Vilken ras ska jag välja?

Först och främst vill jag säga tusen tack att ni engagerar er så mycket!

Men min tanke är, om man ska bredda perspektivet, hur ser det ut med de andra bruksraserna..? Rottis, beauceron, korthårig collie, vit herdehund eller nån typ av belgisk vallhund? Är de uteslutna när det kommer till drag?

Sen undrar jag lite med att kunna ha hunden lös (i typ skogen)... är det omöjligt med en dobermann eller en riesen? Skulle ju helst kunna ha hunden lös tillsammans med hästen i skogen. Nu har jag ju genom åren haft hundar som schäfrar, engelsk cocker, border collies, otzhvarka (stavning? Haha), golden och diverse småhundar med mig ute i skogen på uteritter med hästarna. Obs, alla hundar har ju inte varit mina egna :p Och det har aldrig varit några större problem, jag eller ägaren har ju givetvis tränat hunden för detta i förväg.

Förstår att man inte kan få allt här i livet, och vill ju hellre ha en hund med tävlingsmöjligheter i drag och bruks - än en som kan följa med på ridtur. Men går det möjligtvis att kombinera? :)
Dobermann är den snabbaste draghunden, men jagar gärna vilt. Riesen kommer i klassen efter dragmässigt, och jag anser ju då att riesen är ett säkrare kort som brukshund. Det är lättare och vanligare att ha sin riesen lös, än att ha sin dobbis lös. Jag skulle utan att tveka ha min med lös på en ridtur i områden utan trafik.

Belgarna är jättesnabba och mallen är ofta första valet som arbetshund, men kanske lite små och lätta när det gäller att dra. Men det spelar inte så stor roll om du helst kör barmarksdrag.

En rottweiler är nog för tung och långsam för draget, och även här är riesen ett säkrare kort i brukset. Den beauceron jag känner jagar, men inte i timmar som dobermann kan göra. Korthårig collie och vit herdehund kan jag inte uttala mig om, men herdehunden lär inte vara snabbare än en schäfer, som statistiskt sett presterar bättre på brukstävlingar.

I draget gäller att hunden gillar att dra, alltså att den går igång på fysiskt motstånd och älskar att ta i och att springa fort. Herdehundar och schäfrar är mer av travare.
 
Senast ändrad:
Jag tänker på vorsteh, dobermann, holländare, malle, schäfer, riesen. Vet inte om det finns någon mer som kan hävda sig i både bruks och draghundsport?

Malle vet jag en som vunnit SM med och holländare tänker jag är hyffsat lik i egenskaperna?
Sen schäfer, de ser man väl sällan? Men jag vet inte om de som har tävlats har varit dåliga i draget? Sålänge man väljer en bra brukstypad hund som är av den lite mer långbenade typen. Min dam är ju tex ganska långbent. Även om hon nog grovar på sig lite eftersom att hon bara är 9 månader.

20664569_1439546782797946_1339800977214514723_n.jpg
 
I draget gäller att hunden gillar att dra, alltså att den går igång på fysiskt motstånd och älskar att ta i och att springa fort. Herdehundar och schäfrar är mer av travare.

Alltså jag vet att många av utställningsfolket hela tiden refererar till schäfern som en travare, och visst ska de ha en energisnål och marknära trav (alltså inte så som avarterna på utställning) men framförallt avlas ju schäfer (av brukstyp) på just bruksegenskaper som tex hög kamplust. Vilket är viktigt i draget.

Om bristen på schäfrar inom draget beror på att de är för långsamma jämfört mot andra raser eller för att folk hellre satsar på annat mer beprövat låter jag dock vara osagt :p
 
Tror de flesta jag känner med bruksschäfer fystränar sina hundar med drag. Jag har tex sett film på den lilla 25 kg tik som vi ska låna in dra nu när hon drar släde vintertid och det går undan!! Brukstypen går inte att sätta i ett fack som travande hund som ex showavlade.

Att det är få schäfrar inom draget beror nog mest på att de som köper Schäfer i första hand har andra intressen, tex bruks och IPO kontra utställning.
 
Tror de flesta jag känner med bruksschäfer fystränar sina hundar med drag. Jag har tex sett film på den lilla 25 kg tik som vi ska låna in dra nu när hon drar släde vintertid och det går undan!! Brukstypen går inte att sätta i ett fack som travande hund som ex showavlade.

Att det är få schäfrar inom draget beror nog mest på att de som köper Schäfer i första hand har andra intressen, tex bruks och IPO kontra utställning.
Vet att schäfrar gillar att ta i, och ofta går igång på motstånd. Däremot är inte ens bruksschäfrar så där galoppglada som riesen och dobermann, som blir fartberusade och bara springer fortare och fortare, och längre och längre..
 
Ang diskussionen riesen kontra dobermann, min egna empiriska erfarenhet efter att ha tävlat bruks i ett par år nu är att jag inte tror att jag har träffat på en enda dobermann på brukstävling (har sett en på en lydnadstävling klass 1 en gång under förra regelrevideringen), vare sig när jag varit tävlande eller arrangör. Däremot ett gäng riesen i allt från appell till elit.

Nu kanske det ser annorlunda ut i andra delar av landet (jag rör mig mest i Västsverige men har tävlat både uppåt och neråt i landet) så det jag säger är ju bara min erfarenhet.
 
Ang diskussionen riesen kontra dobermann, min egna empiriska erfarenhet efter att ha tävlat bruks i ett par år nu är att jag inte tror att jag har träffat på en enda dobermann på brukstävling (har sett en på en lydnadstävling klass 1 en gång under förra regelrevideringen), vare sig när jag varit tävlande eller arrangör. Däremot ett gäng riesen i allt från appell till elit.

Nu kanske det ser annorlunda ut i andra delar av landet (jag rör mig mest i Västsverige men har tävlat både uppåt och neråt i landet) så det jag säger är ju bara min erfarenhet.
Det är absolut fler riesen ute på vanliga brukset än dobbisar.

Som sagt, min egen teori är att många satsar mer på vänstervarvet istället för brukset tyvärr. (Man tränar alltså brukset, men få kommer ut på tävling)
 
Sen undrar jag lite med att kunna ha hunden lös (i typ skogen)... är det omöjligt med en dobermann eller en riesen? Skulle ju helst kunna ha hunden lös tillsammans med hästen i skogen. Nu har jag ju genom åren haft hundar som schäfrar, engelsk cocker, border collies, otzhvarka (stavning? Haha), golden och diverse småhundar med mig ute i skogen på uteritter med hästarna. Obs, alla hundar har ju inte varit mina egna :p Och det har aldrig varit några större problem, jag eller ägaren har ju givetvis tränat hunden för detta i förväg.
Det går, men man får börja träna inkallningar direkt med valpen och verkligen nöta det.
Jag vet ett helt gäng dobermanns som kan gå lösa i skog och mark utan problem, men var beredd på att det kräver mycket jobb :)
 
Vet att schäfrar gillar att ta i, och ofta går igång på motstånd. Däremot är inte ens bruksschäfrar så där galoppglada som riesen och dobermann, som blir fartberusade och bara springer fortare och fortare, och längre och längre..

Öh....jooo. Dragvana och dragglada hundar gör just det oavsett ras.
 
Det här är lite av en trend tycker jag att arbetande raser ska mjölkas ur till sällskap och vänstervarv samtidigt som jag ser iaf på min SBK förare stå och kämpa och vara frustrerade med rena sällskapsraser och förväntar sig att de ska prestera som en brukshund.

Det tar emot att trycka "gilla" på detta, men det är tyvärr väldigt sant!

Och hur mycket än exteriörsaveln skriker att de utställningsavlade är PRECIS lika bra arbetshundar som de arbetsavlade, så stämmer det inte bara för att man upprepar det X antal gånger. Sen att det kan finnas någon exteriörsavlad individ som är en bra arbetshund säger jag inget om, men ser man till det stora hela så är det ju en milsvid skillnad, även om vissa försöker förneka det.

Det är ju bara att kolla i elitklass i olika grenar och se vilka kennelnamn som återkommer med flertalet hundar, och vilka som inte är representerade alls.
 
Är det barmarksdrag du tänker På? Då är det väl hundar som vorsteh, dobermann, riesen eller Swedish hound (blandras) som gäller om man vill hävda sig på tävling.
Problemet med de flesta av dessa hundar är svåra att ha lösa och kräver mycket aktivering - många av dem behöver både mental och fysisk stimulans.
Så det är ju hur mycket du vill satsa? Är man dock van vid tävlingshästar så borde inte en krävande hund vara övermäktig sas. En hund med bra nerver har inga problem att chilla inne (ffa inte om de får utlopp för energin).


Eller dalmatiner, dom tog rätt många medaljer förra SM. Perfekt stallhund också, men ingen ras man köper om man satsar på dom högre klasserna i bruks :)
 
Först och främst vill jag säga tusen tack att ni engagerar er så mycket!

Men min tanke är, om man ska bredda perspektivet, hur ser det ut med de andra bruksraserna..? Rottis, beauceron, korthårig collie, vit herdehund eller nån typ av belgisk vallhund? Är de uteslutna när det kommer till drag?

Sen undrar jag lite med att kunna ha hunden lös (i typ skogen)... är det omöjligt med en dobermann eller en riesen? Skulle ju helst kunna ha hunden lös tillsammans med hästen i skogen. Nu har jag ju genom åren haft hundar som schäfrar, engelsk cocker, border collies, otzhvarka (stavning? Haha), golden och diverse småhundar med mig ute i skogen på uteritter med hästarna. Obs, alla hundar har ju inte varit mina egna :p Och det har aldrig varit några större problem, jag eller ägaren har ju givetvis tränat hunden för detta i förväg.

Förstår att man inte kan få allt här i livet, och vill ju hellre ha en hund med tävlingsmöjligheter i drag och bruks - än en som kan följa med på ridtur. Men går det möjligtvis att kombinera? :)

Angående korthårig collie så finns det en som tävlar barmarksdrag, åtminstone tidigare har det också funnit någon/några som kört nordisk stil. Det är dock ingen ras jag skulle rekommendera om man vill satsa på mer än hobbynivå. Det är inte heller en ras man ska köpa om man vet med sig att man vill satsa på bruks på elitnivå, däremot är det en trevlig allroundhund som går utmärkt att träna och tävla bruks med mer än bara appellklass, även om man måste vara noga med mentaliteten när man köper valp.

Så det handlar helt om vilka ambitioner man har.
 
Så det handlar helt om vilka ambitioner man har.

Det där är så sant!

Jag vet ex flera bruksraser jag skulle kunna tänka mig att ha, om det hade varit så att jag varit ute efter en trevlig kompis att testa allt bruksigt med och kanske tävla lite lätt (upp t.o.m elitklasstart typ). Men då jag är ute efter en hund med kvalité för SM-tävlan och sikte på prispall, så faller tyvärr de flesta raser bort.

Samma sak åt andra hållet, en behöver ju inte köpa på sig en mer avancerad och driftig hund än vad man har behov för. Min nästa hund kommer bli en malle, men det är enbart för att jag är specifikt insnöad på svenskskyddet. Personligen skulle jag ALDRIG köpa en malle om jag inte var intresserad av skyddet och vill sikta på skydds-SM, hade jag "bara" velat ha en hund för att kvala till spår/sök/rapport-SM hade jag utan tvivel stannat kvar enbart på aussie :).
 
Det är ju bara att kolla i elitklass i olika grenar och se vilka kennelnamn som återkommer med flertalet hundar, och vilka som inte är representerade alls.
Verkligen, dessutom brukar det genomgående vara (iaf i min ras) att de som föder upp arbetande hundar själva tävlar på högsta nivå eller har sina hundar i tjänst - till skillnad från de som säger sig avla på "vackra hundar som kan arbeta" sas.
 
@Miao Jag tänker precis likadant. Varför ska jag köpa en racer-malle och riskera att åka i diket när de önskemål på hund jag har faktiskt uppfylls av en kortis-volvo? Jag kanske får jobba mer med gaspedalen än bromsen, men om man tittar på min nuvarande tävlingshund ser jag ingen anledning till varför hans grundkapacitet inte skulle räcka till att tävla högre klass.
 
Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;)

Som rubriken lyder så vill jag ha hjälp att välja hundras för oss! Det vi kan erbjuda hunden är:
- Träning och förhoppningsvis tävling i bruks
- Träning och förhoppningsvis tävling i drag
- Långpromenader och löprundor
- Vi bor i ett så kallat attefallshus, litet som en 1,5:a men med en liten tomt
- Följa med till hästarna
- Skulle kalla hos hyfsat hundkunniga, båda är uppväxta med hundar. Men noviser inom hundsport
- Har hundvakter i form av våra hundvana familjer, om det skulle behövas någon gång
- Hunden kommer kunna följa med till mitt jobb, så kommer inte lämnas ensam

De kriterier jag har för rasen är:
- Ingen överdriven pälsvård, helst inte långhårig
- Mellanstor eller stor (men den ska få plats i huset också ;) )
- Aktiv och möjlighet att tävla i bruks och drag
- Ska kunna fungera med hästarna
- Så sund ras som möjligt
- Hunden ska kunna slappna av inomhus

Jag har själv tävlat väldigt mycket med hästarna och känner att jag söker en ny livskamrat som jag vill ha utmaningar tillsammans med.

Så släng fram alls tips ni kan, tack på förhand :)

Nu glider jag in med en ras som ingen alls föreslagit så jag bara måste ju :angel: Vi har haft alaskan malamute till allt det där. Enda som inte stämmer är att de är långhår, men å andra sidan hade vi väldigt lite pälsvård förutom att vi borstade i samband med fällning för att få av mesta möjliga utomhus 2 ggr/år. Sunda, fryser inte om de ska vara med i stallet även långa vinterdagar, ÄLSKAR drag, och är smarta. Inte rasen man ska välja om man vill konkurrera i lydnad (även om min far faktiskt tävlade med en) men med träning kan man göra väldigt mycket med dem på brukshundklubben. De mår bra av det mentalt. Sedan är ju frågan vad ni mest lutar åt, drag eller bruks eller ja vad som.

Ang övriga förslag: För övrigt funderade jag själv på att gå till dobbis efter malamuterna men tyckte då det var svårt att hitta bra kvalitet utan att ha kontakter (ett gäng år sedan nu). Träffat riktigt fina riesen så tror inte de är nåt dåligt förslag. Kh vorsteh känner jag mer väl till i jaktsammanhang så där får man nog slita en del med inkallningen från start så den sitter.

Fasen jag vill gärna ha typ alla raser i den här tråden :D
 
Nu glider jag in med en ras som ingen alls föreslagit så jag bara måste ju :angel: Vi har haft alaskan malamute till allt det där. Enda som inte stämmer är att de är långhår, men å andra sidan hade vi väldigt lite pälsvård förutom att vi borstade i samband med fällning för att få av mesta möjliga utomhus 2 ggr/år. Sunda, fryser inte om de ska vara med i stallet även långa vinterdagar, ÄLSKAR drag, och är smarta. Inte rasen man ska välja om man vill konkurrera i lydnad (även om min far faktiskt tävlade med en) men med träning kan man göra väldigt mycket med dem på brukshundklubben. De mår bra av det mentalt. Sedan är ju frågan vad ni mest lutar åt, drag eller bruks eller ja vad som.

Ang övriga förslag: För övrigt funderade jag själv på att gå till dobbis efter malamuterna men tyckte då det var svårt att hitta bra kvalitet utan att ha kontakter (ett gäng år sedan nu). Träffat riktigt fina riesen så tror inte de är nåt dåligt förslag. Kh vorsteh känner jag mer väl till i jaktsammanhang så där får man nog slita en del med inkallningen från start så den sitter.

jag vill gärna ha typ alla raser i den här tråden :D
Ja! Hur är det med polarhundarna och bruks? Förstår att de inte är bruksinriktade... Men tar man sig vatten över huvudet totalt med affären försöka? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp