Vilken kattmat (torrfoder)

Alexandra_W

Trådstartare
Har ju gett veterinärt foder för njursvikt i så många år så jag har noll koll längre.

Men vad för torrfoder är bäst för en lite trind (kan bero på att hon ätit njurfoder och gå över av sig själv) siamesfröken och en trind utelevande bondkatt? (Som utökar sin kost med gnagare på ett tämligen okontrollerat vis).

Och jag vet fördelarna med blötmat men jag vill ha ett torrfoder för att kunna ha mat framme hela tiden. Jag vill heller inte hantera blötmat i somnarvärme. Så torrfoder it is.

Bondkatten har ätit Eukanuba Top Condition 1+ hittills. Samma foder åt fröken tidigare. Det är dock "lite för bra" för dem hullmässigt. Och jag har dålig koll på hur det står sig numera - mycket har hänt på marknaden.

Så ni med mer koll - tips tack.

Glömde - båda är vuxna men inte seniorer, båda är så vitt jag vet friska och tål allt. Honan kan ha lite problem med hård mage trots att hon dricker bra. Bondkatten har jag ingen aning om sånt då han sköter toaletten i naturen.
 
Hill's d/m, Hill's Metabolic eller Purina DM till trinda katter. Viktigast är dock att kontrollera matintaget så att de inte äter för mycket.
 
Hill's d/m, Hill's Metabolic eller Purina DM till trinda katter. Viktigast är dock att kontrollera matintaget så att de inte äter för mycket.

Ingen av dem är nu iaf särskilt svår med att äta för mycket. Utekatten kraschar ju alla dieter med att jaga dock.
 
Till min riktigt runda katt gav jag Hills r/d, m/d eller metabolic. Efter viktnedgång har jag gått över till spannmålsfritt torrfoder och då har jag valt att ge Applaws och Carnilove, vars innehållförteckning har känts bäst efter min bedömning. Ibland när jag glömt beställa får det bli Acana som säljs i närmsta butiken, lite för mycket magnesium och bär för min smak egentligen. Tidigare gav jag Orijen som jag vet att många gillar och ofta placerar sig väl i tester. Det fodret gick dock mina katter upp i vikt på trots liten giva.
 
Väldigt mycket spannmål i dem, är det verkligen okej för katt?

De är mest effektiva för viktminskning. Spannmål eller ej, även de spannmålsfria innehåller ofta hyfsat mycket kolhydrater och är inte per automatik bättre. Nämnda foder har bevisad god effekt för viktminskning, d/m och DM är båda kolhydratreducerade och innehåller mindre kolhydrater än flera spannmålsfria varianter.
 
Ija äter applaws nu med god aptit och verkar må bra på det.
Föredrar chicken med extra duck men jag blandar två olika smaker för att det ska bli roligare.
 
Här har mina fått "Mästers". Är väl inget speciellt med det men det har fungerat för friska katter. De har inte tyckt det var lika galet gott som en del andra sorter.
 
De är mest effektiva för viktminskning. Spannmål eller ej, även de spannmålsfria innehåller ofta hyfsat mycket kolhydrater och är inte per automatik bättre. Nämnda foder har bevisad god effekt för viktminskning, d/m och DM är båda kolhydratreducerade och innehåller mindre kolhydrater än flera spannmålsfria varianter.

Tackar!

Jag har ju använt flera av de medicinska fodren från hills, k/d (katt och hund), l/d (hund), Z/d (hund) och r/d (hund) och brukar blunda för innehållsförteckningen, eftersom de alltid hjälpt kanon. R/d fick hunden att verkligen rasa i vikt och då hade jag provat allt innan.

Men tex det Hills som var för diabetes, ingen risk ge det till frisk katt?
 
Tackar!

Jag har ju använt flera av de medicinska fodren från hills, k/d (katt och hund), l/d (hund), Z/d (hund) och r/d (hund) och brukar blunda för innehållsförteckningen, eftersom de alltid hjälpt kanon. R/d fick hunden att verkligen rasa i vikt och då hade jag provat allt innan.

Men tex det Hills som var för diabetes, ingen risk ge det till frisk katt?

Nej, det är absolut ingen fara att ge diabetesfoder till en frisk katt (alla katter som huvudsakligen äter torrfoder borde äta diabetesfoder ).
 
Jag skulle satsa på ett spannmålsfritt. Katterna brukar bli mättare på dem och därmed äta mindre. Jag själv ger Acana, men Orijen och Applaws är två andra vettiga sorter. Applaws innehåller dock potatisprotein så allt protein kommer inte från kött.

Generellt är jag emot bantningsfoder eftersom de är så olikt var katter egentligen ska äta, och katterna blir bara hungriga av det. En innekatt på strikt diet kanske det fungerar på, men inte en utekatt som har tillgång till annan mat. :)
 
Jag skulle satsa på ett spannmålsfritt. Katterna brukar bli mättare på dem och därmed äta mindre. Jag själv ger Acana, men Orijen och Applaws är två andra vettiga sorter. Applaws innehåller dock potatisprotein så allt protein kommer inte från kött.

Generellt är jag emot bantningsfoder eftersom de är så olikt var katter egentligen ska äta, och katterna blir bara hungriga av det. En innekatt på strikt diet kanske det fungerar på, men inte en utekatt som har tillgång till annan mat. :)

Fast just när utekatten barfar sig själv känns det som ännu mer vits? Han äter sig ju tjock redan på sork...
 
Jag skulle satsa på ett spannmålsfritt. Katterna brukar bli mättare på dem och därmed äta mindre. Jag själv ger Acana, men Orijen och Applaws är två andra vettiga sorter. Applaws innehåller dock potatisprotein så allt protein kommer inte från kött.

Generellt är jag emot bantningsfoder eftersom de är så olikt var katter egentligen ska äta, och katterna blir bara hungriga av det. En innekatt på strikt diet kanske det fungerar på, men inte en utekatt som har tillgång till annan mat. :)

Det finns olika slags bantningsfoder. Det finns fiberrika och fettsnåla bantningsfoder och så finns det "den nya generationens" bantningsfoder som handlar om kolhydratreduktion och om att ställa om ämnesomsättningen.
 
Okej. Efter en och en halv månad med Hills m/d har jag två smala katter och en halvtjockis...

De två jag skrev om i utsprungsinlägget har gått ner och är nu ganska lagom (det är inte så att djurskyddet skulle ringa om de tappade nåt hekto till).

Nytillskottet däremot är (sen kastrering) oerhört lättfödd och oerhört matglad. Och trind.

Jag kommer inte begränsa fodret för fröknarna inne. Dels för jag jobbar så det inte går vettigt att genomföra men framförallt för att jag skulle förlora förståndet. Man tar inte ifrån en siames sin fria tillgång om man vill ha harmoni i huset, eller sova på nätterna.

Finns det nåt "ännu bättre" bantarfoder? Hur mkt reducerar sådana där "automater" och grejer där de får fiska upp torrfoder med tassen och "fippla" lite när de ska äta? Annat förslag? (Ev ger det sig när nytillskottet slutar tycka hunden är äcklig och rör sig mer. Men när det sker vet bara fröken själv)
 
Du har inte funderat på att köpa en chipstyrd foderautomat som de smalare katterna kan äta ifrån men inte den lättfödde?

Kombinationen fri tillgång till mat och lättfödda katter är inte en bra kombo. Foderaktiveringsleksaker av olika slag kan göra en del, men det är tveksamt om det är tillräckligt som enda åtgärd.
 
Du har inte funderat på att köpa en chipstyrd foderautomat som de smalare katterna kan äta ifrån men inte den lättfödde?

Kombinationen fri tillgång till mat och lättfödda katter är inte en bra kombo. Foderaktiveringsleksaker av olika slag kan göra en del, men det är tveksamt om det är tillräckligt som enda åtgärd.

Alla tre är lättfödda matglada. Skulle behövas två automater då till fröknarna inne (varsin). Vilket skulle kunna funka beroende på hur många portioner den kan servera? När jag jobbar nätter så är jag borta 14 h minst, och måste få sova på dagen. Det går inte ha en avgrundsvrålande siames då. Och vrålar gör hon om det inte finns mat. Är man sex år och levt hela livet med fri tillgång så.

Förhoppningsvis blir nytillskottet lagom i hull när hon rör sig normalt och inte mest ligger som en pälsmössa i klätterträdet. Men om inte liksom?
 
Alla tre är lättfödda matglada. Skulle behövas två automater då till fröknarna inne (varsin). Vilket skulle kunna funka beroende på hur många portioner den kan servera? När jag jobbar nätter så är jag borta 14 h minst, och måste få sova på dagen. Det går inte ha en avgrundsvrålande siames då. Och vrålar gör hon om det inte finns mat. Är man sex år och levt hela livet med fri tillgång så.

Förhoppningsvis blir nytillskottet lagom i hull när hon rör sig normalt och inte mest ligger som en pälsmössa i klätterträdet. Men om inte liksom?

Den variant jag har (SureFeed) rymmer 400 ml vilket bör täcka dagsbehovet av torrfoder för en katt flera gånger om. Man kan koppla flera katter till den, tror den klarar av 32 katter eller något sådan. Varför det nu ska vara nödvändigt 32 katter lär väl göra slut på 400 ml mat rätt snabbt.:D
 
Jag knycker tråden lite, jag har tre katter som nu sommartid får gå ut dagtid när jag är hemma men resten av året är innekatter. Två av den har haft FORL vilket medfört att den ene har två huggtänder kvar och den andra inga tänder alls. Tandlösingen har ett något problematiskt förhållande till mat, han vräker i sig och spyr om matskålen varit tom, dvs han behöver gå och småäta lite för att inte kräkas överallt och tyvärr är han ganska fet nu.

De andra två är slanka och håller sig i bra hull, men hur behåller jag deras hull och minskar på tjockisens utan att han börjar spy? Jag har en bänk där de får sin mat, annars tar hundarna den.
 
Okej. Efter en och en halv månad med Hills m/d har jag två smala katter och en halvtjockis...

De två jag skrev om i utsprungsinlägget har gått ner och är nu ganska lagom (det är inte så att djurskyddet skulle ringa om de tappade nåt hekto till).

Nytillskottet däremot är (sen kastrering) oerhört lättfödd och oerhört matglad. Och trind.

Jag kommer inte begränsa fodret för fröknarna inne. Dels för jag jobbar så det inte går vettigt att genomföra men framförallt för att jag skulle förlora förståndet. Man tar inte ifrån en siames sin fria tillgång om man vill ha harmoni i huset, eller sova på nätterna.

Finns det nåt "ännu bättre" bantarfoder? Hur mkt reducerar sådana där "automater" och grejer där de får fiska upp torrfoder med tassen och "fippla" lite när de ska äta? Annat förslag? (Ev ger det sig när nytillskottet slutar tycka hunden är äcklig och rör sig mer. Men när det sker vet bara fröken själv)

Om det är ett bättre bantningsfoder låter jag vara osagt. Men min ragdoll gick ner litegrann på hill's r/d och m/d. Det allra sista gick han inte ner förrän jag bytte till hill's Metabolic. Så det kanske kan vara värt att testa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp