Bukefalos 28 år!

Vilken flopp!

B

BJÖRKIS

Va på Jägers idag för att startboxträna valacken som ska (skulle) kvala på Täby på Tisdag, han TOTALVÄGRAR att överhuvudtaget sätta in huvudet innanför grindarna!!! :eek:
Han har varit inne två gånger tidigare (på Täby) och det har tagit max en minut att få in honom, men idag va det lögn i helvete, vet inte hur jag skall göra nu. Han var totalt ointresserad. Och det är anmäld till kval, det känns som att jag kan glömma det och ge honom mer tid. Han va riktigt grinig idag, en humörshäst kan jag lova. Vill inte åka upp till STHLM och ha en häst som tjurar i boxarna, det kan lika gärna vara en engångsföreteelse men jag vet inte om jag vågar chansa. Hur hade ni gjort? Det bästa för mig känns att stryka honom. Han löpte som en kossa dessutom, vill inte vill inte, det var hans humör idag. Hmm, blev lite sårad måste jag erkänna, han har ALDRIG varit så omöjlig. Kanske är galopp inget för honom, men jag vill ju ge honom en ärlig chans innan han slutar i så fall.
Jobbigt det här, :(
 
ÅÅh, va tråkigt att höra.. :(
Om jag va du skulle jag nog inte åkt upp med honom till Täby. Som du säger han det ju bara vara en engångsföreteelse, men ack så trist om han skulle strula i kvalet för att sedan åka den långa resan hem igen.
Förstår att det måste kännas riktigt trist! :(
Hade en häst i ett av stallen för ngr år sedan som verkligen hade humör, det som var skönt för tränaren/ägare osv då var att hon alltid startade på Täby, så d va "bara" att skritta tillbaka henne till stallet dom ggr hon var på d humöret.
Men eftersom han är en unghäst skulle jag inte oroa mig så mkt för att det ska upprepas ett flertal ggr, framförallt inte efter att han gått o lasta så lätt tidigare. Håller tummarna för dig!
 
Visst har du rätt i att det kan vara en engånsföretéelse men vem vågar chansa? Förvisso hade jag inte planerat att åka hem samma kväll utan han hade fått stå kvar under natten, vill inte köra hem mitt i natten. Så på så sätt kunde jag lika gärna åka upp tidigt under Tisdagen och gå med honom i träns genom träningsboxarna, för det har aldrig varit några problem.
Hans grinighet började redan på vägen till Jägers då han INTE ville ha sällskap i transporten av en SKIMMEL, han gillar inte skimmlar den lilla knasen, skratt. Men vi får se hur jag gör. Återkommer, kramar
 
Jag hade åkt. Eftersom han är så humör betonad och INTE gillar skimmlar, så var säkerligen detta den urartade faktorn den dagen.
 
Hmm, jag har inte riktigt bestämt mig ännu, vill ju inte åka upp till Täby och skämma ut mig! Men visst är han humörspålle som inte föredrar skimmlar, han som ska springa mot en skimmel på Tisdag, skratt! Han verkar inte bry sig så mycket om dem så länge de håller sig på avstånd och inte närmar sig "hans" område.
Det är konstigt vad två hästar kan vara olika trots att de är så nära bröder. Men jag ser faktiskt det bara positivt, man måste få "jobba" lite för brödet oxå, inte få allt serverat på ett silverfat.
Kramar
 
Nu har jag bestämt mig Shady, vi åker imorgon. Vi har pratat igenom det flera gånger jag och maken, vi ser båda fler fördelar än nackdelar. Ok att resan är lång och det är surt om han inte skulle gå in, men vi ska ändå stanna över natten. Jag åker upp med några bekanta imorgon och vi åker redan vid nio, när vi kommer upp ska vi ta på pållen ett stigbett och knalla ner till träningsboxarna och gå igenom ett par gånger, det borde väl inte bli några sura miner från banpersonalen pga det? Vi rider ju inte på banan menar jag. Vore trevligt att få träffa dig imorgon, har du möjlighet till det? Jag har ju inte en aning om hur du ser ut, jag kommer iaf att bära en keps med tryck på där det står Björk Arabian Racing så mig hittar du nog nånstans. Förresten, du vet ingen bra amatörhäst till salu? Letar efter något lämpligt men de verkar vara eftertraktade.
 
Då får man skicka alla sina lyckönskningar till dig då!!! Håller tummarna för er!

Ska nog åka dit o titta också. :)
 
Tack ska du ha :)
Jodå, jag ska be till gud hela natten för att Nogaar är på racerhumör :D
Han har varit väldigt fin i träningen hemma nu under ett par veckors tid, därför blev jag så himla besviken när allt blev så fel på Jägers i Fredags, men som sagt, han är på väldigt glatt humör sen han kom hem och det är ju positivt, dessutom delar han ju inte trailer med någon skimmel imorgon på vägen upp :rofl:.
Ska bli kul o se om han strejkar på Täbys träningsboxar imorgon, ska gå igenom där ett par gånger när vi kommer upp. Gör han det så blir det inget roligt, fast å andra sidan får jag ju se Berthram löpa, det är en fantastisk häst, Birgitta är en supergo kvinna som verkligen månar om sina hästar. Gjorde min praktik där och hon är verkligen seriös och otroligt mån om att allt går bra. Berthram är en riktig fighter och jag ser fram mot att träffa honom imorgon, det är ett tag sedan nu. Skulle det skita sig med Nogaar imorgon kommer Berthram ändå göra resan till STHLM väl värd.
 
Tycker ni gjort ett bra val. Hoppas på att denna skimmel inte kan springa alls :). Låt oss veta hur det gått.

Vad gäller amatör häst har jag inte en aning, kolla runt lite på Täby nu när du är där.
 
Japp, då va även sista hästen kvalad och klar, skönt. Synd bara att han uppförde sig som ett vilddjur i ledvolten!!! Hade ett helvete med honom där, nästa gång blir det till att ha kedja i munnen på honom för så får han bara inte uppföra sig fler gånger, DET va pinsamt. Men han är ung och grön så med rutin lär sig väl även denna lilla herre. Måste zuzza nu, trött, zzz
 
Det var tråkigt att höra.Det verkar som om du har lite problem med din häst.
Jag har själv tävlat på Täby galopp och skulle in i startboxen men nu är ju hästen van vid att gå in i den,men från början brukar det vara så.
Kanske tycker dom att det är trångt och läskigt men jag tycker att du ska kämpa lite inte bara lägga av,men han skulle nog kunna gå in i startboxen ska du se. :)
 
Hästen kvalade i Tisdags så visst går han in i boxarna, och det gick rätt bra, han backade en gång men gick sedan in igen, de har skicklig personal på Täby. Anledningen till att han inte gick in på Jägers berodde förmodligen på att en bekant till mig spöade till honom med ett ordentligt rapp i baken och det är ingen av mina pållar vana vid, jag anser inte att man ska ta till spö så fort en häst strular, :mad:
Det gjorde honom väldigt sur och tvär, och jag kan förstå honom, vi har aldrig använt spö när vi tagit in honom själva, det enda som behövts är en hand på rumpan.
Han har inga problem med trånga utrymmen, det enda han tycker är lite läskigt är ljudet som kommer när grindarna går upp. Han var med om en olycka i vintras med en rockard och jag tror han förknippar ljudet med denna olycka.

Och jag är inte den som slutar kämpa, jag ser alltid till att hästen får en ärlig chans, övning ger färdighet.
Jag blev bara väldigt besviken när han inte gick in i boxarna på Jägers, han har aldrig tidigare strulat så, och att sen ge honom ett spörapp va väldigt fel av mina bekanta som var med, det fick hon oxå höra, jag avskyr när människor tror att våld löser problem! Mina hästar är inte vana vid slag eller spön, jag rider inte ens med spö.
Men nog pratat om det, han kvalade i Tisdags och allt gick bra, det är huvudsaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp