Vilken liten till mellanstor ras passar oss bäst?

MarrisE

Trådstartare
Hejsan! :)
Vi är ett par på 22 och 27 år som letar efter hund. Jag är uppväxt med 2 st Chihuahua tikar och söker efter något lite större. Vi är båda väldigt aktiva människor som har mycket att ge hunden. Vi bor i storstad med närhet till flera skogar och variation. Vi båda älskar att komma ut i naturen och hunden skulle få komma ut på massor utav varierande aktiviteter (vandring, fiske, stallet, friluftsliv)

Önskemål:
- En långhårig till korthårig ras men den skall inte kräva allt för mycket pälsvård utan några gånger i veckan passar oss bra!
-Vi söker en hundras som klarar av långa promenader och andra roliga saker, dock vill vi inte att den kräver så mycket motion som vissa superaktiva raser kan behöva (lagom blir bra)
-Det hade varit bra om den är enkel med djur och människor.
-Ganska lättlärd och rolig att träna med (inga planer på tävling men för skojs skull)
- Liten till mellanstor
- En hyfsat frisk ras

Självklart vet jag att alla hundar är olika och att det beror mycket på uppfödare/uppfostran men jag vill gärna ha tips på raser som ni gillar/tycker är bra! :)
 
Hejsan! :)
Vi är ett par på 22 och 27 år som letar efter hund. Jag är uppväxt med 2 st Chihuahua tikar och söker efter något lite större. Vi är båda väldigt aktiva människor som har mycket att ge hunden. Vi bor i storstad med närhet till flera skogar och variation. Vi båda älskar att komma ut i naturen och hunden skulle få komma ut på massor utav varierande aktiviteter (vandring, fiske, stallet, friluftsliv)

Önskemål:
- En långhårig till korthårig ras men den skall inte kräva allt för mycket pälsvård utan några gånger i veckan passar oss bra!
-Vi söker en hundras som klarar av långa promenader och andra roliga saker, dock vill vi inte att den kräver så mycket motion som vissa superaktiva raser kan behöva (lagom blir bra)
-Det hade varit bra om den är enkel med djur och människor.
-Ganska lättlärd och rolig att träna med (inga planer på tävling men för skojs skull)
- Liten till mellanstor
- En hyfsat frisk ras

Självklart vet jag att alla hundar är olika och att det beror mycket på uppfödare/uppfostran men jag vill gärna ha tips på raser som ni gillar/tycker är bra! :)

Jag tycker det låter som Pappis vore perfekt för er.

De är med på allt, orkar och vill. Men de kräver inte så mycket och blir inte understimulerade och bökiga av mindre aktivitet.
De är liksom alltid positiva och glada.
De är intelligenta och otroligt lätta att lära. De vill göra rätt.
De är väldigt sociala mot sin familj. Men är oftast ok mot andra om än inte supersociala mot främlingar alla av dem.

Det är en hyfsat frisk ras. Man har som med alla småraser vissa problem med patella och tänder. Men det är rätt moderat och man avlar inte på såna djur som seriös uppfödare.
Sen har de ju PRA också. Men det lyser man avelsdjur för och avlar inte på de som har.

Känner ni att pappi är intressant kan jag tipsa om bra uppfödare om ni PM:ar. Har inte de någon passande nu så vet de vilka andra uppfödare som är bra och kan rekommendera er vidare.
 
Den behöver inte hållas kortklippt. Mina har jag alltid borstat ca 1 gång/månad. De får inte tovor under den tiden. Om de får något är det längst in på öronens undersida, det går att trassla ut på 10 min.
TS kan ju greja lite varje vecka enligt trådstart. Då får de inga tovor.
Nej, den BEHÖVER inte hållas kortklippt, dock tycker jag personligen att en kortklippt ser sportigare ut och så drar dom inte in lika mycket smuts så fort det är blött ute heller;)
 
Nej, den BEHÖVER inte hållas kortklippt, dock tycker jag personligen att en kortklippt ser sportigare ut och så drar dom inte in lika mycket smuts så fort det är blött ute heller;)

Haha.. I min värld är det helgerån att klippa en Pappi. Tycker de ser hemska ut då!

Sen iom sin ringa strl bär man ju lätt in även två och bara spolar antingen under kranen i handfatet eller i duschen.
Plus att pälskvaliteten ofta är så silkig att den mesta skiten ramlar av bara de tokar innan man tar in dem.
 
Haha.. I min värld är det helgerån att klippa en Pappi. Tycker de ser hemska ut då!

Sen iom sin ringa strl bär man ju lätt in även två och bara spolar antingen under kranen i handfatet eller i duschen.
Plus att pälskvaliteten ofta är så silkig att den mesta skiten ramlar av bara de tokar innan man tar in dem.
Klippt som oklippt är nog en pappilon en bra ras för TS:up:
 
Papillon håller jag med om nog skulle passa bra. Även kleinspitz och mittelspitz tycker jag passar in i dina kriterier. Tysk spets är mycket pigga, alerta och glada små hundar. De hänger gärna med på allt och är till skillnad från många andra spetsraser ganska lätta att träna, men är inte den aktivaste av alla raser även om den onekligen är pigg och helt klart vill få ut mer av livet än att vara en gullig soffprydnad. Är ursprungligen avlad till skällande vakthund så skällandet kan behöva dämpas på en del individer från början, men jag antar att ni är vana vid skällande vakthundar eftersom ni har chihuahua. Det är en frisk ras. Se till att föräldrarna (och gärna fler släktingar) är patella u.a och ögon u.a. Pälsvården är borstning en gång i veckan. Det ska enligt rasstandarden vara en ras med låg jaktlust och för det mesta har den låg jaktlust, men det förekommer individer med mycket jaktlust.
 
Säger också någon av de tyska spetsarna, mittelspitz eller keeshond. Japansk spets är en annan liknande ras. Volpino italiano också, men det finns inte så många av dem. Finsk lapphund? Västgötaspets?
Andra förslag är dansk-svensk gårdshund. Australisk terrier har pälsvård, men inte så krävande. Någon här på forumet har en sån. De är pigga och jättetrevliga.
Någon av de två corgi-raserna? Welsh corgi cardigan eller welshcorgi pembroke?
 
Gällande Keesen (haft rasen) kan jag säga att antingen borstar man mycket eller dammsuger mycket. Ska de inte vara ute mycket (som tex gårdshund som den är avlad för) så fäller de rikligt som familjehundar som bor inne. Så även om pälsen i sig inte kräver mycket jobb så får man ändå räkna med en hel del omkringjobb (om man inte tycker det är ok att ha hår till anklarna)
 
Har aldrig nånsin sett en klippt papillon , hur ser dom ut ?

Jag har haft pappisar i 28 år nu, oklippta. Så för mig ser de liksom nästan stympade ut. Det är ju så mycket deras hår på öron etc som särskiljer dem.

Jag var i en hästbutik för ett gäng år sen. Så kom en klippt pappi fram och hängde.
Så kommer en kvinna/ägare runt hörnet och bleknar och utbrister mitt namn. Jag kände inte igen henne. Men tydligen var det en elevs vän. Den eleven köpte pappi av min uppfödare efter att ha träffat mina. Hennes vän gjorde samma. Den här tjejen mindes att jag var god vän med uppfödaren och blev livrädd att jag skulle berätta att de klippt hunden.
Jag garvade och sa att jag inget säger. Men om uppfödaren fick veta skulle hon inte bli sur.
Varje gång vi möttes efter frågade hon om jag berättat.
Tydligen väldigt tabu för vissa att klippa dem. ;)
 
Finsk lapphund tycker jag låter som ett vettigt alternativ. Klippt eller oklippt.

Själv har jag en miniature american shepherd som stämmer in på din beskrivning förutom att han inte tycker om andra djur så mkt. Han är reserverad och vaktig men absolut inte aggressiv. Han älskar att följa med på allt, är mkt lydig och lättlärd med bra av och på knapp. Vi har honom klippt på somrarna då han mår bättre av det. Sparar någon eller några centimeter av pälsen och det fungerar perfekt.
 
Klippt papillon var ju jättesöt, som en fladdermus :)
I och för sig så tänkte jag inte att den skulle vara rakad, för DET tycker inte jag är så fint... Däremot gillar jag inte när pälsen är så lång att den nästan släpar i marken (eller ja, hänger nedanför knäna och haserna:p) och att hela hunden ser tung ut pga all päls (kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar);) Våran blir heeelt galen och överlycklig varje gång hon har blivit klippt:up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 838
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp