Vilken är min ras? Behöver er proffshjälp!

ClaraNilsson

Trådstartare
Hejsan!

Jag har velat ha hund hela mitt liv men det är först nu jag känner att jag har möjlighet till att skaffa en. Jag har läst och letat i över ett år och har fortfarande svårt att komma fram till vilken som är "min" ras. Nu behöver jag er hjälp!!

Lite om mig: Jag är 23 år, bor i en tvåa i Göteborg med min sambo och studerar till civilingenjör. När jag inte studerar träffar jag vänner, är ute och promenerar eller är hemma och tar det lugnt. Jag har alltid älskat djur och i synnerhet hundar. Har under min uppväxt tagit hand om andras hundar då jag inte fått någon egen för mina föräldrar.

Vad jag söker i en hund: Sällskap framförallt. Och någon att promenera med. Jag gillar att vara ute och promenera eftersom jag inte har egen trädgård. Jag vill ha en kompis som hänger med mig när jag åker hem till mina föräldrar i en annan stad, när jag tar en fika med mina kompisar, som hänger med mig på lek och bus i Slottsskogen och sedan lägger sig med mig under täcket framför en film. Jag vill helst inte ha för mycket vaktinstinkt/ljudliga hundar då jag bor i lägenhet. Jag vill ha en lugn hund där det är relativt lätt att träna in av/på-knapp. Jag vill inte ha en för stor hund men i övrigt är inte utseende och behåring viktigt.

Jag har tidigare vart inne på papillion, pudel, Bichon havanaise men vet inte om de eventuellt är lite för livliga. På det senaste har jag vart inne på whippet, tycker de verkar väldigt trevliga.

Jättetacksam för alla tips!
Mvh
Clara
 
Hejsan!

Jag har velat ha hund hela mitt liv men det är först nu jag känner att jag har möjlighet till att skaffa en. Jag har läst och letat i över ett år och har fortfarande svårt att komma fram till vilken som är "min" ras. Nu behöver jag er hjälp!!

Lite om mig: Jag är 23 år, bor i en tvåa i Göteborg med min sambo och studerar till civilingenjör. När jag inte studerar träffar jag vänner, är ute och promenerar eller är hemma och tar det lugnt. Jag har alltid älskat djur och i synnerhet hundar. Har under min uppväxt tagit hand om andras hundar då jag inte fått någon egen för mina föräldrar.

Vad jag söker i en hund: Sällskap framförallt. Och någon att promenera med. Jag gillar att vara ute och promenera eftersom jag inte har egen trädgård. Jag vill ha en kompis som hänger med mig när jag åker hem till mina föräldrar i en annan stad, när jag tar en fika med mina kompisar, som hänger med mig på lek och bus i Slottsskogen och sedan lägger sig med mig under täcket framför en film. Jag vill helst inte ha för mycket vaktinstinkt/ljudliga hundar då jag bor i lägenhet. Jag vill ha en lugn hund där det är relativt lätt att träna in av/på-knapp. Jag vill inte ha en för stor hund men i övrigt är inte utseende och behåring viktigt.

Jag har tidigare vart inne på papillion, pudel, Bichon havanaise men vet inte om de eventuellt är lite för livliga. På det senaste har jag vart inne på whippet, tycker de verkar väldigt trevliga.

Jättetacksam för alla tips!
Mvh
Clara

Tror absolut inte de är för livliga! :)

Whippet dock har ju ganska stor jaktlust.
 
Bichon havanaise är en supertrevlig och frisk ras som jag upplever något mindre energisk än pudel och papillon :) men som endå hänger med på allt man vill !! Whippet är ju en vinthund, supertrevliga och enkla i vardagen men kräver att få rusa av sig på stort inhägnat område de flesta dagar. Har du tillgång till det ?
 
Tycler havanais låter som ett bra val! Du kan också kolla på bolonka, typ som havanaisen fast lite mindre och kanske ännu lite mindre livlig (mina är fullt nöjda med promenader där de får springa lösa och härja lite, de är inte så intresserade av träning).
 
Tycler havanais låter som ett bra val! Du kan också kolla på bolonka, typ som havanaisen fast lite mindre och kanske ännu lite mindre livlig (mina är fullt nöjda med promenader där de får springa lösa och härja lite, de är inte så intresserade av träning).
 
Tack för tipsen! Ja det jag gillar med havanaisen är att den faktiskt är avlad för sällskap till en början. Det är just jaktlusten hos whippet som gör att jag tvekar på den rasen.. Det hade vart skönt att kunna ha min hund lös även på icke-inhängande områden. Jag har kollat lite och jag har ett par ställen i närheten som är inhägnade men inte jättestora ytor. Det som får mig att tveka på många raser i grupp 9 är att de känns lite skälliga, livliga och bjäbbiga. Men det kanske snarare är att hussarna och mattarna som ger en dålig uppfostran? Att de raserna lockar till sig folk som inte tänker igenom sitt hundköp? Tack för alla tips! :)
 
Jag tänkte faktiskt också på vinthundsgruppen, men tänkte först på italienare snarare än whippet. Min erfarenhet är dessutom att italienarna generellt sett är lättare att ha lösa, och för någon som vill ha med sig hunden "överallt" så borde ju italienarens storlek vara till en fördel. Både italienare och whippet är ofta större än vad rasstandarden säger att de ska vara.

Vinthundarna behöver ju dock springa av sig ordenligt några gånger i veckan. Större rastgårdar kan vara bra, tomma fårhagar eller ridhus likaså (i de två sistnämnda får man ju dock kolla med ägaren om det är ok att släppa hunden där). Det finns många som har olika vinthundsraser i Gbg. Kanske kan du träffa någon med intressant ras och se hur de är, eller åtminstone prata lite med vinthundsägare för att veta mer om hur deras vardag ser ut och hur de ordnat det med att släppa hundarna lösa.

Ett enklare alternativ är ju annars hundarna i grupp 9 som redan nämnts. Lättare till skall hos dem och med tanke på att mååånga köpare mest tänker "åh, söt soffprydnad" eller "åh, perfekt för barnen att leka med utan att vi behöver göra något med den" så är det inte konstigt om det blir tokigt många gånger. Får småhundarna leva riktiga hundliv, med vettig aktivering och långpromenader så är nog många av dem riktigt trevliga.
 
Tack för tipsen! Ja det jag gillar med havanaisen är att den faktiskt är avlad för sällskap till en början. Det är just jaktlusten hos whippet som gör att jag tvekar på den rasen.. Det hade vart skönt att kunna ha min hund lös även på icke-inhängande områden. Jag har kollat lite och jag har ett par ställen i närheten som är inhägnade men inte jättestora ytor. Det som får mig att tveka på många raser i grupp 9 är att de känns lite skälliga, livliga och bjäbbiga. Men det kanske snarare är att hussarna och mattarna som ger en dålig uppfostran? Att de raserna lockar till sig folk som inte tänker igenom sitt hundköp? Tack för alla tips! :)
Ofta blir de skälliga för att de är understimulerade. Tyvärr kommer ägarna undan med aktiveringen bara för att de är små så det de ställer till med när de är understimulerade blir inte lika illa, men aktiveras de ordentligt, uppfostras och får vara med så blir de trevliga :)

Men jag håller med @Red_Chili att du ska titta på italienarna :up:
 
Ofta blir de skälliga för att de är understimulerade. Tyvärr kommer ägarna undan med aktiveringen bara för att de är små så det de ställer till med när de är understimulerade blir inte lika illa, men aktiveras de ordentligt, uppfostras och får vara med så blir de trevliga :)

Men jag håller med @Red_Chili att du ska titta på italienarna :up:

Jag skulle också säga att det har med avel att göra. Man får prata med uppfödaren om bad för egenskaper man tycker är viktigt.
 
Jag har pappis och haft fler genom åren. Det är en intelligent ras. Mina har alla varit tysta. Inte alla direkt de flyttat in. Men det tog inte lång tid innan de lät bli att skälla. Ringer det på dörren kan de dock skälla några ggr.
Jag upplever dock att många som köper pappi(och andra småhundar) inte uppfostrar dem lika noga som med en större hund. Då kan de bli lite väl odrägliga för min smak.

Men det är en lätt ras egentligen. De har inte så mkt jaktlust, intelligenta, aktiva utan att bli stressade vid mindre aktivitet och väldigt sällskapliga och vill göra rätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 255
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 612
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp