Vilken ras passar mig?

Ella_01

Trådstartare
Hej!

Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle och en dvärgtax, som jag har haft ansvar under mina sena tonår. Med dom har jag varit på kurser med och jobbat med både fysisk och mental aktivering, vilket är det jag tycker är roligast här i livet. När det kommer till vilken ras är jag ganska rådvill så ber nu om lite hjälp, här kommer några riktlinjer:

  • Storlek spelar inte så stor roll, inte pytteliten, inte jättstor. Lätt fysik, inte tjock och tung.
  • Då jag pluggar (hundpassare kan alltid fixas, aldrig borta längre än 2-3 timmar) är krav på motion inga större problem, kunna följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Att kunna vara lös utan större träning är väldigt viktigt. Bor vid havet utanför stan med många stora gräsplättar, stigar och inte mycket skog.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)
  • Minimal jaktinstinkt, så liten som möjligt.
  • Inte skällig och vaktig.
Förstår självklart att varje hund är en egen individ och att det skiljer sig från hund till hund, men man utgå lite från hur rasen är generellt.

Tacksam för svar! :)
 
Ja enligt mig är alla förslag tant-hundar..
Har du någon erfarenhet av de raser som nämnts? Någon ras du själv är särskilt sugen på?