Vilken hästras, vid en zombie-apocalyps?

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan

Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :)

Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare. Där fanns en tråd om vilken modell och märke på motorcross-cykel skulle chattarna använda vid en zombie-apocalyps. Det var en mycket uppskattad tråd med mycket analys om vilket val man gjorde.

Så jag började tänka på vilken hästras skulle jag själv välja vid en zombie-apocalyps. Hmm jag tänker såhär:

Eftersom det mesta har rasat ihop i samhället så finns väl ingen som har tid att slå hö i större omfattning. Alltså måste hästen vara mycket lättfödd. Ponnyraser?!
Samtidigt måste hästen ha ett starkt psyke, så den klarar att springa ifrån hasande zombies utan att freaka ut. Kallblod? Ponny?
Den måste klara av många hinder på vägen. Halvblod?
Hästen måste vara extremt förarvänlig/ryttarvänlig så att den lyssnar på sin "master". Det tar bort alla envisa ponnyer, i synnerhet min, då hon har mycket egen vilja.... Arab?
Zombies vill ju åt hjärnan så det är kanske bra att sitta högt? Shire?

-Vad bör jag mer väga in i valet av ras, så att jag väljer rätt häst, om apocalypsen kommer???
-Vilka egenskaper har era hästar (oavsett ras, eller korsning mellan raser) skulle vara till fördel för er, eller ännu roligare till er nackdel om vi drabbas av en zombi-apocalyps?
 
Spontant tänkte jag arab - starka hovar, uthållig på långa distanser, och också snabb och vändbar inför när man behöver fly. Men de är ju inte så lättfödda mig veterligen och kan kanske vara lite väl hispiga - men jag skulle ärligt talat välja en häst med stark flyktinstinkt i ett zombie-scenario :D Men man vill ju inte riskera att bli avbockad heller :idea:

Islandshäst funderar jag också på. Även den stark, sund och uthållig på långa distanser, och dessutom lättfödd. Och smidig att vända och springa med också pga sin ringa storlek, det bästa vore ju en passhäst som kan susa iväg.

Varmblodstravare? De brukar ju också vara populära distanshästar, de har ofta ett trevligt psyke och vill så mycket. Och som sagt, de kan också springa fort. Men ofta svåra att hålla i hull. Kallblodstravare kanske är bättre?

Jag skulle förmodligen välja en islänning. Egentligen helst arab, men då förutsatt att det finns matmöjligheter. Eller en lättfödd arab ;)

Ska man avla på en häst enbart inför detta syfte, med alla egenskaper? En häst som är typ 190 hög, men som ändå har mjuka gångarter, som är stark, lättfödd, snabb som vinden när det behövs, stabil och trogen sin ryttare, gärna med ett extra utvecklat luktsinne för när det är zombies i närheten. Vad skulle den rasen kallas?
 
Spontant tänkte jag arab - starka hovar, uthållig på långa distanser, och också snabb och vändbar inför när man behöver fly. Men de är ju inte så lättfödda mig veterligen och kan kanske vara lite väl hispiga - men jag skulle ärligt talat välja en häst med stark flyktinstinkt i ett zombie-scenario :D Men man vill ju inte riskera att bli avbockad heller :idea:

Islandshäst funderar jag också på. Även den stark, sund och uthållig på långa distanser, och dessutom lättfödd. Och smidig att vända och springa med också pga sin ringa storlek, det bästa vore ju en passhäst som kan susa iväg.

Varmblodstravare? De brukar ju också vara populära distanshästar, de har ofta ett trevligt psyke och vill så mycket. Och som sagt, de kan också springa fort. Men ofta svåra att hålla i hull. Kallblodstravare kanske är bättre?

Jag skulle förmodligen välja en islänning. Egentligen helst arab, men då förutsatt att det finns matmöjligheter. Eller en lättfödd arab ;)

Ska man avla på en häst enbart inför detta syfte, med alla egenskaper? En häst som är typ 190 hög, men som ändå har mjuka gångarter, som är stark, lättfödd, snabb som vinden när det behövs, stabil och trogen sin ryttare, gärna med ett extra utvecklat luktsinne för när det är zombies i närheten. Vad skulle den rasen kallas?
Snabb??? Zombies hasar. Det är bara muterade zombies som rör sig snabbt, enligt min man...
 
Snabb??? Zombies hasar. Det är bara muterade zombies som rör sig snabbt, enligt min man...

Jo visst, riktiga zombies hasar, det är bara något nytt påfund det här med snabba zombier som har kommit på sistone :p Men jag tänkte att det skulle vara bra med en snabb och framförallt vändbar häst inför plötsliga överraskningar av en hord, då vill man komma iväg snabbt och bara dundra förbi. Zombies kan ju kasta sig fram också liksom.

Men nu kom jag på, apropå vändbar häst som kan springa fort kortare sträckor - en quarter?
Sen skulle det också vara bra med en stridstränad häst à la barock som kan sparka av huvudet på fanskapen, det är ju enda sättet att döda dem :angel:
 
<------------ denna kuse hade jag inte valt! Visseligen lättfödd, inte så hög så lätt att svinga sig upp på (förmodligen blir man själv lite mager och smidigare i brist på mat), och hon har bra fart för att vara ponny, men för hispig :p Hon hade nog sprungit åt andra hållet innan jag hade hunnit ta mig upp :p

En travare hade jag nog valt, bra fart i dom, ofta lugna och coola i de flesta situationer :) Man kanske ska satsa på en bakskygg häst, större chans att den sparkar av huvudet av en zombie då?
 
Bakskygg. Jisses hur kunde jag glömma det. Det är ju nästan av avgörande karaktär...
@hier i min förra zombiesbok muterade zombiesarna efter att amerikanska presidenten beordrat kärnvapen anfall mot zombies i Texas... Jag väljer att tro att skandinaviska zombies hasar:-) vad väljer du? Hasande eller muterandev Det är ju avgörande i val av häst!
 
Bakskygg. Jisses hur kunde jag glömma det. Det är ju nästan av avgörande karaktär...
@hier i min förra zombiesbok muterade zombiesarna efter att amerikanska presidenten beordrat kärnvapen anfall mot zombies i Texas... Jag väljer att tro att skandinaviska zombies hasar:-) vad väljer du? Hasande eller muterandev Det är ju avgörande i val av häst!

Hasande! Tvi vale för dessa nymodigheter med sprintande zombies. Sen i vår nordliga kyla torde ju det döda köttet frysa till så likstelheten inte riktigt lägger sig i förmultningsprocessen. Så att säga. *harkel*
 
En stark och snabb häst, iallafall. Kanske kan tränas till att sparka huvudena av dem? Dock skulle man vara tvungen att ha något skydd runt från knäet och neråt, för att undvika bett.
 
Jag skulle ta min Storm.

Lagom stor att hoppa upp på från marken barbacka. Snabb som tusan, håller samma tempo som storhästarna i hagen. Lättfödd. Van att vara packåsna och man kan binda upp henne överallt utan problem. Hon kommer även att vara väldigt viktbärande när hon blir äldre. Jag har fött upp henne själv så hon kommer, för det mesta ;), när jag kallar på henne.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 455
Senast: Ketrawzc
·
N
Hästmänniskan Hejsan! Min första tråd och inlägg här på Bukefalos. Jag och min sambo har nyligen skrivit kontrakt för en fin liten hästgård. Vi har en...
2
Svar
27
· Visningar
2 388
Senast: Masse
·
C
Träning Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?! Vet inte var jag ska lägga denna tråd riktigt. Här på hästhantering eller på...
Svar
12
· Visningar
1 753
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp