Vilken hundras passar för detta?

Dvärgschnauzer kunde säkert funka fint. En tik så är den i princip så liten som du vill ha.

Dvärgschnauzer är en hundras jag har tittat mycket på. Det är underbara hundar och jag har varit hundvakt åt flera. Tyvärr tror jag det är en lite för skarp ras för mina behov. Med mina tidigare hundar har jag varit mycket noga med uppfostran och de har följt mig genom att jag bara tittat dit de ska gå. Sedan har de levt livet ihop med sina hundvakter och gjort allt de inte får annars. De har varit lydiga såklart, men tagit sig friheter som de aldrig hade gort tillsammans med mig. Det har fungerat ändå, men med tanke på att jag har större behov av att de är "lydiga" med dessa hundvakter nu så behöver jag en mer förlåtande hundras som inte utnyttjar inkonsekvens lika mycket.

Jag är fullt medveten om att ALLA hundraser kan utnyttja inkonsekvens, men jag behöver bara en hundras som ändå är lite "Jaja, du får väll som du vill...". Av det jag har sett av dvärgschnauzer så är de underbara, men vet hur de ska utnyttja tillfället om de känner av inkonsekvens hos hundföraren. Vilken hund jag än väljer så kommer de förstå att de kan utnyttja inkonsekvens, men jag behöver en hundras som ändå, med god uppfostran, är föjsam och "lydig".

(Det är säkert dvärgschnauzers ändå, men hur undrabara jag än tycker att de är så upplever jag dem ändå som något skarpa.)
 
Det låter bra :) Jag har bara haft raser som är lite skarpare än just de raser jag tittat på nu. Om det inte behövs kastrering är det bara positivt för hanen kommer självklart aldrig att vara obevakad tillsammans med tikar :)

Frågan om Löwchens storlek kvarstår däremot. Är det vanligt att de som vuxna väger åtta kilo eller de hamnar oftast runt 5-6 kilo?

Varför just hane?
Jag vet faktiskt inte om det brukar vara en generell skillnad i storlekarna pga kön hos löwchen. Kanske lite? Upplever att det finns små hanar också. Min tik väger bara 4,4 kg men är ovanligt liten. Men om liten storlek är viktigt så kolla på valpar där föräldrar och släkt är mindre i storlekarna :)
 
Kolla på malteser annars som är snäppet mindre? De flesta hålls ju nerklippta i nån vardagsfrisyr av de ägare som inte ställer ut. Verkar vara rätt pigga och okomplicerad hundar som hänger med på det mesta.
 
Dvärgschnauzer är en hundras jag har tittat mycket på. Det är underbara hundar och jag har varit hundvakt åt flera. Tyvärr tror jag det är en lite för skarp ras för mina behov. Med mina tidigare hundar har jag varit mycket noga med uppfostran och de har följt mig genom att jag bara tittat dit de ska gå. Sedan har de levt livet ihop med sina hundvakter och gjort allt de inte får annars. De har varit lydiga såklart, men tagit sig friheter som de aldrig hade gort tillsammans med mig. Det har fungerat ändå, men med tanke på att jag har större behov av att de är "lydiga" med dessa hundvakter nu så behöver jag en mer förlåtande hundras som inte utnyttjar inkonsekvens lika mycket.

Jag är fullt medveten om att ALLA hundraser kan utnyttja inkonsekvens, men jag behöver bara en hundras som ändå är lite "Jaja, du får väll som du vill...". Av det jag har sett av dvärgschnauzer så är de underbara, men vet hur de ska utnyttja tillfället om de känner av inkonsekvens hos hundföraren. Vilken hund jag än väljer så kommer de förstå att de kan utnyttja inkonsekvens, men jag behöver en hundras som ändå, med god uppfostran, är föjsam och "lydig".

(Det är säkert dvärgschnauzers ändå, men hur undrabara jag än tycker att de är så upplever jag dem ändå som något skarpa.)
Upplever inte alls rasen som skarp. Inte heller så du beskriver med att utnyttja "kryphål" mer än vanligt. Min är ruskigt förlåtande och okomplicerad.
Däremot är många för stora jämfört med vad du beskriver. Vissa kan absolut flyga i kupén men inga garantier finns.
 
Jag har också en Dvärgschnauzer och kan inte alls säga att han är skarp. Han är otroligt enkel och okomplicerad. Går utmärkt ihop med hundar, barn, andra djur. Robust både fysiskt och mentalt.
Han är smart och lättlärd. Nu har just min inte så mycket will to please men det är nog mer en fråga om linjer. Som alltid när det kommer till arbetsvilliga hundar så gör man klokast i att leta långt ifrån utställningsringen.
 
Nu är jag ju partisk, men det är en bra beskrivning av några av mina chihuahuaor. Lite på större sidan så klarar de att hänga med på typ allt, utom tuff terräng om man vill ha tempo, men då får du växla upp i storlek oavsett. Orkar massor, som jag nämnt i annan tråd ägdes en släkting till en av mina av en maratonlöpare och hunden var med på vardagspassen. Har man av rätt linjer är det faktiskt en frisk ras- på 12 år med dem (då med 3-5 vuxna hundar hemma konstant plus valp/unghundar) har jag haft tre veterinärbesök utöver hälsokontroller, ett för muskelsträckning när vi kört mkt agility, ett för akut förgiftning (knappast rasbundet känner jag) och ett för lite oklar stelhet på gamling där de inte riktigt kunde bestämma sig för om det bara var stelhet i muskler eller kanske lite prostatan så han fick behandling för båda.
Jaktinstinkten varierar rätt mkt, jag har inte haft nån som verkligen drar på vilt men jag har allt från en som bokstavligen helt oberörd kan hoppa runt bredvid vildkaninerna, och några som mycket glatt velat jaga iväg fåglar.

Med rätt linjer uppfyller en chi det du efterfrågar, jag hade samma funderingar som du när jag köpte min första, bortsett från att jag verkligen ville köra agility men behövde ha en ras som klarade av att vara soffpotatis en period om studierna tog mkt tid. Och det är fortfarande det jag gillar bäst med rasen; att de kan softa på tomten en vecka om jag är sjuk tex, för att sedan vara all in om jag vill ut o röra på mig i stallet eller så.
Men man ska vara noga med var man köper, så man inte drar på sig en liten rådjurslookalike med kass mentalitet.
Håller med om Chihuahuas, väldigt trevliga och lätta hundar.
Har alltid tyckt det varit små bjäbbiga kräk utan nån riktig funktion.... tills jag över en natt fick låna en.... som sen blev kvar tills hon gick bort...
Den enda lilla lämnade tomrum nog att få plats med tre nya i min familj.
Alla jag har är omplaceringar, så de kan knappast räknas som noga utvalda med bra linjer osv. Ändå är ingen skällig eller otrevlig. Den första var snäll mot alla, men väldigt tight med sin matte. Nuvarande tre är två pga tidigare erfarenheter väldigt försiktiga, men hälsar glatt på alla, även småbarn. En är en sån som fullkomplig ääälskar alla människor, och i hemmet kan hon ibland agera ringklocka när nån kommer, men i övrigt har ingen av dem varit skälliga.
Ringklockan är just en sån nervig rådjurslookalike som Lenis nämner, och nja det är väl inte vad jag rekomenderar heller. Världens goaste, men pga att hon är så extremt sällskaplig klarar hon inte att vara ensam, med andra hundar hon känner på känd plats går bra men inte helt ensam.
Två av mina som är lite yngre har testat aguillity, de har ju börjat i väl vuxen ålder och inte testat så många gång er än och jag är helt novis men de har inga problem att hoppa och tycker att det är kul. De hänger även med på svampturer och långpromenader.
Bra familjehundar, men som med alla raser är det viktigt att välja bra uppfödare med sunda hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp