Vilken hästras passar som förstahäst till mig?

Horselover91

Trådstartare
Hej forumet!

Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne.

Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa min allra första häst. Jag är inte i köptankar i dagsläget, utan vill planera i god tid innan för att göra allt så bra som möjligt. Det jag funderar på just nu är ju självklart vilken typ av häst som skulle passa mig bäst. Jag tänkte skriva lite om hur jag ligger till i vetenskap och ridkunskaper generellt, för att skapa en bakgrund om mig.

Skulle någon vilja ge förslag på lämplig förstahäst till mig baserat på detta?

Jag har ridit sedan jag var 7 år gammal på ridskola, upp tills jag var 14 (7 år alltså). Som 14åring skaffade sig en kompis två hästar, varar jag fick nästan fri tillgång under ytterligare 5-6 år. Detta var den större typen av islandshäst. Under ridskoletiden hade jag diverse sköthästar i privatstall, bland annat en fjording, en väldigt het nordsvensk och ett halvblod. Vi hade också en sommar där vi fick låna två hästar, en gammal travare och en shetlandsponny.

Jag har goda kunskaper i dressyr (på nivån ridskola, inte elit)
Jag har bristfälliga kunskaper i hoppning (är lite skräckblandad förtjusning med hoppning).
Mycket vana i ridning utomhus.

Det jag skulle vilja är att syssla en del med allt, men på en ganska basic nivå till en början. Hoppning är något jag vill börja med, men jag är som sagt lite rädd för hoppning, och vill alltså inte ha en storhoppare som jag kommer tråka ut med 5 månaders kavaletti eller små kryss ;)

Jag kommer vilja ha en häst som är ganska lugn och trygg, och åtminstone över 8-10 år gammal, som kommer fungerar lite som en läromästare för min del. Med det sagt inte en häst som bara lullar runt, det får gärna vara liv i den, men ingen ren fullblodsras, om jag uttrycker mig så.

Jag är cirka 162 cm lång och kommer vid det laget väga runt 55-65 kilo.

Jag hoppas att detta är ett slags underlag för att någon ska vilja diskutera detta med mig.

Kom med förslag! :)
 
Jag tror också att väldigt många raser kan passa, det kommer att handla om vilken individ som passar dig och det du vill.
Om du vill börja hoppa så kanske du blir biten och vill hoppa mer, då skulle jag välja bort de största och tyngsta individerna. Även om de kan hoppa så är det inte bra för dem i längden.
Tänk också på att tex en fd ridskolehäst eller turridningshäst ofta är lugn och fin i grupp, men kan vara väldigt osäker och ovillig på egen hand.

Mitt bästa tips är att hitta en bra tränare (åk och titta på lite lektioner och hitta någon som verkar bra, prata med dem också och se om ni klickar) där du kan rida på tränarens hästar eller om du kan låna en häst för lektioner. När tränaren lärt känna dig så skulle jag rekommendera delas att be tränaren hålla ögonen öppna efter lämpliga hästar till salu, och också att du kan ta tränaren med för att kika på hästar som kan vara intressanta.

Det är en hel djungel med kroppsbyggnad och rörelsemönster som en tränare så lätt kan hjälpa dig med, att hitta en häst med rätt fysik för dig och dina intressen.

Sätt dig också och läs alla trådar på forumet här om misslyckade hästköp. Skriv upp allt som folk missat att göra som lett till problem, och så ser du till att inte göra samma :)

Lycka till!
 
Jag skulle inte stirra mig blind på ras, utan snarare individ.

Fullblod har allmänt rykte att vara heta och svåra, men jag har haft med fullblod att göra som är allt annat än heta och svåra.
 
Jag säger som jag alltid säger att om man inte ska hålla på med avel eller någon speciell tävlingsgren så är ras på hästen helt oväsentligt. Man ska leta efter rätt individ och inte helt sällan hittar man inte den i den ras man trodde utan någon helt annanstans.

Så jag tycker att du har kommit långt med vad du vill med din kommande häst, att då börja leta efter ras istället för individ gör bara att du riskerar att missa hästen med stort H.
 
Jag tycker inte att du ska stryka någon ras för att rasen i helhet inte verkar lämplig, för det finns individer med temperament och ridbarhet åt alla håll och kanter.

Leta efter häst i åldern, utbildningsgrad, och mankhöjd du söker, och åk ut och provrid när det är dags.

Araber till exempel brukar ha ett rykte om sig att vara väldigt känsliga och heta, men de tar verkligen hand om sina ryttare. Jag, som också är hopprädd, har aldrig känt mig så trygg under hoppning på en arab. Han skyggade för det mesta och tyckte att många hinder var läskiga, men bad jag honom att hoppa så gjorde han det. Han sprang till och med i sidled ett par gånger om jag tappat balansen över hinder för att inte "tappa" mig. :)

Men det viktigaste är ju att du själv känner att du kan manövrera och lita på din framtida häst.
 
Tack alla för svaren! Trodde inte så många skulle svara.

Tillråga på mankhöjd, vilken är lämplig för min längd/vikt (162cm/56-65kg)? Jag vill ju gärna ha en storhäst iallafall.

En till sak jag tänkte fråga er om (de som vill svara igen) är om frieserhästar skulle vara lämpliga för det jag vill göra? Jag vet ju att de i huvudsak är tänkta till dressyr eller körning (DET kommer jag på först nu att jag gärna skulle vilja börja med) men de kanske skulle klara av att hoppa något hinder då och då? Eller hur ligger det till?

Hehe, själv har jag lite sämre erfarenheter av fullblod, vilket är anledningen till att jag gärna skyggar för raser i det spektrumet. Åtminstone som förstahäst. Men vem vet, jag kanske hittar ett fullblod eller någon form av korsning där den heta delen är mindre framträdande.

Misslyckade hästköpt-tipset ska jag följa upp, då kanske man kan få lite bra idéer.
 
Strunta i rasen eller om det är en korsning. Det finns fjordingar som är hur starka som helst och skenar när dem känner för det pga dem fått göra som de vill, det finns gudasnälla fjordingar, det finns fullblod som är hur lugna och trevliga som helst, finns överjävliga ponnys, finns trevliga ponnys osvosv.. Hitta en trevlig läromästare med en bra attityd som du kan ha roligt med. :)
Mankhöjden, själv gillar jag inte stora hästar över 175 cm men det beror också på hur hästen är byggd. Just nu har jag hästar som är 165, 174 (känns mindre!), 168 och en växande som för närvarande är 166 som jag hoppas stannar under 170 :)
 
@Horselover91 Om du är 1,62 så kan du ju rida både mindre och lite större hästar så där måste du själv känna efter vad som känns bra. Det finns små hästar som är tungridna och stora som är väldigt lätta i typen. En smaksak helt enkelt.
Passa på att rida så många olika typer av hästar som du kan och känn efter hur det känns. Då har du något att jämföra med sen när du ska provrida inför köp. :)

Själv är jag 1,71 och min nuvarande häst är 1,63. Min förra häst var 1,72 och däremellan hade jag en foderhäst på 1,60. Alla varianterna har funkat bra.
 
T
En till sak jag tänkte fråga er om (de som vill svara igen) är om frieserhästar skulle vara lämpliga för det jag vill göra? Jag vet ju att de i huvudsak är tänkta till dressyr eller körning (DET kommer jag på först nu att jag gärna skulle vilja börja med) men de kanske skulle klara av att hoppa något hinder då och då? Eller hur ligger det till?

Frieserhästar har ibland en lite ofördelaktig kroppsbyggnad för ridning dvs höga i nacken och ganska svängd rygg. Det gör att man behöver ha goda ridkunskaper för att kunna rida dom i en vettig form så att de håller. Som första häst tycker jag att man ska satsa på en häst som är någorlunda lättriden och som tillåter att man gör misstag....för det gör man. ;)

När det gäller körning så kan alla raser köras in men även här vill man ha rätt individ. En häst som är hyfsat stabil i huvudet och som inte far iväg för att de prasslar lite i någon buske.
 
Hej forumet!

Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne.

Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa min allra första häst. Jag är inte i köptankar i dagsläget, utan vill planera i god tid innan för att göra allt så bra som möjligt. Det jag funderar på just nu är ju självklart vilken typ av häst som skulle passa mig bäst. Jag tänkte skriva lite om hur jag ligger till i vetenskap och ridkunskaper generellt, för att skapa en bakgrund om mig.

Skulle någon vilja ge förslag på lämplig förstahäst till mig baserat på detta?

Jag har ridit sedan jag var 7 år gammal på ridskola, upp tills jag var 14 (7 år alltså). Som 14åring skaffade sig en kompis två hästar, varar jag fick nästan fri tillgång under ytterligare 5-6 år. Detta var den större typen av islandshäst. Under ridskoletiden hade jag diverse sköthästar i privatstall, bland annat en fjording, en väldigt het nordsvensk och ett halvblod. Vi hade också en sommar där vi fick låna två hästar, en gammal travare och en shetlandsponny.

Jag har goda kunskaper i dressyr (på nivån ridskola, inte elit)
Jag har bristfälliga kunskaper i hoppning (är lite skräckblandad förtjusning med hoppning).
Mycket vana i ridning utomhus.

Det jag skulle vilja är att syssla en del med allt, men på en ganska basic nivå till en början. Hoppning är något jag vill börja med, men jag är som sagt lite rädd för hoppning, och vill alltså inte ha en storhoppare som jag kommer tråka ut med 5 månaders kavaletti eller små kryss ;)

Jag kommer vilja ha en häst som är ganska lugn och trygg, och åtminstone över 8-10 år gammal, som kommer fungerar lite som en läromästare för min del. Med det sagt inte en häst som bara lullar runt, det får gärna vara liv i den, men ingen ren fullblodsras, om jag uttrycker mig så.

Jag är cirka 162 cm lång och kommer vid det laget väga runt 55-65 kilo.

Jag hoppas att detta är ett slags underlag för att någon ska vilja diskutera detta med mig.

Kom med förslag! :)

Vad har du för ambitioner? Bara hobby eller att kunna seriöst satsa på tävling?

Om du bara tex ska hobbyrida och träna basic så spelar ras inte direkt roll utan då är det mer att gå på individ. Man behöver inte en ferrari för att hoppa lite ibland eller dressyrtrimma ibland - och där går många i fällan och köper sig alldeles för mycket häst att underhålla.

Vill man satsa på att tävla i någon specifik gren bör man välja en hästras och typ som har fördelar (meriter, utbildad osv) och har fördelar fr aveln.

I de flestas fall är nog ras ganska oviktigt mer än utseendet, eftersom att temperament, egenskaper etc kan skilja nåt oerhört mellan individer av samma ras. Så i första hand, välj efter individ och att den matchar tilltänkt användning.
 
Jag stämmer också in i att individen är viktigare än rasen i detta fall. Är själv på pricken lika stor som dig och trivs bäst på hästar kring 160 cm, men hela spannet 158-165 cm känns ok. Min häst är en irländare (connemara/ID alt. ISH) är 162 cm, precis som mig, och det funkar jättebra! :)
 
Jag stämmer in i kören när det gäller att du ska leta individ istället för ras. Sätt upp en lista med vad det är du vill ha ut av din häst och vad ni ska göra tillsammans. När jag köper min första häst kommer jag leta efter någon jag kan träna dressyr och working equitation med och tävla i lägre klasser. Jag kommer att leta efter en häst med inte allt för hög mankhöjd (är kort själv och har ibland svårt att nå ned till vissa redskap/hinder i WE), en med inte allt för "flashiga" gångarter utan de ska vara lättridna och enkla, en grövre häst som tål att bära lite mer än ett ädelt fullblod etc etc. Tänk på vad du ska använda hästen till så att ni får det så roligt som möjligt tillsammans :)
 
Jag har upplevelsen att individ gäller mer än ras inom hästvärlden. Så kolla på hästar som uppfyller dina krav angående snälla, trygga individer i storhäst storlek, 8-10 år och sen hur utbildad den ska vara. Stirra inte dig blind på rasen, den spelar knappt någon roll så länge du gillar hästens personlighet/temperament och utseende ändå. :)

När jag letade min första häst tänkte jag mest på att jag var "färdig" med de heta hästarna som bara ville springa och blev rädd för minsta lilla. Jag ville ha en mer "laid back horse" som man kunde slappna av med, helst en mellan åldrarna 8-15 så att den var utbildad och sen var temperament och personlighet det viktigaste för mig. Jag letade efter en vänskap som skulle hålla flera år, och då måste det klicka.
Jag slutade upp med en häst som var resultatet av en tjuvbetäckning, varmblod/knabstrupper/fjording, 4 år gammal oinriden, 152 cm hög och ett GULD värt temperament. Han ifrågasätter saker, är extremt nyfiken, vill vara kompis med alla, blir han rädd så springer han någon meter innan han vill kolla vad det är, väldigt arbetsvillig och vill alltid vara tilll lags. Han är hemskt positiv i allt han gör och gillar han inte något så visar han det tydligt så länge du lyssnar. Sen är han oerfaren och har inte sett mycket av världen, men i grunden är han underbar temperamentsmässigt. Har verkligen inte ångrat mig en sekund att jag köpte honom som första häst.
Han fick sadeln på sig idag för första gången t.ex. (fastspänt med sadelgjord, hängande stigbyglar och longerades) och det var liksom inga problem alls, han bara accepterade det på en gång och gick på som han inte gjort annat. :love:
 
Du kan nog rida vilken sorts häst som helst, jag tror även d-ponny skulle funka bra, men du vill kanske hellre ha en stor häst? Jag tror du ska satsa på nån häst som är välutbildad men inte en jätte pigg/med över mycket energi som är på en elit nivå. Utan en häst som liksom kan anpassa sig efter ryttaren. Lite av en läromästare som utmanar sin ryttare men samtidigt hjälper dig med det som är svårare. Och leta inte efter ras utan efter individ! :up:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 553
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp