Vilken hundras passar för detta?

Frifinburk2

Trådstartare
Jag hoppas det är okej med en sån här tråd :)

Jag är sugen på att köpa hund (igen) och har nu börjat titta på olika hundraser. Det jag har kommit fram till är att hundrasen ska ha dessa förutsättningarna:

* Max 5 kilo som vuxen (helst)

* Aktiv hund som gillar att vara med. Jag kommer inte att träna spår eller jakt, men jag vill ha en hund som klarar att vara med på fjälläventyr, i stallet, på joggingrundan och i vardagen. Jag har tidigare tränat mycket lydnad och även lite agilty med mina hundar, men insett att det är den enda "riktiga" träning som jag verkligen gillar. Gärna så lite jaktinstinkt som möjligt.

* Inte separationsångest. Jag inser att detta är en träningssak, men jag vill inte köpa en hundras som är känd för att vara svår att ha själv hemma. Jag vill gärna kunna starta träningen på noll och inte på minus.

* En frisk hundras. Jag är helt kär i till exempel Fransk bulldog, men inser att jag hade haft dåligt samvete konstant över att den har svårt att andas :(

* En familjehund. Detta är självklart också en träningssak, men hunden kommer att behöva gå på hunddagis och jag har 3 olika familjer som gärna vill ta hand om hunden när jag är borta så det ska gärna vara en hundras som är barn och människokär. Ingen "enmanshund". Samtidigt vill jag gärna att den är självständig.

Finns det någon hundras som passar alla dessa kriterier? :)
 
Jag tänker på flera små fluffiga i grupp 9 - bichon-raserna, coton de tuléar, löwchen, bolonka. Också malteser, papillon, shih tzu, tibetansk spaniel? Osäker på hälsoläget här dock. Pudel?
 
Papillon går tyvärr bort. Inser att detta också är träning, men de jag har stött på har varit skälliga och nervösa vilket tyvärr gjort att jag fått negativa känslor om rasen.

Bolonka, Shih tzu och Bichon är ju underbara små hundar, men klarar det verkligen av att hänga med en hel dag i skogen? De har mycket päls, men jag anar att det är sån päls som går att klippa kort? Jag tänker inte gå genom en lerig skog med en hund som har två dm päls :D

Jag har också tittat en del på Griffon-raserna och Petit Brabancon eftersom de är lite mer högresta, men har tyvärr hört att de är just hundar där man börjar på minus med ensamhetsträningen.
 
Säger också Löwchen - verkar vara superhärliga hundar! Pälsvården blir också enkel om man klipper ner :) (förutsätter visserligen att man inte vill ställa ut).
 
Griffonerna går bort på ensamheten. Självklart GÅR det att ensamhetsträna dem, och mina kan vara ensamma i timmar utan problem, men det är ju för att de har varandra. Så, ska du skaffa två: go for it! En? Isf färdig vuxen omplacering.
Sedan har de sin kortare nos, med medföljande ljud av och till. Jag har inte stött på någon som faktiskt haft några problem av det, men det är ju också något att ha i åtanke.
 
Bolonka, Shih tzu och Bichon är ju underbara små hundar, men klarar det verkligen av att hänga med en hel dag i skogen? De har mycket päls, men jag anar att det är sån päls som går att klippa kort? Jag tänker inte gå genom en lerig skog med en hund som har två dm päls :D
.

Jajemän! De enda hundar som inte skulle klara de aktiviteter som du beskriver är väl de kortnosar som har andningsproblem.
Men jag förstår hur du tänker med pälsen rent praktiskt....
 
Säger också Löwchen - verkar vara superhärliga hundar! Pälsvården blir också enkel om man klipper ner :) (förutsätter visserligen att man inte vill ställa ut).

Nu har jag fått upp ögonen för en ny ras! Löwchen verkar vara en helt underbar liten hund :love: Jag har tidigare haft spaniels där jag har klippt pälsen kort så att klippa päls gör inget så länge som det inte är en hundras som mår dåligt av att pälsen försvinner :)
 
Griffonerna går bort på ensamheten. Självklart GÅR det att ensamhetsträna dem, och mina kan vara ensamma i timmar utan problem, men det är ju för att de har varandra. Så, ska du skaffa två: go for it! En? Isf färdig vuxen omplacering.
Sedan har de sin kortare nos, med medföljande ljud av och till. Jag har inte stött på någon som faktiskt haft några problem av det, men det är ju också något att ha i åtanke.

Det är synd för de verkar vara roliga och personliga hundar, men det är viktigt att hunden med träning klarar av att vara själv hemma mellan 2-4 timmar per dag. Jag har tittat på omplaceringar också, men inte hittat någon.
 
Det är synd för de verkar vara roliga och personliga hundar, men det är viktigt att hunden med träning klarar av att vara själv hemma mellan 2-4 timmar per dag. Jag har tittat på omplaceringar också, men inte hittat någon.
Det är underbara hundar i rätt hem :)
Omplaceringar kommer långtifrån alltid ut officiellt, så testa kontakta uppfödare direkt och hör om de vet om någon. De kan ha någon avelstik som är färdig i aveln tex, eller känner till någon valpköpare som av olika skäl behöver omplacera sin hund.
 
Bolonka, Shih tzu och Bichon är ju underbara små hundar, men klarar det verkligen av att hänga med en hel dag i skogen? De har mycket päls, men jag anar att det är sån päls som går att klippa kort? Jag tänker inte gå genom en lerig skog med en hund som har två dm päls :D
Absolut gör de det! De är ju dock inte särskilt långbenta så de allra mest vildvuxna skogarna blir ju jobbigt men så är det ju för alla raser i den storleken du letar. Jag har två bolonka, en är nedklippt och den andra inte. Den som har lång päls är fruktansvärd att ha med sig i skogen - ALLT fastnar men på den kortklippta fastnar i princip ingenting. Han kan frysa lite precis när han är nyklippt men så länge man är i rörelse fungerar det, och annars finns ju täcken. Han klipps var 10e vecka ungefär och då är pälsen kanske 2 cm lång. Kan absolut rekommendera rasen!

Jag hade en coton de tuléar förut som också var nedklippt, funkade också bra i skogen förutom att han såg så jävla skitig ut med tanke på att han var vit. Nu har jag en svart och en grå, där syns inte smutsen lika väl :D
 
Min första tanke var papillon, och det efter att jag träffat en uppfödare som hade ett helt knippe papilloner med sig på tävling. De var helt tysta hela dagen och när jag pratade med uppfödaren om det så sa hon att "tja, de vet att de får jobba, så de behöver inte skälla" :p Hon var även väldigt noga med mentaliteten på de hundar hon använde i aveln.

Vad tror du om yorkshireterrier annars? Jag har ingen direkt erfarenhet av rasen, mer än att den verkar vara pigg och glad. Snubblade för ett tag sedan in på en hemsida som tillhörde en uppfödare som fått diplom av SKK för att så många från den kenneln gått BPH och hundarna blir även hälsoundersökta. Jag noterade även att ett flertal av den kennelns hundar hade meriter från rallylydnad, lydnad, viltspår m.m. Det såg inte allt för tokigt ut :)
 
Nu är jag ju partisk, men det är en bra beskrivning av några av mina chihuahuaor. Lite på större sidan så klarar de att hänga med på typ allt, utom tuff terräng om man vill ha tempo, men då får du växla upp i storlek oavsett. Orkar massor, som jag nämnt i annan tråd ägdes en släkting till en av mina av en maratonlöpare och hunden var med på vardagspassen. Har man av rätt linjer är det faktiskt en frisk ras- på 12 år med dem (då med 3-5 vuxna hundar hemma konstant plus valp/unghundar) har jag haft tre veterinärbesök utöver hälsokontroller, ett för muskelsträckning när vi kört mkt agility, ett för akut förgiftning (knappast rasbundet känner jag) och ett för lite oklar stelhet på gamling där de inte riktigt kunde bestämma sig för om det bara var stelhet i muskler eller kanske lite prostatan så han fick behandling för båda.
Jaktinstinkten varierar rätt mkt, jag har inte haft nån som verkligen drar på vilt men jag har allt från en som bokstavligen helt oberörd kan hoppa runt bredvid vildkaninerna, och några som mycket glatt velat jaga iväg fåglar.

Med rätt linjer uppfyller en chi det du efterfrågar, jag hade samma funderingar som du när jag köpte min första, bortsett från att jag verkligen ville köra agility men behövde ha en ras som klarade av att vara soffpotatis en period om studierna tog mkt tid. Och det är fortfarande det jag gillar bäst med rasen; att de kan softa på tomten en vecka om jag är sjuk tex, för att sedan vara all in om jag vill ut o röra på mig i stallet eller så.
Men man ska vara noga med var man köper, så man inte drar på sig en liten rådjurslookalike med kass mentalitet.
 
Nu har jag fått upp ögonen för en ny ras! Löwchen verkar vara en helt underbar liten hund :love: Jag har tidigare haft spaniels där jag har klippt pälsen kort så att klippa päls gör inget så länge som det inte är en hundras som mår dåligt av att pälsen försvinner :)
Tror inte att de skulle må dåligt av det, sen kan de så klart behöva ha täcke på sig om det är kallt och man har klippt ner pälsen. Men @linnsan har en löwchen som hon brukar klippa ner, så hon kan nog svara bättee än jag. :)

Men ja, det verkar vara en underbar liten hund!
 
Nu har jag fått upp ögonen för en ny ras! Löwchen verkar vara en helt underbar liten hund :love: Jag har tidigare haft spaniels där jag har klippt pälsen kort så att klippa päls gör inget så länge som det inte är en hundras som mår dåligt av att pälsen försvinner :)
Jag scrollade på mobilen och kom emot rappprtera-knappen, men hoppas att inte inlägget försvinner. Inte min mening.
 
Det verkar vara trevliga hundar, men den är nog för stor. Jag vill gärna kunna flyga med hunden i kabin och då får hunden och buren max väga 8 kilo. Det känns säkrare då att köpa en hund som väger max 5-6 kg enligt rasstandarden än en som väger mellan 5-10 kg. Tänker att det är mindre risk att hunden blir 30% för stor än att håller sig i lägsta vikten på rasstandarden :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp