Vilken dragbil hade ni valt?

Kirie

Trådstartare
Vilken dragbil hade ni valt om inköpspriset inte spelar någon roll men där man tycker att bra bränsleekonomi och god kvalitet (dvs inga kända vanliga problem) etc är viktigt?
 
Beror på vad den ska fungera till mer. I företaget valde jag L200, och har inte ångrat det en dag. Drar allt från minigrävare, hästtransport till skrymmande personalvagnar.

Privat hade jag valt något mer personbilsbetonat, trivdes t ex bra med Volvo XC70, och hade idag valt en diesel istället för bensin som jag hade.

Nu är jag van vid sadelkammare och bra packmöjligheter i transporten, sådant spelar också roll när jag väljer dragbil.
 
Beror på vad den ska fungera till mer. I företaget valde jag L200, och har inte ångrat det en dag. Drar allt från minigrävare, hästtransport till skrymmande personalvagnar.

Privat hade jag valt något mer personbilsbetonat, trivdes t ex bra med Volvo XC70, och hade idag valt en diesel istället för bensin som jag hade.

Nu är jag van vid sadelkammare och bra packmöjligheter i transporten, sådant spelar också roll när jag väljer dragbil.
Tja, den ska mest åka fram och tillbaka till stallet och kortare turer till affärer, pendel och liknande. Kör absolut aldrig mer än 10 mil på en dag. BE finns och jag är främst intresserad av personbil. Jag inser ju givetvis att det kanske inte gör något med högre bränslekostnad när man åker såpass lite men vill nog ändå gärna ligga lågt på den biten.
 
Ska du dra en eller två hästar?

Såg nu att du är intresserad av personbil, då torde två hästar inte vara något alternativ (om man vill vara laglig).
 
Här så blir nästa bil en Suzuki Vitara 2015. Suzuki har vi haft ett par stycken i familjen och de bara går och går och går.
Läs på om den, den har fått riktigt bra recensioner och Suzuki rent allmänt har genom åren haft väldigt nöjda bilägare. Dieselmotorn får dra 1500 kg (även på B-kort). Drar ca 0,4l milen. Det enda de får "pisk" för är att de har tråkig inredning. Det kan jag leva med, till det priset :D

Recensioner kan du också läsa på modellen S-Cross/SX4 då Vitaran bygger på samma plattform, den har bara en annan design.
 
En bil som drar runt 1liter/milen utan släp räknas nog inte som bränslesnål så det var nog inte vad hon sökte ;)
Oj! Men jag kan inte så mycket om bilar, så jag vet inte vad som är bränslesnålt och inte. Jag tycker att 0.85 l/m som min drar känns rätt bra. Men som sagt, jag är inte så insatt ;)
 
Tack så mycket för alla svar, har fått lite bilar att kolla upp som jag inte haft en tanke på.
 
Om det ska vara en sprillans ny inom rimliga gränser: Jeep Cherokee eller Grand Cherokee, diesel.

Vilken dragbil hade ni valt om inköpspriset inte spelar någon roll men där man tycker att bra bränsleekonomi och god kvalitet (dvs inga kända vanliga problem) etc är viktigt?
 
Jag kör Audi A4 2.0 Diesel Quattro.

Får dra 2 ton. 1700 med BE.
Snygg, bekväm och lyxig, inte för dyr i drift eller i div.kostnader.
Drar 0,8 med släpet på. 0,5 vanlig körning.

Jobbar med bilar och har därför en del erfarenheter.

Även om inköpspriset inte spelar någon roll så tycker jag att man skall ha i åtanke hur reparationer osv blir rent kostnadsmässigt..
-där är jeep inte speciellt roliga, jämfört med t.ex. Audi.

Jag hade själv köpt en Range Rover vid "obegränsad ekonomi" men då är jag också medveten om de ev.helt hutlösa reparationskostnaderna..
 
Jag är skitnöjd med min Skoda Yeti.

Det fick bli en kompromiss då jag har 7 mil till jobbet och hem samtidigt som jag vill kunna dra tungt släp med två hästar i (har BE-kort).
Den får dra 2000 kg.

Givetvis en diesel. Kör jag bara till och från jobbet så räcker en 45-literstank till ca 120 mil om jag kör ekonomiskt. Med släp och en häst drar den runt 1 liter per mil.

Det enda "felet" är att bagageutrymmet är starkt begränsat men man kan alltid fälla sätet om man bara är två i bilen.

Jag bytte från Land Rover discovery som jag tyckte väldigt mycket om tills den började krångla......och det har den gjort med besked i nästan alla år jag haft den. Hann väl köra den i 2-3 år innan den gick sönder precis överallt.
Den var helt underbar att köra tungt med när motorn var ny. Även denna drog drygt 1 liter per mil eller lite över med släp och två hästar men den drog minst lika mycket utan släp vilket gjorde den till en ganska dålig kompromissbil.
 
Beror lite på hur man bor, snömängd osv. Jag har och har haft olika modeller av stora SUVar som varit fantastiska att dra med, alla har legat runt litern i diesel med släp och 0,8 -.0,9 utan. Men då har jag haft som krav på minst 2700 kg dragvikt.

Men jag har mot min vilja blivit väldigt förtjust i min sambos BMW 525 Xdrive, den drar under 0,6 till vardags och runt 0,85 med släp. Den drar 2000 kg på BE.
 
Jag kör Audi A4 2.0 Diesel Quattro.

Får dra 2 ton. 1700 med BE.
Snygg, bekväm och lyxig, inte för dyr i drift eller i div.kostnader.
Drar 0,8 med släpet på. 0,5 vanlig körning.

Jobbar med bilar och har därför en del erfarenheter.

Även om inköpspriset inte spelar någon roll så tycker jag att man skall ha i åtanke hur reparationer osv blir rent kostnadsmässigt..
-där är jeep inte speciellt roliga, jämfört med t.ex. Audi.

Jag hade själv köpt en Range Rover vid "obegränsad ekonomi" men då är jag också medveten om de ev.helt hutlösa reparationskostnaderna..

Jeep är varken dyra att laga eller går sönder oftare än andra bilar, snarare har dom varit billigare att laga. Har haft massor med Jeepar.

Håller med Digbil om Landcruiser, den är ju oslagbar (men dyr).
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
4
· Visningar
199
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 625
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp