Vilken ras passar mig?

Ella_01

Trådstartare
Hej!

Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle och en dvärgtax, som jag har haft ansvar under mina sena tonår. Med dom har jag varit på kurser med och jobbat med både fysisk och mental aktivering, vilket är det jag tycker är roligast här i livet. När det kommer till vilken ras är jag ganska rådvill så ber nu om lite hjälp, här kommer några riktlinjer:

  • Storlek spelar inte så stor roll, inte pytteliten, inte jättstor. Lätt fysik, inte tjock och tung.
  • Då jag pluggar (hundpassare kan alltid fixas, aldrig borta längre än 2-3 timmar) är krav på motion inga större problem, kunna följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Att kunna vara lös utan större träning är väldigt viktigt. Bor vid havet utanför stan med många stora gräsplättar, stigar och inte mycket skog.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)
  • Minimal jaktinstinkt, så liten som möjligt.
  • Inte skällig och vaktig.
Förstår självklart att varje hund är en egen individ och att det skiljer sig från hund till hund, men man utgå lite från hur rasen är generellt.

Tacksam för svar! :)
 
Ja enligt mig är alla förslag tant-hundar..
Har du någon erfarenhet av de raser som nämnts? Någon ras du själv är särskilt sugen på?

Jag håller med de i tråden som menar att t.ex. bichonraserna och liknande (frisé, havanaise, bolognese, coton de tuéar, bolonka) låter som att de skulle kunna passa bra. Jag har en av precis nämnda raser nu och har haft en av de andra tidigare. De är jätteroliga hundar som stämmer precis in på det du skriver att du vill ha i ursprungsinlägget. Dessutom går det alldeles utmärkt med långpromenader eller valfri hundsport på amatörnivå om man skulle vilja det (och alldeles säkert högre nivåer än så med rätt individ!)
 
@Ella_01 Är det storleken som gör dem till tanthundar? Eller nåt annat? Svårt att undvika raser utan att veta din definition på det hela, eftersom det är rätt olika raser du fått förslag på. Vilken typ av raser gillar du? Och vad tycker du om din familjs hundar/egenskaper?
 
Boston terrier har noll jaktlust. Min kille var lös på en gräsmatta med en massa vilda kaniner. Han var noll intresserad av kaninerna. Trevlig och glad hund som är smart. Ingen pälsvård. Klarar soffhäng men är med på långpromnad. Sover gärna under täcket ihop med matte.
 
Boston terrier har noll jaktlust. Min kille var lös på en gräsmatta med en massa vilda kaniner. Han var noll intresserad av kaninerna. Trevlig och glad hund som är smart. Ingen pälsvård. Klarar soffhäng men är med på långpromnad. Sover gärna under täcket ihop med matte.

Jag känner en som kör LC med sin Boston för att den är så jakttokig. :laugh:
 
Hej!

Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle och en dvärgtax, som jag har haft ansvar under mina sena tonår. Med dom har jag varit på kurser med och jobbat med både fysisk och mental aktivering, vilket är det jag tycker är roligast här i livet. När det kommer till vilken ras är jag ganska rådvill så ber nu om lite hjälp, här kommer några riktlinjer:

  • Storlek spelar inte så stor roll, inte pytteliten, inte jättstor. Lätt fysik, inte tjock och tung.
  • Då jag pluggar (hundpassare kan alltid fixas, aldrig borta längre än 2-3 timmar) är krav på motion inga större problem, kunna följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Att kunna vara lös utan större träning är väldigt viktigt. Bor vid havet utanför stan med många stora gräsplättar, stigar och inte mycket skog.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)
  • Minimal jaktinstinkt, så liten som möjligt.
  • Inte skällig och vaktig.
Förstår självklart att varje hund är en egen individ och att det skiljer sig från hund till hund, men man utgå lite från hur rasen är generellt.

Tacksam för svar! :)

Sheltie? Finns ju både mindre och större exemplar.
 
Jag tänker spontant att Pappilon kanske skulle kunna vara ett alternativ (elle @tuaphua ?) :)

Eller en en havanaise eller annan bichon-ras? :)

Jag har ju Papillon sen 25 år. Jag vet inte riktigt om jah skulle kalla dem tanthundar.

Mina har orkat hänga på när jag rider flera hästar/dag, springer milen offroad och sen gärna fortsatt leka.

Däremot tål de lugn om man är sjuk tex utan att bli stressade.

Vi har testat agility med några. De körde hela banan och alla hinder direkt utan problem.
Det är en rätt kavat, tålig och energisk ras som är med på det som bjuds utan att kräva så mkt.
De är intelligenta och föriga. Enkla att träna för både kunniga som mindre kunniga/mindre intresserade.

De brukar inte ha mkt till jaktlust och har de någon är de lätta att träna till att släppa sånt. Detsamma gäller skall.

De är också mkt sociala och tillgivna sin familj. Alltid glada och villiga att göra rätt sas.
 
Tanthund är ju perfekt! ;)
När folk inte har en aning om vad Löwchen är för ras (=nästan alla) så säger jag "en liten tanthund". Han är underbar, lättlärd, glad, rolig, modig och cool.

Men det kanske är för att jag fyllt 48 år själv som jag inte ser några problem med att associeras till ordet... haha.
 
När blir man tant isf undrar jag för alla jag känner med Dvärgschnauzer är under 45? Jag är nog äldst med mina 44 :D Tycker rasen blir allt mer poppis hos ffa tjejer runt 25-35 om jag ser till vilka nyblivna ägare jag ser i Facebookgrupper och Instagramkonton.
"Tanthundar" är jäkligt sköna och lättsamma. Och jag tycker inte vår DS är tråkigare än Schäfrarna. Tvärt om. Det är en stor personlighet i en liten kropp :love:
 
Alltså, har man samma önskemål i en hund som tanter brukar ha, så får man nog räkna med att de raserna kan vara överrepresenterade i den åldersgruppen också ;)
Absolut inget ont om de raserna - de flesta jag träffat har varit superkäcka - men är det en sällskapshund man är ute efter får man nog också räkna med att kolla i framförallt grupp 9.
 
Jag velade mellan Löwchen och Havanais när jag skulle skaffa min första egna hund nu i somras, det blev en havanais, detta för att den uppfödaren som jag besökte hade en 5 månader gammal hane som jag verkligen klickade med och som jag fick köpa :love:
Jag är 21 och tanthundar är bäst :D:p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 600
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 650
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 601
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp