästa påstående om att hästen hade kass hovkvalitet och behövde både det ena och andra tillskottet för att hålla, trots att denna häst gått barfota hela sitt liv och tränats rätt intensivt utan att ömma eller få fula hovar en enda gång.
Hon klagade för fullt över hästens hälsa, och sa sen att hon kunde tänka sig att förbarma sig över den men att det skulle ta lång tid att få ordning på den. Hon fick åka hem utan häst.

När hovslagaren kom nästa gång berättade jag om vad kvinnan sagt, och vi fick oss ett gott skratt. Hovslagaren sa att man får inte bättre hovar än såhär, och någon fång kunde hon absolut inte se tecken på. Hästen såldes sen till ridskola och är nu privat tävlingshäst, utan att ha haft några hovproblem :p
 
Jag var med om en underlig människa när jag hade en ponny ute på annons. Hon skickade ett mail och berättade att hon var en vuxen kvinna (sisådär 40 år) ute efter en häst till skogsturer och klassisk dressyr samt som sällskap till sin andra häst, det lät jättebra i mailet så vi bokade in en provridning.
Väl på plats ville hon knappt borsta eller sadla själv. Sen hoppade hon upp och vi gick iväg till ett fält där hon kunde provrida (hade ingen ridbana). Hästen har alltid varit genomsnäll att rida på öppna ytor (aldrig bockat eller dragit iväg), och så även denna gång. Hon red runt i skritt och trav där en stund. När jag sen frågade om hon inte ville testa galoppen svarade hon att "nej det behövs inte". Jag sa då att hon gärna får testa på grusvägen bort från stallet om hon inte vågade testa på den öppna ytan, men hon ansåg att man inte behövde prova någon galopp :confused:. På vägen tillbaka mot stallet öste hon beröm över hur snäll hästen var att rida.
Tillbaka i stallgången började hon granska hästens hovar ingående, påhejad av sin man. Hon pekade på en rand och sa "jag ser att den här hästen haft fång!", varpå jag stod som ett frågetecken och sa att den där randen fanns på alla hovar runt om och mest troligt hörde ihop med betessläppet, eftersom hästen aldrig visat fångtecken. Sen kom nästa påstående om att hästen hade kass hovkvalitet och behövde både det ena och andra tillskottet för att hålla, trots att denna häst gått barfota hela sitt liv och tränats rätt intensivt utan att ömma eller få fula hovar en enda gång.
Hon klagade för fullt över hästens hälsa, och sa sen att hon kunde tänka sig att förbarma sig över den men att det skulle ta lång tid att få ordning på den. Hon fick åka hem utan häst.

När hovslagaren kom nästa gång berättade jag om vad kvinnan sagt, och vi fick oss ett gott skratt. Hovslagaren sa att man får inte bättre hovar än såhär, och någon fång kunde hon absolut inte se tecken på. Hästen såldes sen till ridskola och är nu privat tävlingshäst, utan att ha haft några hovproblem :p

Fast jag hår sålt en fin dressyrhäst för 100 000 ... Köparen galopperade inte under provridningen, mest skritt och lite trav, kanske max 10 min... Jag hade å andra sidan visat den i galopp och hade även fina tävlingsresultat... Så de va ju inga konstigheter på galoppen heller...
 
Kan berätta om en provridning jag genomfört också. Blev tipsad om en halvblodsvalack av en vän, och säljaren var en vän till henne. Det hela gick jättebra och hästen var väldigt trevlig. Sen när vi pratade vidare om själva försäljningen visade det sig att hon bara ville sälja om hästen skulle stå kvar i samma stad (helst samma stall, vilket inte ägdes av henne själv). Det kom fram när vi pratade om framtidsplaner och jag sa något om att jag funderat på att börja plugga på annan ort (under en timme därifrån, och hade inte ens ansökt till utbildningen vid det tillfället). Då ville hon inte längre sälja till just mig, utan föredrog att leta vidare efter någon som inte ville flytta hästen.
Det var nog lika bra det, för frågan är om man fått vara ifred med sin nya häst med en sån person i närheten.
 
Fast jag hår sålt en fin dressyrhäst för 100 000 ... Köparen galopperade inte under provridningen, mest skritt och lite trav, kanske max 10 min... Jag hade å andra sidan visat den i galopp och hade även fina tävlingsresultat... Så de va ju inga konstigheter på galoppen heller...
Den här hästen hade bara deltagit i pay and jump vid det tillfället, och hon såg varken mig rida eller film på galoppen. Det kändes så underligt när hon ville ha hästen till just skogsridning, att då inte testa hur hästen beter sig ute innan ett köp. Fast det mest underliga var ju beteendet i stallet efteråt :)
 
Den här hästen hade bara deltagit i pay and jump vid det tillfället, och hon såg varken mig rida eller film på galoppen. Det kändes så underligt när hon ville ha hästen till just skogsridning, att då inte testa hur hästen beter sig ute innan ett köp. Fast det mest underliga var ju beteendet i stallet efteråt :)
Hon kanske mest brukade rida i skritt och trav, och sällan galopperade? Då kan jag förstå om man inte tycker det är så tokviktigt att prova galoppen :)

Fast det andra låter ju bara skumt. Kanske någon som var sugen på lite gratisridning bara :angel:
 
Hon kanske mest brukade rida i skritt och trav, och sällan galopperade? Då kan jag förstå om man inte tycker det är så tokviktigt att prova galoppen :)

Fast det andra låter ju bara skumt. Kanske någon som var sugen på lite gratisridning bara :angel:

Tolkar det snarare som att hon ville köpa hästen - men inte hade råd och försökte klanka ner på den för att få mer priset. Mkt fult för övrigt.

Apropå inte göra saker på provridning. Jag provred och köpte en häst som för mig var viktigt bl.a. att den var trygg och säker att hoppa. Hade sett film och säljaren visa. JAG tog ett typ 40 cm hinder, och var nöjd. Det jag ville se var att hästen inte skenade på hinder/grisnitade/stack iväg över hinder med passiv, rädd ryttare (=mig). Hade bara varit dumt hoppa mer där, det var bättre vi tog när vi var mer trygga med varandra. Men det kanske verkade konstigt.

(Nu drygt 6 mån efter köp inte bara tränar vi på nivå jag förr var livrädd för, utan har även startat PJ och klubbtävling och debuterar lokalt om några veckor. Men hade jag försökt hoppa ens 60 cm på provridningen hade det bara blivit kattskit)

Kan ju vara samma med galoppen. Personen väljer ta galoppen när den känner hästen och är säker och är nöjd med att hästen är lugn och trygg i trav på öppet fält.
 
Tolkar det snarare som att hon ville köpa hästen - men inte hade råd och försökte klanka ner på den för att få mer priset. Mkt fult för övrigt.

Apropå inte göra saker på provridning. Jag provred och köpte en häst som för mig var viktigt bl.a. att den var trygg och säker att hoppa. Hade sett film och säljaren visa. JAG tog ett typ 40 cm hinder, och var nöjd. Det jag ville se var att hästen inte skenade på hinder/grisnitade/stack iväg över hinder med passiv, rädd ryttare (=mig). Hade bara varit dumt hoppa mer där, det var bättre vi tog när vi var mer trygga med varandra. Men det kanske verkade konstigt.

(Nu drygt 6 mån efter köp inte bara tränar vi på nivå jag förr var livrädd för, utan har även startat PJ och klubbtävling och debuterar lokalt om några veckor. Men hade jag försökt hoppa ens 60 cm på provridningen hade det bara blivit kattskit)

Kan ju vara samma med galoppen. Personen väljer ta galoppen när den känner hästen och är säker och är nöjd med att hästen är lugn och trygg i trav på öppet fält.

Ja, hon gjorde iallafall en fuling!

Angående din provridning, så känner jag igen mig så mycket i det! Tog ett par små pluttskutt med ponnyn på provridningen, och såg den hoppas typ 65-70 under annan ryttare. Jag ville också bara känna att den var schysst. Då var jag övertygad om att jag ändå aldrig skulle våga hoppa högre än 60, någonsin ever. Föreställde mig att vi skulle börja åka på pay and jump typ nu och hoppa 50. Vi tävlar i dagsläget LD och ska förhoppningsvis snart upp i LC :)
 
Jag har haft en hel del märkliga provridningar här, den första var inte själva provridningen något konstigt... Men efteråt...
Hur som helst, människan var här, provred, verkade glad och trevlig och verkade gilla hästen mkt. Jag hade inte valt henne oavsett då hon inte hade en suck att följa med i hästens rörelser, ca 10 cm över sadeln när hon försökte sitta ner i traven. Nog för att han har mkt rörelser, men kom igen.

Jag får ett meddelande om att denne inte är intresserad dagen efter, och jag svarar bara ok, hoppas att du hittar det du söker!

Ytterligare en vecka kommer världens längsta meddelande om varför hon inte vill låna hästen på foder... Och då är tydligen allt mitt fel? Hon har upp allt som har varit "fel". Tydligen så har jag varit extremt respektlös och otrevlig hela provridningen. (i min värld så pratade vi och skrattade och kom väldigt bra överens men...). Hon tyckte oxå att det var extremt fult av mig att ställa krav på saker hon inte fick göra med hästen. De saker jag kan komma på är använda honom i avel, klippa man och svans. Vilket för mig inte är helt orimligt, man klipper inte manen och svansen på en arab. Det är typ en dödsdom på det, det vet alla med araber. Och att jag inte vill att nån annan använder MIN hingst i avel, känns väl inte som jättekonstigt.

Åh just det, tydligen var det respektlöst av mig att fråga om hon hade råd att ha häst :rofl: Är det verkligen en fråga som är sååå opassande till en ev framtida fodervärd, en människa som man inte känner...

Hur som helst så bemötte jag henne med typ "Ja det var ju tråkigt att du känner så (fast aningens längre) och släppte det eftersom hon ändå inte var nån kandidat från början.

Ytterligare en vecka senare så fick jag meddelande om att hon visst var intresserad....

Alltså ärligt talat, vad tror människan?


En annan när jag skulle sälja en häst. Hästen var ett sto och hyfsat högt utbildad och ganska känslig för ryttarens hjälper. Jag hoppar upp och visar upp hästen i alla gångarter. Hennes väninna hoppar upp och rider hästen superbra!
Och så kom då själva människan som ville köpa hästen... När hon skulle fatta galopp så satte hon händerna i magen samtidigt, och drog upp knäna. Så denna häst gjorde var hon bad om, studsade på stället.

Jag får sedan sms om att hon vill pruta ner priset på hästen eftersom det är något fel på henne, eftersom det inte går att galoppera på henne. Att både jag och hennes väninna inte hade några som helst problem verkade hon inte bry sig om :rofl:

Nej jag sålde inte till henne.
 
Ja, hon gjorde iallafall en fuling!

Angående din provridning, så känner jag igen mig så mycket i det! Tog ett par små pluttskutt med ponnyn på provridningen, och såg den hoppas typ 65-70 under annan ryttare. Jag ville också bara känna att den var schysst. Då var jag övertygad om att jag ändå aldrig skulle våga hoppa högre än 60, någonsin ever. Föreställde mig att vi skulle börja åka på pay and jump typ nu och hoppa 50. Vi tävlar i dagsläget LD och ska förhoppningsvis snart upp i LC :)

Jag hade iofs som krav den skulle kunna kravla runt i lätt klass (dvs 120), även om jag såg det otänkbart vi skulle hoppa över metern. Hoppade mycket förr, ffa på ponny. Sen hade jag två fulstoppare (storhäst) och tappade självförtroendet. En del höjdrädsla med, 90 var HÖGT.

Första träningen med nämnda häst hoppade vi bana på 90 cm. Utan att jag var minsta rädd (eller ens fattade att det var 90 ;)). Har startat 70 på P&J klubbtävling och CR och det känns som pyttehinder. Fast jag har lite kvar mentalt, kan tycka det är högt INNAN jag börjar rida. Väl igång känns inte ens 90 som nåt problem. Och det är ENBART tack vare hästen. Men hoppa 120 nån gång känns plötsligt inte lika osannolikt ;)

Men som sagt, ett passivt (mantag och åkte) skutt på Max 40 cm på provridningen, där jag dessutom höll på att åka av i landningen ;)

(Hästen är inte så jättelätthoppad, men hon är otroligt ärlig och bussig på hinder. Vilket var precis vad jag sökte och ville testa med det lilla skuttet på provridningen)

Så när det gäller inte prova saker på provridning så kan jag tycka det är BRA om en person som är osäker låter bli. Och är ärlig med det samt vad den söker samt hur personen uppfattat det den provat. Tex "jag känner mig lite osäker att galoppera, så jag låter gärna bli det idag. Det känns dock som med tanke på att hästen är så lugn och trygg i trav på öppet fält så blir galoppen inga problem när vi känner varandra mer och provat galoppera i ridhus först?" Förhoppningsvis är ägaren ärlig med.

Men hellre avstå än göra det trots att man är rädd/osäker.
 
Så när det gäller inte prova saker på provridning så kan jag tycka det är BRA om en person som är osäker låter bli. Och är ärlig med det samt vad den söker samt hur personen uppfattat det den provat. Tex "jag känner mig lite osäker att galoppera, så jag låter gärna bli det idag. Det känns dock som med tanke på att hästen är så lugn och trygg i trav på öppet fält så blir galoppen inga problem när vi känner varandra mer och provat galoppera i ridhus först?" Förhoppningsvis är ägaren ärlig med.

Men hellre avstå än göra det trots att man är rädd/osäker.

Jag gallopperade inte heller nar jag kopte mitt sto, nu anglahast, for jag kande inte att jag var helt ok med det da. Men travade och kande anda av hasten.

Dock srtegrade hon sig nar hon skulle tillbaka in i stallet och skrek efter kompisar men det ar inga problem for mig. Jag var helt kar anda.:love:
Endast ridning jag var osaker i da.

Dock blev jag grundlurad men nyborjare som man var sa brydde jag mig inte om att besigta agaren sa ju att hon var frash :up:
Aldrig gor jag om det misstaget.
 
Jag skulle sälja en 3-årig ponny. Hade varit iväg på inridning under våren och fått vila under sommaren, detta var sensommar.
Kom en "tant" med en väninna och skulle titta. Ville inte se honom riden eller provriden utan bara titta på honom i skritt och trav.
Gjorde hon och det ända hon pratade om var typ hur mkt pengar hon hade så om hon köpte honom skulle han få ditten och datten... bara hmm ok.
Fråga om skador/sjukdomar jag sa då att bortsett från en hovböld ett år tidigare så ingenting.
Fick sjukt konstiga vibbar iaf.
Hon sa att hon skulle fundera på det och sen återkomma, när jag sa att jag också skulle fundera titta hon på mig som om jag var dum i huvudet.

Hon ringde iaf en timme senare och sa att hon minsann inte kunde köpa en häst som haft en hovböld!
Jag hade inte sålt till henne ändå.

Nu är ponnyn hos en ung tjej som tävlar mkt i dressyr (och inte haft ngn mer hovböld)
 
Jag hade iofs som krav den skulle kunna kravla runt i lätt klass (dvs 120), även om jag såg det otänkbart vi skulle hoppa över metern. Hoppade mycket förr, ffa på ponny. Sen hade jag två fulstoppare (storhäst) och tappade självförtroendet. En del höjdrädsla med, 90 var HÖGT.

Första träningen med nämnda häst hoppade vi bana på 90 cm. Utan att jag var minsta rädd (eller ens fattade att det var 90 ;)). Har startat 70 på P&J klubbtävling och CR och det känns som pyttehinder. Fast jag har lite kvar mentalt, kan tycka det är högt INNAN jag börjar rida. Väl igång känns inte ens 90 som nåt problem. Och det är ENBART tack vare hästen. Men hoppa 120 nån gång känns plötsligt inte lika osannolikt ;)

Men som sagt, ett passivt (mantag och åkte) skutt på Max 40 cm på provridningen, där jag dessutom höll på att åka av i landningen ;)

(Hästen är inte så jättelätthoppad, men hon är otroligt ärlig och bussig på hinder. Vilket var precis vad jag sökte och ville testa med det lilla skuttet på provridningen)

Så när det gäller inte prova saker på provridning så kan jag tycka det är BRA om en person som är osäker låter bli. Och är ärlig med det samt vad den söker samt hur personen uppfattat det den provat. Tex "jag känner mig lite osäker att galoppera, så jag låter gärna bli det idag. Det känns dock som med tanke på att hästen är så lugn och trygg i trav på öppet fält så blir galoppen inga problem när vi känner varandra mer och provat galoppera i ridhus först?" Förhoppningsvis är ägaren ärlig med.

Men hellre avstå än göra det trots att man är rädd/osäker.

Så gjorde jag när jag tog upp ridningen igen, ville ha en schysst snäll och billig häst att promenad rida på. Så jag tittade främst efter äldre hästar och ston som gått med föl. Men jag sa till att kände jag mig inte säker ville jag inte galoppera då utan isåfall komma tillbaka en andra gång.

Men hästen jag köpte va en gentleman som gick nybörjare och barn lektioner på ridskola. Va inga problem att galoppera eller hoppa honom när ja provred första gången. Så han fick det bli :love: han går ännu i hagen men som hel pensionär, helt suverän barn häst. Brukar ställa stolar så barnen når upp att borsta honom vilket han tycker är bland det bästa som finns :heart
 
Folk är skumma. Hade min ponny ute på annons som dressyrponny och nämnde även att han inte gillade att hoppa. Det ringer en dam och frågar en massa och kommer in på hoppning, jag säger att när han hoppar inte, då utbrister hon "men vi skulle ju ha en hopphäst" :confused:
En annan ringer astidigt en söndagmorgon och frågar var han kan och läxar sedan upp mig för att ha satt ett för högt pris på en häst som inte kan NÅGOT (han hade tävlat LA-FEI dressyr med placeringar) :o.
När jag skulle skaffa storhäst provred jag en treåring med fin stam. ok jättesnäll och superfin häst men jag blev lite fundersam över att han hängde i knäna trots sin unga ålder. Nåja satt upp och insåg varför; han var trött och slutriden, det fanns noll gnista kvar - sorgligt :(
En annan jag provred hade någon bra stam på pappans sida och jag kommer dit. Ser ett fint kallblod i en hage och ägaren påpekade att hon var mamman till hästen jag skulle provrida, han var i stallet. Ok en korsning då alltså, det framgick inte men ok då... Jag träffade hästen som var långhårig, alldeles för överviktig och sur och stökig. Jag satt upp och den gick verkligen inte utan att man tog spöet till hjälp - välriden jo tjosan... :bump:
 
Tyvärr har man ju träffat på trötta hästar som varit alldeles för unga.
Provred ett trevligt halvblod som var 4-5? ( kommer ej ihåg exakt) hon som ägde honom va en medelålders dressyrtant som aldrig vågat rida ut ensam på hästen el hoppat honom. Stod i ett tillridningsstall där han blev lite hopptränad.
Men att få den hästen att gå framåt va ju mission impossible. Jag orkade verkligen inte få fram honom och detta för att han tyckte de va så urtråkigt att gå i ridhus eftersom hon red honom där var dag.
När jag sedan avbröt och sa att han inte är en häst för mig att jag inte är stark nog så tyckte hon hästen kommit för "billigt" undan och hoppade upp och red med spö och sporrar för han skulle inte "komma undan".

Tyckte synd om hästen för han va så ur less helt enkelt och hon va oerhört osympatisk. när jag skulle provrida tyckte hon även jag kunde ta med egen sadel och prova med! Ja jo låter ju logiskt att jag tar med en egen sadel som säkert inte kommer passa o rida :eek:
 
när jag skulle provrida tyckte hon även jag kunde ta med egen sadel och prova med! Ja jo låter ju logiskt att jag tar med en egen sadel som säkert inte kommer passa o rida :eek:
När jag provred hästen som nu är min så insåg jag innan att säljarens sadel var för liten för tjocka mig. Jag frågade om jag fick prova om min egen sadel kunde passa honom och döm om vår förvåning när min sadel passade honom bättre än säljarens! Snacka om tokflyt! :D
 
När jag provred hästen som nu är min så insåg jag innan att säljarens sadel var för liten för tjocka mig. Jag frågade om jag fick prova om min egen sadel kunde passa honom och döm om vår förvåning när min sadel passade honom bättre än säljarens! Snacka om tokflyt! :D

Det är dock mer förståeligt. Hade jag kommit en andra gång hade det ju varit intressant! Men på henne lät det som att alla har en fin bra sadel liggandes som man använder på alla möjliga hästar vilket som gjorde att jag reagerade. O_o
 
jag skulle provrida tyckte hon även jag kunde ta med egen sadel och prova med! Ja jo låter ju logiskt att jag tar med en egen sadel som säkert inte kommer passa o rida :eek:

Det har jag också varit med om.
Tjejen som hade hästen hade "bara" en hoppsadel och tyckte jag kunde ta med min dressyrsadel. Men som jag sa till henne; jag provrider nog helst i den sadeln hästen haft, det känns mest rättvist.
Sen på plats var tjejen otroligt nervös och ville helst inte visa hästen eftersom jag var DRESSYRRYTTARE och skulle se henne rida :nailbiting: (hon var hopptjej). Fick lugna henne med att jag är där för att titta på hästen, inte döma henne.
Sedan var inte hästen riktigt vad jag letade efter och jag meddelade detta, fick sms tillbaka där hon frågade efter råd med hästen, vad hon borde tänka på i ridningen m.m.

Jättegullig tjej faktiskt, och hästen var trevlig. Såg den faktiskt i en artikel senast idag :p
 
I "vårt" stall som även har ridskoleverksamhet håller vi på och sälja en häst som är för känslig för verksamhet. Inget problem med hästen, han är en av de snällaste och samarbetsvilligaste hästarna jag ridit, men så pass samarbetsvillig att han försöker göra rätt av allt ryttaren gör. Fungerar alltså super med ryttare som vet vilka signaler de ger åt hästen, men för såna som inte har någon koll på sitt säte och t.ex. skuffar framåt hästen hela tiden får problem.

Att hitta en ryttare som har koll på sin egen ridning har dock visat sig svårt. Vi har varit tydliga med att hästen är känslig och bara för erfarna ryttare. När någon kommer för att provrida visar jag honom först så att de ser att han fungerar bra, dessutom finns det ridfilm på honom i saluannonsen. Men alltså suck! Ett par ryttare som varit och provrida har själva konstaterat att han är för känslig för dem, men så har det ju kommit vissa andra... :meh:

Första människan som provred honom hade mest bara ridit på ridskola före och var otroligt sned. Efter att ha skrittat några varv på en volt började hon skjuta framåt med sätet något otroligt. Lydig som hästen var tog han trav vilket ryttaren reagerade med att dra i tyglarna och skuffa ännu mer framåt med sätet. Hästen konstaterar att okej, tölt då. I några varv på volten skuffar ryttaren med sätet mer hela tiden och river samtidigt i tyglarna på en förvirrad och olycklig häst, tills stressen från ryttaren tar över hästen och han försöker springa undan, vilket slutar med att ryttaren faller av. Ett halft år senare på en kurs i vårt stall hör vi henne berätta till andra på kursen att "den där hästen" är helt galen. :banghead:

En annan som provred hade med sig en kompis som provred först. Hon hade mer koll på sätet, men var väldigt hård i händerna. Hästen protesterade dock inget utan försökte göra sitt bästa - dock såg det så plågsamt ut att jag gick bort en stund. :arghh: När jag kom ut stod de stilla på plats, ryttaren sitter och rycker gång på gång i tyglarna medan hon argt utbrister att "den här hästen kan ju inte rygga!". :rage: Efter att jag lugnt förklarat att han är lärd att rygga med betydligt mindre hjälper och främst med sätet (och förklarat hur hon skall göra det) funderade hon en stund, för att sedan få hästen att rygga hur fint som helst. :banghead: Vem ryggar ens genom att rycka hästen i munnen? :arghh: Stallägaren/hästens ägare och jag var båda dock otroligt imponerade över att stackars häst klarade av allt skit utan att bli stressad/protestera. :love:
Hur som helst, hon som var intresserad av att köpa satt upp och de konstaterade att han var för känslig för henne.
En tid senare får vi veta att de i deras slutna stallgrupp (då en i deras stall flyttat till oss med fortfarande var med i gruppen), har skällt ut hästen/mig/hästens ägare helt och berättat en massa skit. :confused::meh::wtf:

Verkar tydligen vara ganska vanligt att skylla på hästen när man har alldeles för höga tankar om sina ridkunskaper... :down:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 564
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp